جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 35
چرا انسان براى رسيدن به هدف اصلى آفرينش، نياز به هدايت انبيا دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : اگر ما بر يك مركب خيالى و افسانه اى كه از امواج نور ساخته شده باشد سوار شويم، و در هر ثانيه سيصد هزار كيلومتر (50 هزار فرسخ) در اين فضاى بيكران سير كنيم، بى شك هزاران عمر نوح مى خواهد تا بتوانيم تنها گوشه اى از اين جهان پهناور و گسترده را تما بیشتر ...
خداوند انسان را چگونه به راه راست هدايت مى كند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : خداى متعال در آيه 9 سوره «نحل» به يكى از نعمتهاى بسيار مهم معنوى اشاره كرده مى فرمايد: «بر خدا است كه راه راست و صراط مستقيم را كه هيچگونه انحراف و كژى در آن نيست در اختيار بندگان بگذارد» (وَ عَلَى اللّهِ قَصْدُ السَّبِيلِ).«قَصْد» به معنى صاف بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
 خداوند متعال و پیامبران از یک سو در جهت هدایت بشر تلاش می کنند و شیطان از سوی دیگر برای گمراهی بشر؛ در این جدال تاکنون خداوند و پیامبران موفق بوده اند یا شیطان؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : خداوند تبارک و تعالي انسان را خلق کرد و در وجود او هم گرايش به نيکي‌ها و خوبي‌ها را قرار داد و هم گرايش به بدي‌ها و زشتي‌ها، هم قوة عقل را در انسان قرار داد و هم شهوت و غضب را، قرآن کريم در اين باره در سوره مبارکه شمس مي‌فرمايد: فَأَلْهَمَهَا بیشتر ...
 چرا خداوند پیامبر واحدی را از زمان خلقت انسان تا قیامت نفرستاد تا در همه زمان‌ها و مکان‌ها انسان‌های نیازمند را هدایت نماید؟ اگر این طور می‌شد چه خون‌ها که ریخته نمی‌شد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : ابتدا بايد ديد اهداف و فوايد بعثت انبياء چيست، سپس ببينيم آيا اين اهداف و فوايد با بعثت پيامبر واحد محقق مي‌شود يا خير. با تأمل در آياتي از قرآن مي‌توانيم دريابيم که برخي از اهداف بعثت انبياء عبارتند از: هدايت مردم به سعادت اخروي و دنيوي آنها[ بیشتر ...
 آیا امر هدایت در همه زمانها فقط از طریق ارسال پیامبران و نصب امامان معصوم امکان پذیر است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در اين سئوال دو احتمال و اشكال متصور است : الف) آيا هميشه بايد شخص پيامبر يا وصي او، جامعه بشري را هدايت كنند و يا وجود كارشناسان عادل، ما را از پيامبر و وصي او بي نياز مي‌كنند؟ ب) آيا همواره بشر به دين نيازمند است و يا روزي فرا مي‌رسد كه عقل بیشتر ...
آيا امر هدايت در همه زمانها فقط از طريق ارسال پيامبران و نصب امامان معصوم (ع) امكان پذير است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
الف) آيا هميشه بايد شخص پيامبر يا وصي او، جامعه بشري را هدايت كنند و يا وجود كارشناسان عادل، ما را از پيامبر و وصي او بي نياز مي كنند؟ ب) آيا همواره بشر به دين نيازمند است و يا روزي فرا مي رسد كه عقل بشر براي هدايت او كافي است و نيازمند پيامبر و وصي بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ و ائمه علیهم السلام در برخی مواقع در خواب بعضی از علمای بزرگ شیعه را راهنمایی کرده اند پس چرا از این طریق علمای سنی و وهابی را راهنمائی نمی کنند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در پاسخ به اين سؤال لازم است در ابتدا به اين نكته اشاره گردد كه خداوند متعال براي هدايت انسانها در راه صحيح و صراط مستقيم حجّت هايي همچون قرآن، سنت و عقل را قرار داده است. و راجع به مسأله امامت و سرپرستي جامعه اسلامي و ديگر معتقدات نيز دلايل فراواني بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
منظور از هدایت تکوینی که خداوند به بشر داده است چه نوع هدایتی است آیا عقل است یا فطرت؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
هدايت به معناي دلالت و راهنمائي كردن و راه نشان دادن و ارشاد است.[1] در فرهنگ قرآن كريم به دو نوع هدايت اشاره شده است: 1- هدايت تكويني 2- هدايت تشريعي[2] هدايت تكويني كه شامل همة موجودات مي شود عبارت است از اينكه خداوند هر موجودي را به گونه اي آفريده بیشتر ...
محبّت اهل بیت(ع)، استراتژی حیات و راهبرد تربیتی
نویسنده:
خانم زهره متقی ،محمد نجفی، کمال نصرتی هشی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
اصفهان: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهان,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
اصل محبت اهل بیت (ع) با قدری هم شان رسالت پیامبر(ص) به عنوان یکی از اصول مبنائی تفکر شیعی شناخته شده و حقیقت این اصل در دلائل نقلی و عقلی مورد تاییداست، اما اهمیت این اصل به عنوان استراتژی زندگی و راهبرد تربیتی کمتر مورد توجه قرار گرفته است.در این راستا این مقاله با رویکرد کیفی و با روش توصیفی - استنتاجی به بررسی این راهبرد پرداخته و پس از گردآوری داده ها بر اساس اسناد و محتواهای مربوطه ، ابتدا مبانی واهداف طرح آن درحیطه نظر و عمل تحلیل و سپس مولفه های تربیتی آن استنتاج شده است. یافته های این پژوهش نشان می‌دهد که محبت و دوستی اولیای الهی محبتی رشد دهنده و به عنوان علت غائی آفرینش هستی و پیوند دهنده قابلیت تحول در دانش-و معرفت وشکل‌گیری نگرش‌ها و باورهای مثبت را دارد و به عنوان یک هدف غایی تربیتی قابل تامل است.اصل توجه به اراده، اصل عینیت بخشی به حب الهی، اصل ارتقاء شناختی درک ،اصل ارتقاء فهم هدفمندی آفرینش از اصول مهم این استراتژی تربیتی بوده و با روش الگوی عاطفی قابل اجرا است. جامعیت الگوئی ائمه اطهار(ع) اقتضای آن‌ را داردکه فرد پیرو با احساسی عمیق در تمام ابعاد و جنبه‌های شخصیت انسانی، آنان را اسوه خود قرار دهد و به غنای شخصیتی دست یابد.
صفحات :
از صفحه 39 تا 71
بررسی انتقادی رویکرد تفسیری در مطالعه دین: نقد نظریات کلیفورد گیرتز درباب دین با تکیه بر آرای مرتضی مطهری
نویسنده:
حسین مهربانی‌فر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
دین به‌منزله‌ یکی از ارکان زندگی انسان، مورد‌مطالعه‌ رویکردهای مختلف علوم انسانی و اجتماعی ازمنظر درون‌دینی و برون‌دینی قرار گرفته است. تفسیرگرایی با جهت‌گیری برون‌دینی، از‌جمله فراگیرترین این رویکردهاست که کلیفورد گیرتز را می‌توان یکی از‌اندیشمندان برجسته‌ آن به‌شمار آورد؛ وی انسان‌شناسی است که با رویکرد تفسیرگرایانه و گرایش نمادگرا به مطالعهی دین در جوامع مختلف پرداخته است. از‌ دیگر‌سو، مرتضی مطهری به‌منزله‌ ‌اندیشمند الهی و اجتماعی معاصر، زوایای این مهم را با نگرش توحیدی و درون‌دینی مورد تحلیل و بررسی قرار داده است. در این پژوهش، تلاش شده تا ضمن مقایسه آراء این ‌اندیشمند توحیدگرا با نظرات کلیفورد گیرتز در باب دین، با بهره‌گیری از دستگاه نظری مطهری، رویکرد تفسیرگرایی گیرتز مورد نقد و ارزیابی قرار گیرد. واکاوی و مقایسه نظرات این دو ‌اندیشمند، ما را به این نتیجه رساند که «نسبی‌گرایی»، «فروکاستن تعریف دین به مجموعه‌ای از نمادها»، «بی‌توجهی به منشأ وحیانی دین» و... ازجمله مهم‌ترین نقدهایی است که می‌توان از منظر مطهری به رویکرد تفسیرگرایی گیرتز وارد نمود.
صفحات :
از صفحه 107 تا 130
  • تعداد رکورد ها : 35