جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 99
عصمت انبیا از دیدگاه سلفیه و بررسی آثار و لوازم آن با تأکید بر ابن‌تیمیه و آلوسی(‌ارزیابی و نقد)
نویسنده:
پدیدآور: علی‌اکبر علیزاده استاد راهنما: علی اله‌بداشتی استاد مشاور: حمید ملک‌مکان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
مسئله عصمت انبیا، از جمله مسائلی است که مباحث زیادی پیرامون آن در میان فرقه‌های اسلامی مطرح شده است. همه فرق مسلمین در عصمت انبیا در ابلاغ رسالت اتفاق‌نظر دارند، اما در غیر ابلاغ رسالت پیش و پس از بعثت اختلاف است. سلفیان با همه تشتّت آرا، ارتکاب گناهان کبیره و صغیره را از انبیا، پیش از نبوت و رسالت عقلاً ممتنع نمی‌دانند، اما پس از نبوت آنان را مصون از گناهان کبیره دانسته، در ارتکاب گناهان صغیره اختلاف دارند. همگی قائل به عصمت انبیا در مقام دریافت، حفظ و تبلیغ وحی و رسالت هستند. بیشتر آنان کذب و دروغ را در حال نبوت برای انبیا جایز نمی‌دانند، اما در مورد نسیان، وقوعش را از انبیا ممتنع نمی‌دانند. «ابن‌تیمیه» عالم سلفی با انتقادات شدید به مذاهب مختلف، عصمت مطلق انبیا را قبول ندارد و همانند «حشویه» و برخی از اهل حدیث عصمت را منحصر به دریافت‌، حفظ و ابلاغ وحی و رسالت می‌کند، اما در غیر این مورد به عصمت انبیا، پیش و پس از بعثت قائل نیست و فرقی بین نبی اکرم و سایر انبیا نمی‌گذارد. «آلوسی» از مفسران اهل‌سنّت و یکی از مخالفان عصمت مطلق انبیاست. وی بر آن است که از نظر عقلی و نقلی وقوع معصیت از پیامبر چه عمدی و چه سهوی منعی ندارد؛ بلکه به لحاظ عقلی در اسلام آوردن آنها بعد از کفر نیز مانعی وجود ندارد، اما پس از نبوت قائل به عصمت انبیاست. در باب آثار و لوازم دیدگاه سلفیه، به ویژه ابن تیمیه و آلوسی، از آنجا که قرآن کریم در نهایت اختصار و ایجاز نازل شده و به کلیات بسنده کرده، اگر به همین اکتفا شود بسیاری از معارف و تکالیف مبهم و بی‌مدرک می‌ماند‌؛ ازاین‌رو باید فهم بسیاری از احکام در پرتو سنت میسّر شود؛ بنابراین همه مسلمین بر جایگاه والا و اعتبار سنّت اتفاق‌نظر داشته، منکر سنت را منکر ضروری دین اسلام می‌دانند. سنت به معنای گفتار، کردار و تقریر پیامبر مورد اتفاق است، اما به معنای گفتار، کردار و تقریر صحابه در آن اختلاف وجود دارد. منشأ سنت، وحیانی بودن آن و اعتبار سنت به گفتار و رفتار پیامبران است. اما انحراف سلفیان از جایی شروع شد که سنت را آثار رسیده از پیامبر و اصحابش دانستند و در ادامه در تعریف سنت و بدعت راه ابن تیمیه را پیمودند‌؛ ازاین‌رو به سنت‌ستیزی، تاریخمندی و انکار حجیت و جاودانگی سنت دچار شدند.
الصحیح المسند مما لیس فی الصحیحین
نویسنده:
مقبل بن هادی الوادعی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
الجامع الصحیح مما لیس فی الصحیحین المجلد 1
نویسنده:
مقبل بن هادی الوداعی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
ترجمه فارسی مختصر صحیح مسلم [دوره دو جلدی]
نویسنده:
عبدالعظیم‌بن‌عبدالقوی منذری؛ مترجم: داود ناروئی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
احسان,
چکیده :
صحیح مسلم به عنوان نامدارترین و معتبرترین کتاب حدیث اهل سنت پس از صحیح بخاری به شمار می‌رود. در این کتاب، احادیث پیامبر گرامی اسلام (ص) توسط امام مسلم نیشابوری، گردآوری شده است. تکرار مکرر برخی احادیث، محدثان و متخصصان پس از عصر مؤلف را بر آن داشته تا برای انتفاع حداکثری جامعه و دستيابی آسان مردم به این منبع ارزنده، در عین حفظ کامل محتوا و موضوعات، به تهذیب و حذف سند روایات و برداشتن متن احادیث تکراری، دست بزنند و لفظ مختصر را به آن اختصاص دهند. صحیح مسلم از این اقبال برخوردار بوده که محدثان خبره و کار آزموده و دارای اشراف کامل بر احادیث و مفاهیم مرتبط با متن و سند آن‌ها، به بازپیرایی و پرداخت دوباره‌ی آن بپردازند. امام منذری حدیث‌شناس و دانشور پرآوازه‌ی سده‌ی ششم و هفتم، یکی از نغزترین، رساترین و در عین حال کامل‌ترین اختصارها و تهذیب‌های این کتاب ارجدار را ارایه کرده است. به همین دلیل و همچنین به سبب جامعیت و سازگاری کامل با متن اصلی، تهذیب و اختصار وی بیشترین اقبال و محبوبیت را در طول سده‌های پس از آن، از آن خود کرده است. ترجمه و شرح مختصر صحیح مسلم ، اینک در دسترس مخاطبان ارجمند قرار دارد. نشر احسان ، ترجمه فارسی مختصر صحیح مسلم را در دو جلد (1170 صفحه) و در سال 96 ، در قطع وزیری منتشر نموده و داود ناروئی آن را ترجمه کرده است. (توضیح ناشر با اندک تصرف)
تهذيب الآثار وتفصيل الثابت عن رسول الله صلى الله عليه [وآله] وسلم من الأخبار (مسند علي بن أبي طالب [علیه السلام]) (ت. شاكر)
نویسنده:
ابوجعفر محمد بن جریر بن یزید طبری؛ تحقیق: محمود محمد شاکر
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قاهره - مصر: مطبعة المدني,
چکیده :
تهذيب الآثار و تفصيل الثابت عن رسول‌الله(ص) من الأخبار، اثر ابوجعفر محمد بن جریر بن یزید طبری (متوفی 310ق/923م)، مفسر و تاریخ‌نگار بلندآوازه ایرانی است. در این اثر، بخشی از کتاب «تهذيب الآثار»، با نام «مسند علي بن أبي‌طالب(ع)» ارائه شده و با تحقیق و استخراج احادیث به قلم محمود محمد شاکر، به چاپ رسیده است. کتاب با مقدمه محقق آغاز شده و مطالب دربردارنده مجموعا 43 روایت می‌باشد. «تهذيب الآثار»، مجموعه ناتمامی است که مسندهای عشره مبشره و اهل‌بیت(ع) و بخشی از مسند ابن عباس، در آن فراهم آمده و نویسنده پیش از آنکه آن را به سرانجام رساند، درگذشته است
تهذيب الآثار وتفصيل الثابت عن رسول الله صلى الله عليه [وآله] وسلم من الأخبار (مسند ابن عباس) (ت. شاكر)
نویسنده:
ابوجعفر محمد بن جریر بن یزید طبری؛ تحقیق: محمود محمد شاكر
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
الديباج على صحيح مسلم بن الحجاج - المجلد 1 (ت: الحويني)
نویسنده:
الجلال السيوطي؛ حقق اصله وعلق علیه: أبو إسحاق الحويني
نوع منبع :
کتاب , حاشیه،پاورقی وتعلیق , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
الفتح الكبير في ضم الزيادة إلى الجامع الصغير - المجلد 1 (الهمزة)
نویسنده:
الجلال السيوطي؛ مزّجهما وأحسن ترتیبهما: يوسف النبهاني
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت - لبنان: دار الکتاب العربی,
  • تعداد رکورد ها : 99