جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 108
چرا خداوند متعال حتى یکى از زنان را به مقام نبوت و امامت نرساند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
از ديدگاه قرآن، افراد انسان (چه مرد و چه زن) از جهت حقيقت انسانیت و مسائل ارزشى يكسانند و هيچ‏يك بر ديگرى جز به تقوا و عمل صالح، برترى ندارد:«إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَيكُمْ؛هماناگرامى‏ترين شما نزد خداوند با تقواترين شماست.[1]«مَنْ عَمِل بیشتر ...
 آیا مخترعان و مکتشفان پاداش الهى دارند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
با مطالعه تاريخ علوم و اختراعات و اكتشافات مى‏بينيم كه جمعى از دانشمندان بشر، ساليان دراز زحمات طاقت فرسائى كشيده‏اند، و انواع محروميتها را تحمل كرده تا بتوانند اختراع و اكتشافى كنند كه بارى از دوش همنوعانشان بردارند. فى المثل «اديسون» مخترع برق چه بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
آیا اهل کتاب و پیروان ادیان مختلف در قیامت اهل نجاتند؟ یا خداوند متعال آنها را به دوزخ می برد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
امام خمينى (ره) در جواب این سوال درکتاب مكاسب محرمه مى فرمايند: «اما عوام آنان (پيروان اديان)، پس ظاهر است كه خلاف مذاهبى كه دارند، به ذهنشان خطور نمى كند، بلكه آنان، مانند عوام مسلمانان، به صحت مذهب خويش و بطلان ساير مذاهب قطع دارند. پس همان طور كه بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
آیا انسان می تواند با اراده خداوند مخالفت کند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
كسانى كه اين ايراد را مى‏كنند در حقيقت بین اراده تكوينى(آنچه در عالم خارج تحقق پیدا میکند)و تشريعى(محتوای دعوت انبیاء که مستلزم هدایت بشر است) خداوند خلط نموده اند ودچار اشتباه شده اند. توضیح:خداوند متعال برای هدایت بشر انبیاءو کتب آسمانی را فرو فرس بیشتر ...
آیا انسان در افعالش اختیار دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
با نگاهی گذرا به قرآن کریم ،درمی یابیم که به نظر قرآن ،انسان موجودی مختار است . اصولا آمدن پیامبران و نزول کتب آسمانی ،بی آنکه انسان مختار باشد ،کاری بیهوده است.لذا همین امر دلالت دارد بر اینکه خدا و پیامبران،آدمی را مختار می دانند.آیاتی که در زمینه بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
با این که به فرموده قرآن کریم، خداوند بر دل‏هاى کافران مهر زده است آیا عقوبت آنان جایز به شمار مى آید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اين عالم، بر مبناى علل و اسباب آفريده شده است و فعل و انفعالات مخلوقات مادّى از لوازم جدا نشدنى اين جهان است. انسان و سرنوشت او نيز از قوانين حاكم بر كلّ نظام هستى، مستثنا نيست. سرنوشت انسان، نتيجه باورها، اراده و ظهور آنها به صورت اعمال خارجى است بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
منظور از مکر الهى چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
كلمه «مكر» در قرآن كريم در آيات متعدد و در مناسبت‏هاى مختلف استعمال شده و به خداوند بزرگ نسبت داده شده است. معناى اين كلمه در لغت عرب، برگرداندن كسى از چيزى است كه آن را قصد كرده است، [1] حال اگر اين عمل (مكر) توسط بندگان براى انجام دادن كار نيكى صو بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
معناى حدیث «السعید سعید فی بطن أمه و الشقی شقى فی بطن أمه» چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
سعيد از ماده سعادت، به معنى فراهم بودن اسباب نعمت و شقى از ماده شقاوت و به معنى فراهم بودن اسباب گرفتارى و مجازات و بلاست. معنى ظاهرى حديث بالا اين است كه: سعادتمند كسى است كه در شكم مادر سعادتمند باشد و محروم از لطف خدا كسى است كه در رحم مادر محر بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
اگر خدا سرنوشت هر کسى را مى داند پس آیا هر کس از قبل معلوم نشده است که چگونه انسانى باشد ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
همه زمان ها نزد خداوند يكسان است يعنى علم الهى به گذشته و حال و آينده يكى است و همانگونه كه خداوند به رفتار اختيارى انسان در گذشته آگاه است، نسبت به رفتار اختيارى انسان در آينده نيز آگاهى دارد. [1] در پاسخ به اين پرسش كه آيا علم پيشين خدا در چگونه بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
آیا شفاعت، تشویق به گناه نیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
واژه هاى «شفع» و «شفاعت»، هر دو مصدر و به معناى انضمام چيزى به چيزى هستند. راغب مى گويد: «الشفع ضمّ شىء إلى مثله»; «شفع، ضميمه كردن چيزى است به چيز ديگر».[1] در أقرب الموارد آمده است: «شفع العدد صّيَّره زوجاً»; عدد را شفع كرد، يعنى آن را زوج كرد».[2] بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
  • تعداد رکورد ها : 108