جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
17. فرق کلامی
>
صوفیه (فرق کلامی)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 124
عنوان :
رسالة الإثنى عشرية فی الرد على الصوفیة (طبعه مصححه، محققه، متمیزه)
نویسنده:
محمد بن حسن الحر العاملی؛ تحقیق و تصحیح عباس الجلالی
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه انصاریان,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
صوفیه (فرق کلامی)
,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
,
اصطلاحنامه تصوف
,
تصوف -- دفاعیه ها و ردیه ها
,
توحید صدوق
,
انتقاد از تصوف
,
کتب رد شبهات
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
مستدرک الوسائل
,
وسائل الشیعه
,
تفسیر صافی (روایى)
,
الکامل فی التاریخ
,
تفسیر عیاشی (روایی)
,
02- نهج البلاغه
,
تحف العقول: ابن شُعبه حَرّانی
,
بحار الانوار (علامه مجلسی)
,
أعیان الشیعة (محسن امین)
,
عیون أخبار الرضا علیه السلام (شیخ صدوق)
,
کنز العمال: متقی هندی
کلیدواژههای فرعی :
توبه ,
وجوب امر به معروف و نهی از منکر ,
طلب رزق در تعلیم اقتصادی اسلام ,
تعصب بر غیر حق ,
امر به معروف و نهی از منکر ,
خوش گمانی ,
جهاد اکبر ,
جدال ,
بد گمانی به مردم ,
6- فرق تصوف (اعم، (فرق اسلامی)) ,
تاریخ تصوف ,
نقد مشربی تصوف ,
عقاید تصوف ,
اتحاد صفات الهی ,
حلول صفت الهی ,
شابک (isbn):
978-964-219-177-2
چکیده :
به گفته مؤلف، انگيزه ايشان از نوشتن اين كتاب، كشيدن خط بطلان بر خيالبافىها و امور محالى كه فرقه صوفيه بنا نهادهاند و همچنين نجات شیعیان از افتادن در دام اين بدعتگذاران در دين بوده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
احادیث الغیبیه المجلد2
نویسنده:
تألیف موسسه المعارف الاسلاميه
نوع منبع :
کتاب , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه المعارف الاسلاميه,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
علم امام (ع)
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
علم
,
علم غیب امام
,
کتب حدیث شیعه
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
وسائل الشیعه
,
الإرشاد (شیخ مفید)
,
بحار الانوار (علامه مجلسی)
,
إعلام الوری بأعلام الهدی (فضل بن حسن طبرسی)
,
کشف الغمة (علی بن عیسی اربلی)
,
إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات (حر عاملی)
,
اثبات الوصیة: مسعودی
کلیدواژههای فرعی :
صوفیه (فرق کلامی) ,
افعال امام حسین (ع) ,
افعال امام علی (ع) ,
افعال حضرت محمد (ص) ,
علم غیب پیامبران ,
افعال حضرت فاطمه (س) ,
آیات علم غیب امام علی(ع) ,
احادیث فضایل حضرت فاطمه(س) ,
افعال خارق العاده امام علی علیه السلام ,
فضایل حضرت محمد(ص) ,
فضایل حضرت فاطمه(س) ,
فضایل امام علی(ع) ,
فضایل امام حسن (ع ) ,
فضایل امام حسین (ع ) ,
فضایل امام زین العابدین(ع) ,
جنگ بدر ,
علم غیب اولیاء ,
علم غیب امام حسین علیه السلام ,
علم غیب پیامبر (ص) ,
شماره ديويي:
34/338
چکیده :
این کتاب پژوهشی است درباره غیب گویی و احادیثی که به این موضوع پرداخته اند. از آنجایی که کمتر به این قبیل مسائل پرداخته شده است، پرداختن به این موضوع از اهمیت زیادی در تحلیل مباحث دینی برخوردار بوده و همین نوع نگرش ویژگی خاصی به این اثر بخشیده است. فلسفه تدوین کتاب، بیان این مطلب است که اطلاع از امور غیبی کار هر کسی نیست و تنها مرتبطان با وحی و برخورداران از علم موهوب الاهی از آن آگاهند و از این رو، برای کسانی که به علم غیبِ غیب آگاهان، اطلاع داشته باشند، موجب ایمان و اعتقاد راسخ می شود. هدف کتاب، گردآوری آن دسته آحادی است که حاوی نکته پیش گفته است و نویسندگان، به صحت و عدم صحت اسناد آنها هم کاری نداشته اند. این پیش گویی ها شامل حوادث مهم و رخدادهای جزبی می شود. این غیبگویی ها شامل دوران یکایک معصومان و نیز حوادثی است که پس از آنها رخ داده است. مصادر یکایک احادیث در پاورقی ذکر شده و عمده آنها کتاب های شیعی اند. اسناد احادیث هم با مصادر در پاورقی آورده شده اند. مصادر کتاب به حدی است که بیشترین حجم کتاب را تشکیل می دهد. علم غیب پیامبر تا امام موسی کاظم محتوای مجلد حاضر می باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قادیانیة الاحمدیة فی میزان الحق : القادیانیه، الاحمدیه، اللاهوریه، المرزائیه، تسمیات متعدده لاتباع المسیح الهندی
نویسنده:
محمد سعید الطریحی
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
دمشق: دار نينوى للدراسات والنشر والتوزيع,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
17. فرق کلامی
,
صوفیه (فرق کلامی)
,
قادیانیه
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
فرق ضاله
,
کتب فرق و مذاهب
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
کنز العمال: متقی هندی
کلیدواژههای فرعی :
احمدیه ( صوفیه ) ,
امام زمان (عج) ,
حضرت عیسی (ع) ,
لاهوریه ,
میرزائیه ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
حرمت تقیه ,
ادعای نبوت ,
فرق منحرف ,
شماره ديويي:
297/562ط559ق
چکیده :
احمدیه نام فرقهای تجدید نظر طلب در عقاید و احکام اسلامی است. احمدیه یا همانگونه که شناخته شدهاند، قادیانیه یا مرزاییه (میرزاییه) جمعیتی هستند که فرقه خود را اسلام راستین میدانند. میرزا غلام احمد (متولد ۱۸۳۵م در قادیان هند، وفات ۱۹۰۸)،کسی که ادعای پیامبری میکرد، در ۲۳ مارس ۱۸۸۹م این جمعیت را در شهر لدهیانه هند بنیان نهاد. شهری که در نزد پیروان احمدیه دار البیعة خوانده میشود. غلام احمد با سوء استفاده از فضای باز سیاسی-مذهبی حاکم بر هند، که توسط استعمار بریتانیا در این کشور اجرا میشد، نهایت سعی خود را بکار گرفت تا بتواند در پناه حاکمیت انگلیس خود و پیروانش را در برابر مخالفان مسلمان و سیکها از هر گزندی مصون دارد و آزادنه به فعالیتهای تبلیغی بپردازد. در همین راستا او جهاد با انگلستان را جایز نمیدانست و همواره شکرگزار این حکومت بود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بحث عن علم الدين
نویسنده:
محمد ضياء آبادي؛ مترجم: محمد أسد موسوي صافي
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
تهران: انتشارات بنیاد خیریه الزهراء سلام الله علیها,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
فاقد چکیده
کلیدواژههای فرعی :
09. قواعد کلامی Basic Principles of Kalam ,
صوفیه (فرق کلامی) ,
عقاید اسلامی ,
فرقه ناجیه ,
تشریع اجتهاد ,
وجوب معرفت امام ,
وجوب معرفت نبوت ,
تقلید از مجتهد ,
13. علم کلام ,
حجیت امام ,
شابک (isbn):
978-600-170-019-4
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فرق أهل السنة: جماعات الماضی و جماعات الحاضر
نویسنده:
صالح الورداني
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه pdf
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
3-اصطلاحنامه ادیان ، فرق و مذاهب religions and schools of thought
,
2. فرق sects
,
فرق اسلامی (فرق)
,
3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی)
کلیدواژههای فرعی :
حنابله (فرق کلامی) ,
صوفیه (فرق کلامی) ,
ظاهریه (فرق کلامی) ,
فرقه ناجیه ,
اشاعره (اهل سنت) ,
ماتریدیه (اهل سنت) ,
جَهْمِیّه ,
کوثریه ,
مذهب مالکی ,
مالکیّت واهب ,
8- اهل حدیث (فرق اسلامی) ,
وهابیت (فرق اسلامی) ,
اخوان المسلمین ,
مالکی (مذهب) ,
شافعیه ,
چکیده :
در کتاب فرقههای مختلف اهل سنت ـ اعم از فرقههای پیشین و حال حاضر ـ به زبان عربی معرفی شده است که از آن جملهاند: بصریه، احناف، اوزاعیه، مالکیه، شافعیه، حنابله، اشاعره، ماتریدیه، ظاهریه، نجاری، مسلم، وهابیه، اهل حدیث، کوثریه، قطبیون، طالبان، و نظایر آن.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
محبت و معرفت در آثار غزالی
نویسنده:
رقیه علوی، محمدعلی گذشتی، فرهاد کاکهرش
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
6- فرق تصوف (اعم، (فرق اسلامی))
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
,
کیمیای سعادت (غزالی)
,
احیاء علوم الدین (غزالی)
,
کیمیای سعادت: غزالی
,
احیاء علوم الدین : غزالی
,
محبت و معرفت در آثار غزالی (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
صوفیه (فرق کلامی) ,
محبت ,
معرفت حسی ,
شناخت ذات خدا ,
معرفت شهودی ,
معرفت(علم بعد از التباس) ,
معرفت(ادراک جزئی) ,
ادراکات عقلی(مقابل ادراکات حسی) ,
شهود((ادراک بی واسطه)، اصطلاح وابسته) ,
معرفت کامل حق ,
نگاه تاریخی تصوف به معرفت (عرفان) ,
معرفت از طریق دل و تجلی روحانی (عرفان) ,
معرفت شهودی از نظر غزالی (عرفان) ,
فضلیت عشق الهی (عرفان) ,
علائم عشق از نگاه غزالی (عرفان) ,
چکیده :
محبت و معرفت یکی از مهمترین درونمایههای فرهنگ اسلامی و ادبیات عرفانی بوده و در آثار بزرگان ادب و عرفان بازتابهای گوناگونی داشته است. امام محمّد غزالی طوسی، یکی از مشهورترین دانشمندان اسلام و ایران در قرن پنجم است که در آثارخود به ویژه در کیمیای سعادت و احیاء علوم الدین به خوبی ازآن استفاده کرده و دیدگاههای نوی را ارایه داده است. این مقاله با هدف بررسی و تحلیل جایگاه عشق و معرفت در آثار غزالی با روش پژوهشی توصیفی- تحلیلی نگارش شده است. یافتههای مقاله نشان میدهد که غزالی در باب محبت به ندرت از واژه عشق استفاده میکند و محبت را به عکس اغلب عارفان و طرفداران مکتب عرفانی بر عشق ترجیح میدهد. معرفت در آثار وی اعم ازحسی، عقلی و شهودیست هر چند که تنها راه وصول به کمال و حقیقت را معرفت شهودی میشناسد سو برای رسیدن به معرفت شهودی، تلاش و مجاهدت و تزکیه نفس سالک را ضروری میداند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 264 تا 281
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عرفان در آیینه اشعار بدر شاکر السیّاب
نویسنده:
سلیم البوغبیش، سهاد جادری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صوفیه (فرق کلامی)
,
عرفان اسلامی
,
6- فرق تصوف (اعم، (فرق اسلامی))
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
,
عرفان در آیینة اشعار بدر شاکر السیّاب (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
بقا ,
فنا ,
وحدانیت الهی ,
شعر معاصر عربی ,
الهیات(کلام جدید) ,
وحدت وجود ,
موت ارادی ,
فنا ,
واحدیت(اندراجی) ,
مقام فناء ,
مقام بقاء ,
شب و سخن گفتن عارفانه از آن (عرفان) ,
شهادت و رضای خدا در آیینه عرفان (عرفان) ,
تجرید (عرفان) ,
پیوند حیات و ممات (عرفان) ,
چکیده :
یکی از موضوعات عمدة شعر معاصر عربی، عرفان است که از دیرباز، میان شاعران زبان عربی جلوهای خاص داشته است و آنها با بهرهگیری از افکار ناب عرفانی، اشعاری زیبا و دلنشین سرودهاند. اگرچه در دورة معاصر، آموزههای عرفانی شاعران عارف مسلک گذشته نظیر ابن عربی دیگر نمود پیدا نمیکند؛ اما از آنجا که عرفان با جان و دل مردم ایران آمیخته است و شعر بهترین حوزه برای نمودار کردن عواطف و افکار درونی شاعر است، میتوان جلوههایی از این اندیشههای ناب را در اشعار این دوره هم مشاهده کرد.بدر شاکر سیّاب از جمله شاعران نوگرا و شهیر ادبیات معاصر عربی میباشد، و مضامین حکمی و عرفانی بخشی از مضامین ناب دیوان اشعار وی را تشکیل میدهد؛ سیّاب با بهرهگیری از مفاهیمی عارفانه همچون مرگ و فناء، تجرید، وحدت وجود، آفرینش هستی، مسأله عشق، نوع نگاه به خداوند به قصاید خود روح و جان تازهای بخشیده است. در این جستار نگارنده با روش توصیفی تحلیلی به پردازش دادهها براساس مؤلفههای عرفان در شعر بدر شاکر سیّاب میپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 255 تا 273
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفهوم دیگری و دیگرستیزی و دیگرپذیری در مثنوی مولانا
نویسنده:
محمد ذاکری، حشمت الله آذرمکان، نجمه دری، عبدالله فروزان فر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
دیگری (عرفان)
,
مفهوم دیگری و دیگرستیزی و دیگرپذیری در مثنوی مولانا (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
خودشناسی ,
صوفیه (فرق کلامی) ,
دین یهود ,
اهل کتاب ,
مسیحیان ,
یهودیان ,
ادبیات تعلیمی ,
زبان و ادبیات فارسی ,
فلسفه غربی ,
6- فرق تصوف (اعم، (فرق اسلامی)) ,
دین زردشتی (ادیان آریایی ایران باستان) ,
دین یهود(دامنه ادیان پیشرفته) ,
دین مسیحیت (ادیان زنده) ,
دین مسیحیت (ادیان سامی) ,
دین یهود (ادیان سامی) ,
دین یهود (ادیان غرب) ,
ادبیات غرب ,
کافران ,
دین مسیحیت (ادیان الهی ابراهیمی) ,
دین یهود (ادیان الهی ابراهیمی) ,
دین زردشتی (دین الهی غیر ابراهیمی) ,
1- قرآن کریم (متون اسلامی مرجع) ,
دیگری ستیزی (عرفان) ,
دیگری پذیری (عرفان) ,
شناخت خود و درک اجتماعی (عرفان) ,
خاستگاه های تاریخی و اجتماعی دیگرستیزی و دیگرپذیری در مثنوی مولانا (عرفان) ,
دیگری ها در مثنوی مولانا (عرفان) ,
دیگری در دنیای فقیهانه مثنوی مولانا (عرفان) ,
مولانا در مقام فقیه (عرفان) ,
دیگری در دنیای عارفانه مثنوی (عرفان) ,
چکیده :
«دیگری» از مفاهیم فلسفیای است که از قرن بیستم در آثار فیلسوفانی چون هایدگر، سارتر و بوبر و لویناس مطرح شده است.اگر چه در فلسفه اسلامی مفهوم «دیگری» به صورت یک مساله مطرح نشده است اما در ادبیات فارسی به شکلهای مختلفی چون اقلیتهای دینی، قومی و زبانی به این پدیده پرداخته شده است. نگاه مولانا در کتاب مثنوی معنویاش به مساله دیگری به دو گونه است که هر دو نگاه، برخاسته از ویژگیهای شخصیتی و فکری خود او و ضرورتهای فضای فرهنگی عصر زندگی شاعر است. در نگاه اول مولانا در قامت یک فقیه مدرسهای وامدار بر ساختههای پیشین درباره دیگریهای مطرح در جامعه زمان خویش است و داوریهایی را روایت میکند که خود هیچ نقشی در تولید آن نداشته است و رنگی از ستیز با دیگری در قالب تحقیر، طرد و نفی را به همراه دارد. در نگاه دوم اما، دنیای مولانا بسیار متفاوت بوده و اندیشه خود وی و تجربیات شخصاش، شکلدهنده و تعریفکننده مفهوم دیگری است. اگر در نگاه اول، شاعر روایتگر اندیشههای دیگران است در نگاه دوم، خود دست به تولید معرفت میزند و در این افق جدید با کمک بن مایههای اندیشه عرفانی، بسیاری از بر ساختههای مرسوم پیشین را بر نتافته و تکرار نمیکند و با نگاهی انسانی و عرفانی، هستی و انسان را روایت میکند و از این رهگذر مفهوم «دیگری» نیز از تعاریف سابق خود دور و بازتعریف میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 68 تا 99
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی عوامل زمینهساز تکوین و تکامل ادبیات عرفانی
نویسنده:
هاجر جوکار، مریم پرهیزکاری، سید جعفر حمیدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صوفیه (فرق کلامی)
,
عرفان اسلامی
,
6- فرق تصوف (اعم، (فرق اسلامی))
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
,
بررسی عوامل زمینهساز تکوین و تکامل ادبیات عرفانی (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
ادبیات تعلیمی ,
انواع ادبی ,
تاریخ عرفان اسلامی ,
تاریخ تصوف ,
تاریخ عرفان ,
عوامل فرهنگی (عرفان) ,
عوامل اجتماعی (عرفان) ,
تصوف و عرفان در معانی لغوی و اصطلاحی (عرفان) ,
عرفان و تصوف از آغاز تا قرن نهم (عرفان) ,
فقدان حکومت های مقتدر و علاقه مند به فرهنگ ایرانی-اسلامی (عرفان) ,
ظلم و فساد حاکمیت و انحطاط اخلاقی (عرفان) ,
سختگیری و تعصبات مذهبی حاکمان و سطحی نگری دینی (عرفان) ,
انحطاط و افول علوم عقلی و رشد تصوف (عرفان) ,
تسلط روحیه یاس، ناامیدی و تقدیر گرایی در جامعه (عرفان) ,
تاثیر متون نثر و شعر عرفانی عربی (عرفان) ,
تاثیر سروده های زهدی (عرفان) ,
نقش خانقاه (عرفان) ,
عوامل اقتصادی (عرفان) ,
چکیده :
عرفان و ادبیات عرفانی یکی از مهمترین شاخههای ادبیات تعلیمی و دارای گسترة وسیعی در ادبیات فارسی است. بیتردید بخش عظیمی از آثار و متون ادبیات فارسی به آثاری با محتوا و مضامین عرفانی اختصاص دارد. حوادث، اتفاقات و سیاستهای حاکمان یک جامعه در همة ارکان آن جامعه اثرگذار است؛ ادبیات نیز همانند هر پدیدة دیگر، متأثر از فضای سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و حوادث و اتفاقات رخداده در جامعه است. این شرایط در هر دورهای میتواند منجر به تکوین و تکامل و یا رکود و افول یک نوع ادبی شود. بخشی از این علل و عوامل به حوادث سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی آن جامعه بستگی دارد. پیدایش و تکامل ادبیات عرفانی، همزمان با دورة حاکمیّت ترکان غزنوی، سلجوقی و مغول در ایران است. این مقاله که با روش توصیفی- تحلیلی با استفاده از منابع کتابخانهای نوشته شده، به بررسی نقش عوامل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بر تکوین و تکامل ادبیات عرفانی در دورههای مذکور پرداخته است. که عوامل مذکور شامل: فقدان حکومت مقتدر و علاقهمند به فرهنگ ایرانی- اسلامی، ظلم و فساد حاکمیّت و انحطاط اخلاقی، سختگیری و تعصّبات مذهبی و سطحینگری دینی، انحطاط و افول علوم عقلی، تقدیرگرایی و ناامیدی مردم، نقش خانقاهها، نقش سرودههای زهدی، نقش شعر و نثر عرفانی عربی و مسائل اقتصادی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 378 تا 394
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کاربرد اصطلاحات عرفانی در غزلیات ابن حسام خوسفی
نویسنده:
فرشته خاوری، حبیب جدیدالاسلامی، بهروز رومیانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
اصطلاحات عرفانی
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
کاربرد اصطلاحات عرفانی در غزلیات ابن حسام خوسفی (عرفان)
کلیدواژههای فرعی :
صوفیه (فرق کلامی) ,
محبت ,
شعر آیینی ,
زبان و ادبیات فارسی ,
6- فرق تصوف (اعم، (فرق اسلامی)) ,
صوفیان (صوفیه) ,
مقام محبت ,
ضرورت آشنایی با اصطلاحات عرفانی (عرفان) ,
آب حیات (عرفان) ,
آتش (عرفان) ,
ابرو (عرفان) ,
اخلاص (عرفان) ,
ارادت (عرفان) ,
باده (عرفان) ,
بلا (عرفان) ,
پیر مغان (عرفان) ,
تجلی (عرفان) (از اصطلاحات عرفانی) ,
تقوی (عرفان) ,
جام (عرفان) ,
جمال (عرفان) ,
خال (عرفان) ,
خرابات (عرفان) ,
درد (عرفان) ,
رند (عرفان) ,
ساقی (عرفان) ,
زلف (عرفان) ,
حُسن (عرفان) ,
چکیده :
متون عرفانی و اصطلاحات عرفانی، میراث مکتوب و هویت فرهنگی و ملی هر سرزمینی است که شرح و بازنمود آنها در واقع بازسازی هویت فرهنگی یک کشور است. از آن جا که عالم درون عارفان قابل کشف برای عموم نیست با تاملی در اشعار و سرودهایی که جلوه و بارقههایی از مکنونات قلبی ایشان است، شناختی توام با لذات معنوی نصیب حال تشنگان معرفت و معنویت میگردد. ابن حسام نیز از جمله شاعرانی است که غزلیاتش معدن گران سنگی از اصطلاحات و رموزیست که شور و شوقی عارفانه در خواننده ایجاد میکند. در این نوشتار، همراه با شرح برخی اصطلاحات عرفانی که عرفا در اشعار خود به کار بردهاند، با شیوة تحلیل محتوایی به شرح برخی الفاظ و اصطلاحات عرفانی که ابن حسام در غزلیات خود به کار برده، پرداختهایم تا روشن شود که وی از چه اصطلاحات و تعبیرات عرفانی بیشتر در غزلیات خویش بهره برده است؟ لذابا بررسی غزلیات وی این نتیجه حاصل شد که او برای بیان تجربیات عرفانی خود، از الفاظ رمزگونة زلف، ابرو، چشم، لعل، خال و همچنین اصطلاحاتی چون حسن، پیر مغان، عشق بهره برده است که البته در به کاربردن همه اینها گوشة چشمی به شاعران بزرگی چون حافظ و عراقی و... داشته است. هر چند ثابت شدن این ادعا خود مبین ان است که او علاوه بر این که شاعری آیینی است، از اندیشههای عرفانی والایی برخوردار بوده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 294 تا 317
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 124
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید