جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
نام خانوادگی :
*
پست الکترونیک :
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
حروف تصویر :
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه فلسفه
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
تعداد رکورد ها : 1576
عنوان :
نسبت میان عالم مثل و عالم طبیعت در نظر افلاطون
نویسنده:
زهرا شکری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
افلاطون
,
جاودانگی نفس
,
عالم طبیعت
,
مُثُل افلاطونی
,
عالم مثل
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
هنر و علوم انسانی
,
دیالکتیکشناسی
چکیده :
واژهی مُثُل، جمع «مثال» و برگرفته از کلمهی ایده (Idea) است. ایده به معنای اندیشه، تصور، عقیده و گمان است. این لغت از مصدرIdeinبه معنی دیدن و فهمیدن مشتق است. خود لغت یونانی Idea را افلاطون با مفهوم خاص نمونهی آرمانی یا نمونهی اول چیزی به کار برد که این مفهوم در صفت مشتق Ideal باقیاست.در رسالهی جمهوری، افلاطون فرض کرد که هرگاه شماری از افراد نام مشترکی داشته باشند، دارای مثال یا صورتی مطابق نیز خواهند بود. کلی، طبیعتی مشترک یا کیفیتی است که در مفهوم کلی مثلاً زیبایی، دریافت میشود. افلاطون دربارهی این کلیات، اصطلاح «مُثُل» را به کاربرد. افلاطون اعتقاد داشت که مُثُل یا صور هستندههای اصیل و دگرگونناشدنی هستند که بیرون از این جهان محسوس میباشند. موجودات جهان محسوس انعکاسها و تصویرهایی از آن هستندههای واقعی هستند؛ که آنها را تنها از راه عقل میتوان شناخت. وی برای بیان نسبت میان عالم مُثُل و عالم محسوس واژههای بهرهمندی و تقلید یا شباهت را به کار برد.بهرهمندی از مثالها چهارگونه است؛الف) شیء گاهی از مثالی بهرهمند استو گاهی نه: اعراض جداییپذیر. ب) شیء همیشه از مثالی معین بهرهمندی است بدون آنکه این بهرهمندی ارتباطی با ماهیت آن داشته باشد: اعراض جداییناپذیر.پ) شیء همیشه از مثالی معین بهرهمند است امّا این بهرهمندی جزء ماهیت شیء نیست بلکه از ماهیت آن ناشی میشود.ت) شیء همیشه از مثالی معین بهرهمند است و این بهرهمندی جزء ماهیت آن است.در رسالهی پارمنیدس، افلاطون، مفصلتر از رسالههای دیگر بحث مربوط به نسبت میان مُثُل و محسوسات را بیان نمود و انتقادات خود را در زبان شخصی به نام پارمنیدس قرار داد. این انتقادات به این صورت بیان شد که آیا اشیاء جزیی از تمام مثال یا فقط از قسمتی از مثال بهرهمند هستند؟ اگر شق اول اختیار شود، آنگاه صورت مثال، که واحد است، تماماً در هریک از افراد کثیر موجود خواهد بود. اگر شق دوم اختیار شود، آنگاه مثال در عین حال واحد و قابل کثیر است. در هر صورت تناقض پیش میآید. به علاوه، اگر اشیاء مساوی به سبب وجود مقدار تساوی مساویاند، پس به واسطهی چیزی که کمتر از تساوی است مساویاند. همچنین اگر چیزی به سبب بهرهمندی از بزرگی، بزرگ است به واسطهی داشتن چیزی کهکوچکتر از بزرگتی است که به نظر میرسد تناقض باشد. سقراط نظریهی تقلید را که اشیاء جزیی روگرفتهای مُثُل، که خود الگوها یا نمونههایی هستند، پیشنهاد کرد؛ شباهت اشیاء جزیی به مثال، بهرهمندی آنها را ازآن نشان میدهد. در مخالفت با این نظریه پارمنیدس استدلال کرد که اگر اشیاء سفیدی شبیه سفید هستند، سفیدی نیز شبیه اشیاء سفید است. از اینرو، اگر شباهت میان اشیاء سفید باید بهوسیلهی وضع یک مثال سفیدی تبیین شود، شباهت میان سفیدی و اشیاء سفید نیز باید بهوسیلهی وضع یک صورت علیا تبیین شود، و همینطور تا بینهایت. بنابراین، افلاطون از تبیین چگونگی نسبت میان عالم مُثُل و عالم طبیعت برنیامد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ادراک و رابطه آن با مدرک از دیدگاه ابنسینا، سهروردی و ملاصدرا
نویسنده:
معصومه دیناروند
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تصور
,
علم حصولی
,
علم حضوری
,
تصدیق(افعال قلوب)
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
مفهوم
,
ادراک
,
هنر و علوم انسانی
,
ابن سینا، حسینبن عبدالله
,
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم
,
سهروردی، یحییبن حبش
,
ادرک
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
این نوشتار به بررسی ادراک و رابطهی آن با مدرک از دیدگاه سه فیلسوف مسلمان، ابن سینا، سهروردی و صدرالمتالهین میپردازد و نظریات این سه فیلسوف در مباحثی چون تعریف ادراک، تصور و تصدیق، وجود ذهنی، علم حصولی و علم حضوری مقایسه می گردد.بررسی آراء هر یک از فلاسفه یاد شده نشان میدهد که هر سه فیلسوف قائل به اتحاد ماهوی میان مدرک بالعرض و مدرک هستند اما در خصوص اتحاد مدرک بالذات و مدرک اختلاف بارزی وجود دارد. ابن سینا و شیخ اشراق را میتوان قائل به رابطهی حلولی میان مدرک بالذات و مدرک دانست و ملاصدرا را قائل به اتحاد وجودی.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
علم از دیدگاه ملاصدرا و لایب نیتز
نویسنده:
حسین پارسا
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دانش
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
ادراک
,
صدرالدین شیرازی ، محمدبن ابراهیم
,
هنر و علوم انسانی
,
لایب نیتز، گوتفرید ویلهلم
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
مهم ترین هدف از بحث پیرامون علم، ایجاد توانمندی در تشخیص علم حقیقی از علم کاذب است. این گفتار به تحقیق در مورد تعریف علم، متعلق آن، انواع علم، شرایط تحقق علم و نسبت میان علم و عالم و معلوم در آثار ملاصدرا و لایب نیتز، و مقایسه نظرات دو فیلسوف پرداخته است. تاثیر ایمان به خداوند در طرح ریزی نظام فلسفی، اقتباس بسیاری از مفاهیم کلیدی از سایر نظام های فلسفی، مخالفت هر دو فیلسوف با نظریه لوح سفید، از جمله شباهت های مهم در نظام فلسفی آنان است. از طرف دیگر، رویکرد ملاصدرا به علم، فلسفی و پس از تحقق علم است. اما رویکرد لایب نیتز، منطقی و پیش از تحقق علم؛ که این خود گویای تفاوتی بنیادی در رویکرد دو فیلسوف به بحث علم است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی قاعده امکان اشرف از دیدگاه شیخاشراق و صدرالمتالهین
نویسنده:
معصومه قایدرحمتی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سهروردی
,
ملاصدرا
,
امکان اشرف
,
عقول طولی و عرضی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
عقول طولیه
,
عقول عرضیه
,
نور الانوار
,
هنر و علوم انسانی
,
سهروردی، یحییبن حبش
,
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
این تحقیق برآن است که به تبیین قاعده امکاناشرف از دید ملاصدرا و سهروردی بپردازد.این دو فیلسوف در زمینه تبیین واستدلال و آثار قاعده امکان اشرف نقاط اشتراک و افتراقی دارند. از جمله اشتراکات آنهااین است که هر دو می فرمایند:« اگر موجود اخسی داشتیم حتما قبل از آن موجود اشرفی موجود بوده است چون اگر اخس باشد و اشرف نباشد یا باید اشرف و اخس هر دو از خداوند صادر شوند که صدور کثیر از واحد می شود یا باید اشرف بواسطه اخس صادر شود که باعث شرافت معلول بر علت می شود یا بایدوجود اشرف ممتنع باشد که این هم باطل است.» پس با ابطال هر سه فرض ثابت می شود که اشرفی حتما قبل از اخسی موجوداست. همچنین در زمینه تبیین و استدلال و آثارقاعده امکان اشرف نقاط افتراقی با همدیگر دارندکه در این تحقیق به آنهاپرداخته شده است. روشی که در این تحقیق به کار گرفته شده تحلیلی، تاریخی و کتابخانه ای می باشد. و نتایجی که از این قاعده به دست می آید این است که در تمام مراحل وجود باید اشرفی بر اخسی مقدم باشد و گرنه با سه مشکل صدور کثیر از واحد، شریفتر بودن معلول ازعلت، و ممتنع بودن وجود اشرف مواجه خواهیم شد، پس به خاطر دفع این سه مشکل باید حتما اشرفی بر اخسی مقدم باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی چالشهای فلسفی-اخلاقی شبیهسازی انسان
نویسنده:
حنانه حاجیآقابابا
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق
,
هویت
,
شبیه سازی
,
حقوق انسان
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
تولید مثل
,
هنر و علوم انسانی
,
طبیعت
,
جنبه فلسفی
,
شبیهسازی انسان
,
ارزشهای انسانی
,
همانندسازی انسان
چکیده :
در این نگارش با عنوان "چالشهای فلسفس-اخلاقی شبیهسازی انسان" سعی بر آن بوده است که بر خلاف دیگر منابع موجود به تحلیل و بررسی این فناوری نوین از نقطه نظر فلسفی و اخلاقی بپردازیم. به علاوه تلاش کریم که توجه خود را صرفا بر مهمترین و جنجالی ترین حوزه این فناوری مبذول داریم. به عبارتی دیگر متمرکز بر شبیه سازی انسان خصوصا شبیه سازی مولد بوده ایم. نگارش حاضر شامل پنج فصل میباشد: در فصل اول کلیّات و مفاهیم علمی شبیهسازی به اختصار و تا حد نیاز بیان گشته است. در فصل دوم به تبیین و بررسی این امر پرداخت شده است که آیا شبیهسازی انسان قابلیت موضوعیت یافتن در اخلاق را دارد یا خیر. در فصل سوم با بحث از طبیعت و انسان به عنوان موجودی طبیعی، به چالشهای حاصل از این نوع نگاه به اعمال انسان، خصوصاً شبیهسازی در جایگاه جانشینی تولید مثل طبیعی، پرداخته شده است. در فصل چهارم آرا و دلایل مطروحه از جانب موافقین و مخالفین شبیهسازی بیان گشته است. نهایتاً در فصل آخر به نتیجه گیری در این بابپرداخت شده است که با توجه به نقدها و دلایل قابل قبول و منطقی مخالفین و موافقین همچنان تا روشن شدن دیگر جنبه های اخلاقی و فلسفی این فناوری پرسود اما مخاطره آمیز باید درنگ کرد. در عین حال باید از تدوین شتابزده قوانین و دستورات اجتناب گردد. در ضمن اینکه پژوهش ها بر روی حیوانات مانند گذشته باید ادامه یابند تا راه برای دست یافتن به موفقیت در استفاده از این فناوری برای انسان هموار شود. البته در این حوزه نیز نباید از موازین اخلاقی حاکم بر آزمایش بر روی حیوانات غفلت نمود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اندیشه پیشرفت در فلسفه ابن رشد و روشن اندیشی
نویسنده:
حسن حسینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابن رشد
,
فلسفه روشن اندیشی
,
اندیشه پیشرفت
,
ارنست کاسیرر
,
عقل باوری
,
عقلانیت (مسائل جدید کلامی)
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
فلسفه مشاء
,
فلسفه ابن رشد
,
فلسفه و پیشرفت
,
اندیشه ابن رشد
,
تعالی
کلیدواژههای فرعی :
عقلانیت فلسفی ,
الهیات طبیعی ,
اصول روشن اندیشی ,
سیر خطی تاریخ ,
سیر دورانی تاریخ ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
غالباً اندیشه پیشرفت یکی از سه اصل بنیانی روشن اندیشی (سده هجدهم میلادی) شناخته می شود. اما می توان ریشه این تفکر را در شش قرن پیش از آن، در اندیشه های ابن رشد، فیلسوف برجسته مشائی مسلمان دید. این مقاله در سه بخش می کوشد تا نخست معنایی از اندیشه پیشرفت به دست دهد، سپس نسبت آن را با عقلانیت، فلسفه و واقع بینیِ روشن اندیشی بکاود، آن گاه به بررسی دیدگاه ابن رشد نسبت به این تصور بپردازد و نشان دهد که فیلسوفی مسلمان، قرنها پیش، این اصل را اذعان داشته و به لوازمی از آن پایبندی نشان داده است. باور به پیشرفت به نظر هر دو فلسفه بر لزوم تلاش و مسئوولیت پذیریِ متعاطیان فلسفه می افزاید و آنان را به گشایش دریچه های نو فرا می خواند. فلسفه روشن اندیشی بر اساس تحلیل ارنست کاسیرر و فلسفه ابن رشد عمدتاً بر اساس رساله ماندگار وی «فصل المقال» کاویده شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 25
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
صورت جوهری
نویسنده:
سیدحسن احمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه شهید بهشتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اوسیا (جوهر)
,
صورت جوهری
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
فلسفه یونان
,
فلسفه ارسطو
,
احکام جواهر
کلیدواژههای فرعی :
صانع ,
ماده و صورت ,
فعل ,
هستی شناسی ارسطو ,
هستی شناسی اسلامی ,
فلسفه افلاطون ,
ماهیت ,
هیولی ,
مُثُل ,
احکام قوه ,
شی ء محسوس ,
زتا ,
هوپوکیمنون ,
جوهر غیرمادی ,
حالت غایی صورت جوهری ,
چکیده :
عنوان بحث در این مقاله صورت جوهری است. این مقاله تحلیلی است مبتنی بر کتاب زتا. ارسطو این اصطلاح یعنی صورت جوهری را به کار نمی برد، اما ما آن را صورت جوهری می نامیم. بحث صورت در فلسفه ارسطو یکی از مهم ترین مباحث فلسفی به شمار می رود، زیرا موجودیت هر چیزی به صورت آن است نه هیولای اولی، زیرا هیولای اولی چیزی است بالقوه و یک شی منحاز و مستقل نیست و نمی تواند مشارالیه «این» قرار گیرد. اما صورت یک شی منحاز و مستقل است و می تواند مشارالیه «این» قرار گیرد و صورت است که به هیولای اولی تشخص می دهد. از میان اقسام جوهر، صورت مهم ترین آنها تلقی می شود، چون مرحله فعلیت است در این مقاله نیز بحث می شود که ما در مورد صورت جوهری هم واژه «this» به کار می بریم و هم واژه «such» را. این مقاله نشان می دهد که به کار بردن هر دو واژه مزبور در مورد صورت، درست است. لازم به یادآوری است که واژه «this» در مورد جزیی و واژه «such» در مورد کلی به کار می رود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 23
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چرا موجود بودن چیزی که ذاتاً ممکن است، الزاماً نیاز به عاملی خارجی دارد و چرا آن عامل خارجی، همان خدای معرفیشده توسط دینها است؟!
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
پاسخ به شبهات
,
واجب و ممکن
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
ماهیت ممکن
,
احکام واجب الوجود
کلیدواژههای فرعی :
صفات جلال ,
صفات جمال ,
صفات جلال و جمال الهی ,
برهان وجوب و امکان ,
برهان امکان ,
صفات سلبیه ( الهی ) ,
صفات ثبوتیه ( الهی ) ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی بسامد مدلهای وحدت و کثرت نوعی انسان در نگرش وجودی فیض کاشانی
نویسنده:
عبداله صلواتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وحدت نوعی متواطی
,
وحدت نوعی مشکک
,
کثرت نوعی ماهوی
,
کثرت نوعی اسمایی
,
03. انسان شناسی Human nature
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
علم نفس
,
ملامحسن فیض کاشانی
کلیدواژههای فرعی :
افلاطون ,
اختلاف تشکیکی ,
ملاصدرا ,
اصالت وجود ,
حکمت اشراق ,
حرکت اشتدادی نفس ,
تفاوت تفاضلی انسان ,
کثرت نوعی انسان ,
مظهریت اسماء جلال و جمال ,
تقابل اسماء ,
مدل های پیشین وحدت و کثرت نوعی ,
مدل های پسین وحدت و کثرت نوعی ,
حد وجودی انسان ,
استعداد پیشین نفوس برای سعادت ,
عالم ذَر ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
شاپا (issn):
2345-3761
چکیده :
با پذیرش مبانی و اصولی چون وحدت تشکیکی و حرکت وجودی ارادی در نگرش وجودی حکمت متعالیه، گشودگی و گستردگ یای در انسان رخ می دهد که در آن، انسان از وحدت نوعی متواطی فاصله گرفته و در قلمرو وحدت نوعی مشکک و کثرت نوعی قرار می گیرد. فیض کاشانی در مواضعی بر پایه وحدت نوعی انسان مباحثی را مطرح کرده و از افراد انسانی سخن گفته است. اما همو براساس نگرش وجودی و با استمداد از مبانی یاد شده، مباحثی مطرح نموده است که با توجه به امکانات درونی آن می توان مدلهایی از وحدت و کثرت نوعی انسان را از آنها استنباط کرد که از آن جمله اند: وحدت نوعی مشکک، کثرت نوعی ماهوی ملازم با وحدت نوعی مشکک، کثرت نوعی اسمایی. گفتنی است: در این جستار این مدلها نه بطور پراکنده و فارغ از مؤلفه زمان، بلکه بسامد مدلها بر حسب مقاطع مختلف سنی فیض در آثار او بررسی می شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 127 تا 145
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مشكلة الصراع بين الفلسفة والدين من الغزالي وابن رشد إلى الطوسي والخواجه زاده
نویسنده:
رضا سعادة
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بیروت - لبنان: دارالفکر اللبنانی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
ناسازگاری فلسفه و دین
,
تمایز فلسفه و دین
,
رابطه دین و فلسفه
,
صفات الهی
,
حدوث عالم Ḥudūt̲h̲ al-ʿĀlam
,
عالم خلقت
,
قدم عالم
,
معاد(کلام)
,
علم الهی
,
ابدیت عالم ماده
,
علم الهی به جزئیات
,
دین و فلسفه
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
الهیات بالمعنی الاخص
,
علیت
,
خلق عالم
,
عالم ( امکانی )
,
فلسفه و دین
,
13. علم کلام
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
تعداد رکورد ها : 1576
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
با موفقیت به ثبت رسید