جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 119
مقصود از وجود، ذات، صفات و اسماء خدا
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
«ذات» اصطلاحآ به هستي محض و هويت مطلق گفته مي‌شود و هيچ لفظي وجود ندارد كه بر آن دلالت كند؛ زيرا دلالت لفظ بر ذات، متوقف بر ادراك و شناخت ذات است و هيچ كس توان درك يا شهود آن هويت مطلق را ندارد. او خدايي است كه افكار بلند انديشوران متألّه، كنه ذاتش ر بیشتر ...
راز سبقت رحمت الهى بر غیضب اله
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اراده الـهـي بـه خـيرات و كمالات تعلق مي گيرد و شرور و نقائص , بالتبع مورد اراده الهي واقع مـي شـوند , طبعا در مورد انسان هم , اراده اصلي الهي , بر تكامل وي ورسيدن به سعادت ابدي و بـهره مندي از نعمتهاي جاوداني تعلق گرفته است و عذاب وبدبختي تبهكاران ك بیشتر ...
خشم و خشنودي خدا
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
همه موجودات عالم و از جمله انسان ، تکویناً به سوی خدا می روند. لکن انسان افزون بر سیر تکوینی می تواند سیر تشریعی نیز داشته باشد ؛ و البته می تواند از حرکت تشریعی به سمت خدا سر باز زده و پشت به خدا کند. ولی به هر حال وجود او تکویناً به سوی خدا می رود بیشتر ...
حيات خدا و بی نهايت بودن خدا
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
تحليل مفهوم حيات واژه حيات كه مترادف فارسي آن زنده بودن است و موجود حي يعني موجودي زنده ، دو اطلاق دارد : 1) اينكه شيء به گونه اي باشد كه رشد و نمو داشته باشد و تغذيه و توليد مثل كند. اين معناي حيات كه بر گياه و حيوان هر دو اطلاق مي شود ، مستلزم نقص بیشتر ...
خشنودي غضب و خدا
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
1.ذات خداوندی از هر تغییری منزّه است ؛ لذا تأثیر پذیری و انفعال ، در ذات خدا راه ندارد ؛ و محال است مخلوقات در ذات خدا تأثیر بگذارند ؛ بنابراین نه رضایت خدا ، از سنخ تأثیر پذیری و انفعال است و نه غضب او . 2. رضا و غضب خدا ، از صفات فعلی او هستند ؛ و بیشتر ...
بقره،آيه 31 - تعليم اسماء
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
خداوند متعال مي فرمايد: «وَ عَلَّمَ آدَمَ اْلأَسْماءَ كُلَّها ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلائِكَةِ فَقالَ أَنْبِئُوني بِأَسْماءِ هؤُلاءِ إِنْ كُنْتُمْ صادِقينَ» و فرمود:« الرَّحْمنُ؛ عَلَّمَ الْقُرْآنَ؛ خَلَقَ اْلإِنْسانَ؛ عَلَّمَهُ الْبَيانَن(الرحمن بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
معرفت عقلانی نسبت به حق متعال از دیدگاه ابن عربی
نویسنده:
حسن ابراهیمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
چکیده :
در خداشناسی عارفان مسلمان، طریق عقل، مقام و منزلت شهود را ندارد؛ به همین جهت، عارفان کمتر به قابلیتهای شناخت عقلانی توجه کرده اند. اما ابن عربی به این قابلیتها و تواناییها توجه نموده و حدود سیر آن را نشان داده است. در این مقاله امکان و عدم امکان معرفت عقلی به حق متعال از دیدگاه ابن عربی مورد پژوهش قرار گرفته و سعی شده تعارض و تهافت میان اقوال وی در باب امکان شناخت عقلانی خداوند حل گردد.
صفحات :
از صفحه 187 تا 201
بي حد بودن خداوند
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
موجود عقلاً به دو قسم تقسیم می شود . موجود یا غنیّ بالذات است یا غنیّ بالذات نیست . به عبارت دیگر موجود یا عین وجود است یا عین وجود نیست . موجودی که عین وجود و غنیّ بالذات است واجب الوجود نامیده می شود ؛ وموجودی که عین وجود نیست ممکن الوجود گفته می ش بیشتر ...
وجود خداوند و قديم بودن صفات خدا
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
خداوند موجودي است مجرد و غير مادي ، از اين رو از محدوديت هاي ماديات بدور است. او علت و پديد آورنده و هستي بخش تمام موجودات است. داراي وجودي بي نهايت و كامل و بي عيب است. او وجودي است كه هيچ جهت امكاني اي در او راه ندارد. او عالم ، قادر ، بينا ، شنوا بیشتر ...
وجود بي نهايت خدا
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
مو جود عقلاً به دو قسم تقسیم می شود . موجود یا غنیّ بالذات است یا غنیّ بالذات نیست . به عبارت دیگر موجود یا عین وجود است یا عین وجود نیست . موجودی که عین وجود و غنیّ بالذات است واجب الوجود نامیده می شود ؛ وموجودی که عین وجود نیست ممکن الوجود گفته می بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 119