جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 258
نقد دیدگاه ابن تیمیه در باب تقیه
نویسنده:
سید حسین نوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
صفحات :
از صفحه 147 تا 170
بررسی و نقد تعارض عقل و نقل در دیدگاه ابن تیمیه
نویسنده:
مهدی نصرتیان اهور،محمدجواد حسین زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
پرسش دربارۀ امکان‌،‌ چگونگی و راه‌حل تعارض عقل و نقل‌،‌ قدمت دیرینه‌ای در محافل علمی دارد و هر کس به فراخور نظرگاهش به این مسئله پرداخته است. ابن‌تیمیه نیز از جمله کسانی است که به این موضوع به شکل مبسوطی پرداخته و تلاش کرده است ضمن انکارِ امکانِ تعارض میان عقل صریح و نقل صحیح‌،‌ راه‌حل فراگیری را برای مواردی که تعارض انگاشته می‌شود‌،‌ ارائه کند. راه‌حلی که او ارائه می‌کند هرچند در مرحلۀ نظریه‌،‌ صحیح به نظر می‌رسد‌،‌ در مرحلۀ تطبیق‌،‌ عملکردش به انکار بخشی از گزاره‌های آشکار عقلی و کنار گذاشتن بخشی از روایات صحیح می‌انجامد.
صفحات :
از صفحه 109 تا 122
ترجمه و نقد فصل اول و پنجم کتاب (مذهب حنبلي و ابن تيميه)
نویسنده:
‫حامد محمديان خراساني
نوع منبع :
رساله تحصیلی , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی , نقد و بررسی کتاب
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، آيت الله العظمي حائري (مدرسه فيضيه قم) ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
---
نظرة في كتاب منهاج السنّة النبويّة ابن تیمیه الحرانی
نویسنده:
عبد الحسين الأميني؛ تحقیق: أحمد الكناني
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
نظرة في كتاب منهاج السنّة النبويّة، اثر علاّمه امينى مى‌باشد. يكى از تأليفات مشهور ابن تيميّه حرّانى(661-728 قمرى)، منهاج السّنة النبويّة فى نقض الشيعة القدرية، ردّى است بر كتاب منهاج الكرامة فى معرفة الامامة علاّمه حلّى (648-726 هجرى قمرى). کتاب نظرة في كتاب منهاج السنّة النبويّة در صدد بیان موضوعات و بررسی دقیق تهمتها و اکاذیب مطرح شده می‎باشد، نویسنده در این کتاب به خوبی توانسته است شبهات وارده را پاسخگو باشد. ابن تيميّه در اين اثر انواع تهمت‌ها و افتراءها را نثار مذهب شيعه كرده و اقوالى را از قول ديگران نقل نموده كه يكسره دروغ محض و خالى از هر گونه تحقيق و تامّل است. از زمان در دسترس قرار گرفتن اثر ابن تيميّه علماء و متفكران اسلامى زيادى در ردّ انديشه‌ها و عقايد او رسائل مختلفى تدوين نمودند. علاّمه امينى در كتاب شريف الغدير در جلد 3 به نقل و نقد عالمانه كتاب‌هاى مخالفان كه به علّت تعصب و دشمنى به انكار و تحريف حقائق پرداخته‌اند، اختصاص داده است؛ از جمله عقد الفريد، انتصار، الفرق بين الفرق، البداية و النهاية و السّنة و الشيعة. علاّمه در همان جلد به نقد و بررسى خدشه ابن تيميّه بر حديث غدير و اشتباهات، افترائات و اظهارات او در مورد مذهب شيعه كه در منهاج السنة خود آورده پرداخته و ردّ عالمانه بر آنها نوشته است. اهمّ موضوعاتى كه او در كتاب خود آورده آيات و روايات در منقبت و منزلت والاى اهل‌بيت(ع)، آيات و احاديث در فضائل اميرالمؤمنين(ع)، حديث رد الشمس، حديث انا مدينة العلم و على بابها، نزول آيه انّما وليّكم الله و رسوله در شأن على(ع)، حديث على(ع) مع الحقّ مأخذ و مصادر آن، عقد اخوت بين پيامبر(ص) و على(ع) و راويان آن، على(ع) فاروق است. حبّ وى معيار تشخيص مؤمن از منافق، حديث منزلت، حديث فاطمة بضعة منّى و راويانش، حديث ان اللّه يغضب لغضب فاطمه(ع)، و مأخذ آن. و كتاب حاضر قسمتى از نوشته‌هاى علاّمه در كتاب الغدير است كه ردّ كتاب منهاج السّنة است كه اوّل اتهامات و خدشه‌هاى ابن تميّه در موضوعات فوق مى‌آيد و سپس پاسخ علاّمه كه اين مجموعه را آقاى احمد كنانى آماده نموده است. در ابتداء فهرست موضوعات و مقدّمه آقاى كنانى در انگيزه و نحوه جمع‌آورى اين كتاب آمده است.
احمد بن عبدالحلیم  ابن تیمیه
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
محمد بن خضر  ابن تیمیه
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
بررسی و نقد دیدگاه ابن تیمیه درباره شفاعت با تکیه بر آراء آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
نویسنده:مهدی مسلمی‌پور؛ استاد راهنما:سهراب مروتی؛ استاد مشاور :سیدمحمدرضا حسینی‌نیا
نوع منبع :
رساله تحصیلی
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
مساله شفاعت از آن نظر مهم و در خور توجه است که از سویی با توحید و از سویی با عدل الهی ارتباط نزدیک دارد و یک تفکر اصیل اسلامی است که از گذشته تا به امروز درباره جواز آن مسئله ای پرمناقشه بوده است. تفسیرها و فهم های پر اشتباه پیرامون شفاعت منجر به بروز شبهات گوناگونی شده که می تواند این مساله را دچار کج فهمی کند.ابن تیمیه حرانی از جمله کسانی است که شبهاتی را پیرامون شفاعت مطرح کرده و در این پژوهش سعی بر این شده است تا به شبهات مطرح شده از سوی ابن تیمیه با تکیه بر آراء آیه الله جوادی آملی پاسخ داده شود.روش به کار گرفته در این پژوهش از نوع تحلیلی توصیفی می باشد . نتایج پژوهش نشان می دهد نظر ابن تیمیه مخالف با دلایل عقلی و نقلی می باشد و طلب شفاعت از اولیاء الهی نه تنها شرک نبوده بلکه در اسلام به آن توصیه شده چرا که ماهیت شفاعت وساطت در بخشش است و شفیع کسی را نمی بخشد و مساوی قرار دادن این درخواست به عمل مشرکین باطل بوده و همچنین بعد از مرگ نیز می توان از آنها طلب شفاعت کرد.
بررسی روش شناسانه ردیه های عالمان سنی معاصر بر ابن تیمیه
نویسنده:
نویسنده:سیدشبیب موسوی؛ استاد راهنما:حمیدرضا شریعتمداری؛ استاد مشاور :محمد جاودان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
عالمان شیعه همواره در معرض نقد جریان سلفیه بوده‌اند و هم خود، نقدهای زیادی بر سلفیان و آرای پیشوایشان‌ ابن‌تیمیه مطرح نموده‌اند، اما نقد سلفیان و شخص ابن تیمیه هیچگاه محدود به شیعیان نبوده و همواره عالمانِ بنامی از اهل سنت نیز از همان دوران ابن تیمیه تا زمان معاصر، مواضع و مبانی فکری ابن‌تیمیه را مورد ارزیابی و نقد علمی قرار داده‌اند. در روزگار ما این نقدها به ویژه از سوی اشعریانِ متمایل به عقل گراییِ اعتزالی شدت گرفته است و البته در میان خود سلفیان نیز نقدهای جدی ای بر ابن تیمیه شکل گرفته است. آنچه در این رساله می جوییم "بررسی روش شناسانه" یا به دست آوردن روش شناسی نقدهای عالمان معاصرِ سنی بر ابن تیمیه است. می خواهیم بدانیم نقدهایشان تا چه اندازه جدلی و سلبی است و تاچه اندازه برهانی و منطقی و نیز تا چه اندازه بر رویکردهای عقلی متکی است و تا چه اندازه از نصوص و روایات بهره می گیرد. استفاده از روش های نقضی، توجه دادن به تنوع و گاه تناقض در مواضع ابن تیمیه و عدم انطباق برخی از مواضع سلفیانِ معاصر، به ویژه وهابیان با دیدگاه های سلفشان، ابن تیمیه، و از لحاظ محتوایی، تمرکز بر بحث کفر و تکفیر و نشان دادن خطورت تکفیر العین حتی از منظر پیشوایشان، از ویژگی های شاخص نقدهای معاصران بر ابن تیمیه است که در این رساله بازتاب یافته است. درضمن، در لابه لای این پژوهش، نیم نگاهی هم به گونه شناسی این نقدها از لحاظ رویکردهای مذهبیِ کلامی و مذهبیِ فقهی داشته ایم.شاید نشان دادن نقدهای سلفیان بر سلفی گری و پیشوای آن از جالب ترین بخش های این رساله باشد.
نحوه ی وجود خدا از دیدگاه مکتب ملاصدرا و مکتب ابن تیمیه
نویسنده:
نویسنده:سینا آقاجانی حمزه‌کلائی؛ استاد راهنما:محمدکاظم فرقانی اله‌آبادی؛ استاد مشاور :عباس مصلائی‌پور یزدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
توحید رکن اصلی اسلام است و ضرورت معرفت صحیح خدای متعال مورد تاکید همگان است .ملاصدرا وابن تیمیه از شخصیت های تاثیرگذار جهان اسلام ،هر یک قرائتی از نحوه ی وجود خدا دارند.ملاصدرا با مبانی فلسفی خود نهایتا به نظریه ی و حدت شخصی وجود می رسد و تنها مصداق وجود را خدای متعال می داند و حد و نهایتی برای خداوند قائل نیست. او با تبیین انواع حیثیات مفهوم وحدت شخصی وجود را منطقی و عقلانی تبیین می کند و با براهین علیت، برهان بی نهایت ، برهان صرف الوجود،برهان مبتنی بر ماهیت نداشتن خدا،برهان مبتنی برقاعده ی بسیط الحقیقه کل الاشیاء و برهان مبتنی بر واجب الوجود بودن حق تعالی به اثبات وحدت شخصی وجود می پردازد.نقدهای متعددی به نظریه ی وی از لحاظ مفهومی و استدلالی وارد گشته است که با تبیینات ملاصدرا این نقدها وارد نیست.ابن تیمیه در مورد نحوه ی وجود خدا معتقد است که اولا خدای متعال دارای حد است و علت آن این است که اگر حد نداشته باشد حلولیت رخ می دهد ثانیا خدا جسمانی است و دارای حجم و جهت و مکان است و این عقاید ابن تیمیه او را در زمره ی گرایش فکری مجسمه قرار می دهد.لازم به ذکر است که برخی مواضع او در راستای جریان فکری معطله و برخی دیگر از مواضع او در راستای جریان فکری مشبهه است اما گرایش فکری مجسمه در آثار وی بیشتر مشهود است. نقد های متعدد عقلانی بر تببین نحوه ی وجود خدای ابن تیمیه وارد است که او و پیروانشان جواب مستدلی برای این نقد ها ندارند. آیات و روایات بسیاری در تایید خدای ملاصدرا و ابن تیمیه وجود دارد که هر کدام می توانند آیات و روایات رقیب را به نفع خود مصادره نمایند و مزیت ملاصدرا بر ابن تیمیه این است که نظریه ی او دارای پشتوانه ی عقلی است در حالی که نظریه ی ابن تیمیه هیچ پشتوانه ی عقلی ندارد.
نیازمندی به دین از دیدگاه آیت الله جوادی آملی و ابن تیمیه
نویسنده:
نویسنده:زینب نجفی؛ استاد راهنما:محمد محمدرضایی؛ استاد مشاور :محمد معینی فر
نوع منبع :
رساله تحصیلی
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
مسئله نیاز به دین موضوعی بسیار مهم در حوزه دین پژوهی، کلام اسلامی و فلسفه دین است. انسان با اینکه از عقل و خرد بهره‌مند است، اما در شناخت، ناقص است و نیازمند برنامه‌ای برای رسیدن به سعادت است که برای او اطمینان‌بخش باشد. برنامه‌ای وحیانی که بتواند او را در مسیر سعادت، در تمام مراحل زندگی همراهی نماید. بنا بر این نیاز به دین وحیانی در تمام مرحل زندگی، مورد نیاز بشر است. با مقایسه‌ی آراء آیت الله جوادی آملی به‌عنوان نماینده‌ای از تفکر شیعه و ابن‌تیمیه به‌عنوان بنیان‌گذار تفکر سلفی چنین به‌دست می‌آید که هر دو متفکر، قائل به ضرورت دین وحیانی هستند و دین را علاوه بر تکفل امور دنیا، متکفل امور اخروی نیز می‌دانند. اما بر اساس نگاه هستی‌شناسانه و معرفت‌شناسانه‌ی متفاوت دو شخصیت، با توجه به جایگاهی که برای منابع شناخت دین قائلند، از تفاوت دیدگاه برخوردار هستند. آیت الله جوادی آملی با قرار دادن عقل در کنار نقل به عنوان جزئی از دین، برای عقل در شناخت دین، جایگاه ویژه‌ای قائل است. ایشان نیاز به دین را با تکیه بر دیدگاه معرفت‌شناسانه خود، نگاه جامع می‌داند که در این نگرش، دین متکفل همه امور دین و دنیا است و بر این اساس نیاز به دین با تکیه بر قاعده لطف، حسن تکلیف و سودمندی‌های دین ضروری است و بر همین اساس، قلمرو نیاز به دین را در امور دنیا، تمدن‌سازی و تشکیل حکومت اسلامی می‌‌داند. همچنین به کاربردی بودن دین جامع اسلام در همه‌ی عرصه‌های زندگی معتقد است. اما ابن‌تیمیه علاوه بر آنکه جایگاه ویژه‌ای به سلف به‌عنوان منبع دین داده است، و علی‌رغم ادعا بر عقل‌گرا بودن، در بیان جایگاه عقل به‌عنوان منبع شناخت با کنار زدن آن، اکثر مبانی فکری خویش را بر نص‌گرایی ظاهری و تبعیت بی‌چون و چرا از دین، حتی در اصول دین، استوار ساخته است. وی نیازمندی به دین را از باب سودمندی دین برای نیل به سعادت اخروی مطرح می‌کند و قلمرو دین را در حیطه ظاهر نقل و تمسک به سلف قرار می‌دهد. بنا بر این هر دو متفکر اگر چه در ادعای ضرورتِ دینِ وحیانی مشترک هستند، اما در بیان نحوه نیازمندی و در بیان وظیفه انسان در این نیاز، نظرات متفاوت دارند.
  • تعداد رکورد ها : 258