جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 648
الغنیة فی الکلام: قسم الالهیات - المجلد 1
نویسنده:
ابو القاسم سلمان بن ناصر الانصاری النیسابوری؛ تحقیق: مصطفی حسنین عبد الهادی
نوع منبع :
کتاب , رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قاهره - مصر: دار السلام للطباعة والنشر والتوزیع والترجمة,
چکیده :
الغنية في الكلام، اثر ابوالقاسم سلمان بن ناصر انصاری نیشابوری، کتابی است کلامی در بیان عقاید اهل سنت. اثر حاضر، در واقع تحقیق قسمت الهیات از کتاب می‌باشد که توسط مصطفی حسنین عبدالهادی صورت گرفته است. ارزش و اهمیت کتاب را از دو جنبه علمی و تاریخی می‌توان بررسی نمود: الف) جنبه علمی: این موضوع را در گستردگی اطلاعات نویسنده در بسط استدلالات صاحب‌نظران در مسائل و دلایل گوناگون می‌توان بررسی نمود؛ زیرا وی التزام خاصی دارد به تتبع در اقوال و مذاهب در هر مسئله (مخصوصاً اقوال معتزله)، به‌همراه ذکر ادله هر قول و وجه دلالت در آن و بیان ایرادات آن. ب) جنبه تاریخی: این کتاب دربردارنده بسیاری از اقوال و نظرات مذاهب گوناگون بوده که در غیر آن، یافت نمی‌شود و نویسنده به‌مثابه حلقه مفقوده در برخی از مذاهب (مذهب اشعری) می‌باشد. به دلیل شباهت‎های بسیاری که میان مطالب این کتاب و کتاب «الإرشاد» جوینی وجود دارد، برخی آن را شرح ارشاد دانسته‌اند.
الغنیة فی الکلام: قسم الالهیات - المجلد 2
نویسنده:
ابو القاسم سلمان بن ناصر الانصاری النیسابوری؛ تحقیق: مصطفی حسنین عبد الهادی
نوع منبع :
کتاب , رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قاهره - مصر: دار السلام للطباعة والنشر والتوزیع والترجمة,
چکیده :
الغنية في الكلام، اثر ابوالقاسم سلمان بن ناصر انصاری نیشابوری، کتابی است کلامی در بیان عقاید اهل سنت. اثر حاضر، در واقع تحقیق قسمت الهیات از کتاب می‌باشد که توسط مصطفی حسنین عبدالهادی صورت گرفته است. ارزش و اهمیت کتاب را از دو جنبه علمی و تاریخی می‌توان بررسی نمود: الف) جنبه علمی: این موضوع را در گستردگی اطلاعات نویسنده در بسط استدلالات صاحب‌نظران در مسائل و دلایل گوناگون می‌توان بررسی نمود؛ زیرا وی التزام خاصی دارد به تتبع در اقوال و مذاهب در هر مسئله (مخصوصاً اقوال معتزله)، به‌همراه ذکر ادله هر قول و وجه دلالت در آن و بیان ایرادات آن. ب) جنبه تاریخی: این کتاب دربردارنده بسیاری از اقوال و نظرات مذاهب گوناگون بوده که در غیر آن، یافت نمی‌شود و نویسنده به‌مثابه حلقه مفقوده در برخی از مذاهب (مذهب اشعری) می‌باشد. به دلیل شباهت‎های بسیاری که میان مطالب این کتاب و کتاب «الإرشاد» جوینی وجود دارد، برخی آن را شرح ارشاد دانسته‌اند.
عقل ستیزی در اسلام تاریخی
نویسنده:
نويسنده: سیدمجتبی هاشمی‌رکاوندی؛ ويراستار:مسعود ربانی؛ ويراستار:سیدخلیل حسینی‌عطار
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
خراسان رضوی - مشهد: محقق,
چکیده :
مؤلف در مباحث کتاب حاضر، اسلام تاريخي را در برابر اسلام نبوي قرار داده و مقصودش از عقل ستيزي نه گريز از عقلانيت به آن معنا که اغلب در ميان اهل تصوف و عرفان ظهور کرده است و نه معارضه با اصل حديث، بلکه مبارزه دين آلود با عقل و عاقل و معقول و معارض دانستن عقل و دين و ضرورت جايگزيني مطلق ظاهر حديث بر جاي قرآن و برهان است. هدف مؤلف دفاع از عقلانيت ديني است در اين ميان معارضه با عقلانيت در اسلام تاريخي از نمادهاي مبارزه با عقلانيت ديني قلمداد مي‌شود.
عقل و ایمان از دیدگاه ملاصدرا و پاپ ژان پل دوم
نویسنده:
محسن پورمحمد
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
بدون تردید عقل و ایمان از مهمترین موضوعات دینی به شمار می روند و همواره مورد عنایت ویژه اندیشمندان بوده اند. دیدگاه های گوناگون و کاملا متفاوفی در خصوص رابطه عقل و ایمان در بین متفکران و اندیشمندان جهان اسلام و نیز مسیحیت مطرح شده است. هدف از این تحقیق ضمن بیان معانی و ایضاح مفهومی، پیشینه و رویکردهای عمده به عقل و ایمان در جهان اسلام و مسیحیت، بررسی آن از دیدگاه مرحوم ملاصدرا به عنوان متفکر برجسته و شاخص جهان اسلام و دیدگاه پاپ ژان پل دوم به عنوان دیدگاه رسمی جهان مسیحیت کاتولیک است. نتیجه آنکه: اسلام یک دین عقلانی است و در آن، سخن از رازی که معارض عقل باشد در میان نیست. اگرچه دین ممکن است حاوی بسیاری از مطالب فوق عقل باشد، ولی فهم و پذیرش اصول بنیادین دین از راه عقل است. و تعالیم دینی نباید با یافته های صریح عقلی ناسازگار باشند. برخلاف مسیحیت که نه تنها در اثبات اصول بنیادین خود بلکه در بسیاری از آموزه های خود نیز از خردورزی بی بهره است و به ناچار دست به دامن رازواری شده، به ایمان منهای تعقل تن در می دهد.
صفحات :
از صفحه 41 تا 80
عیون المناظرات
نویسنده:
ابوعلی عمر السکونی؛ تحقیق: سعد غراب
نوع منبع :
کتاب , رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
منشورات الجامعة التونسیة,
چکیده :
عیون المناظرات، کتابی است از ابوعلی عمر سکونی دانشمند اشعری است. این کتاب را سعد غراب استاد تونسی به عنوان پایان نامه ی خود در فرانسه به سال 1970 ارائه کرده است.متن کتاب شامل 160 مناظره است.
منهج الأشاعرة فى العقيدة بين الحقائق والأوهام [في الرد على الوَهّابي المجسم المدعو (سفر الحوالي) المفتري على السادة الأشاعرة]
نویسنده:
محمد صالح بن أحمد الغرسي
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
این کتاب در دفاع اشاعره و در پاسخ و نقد کتاب «منهج الأشاعرة فى العقيدة» اثر سفر الحوالی سلفی وهابی، نگارش یافته است.
منهج الأشاعرة في العقيدة (ط. منابر الفكر)
نویسنده:
سفر الحوالی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دار منابر الفكر,
چکیده :
این کتاب، از دیدگاه سلفی وهابی به بررسی و نقد اشاعره پرداخته است.
لحن العامة والخاصة في المعتقدات (ت 717هـ.): دراسة وتحقیق
نویسنده:
عبد الرحمن أحمد ماهر؛ اشراف: رزق یوسف علی الشامی, حمادة محمد محمد ابراهیم
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مدخل آثار(دانشنامه آثار)
چکیده :
دراین رساله تحصیلی، دانشجوی مصری، اقدام به نگارش مقدمه و تحقیق و بررسی کتاب «لحن العامة والخاصة في المعتقدات» اثر ابوعلی سکونی نموده است.
لحن العوام فيما يتعلق بعلم الكلام- تأليف أبي علي عمر السكوني
نویسنده:
سعد غراب
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
متن مقاله به صورت مجزا در آدرس «https://archive.alsharekh.org/Articles/128/5470/132970» قابل مطالعه و قرائت است. در فایل پی دی اف پیوست نیز، در صفحات: 111 - 255، قابل دسترسی است.
  • تعداد رکورد ها : 648