جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 26
مقام امامان(ع) و پيامبران(ع)-فيلم امامان(ع)
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
طبق اعتقاد شيعيان پيامبر(ص) و ائمه(ع) داراي مقام ولايت بوده اند و مقام و منزلت آنها از انبياء(ع) بالاتر است، ارزش آنها براي ما ارزشي بالاتر از انبياء گذشته است. نظراهل سنت نيز درباره پيامبراكرم(ص) اين گونه است و تصوير آن حضرت را در فيلم هايشان نشان ن بیشتر ...
مقام نبوت و مقام امامت
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در پاسخ موارد زير را خاطر نشان می کنیم: 1 ـ گرچه زماني آنچه بيشتر در اذهان عموم مردم بود همين نكته‌اي است كه شما در متن سؤالتان عنوان داشته‌ايد، اما با توجه به طرح مطالبي كه در مجالس و محافل علمي، مذهبي اعم از دانشگاه‌ و حوزه و هيئات عزاداري اباعبدال بیشتر ...
چه کسانی در صدر اسلام مدعی نبوّت بودند؟ و چرا مسلمانان آنها را کشتند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در زمان پیامبر گرامی اسلام(ص) افرادی بودند که ادعای نبوّت کردند، که برخی از این افراد معرّفی می‌شوند: مسیلمة بن ثمامه مسيلمة بن ثمامة که با کنیه أبا ثمامة نیز شناخته می‌شد،[1] به همراه گروهی پیش پیامبر اسلام(ص) رفتند و او به پیامبر گفت:[2] اگر امور ر بیشتر ...
مراتب کمال وجودی انسان در حضرت محمد (ص)
نویسنده:
مریم صانع پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
چکیده :
حضرت محمد (ص) به‌عنوان انسان کامل و مظهر تام اسما و صفات حضرت حق، در سه مرتبه جبروتی، ملکوتی و ناسوتی، واجد سه مقام ولایت، نبوت و رسالت است و هر مقامی متناسب با مرتبه‌ای است. مقام خلافت‌اللهی ایشان در زمین، تحقق و تعین مراتب عالی در مرتبه دانی است. مقاله حاضر مسئله مزبور را از چشم‌انداز عقل و نقل برمی‌رسد.
صفحات :
از صفحه 123 تا 146
نبوت در عصر حاضر
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
مگر ما با قيافه ي پيامبران هدايت مي شويم؟ پيامبران واسطه اند تا کلام خدا به دست ما برسد و توسّط او تفسير گردد. اکنون ما کلام خدا را عيناً در اختيار داريم ، همراه با احاديث نبوي. بعد از او نيز امام بعد از امام آمده و کار او را ادامه داده. اکنون نيز ام بیشتر ...
زن و مقام نبوت
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
1. نه از نصوص دینی و نه از گزاراشات تاریخی هیچ شاهدی بر اینکه زنی ، نبی به معنی خاصّ آن بوده باشد در دست نیست ؛ لذا قسمت آخر سوال موضوعاً منتفی است. 2. اقسام نبوّت و جایگاه زنان نسبت به این اقسام. بین علما و بخصوص عرفا برای نبوّت دو اصطلاح است که عبا بیشتر ...
با توجه به این که آخرین مقام متصور برای انسان لقاء الله است، چگونه بعضی از معصومان دارای مقامی برجسته تری هستند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
بدیهی است که هر سنجشی نیازمندِ معیار، ملاک و محک خاصی است. براساس آموزه­های دینی، خدایی شدن و به اسما و صفات الاهی متصف گردیدن، معیار برتری انسان ها بر یکدیگر است؛[1] این مقام که از آن به مقام[2] ولایت نیز تعبیر می­شود، هدف نهایی خلقت و میزان برتری ا بیشتر ...
چرا خداوند متعال حتى یکى از زنان را به مقام نبوت و امامت نرساند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
از ديدگاه قرآن، افراد انسان (چه مرد و چه زن) از جهت حقيقت انسانیت و مسائل ارزشى يكسانند و هيچ‏يك بر ديگرى جز به تقوا و عمل صالح، برترى ندارد:«إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَيكُمْ؛هماناگرامى‏ترين شما نزد خداوند با تقواترين شماست.[1]«مَنْ عَمِل بیشتر ...
جایگاه و نسبت میان تصوف و شریعت در اندیشه ی شیخ احمد سرهندی
نویسنده:
ناصر گذشته, محسن جنگجو
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علمی عرفان اسلامی ایران,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
یکی از پرسش‌های عارفان مسلمان جایگاه تصوف در شریعت اسلام است. ایشان از آغاز شکل‌گیری تصوف بخش‌هایی از کتاب‌های خود را به بازشناسی پیوند میان شریعت و طریقت و اثبات اینکه خاستگاه طریقت و آموزه‌های صوفیانه، قرآن و روایات است اختصاص دادند. نقطه اشتراک بسیاری از این صوفیان این باور بود که شریعت پوسته و ظاهر دین است، درحالی‌که طریقت مغز و باطن آن است. احمد سرهندی، نیز به این مسئله پرداخته است. او بر ضرورت پیروی از دین و پرهیز از هرگونه بدعت در دین تأکید دارد. درعین‌حال، به باور وی، سیر و سلوک عارفانه بخشی از دین‌داری است که می‌توان به‌واسطه ی آن به ناتوان ساختن و واسازی نفس پرداخت. پس از « مقام ولایت» که واپسین گذار سلوک صوفیانه است، مقام دیگری وجود دارد که وی آن را «مقام نبوت» می‌نامد. این مقام پس از سیر نزولی سالک به‌دست می‌آید و در آن عارف به انجام احکام شرعی و عبادت‌ها نیازمند می‌گردد. به باور سرهندی، اگر مشایخ صوفیه می‌توانستند خود را از چنبر مقام ولایت که ویژگی‌هایش سکر و شطح و باور به اتحاد و حلول و وحدت وجود است برهانند، درمی‌یافتند که فرجام سلوک، بازگشت به مقام نبوت است که مبرا از هرگونه باور به توحید وجودی، سخنان شطح‌آمیز و بی‌توجهی به ارکان شریعت است.
صفحات :
از صفحه 81 تا 102
  • تعداد رکورد ها : 26