جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 35
آیا توسّل به پیامبر و امامان«علیهم السلام» با توحید ناسازگار نیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : توسّل به پيامبر و امامان معصوم«عليهم السلام» و شفيع قرار دادن آنان نزد خداوند براي برآورده شدن حاجت شرك، نيست و با توحيد منافات ندارد؛ زيرا معناي شرك آن است كه كسي را جز خدا مستقل در تأثير بدانيم، ولي مقام پيامبر و امامان«عليهم السلام» را خداو بیشتر ...
آیا دخیل بستن شرک می باشد، یا خواستن حاجتی از امامان به جای خواستن از خدا ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
مفهوم شرك وسيع تر از آن است كه فقط تعدد خدايان يا بُتها را در نظر آوريم . بايد توحيد صحيح را به آساني ياد بگيريم و با شناختي صحيح از توحيد در باره مسائل بينديشيم . دخيل بستن به اصطلاح مردم چيزي نيست ,جز همان پناه بردن به رحمت و كرامت الهي . دخيل بستن بیشتر ...
آیا توسّل به پیامبر و امامان(علیهم السلام) و حاجت خواستن از آنان، مؤثر دانستن غیر خدا و شرک نیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : پاسخ اين سؤال در ضمن چند نكته روشن مي‌شود: يك. اقسام شرك‌ همچنان كه توحيد اقسامي دارد، در برابر آن شرك نيز داراي اقسامي است؛ از جمله: 1-1. شرك ذاتي؛ يعني، اعتقاد به دو، سه يا چند خدا. اما توحيد ذاتي؛ يعني، اعتقاد به يگانگي ذات خداوند. 1-2. شر بیشتر ...
پرسمان؛ آیا توسل جایز است؟
نویسنده:
عبدالرشید گرگیج
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دبیرخانه شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
با توجه به محدودیت تواناییهای انسان از یک طرف، نیاز های بی شمار مادی و معنوی او از طرف دیگر، وجود خطرات فراوان طبیعی و تصنعی که در پیرامونش وجود دارد و عوامل دیگر، انسانها برای تأمین نیازهای خود و دفع خطرات پیرامونش از اسباب و وسایل دیگر کمک گرفته و یاری می جویند و یکی از اسباب و وسایل «توسّل به انبیا و اولیا» است.
صفحات :
از صفحه 144 تا 166
چرانباید درخواست‌های خودمان را مستقیماً از خدا بخواهیم بلکه باید به امامان(ع) متوسل شویم؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
وقتي اين ها واسطه فيض شدند و در واقع ارتباط با مبدأ عالم شد و ائمه مجراي فيض شدند ابداً ارتباط انسان با خدا قطع نمي‌گردد از امام باقر ـ عليه‌السّلام ـ نقل شده كه فرموده‌اند: «نحن وجه الله» و در دعاي ندبه وارد شده «اين وجه الله الذي يتوجه اليه الاوليا بیشتر ...
آیا توسل به انبیاء، اولیاء و معصومین جایز است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در جهاني كه ما در آن زندگي مي كنيم، سراسر با وسائل سر و كار داريم، آب مي نوشيم تا رفع تشنگي نماييم، نان مي خوريم تا رفع گرسنگي كنيم، وقتي مريض مي شويم، دارو استفاده مي كنيم تا شفاء يابيم و... بنابراين استفاده از وسيله براي رسيدن به يك نتيجه، امري مسل بیشتر ...
بررسی و تقویت نقدهای «محمد بن علوی مالکی» بر «محمد بن صالح عثیمین» دربارۀ توسل
نویسنده:
میثم دوست­ محمدی ، محمدرضا کریمی والا
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
چکیده :
استدلال های وهابیت دربارة «توسل » تا چه میزان با مواضع متفکران اهل سنت تطابق دارد؟ نگارندة مقاله برای پاسخ به این پرسش ، به بررسی دیدگاه های «محمد بن علوی مالکی » و «محمد بن صالح عثیمین » از علمای اهل سنت پرداخته و روشن می کند که استدلال وهابیت در این باره پذیرفته نیست . در استدلال های محمد بن علوی مالکی که با استناد به متون روایی ، به وضوح ثابت می کند توسل به دعای پیامبر ص و صالحان گذشته ، عملی در راستای اعتقاد به توحید خداست ، نقاط ضعفی وجود دارد که برطرف کردن و تقویت آن ها موجب ارائه نقدی مستحکم و همه جانبه بر انگاره های ابن عثیمین و دیگر علمای وهابیت می گردد. دیدگاه مالکی در مسئله توسل تا حد زیادی مطابق با نگرش امامیه بوده و به صحت توسل به دعای پیامبرص و صالحان گذشته معتقد است ./ خلاصه ماشینی: "در استدلال های محمد بن علوی مالکی که با استناد به متون روایی ، به وضوح ثابت می کند توسل به دعای پیامبرص و صالحان گذشته ، عملی در راستای اعتقاد به توحید خداست ، نقاط ضعفی وجود دارد که برطرف کردن و تقویت آن ها موجب ارائه نقدی مستحکم و همه جانبه بر انگاره های ابن عثیمین و دیگر علمای وهابیت می گردد. ٢. محمد بن علوی مالکی و نقد عثیمین مالکی این ادعای ابن عثیمین و علمای وهابیت را مورد نقد قرار داد و می گوید: بر اساس روایات معتبر، توسل به دعای پیامبرص علاوه بر زمان حیاتشان ، پیش از خلقت آن حضرت و پس از رحلتشان نیز جایز و در میان صحابه و تابعان متداول بوده است (مالکی ، ١٤٣٠ق : ١٣١ـ١٣٢). هم چنین قرطبی نیز در تفسیر خود روایتی مشابه این روایت نقل کرده است که پس از گذشت سه روز از رحلت پیامبرص ، شخصی اعرابی به کنار قبر آن حضرت آمد و به ایشان متوسل شد (قرطبی ، ١٣٨٤ق ، ٥: ٢٦٥) مالکی می گوید: صرف نظر از صحت یا ضعف سند این قضیه ، آیا علمایی که این روایت را نقل کردند کفر و ضلالت را نقل کردند؟ آیا چیزی را که موجب عبادت قبور و بت پرستی می -شود ترویج کردند؟ اگر این گونه باشد، پس چرا این علما مورد اعتمادند و کتاب های آن ها مورد استناد قرار می گیرد؟ (مالکی ، ١٤٣٠ق : ١٥٧ـ١٥٩)."
ابن تیمیه فی صورته الحقیقیة
نویسنده:
صائب عبدالحمید
نوع منبع :
کتاب
وضعیت نشر :
بيروت: الغدیر,
چکیده :
نویسنده در کتاب «ابن تیمیه فی صورته الحقیقیة» در صدد توضیح و بررسی نظرات شاذ ابن تیمیه برآمده و کتاب خود را به چند بخش تقسیم کرده است. بخش های ابتدایی در رابطه با توسل و زیارت قبر نبی و همچنین جواز لعن معاویه یا عدم جواز او را مورد نقد و بررسی قرار می دهد. بخش های بعدی نظرات ابن تیمیه در رابطه با تجسیم و صفات خداوند و اهل بیت را بیان می کند. در بخش انتهایی نظرات ابن تیمیه در رابطه با علمای اسلام و همچنین اقوال علما در رابطه با ابن تیمیه را بیان می کند. نویسنده پس از بررسی نظرات ابن تیمیه به افکار انحرافی فرقه وهابیت دست پیدا می کند و وهابیت را فرقه ای بدعت گذار و ضاله معرفی می کند و کلام خود را با آيه اي از قرآن به پایان می رساند.
پاسخ به پرسش های دینی و مذهبی ( آیا استعانت از غیر خدا جایز است؟ )
نویسنده:
مولوی سالارزهی
نوع منبع :
مقاله , پرسش و پاسخ
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دبیرخانه شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت,
چکیده :
شناخت و آگاهی از مسائل دینی و آموزه های اسلامی علاوه بر اینکه یک فریضه و وظیفه دینی برای همه مسلمانان حتی در شرایط عادی و معمولی است، یک ارزش و فضیلت نیز محسوب می گردد، اما گاهی شرایط ضرورت اجتناب ناپذیر در دورانی است که اعتقادات و ارزش های دینی که به مسائل دینی و مذهبی اهمیت داده و هر جا که با ابهام و سؤالی روبرو شد در صدد رفع آن برآید تا هم به آگاهی های خود بیفزاید و هم به دیگران سودی رسانده باشد، همان طور که قرآن می فرماید: " فاسئلوا أهل الذکر إن کنتم لا تعلمون" با بهره گیری از این آیه مبارکه بر علماء لازم است که با آگاهی از مسائل دینی به سؤالات، پاسخ مناسب داده و وظیفه اسلامی و دینی خود را انجام دهند.
صفحات :
از صفحه 158 تا 173
  • تعداد رکورد ها : 35