جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 126
معالم الاسلام الأموي من القدح في العترة النبوية الطاهرة علیهم السلام إلى استباحتها
نویسنده:
کمال حیدری؛ تقریر نویس: علي مدن
نوع منبع :
کتاب , درس گفتار،جزوه وتقریرات , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
عراق/ کاظمین: مؤسسة الإمام الجواد علیهم السلام للفكر و الثقافة,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این کتاب در واقع سخنان آیت الله سید کمال حیدری در شبکه ماهواره ای کوثر است که به صورت کتاب، تدوین شده است . ابتدا این کتاب به صورت عربی و با عنوان «معالم الاسلام الاموی» منتشر شد ولی بعد ترجمه فارسی آن با عنوان «وهابیت استمرار فکر امویان» منتشر شد. سید کمال حیدری در این کتاب به سه مکتب اشاره می کند. مکتب اهل بیت، مکتب صحابه و مکتب اموی. وی ثابت می کند که ابن تیمیه جزء مکتب اموی است و مکتب اموی در عناد و دشمنی با اهل بیت اقدام می کرده است. سید کمال می گوید ابن تیمیه اگر چه از مکتب اموی است ولی جزء سلف نیز محسوب نمی شود زیرا برداشت وی از دین بسیار متفاوت با سلف است. مولف در قسمت ابتدایی کتاب به جایگاه مدرسه اهل بیت اشاره می کند و تعالیم اهل بیت را تعالیم اسلام می داند و نه از خصوصیات مکتب اهل بیت در برابر مکتب صحابه زیرا به گواهی اصحاب اهل بیت مورد توجه هستند چنانچه در کتاب بخاری آمده است «انی اوشک ان ادعی فاجیب و انی ترکت فیکم ما ان اخذتم به لن تضلوا بعدی ... و عترتی اهل بیتی... بنابراین مکتب صحابه نیز اهمیت معارف اهل بیت را گزارش می کند. اگر به دو صحابی پیامبر یعنی امام علی و ابوهریره توجه شود خواهید دید که ابوهریره دشمن امام علی است و با این که یک سال و نه ماه بیشتر پیامبر را درک نکرده است بیش از 5هزار حدیث از او روایت شده است تا جایی که برخی از محققین اهل سنت مثل استاد ابوریه در کتاب «اضواء علی السنه المحمدیه» و کتاب «ابوهریره شیخ المضیره» بسیاری از مرویات ابوهریره را با دیده شک و تردید می پندارند زیرا چنانچه در منابع روایی آمده است ابوهریره دقتی در نقل روایت نداشت. شیخ ابوریه در ادامه می گوید چگونه ممکن است فردی در این مدت کم این همه حدیث نقل کند در حالی که اصحابی مثل ابوبکر، عمر و علی که مدت طولانی را با پیامبر بوده اند و در غزوات مختلفی شرکت داشته اند احادیث کمی را نقل کرده باشند. مثلا ابوبکر 142 حدیث از پیامبر نقل کرده است و از عمر 50 حدیث نقل شده است و از امام علی 58 حدیث نقل شده است و از دیگر اصحاب پیامبر نیز روایات محدودی نقل شده است. مباحث اصلی کتاب به شرح ذیل است: رویکرد ابن تیمیه با امام علی (علیه السلام) ابن تیمیه و اهانت به حضرت زهرا سلام الله علیها گفتار چهارم: قداست خون امام حسین علیه اسلاندر مدرسه صحابه و مکتب اموی گفتار پنجم: شخصیت یزید بن معاویه از دیدگاه مدرسه اموی
فرسان الهیجاء فی تراجم أصحاب سید الشهداء علیه السلام المجلد الاول
نویسنده:
ذبیح الله محلاتی؛ محقق: محمد شعاع فاخر
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
فُرْسانُ الْهَیْجاء (به معنای سواران نبرد) کتابی در دو جلد به زبان فارسی تألیف ذبیح‌الله محلاتی. این کتاب، با نام کامل فُرْسانُ الْهَیْجاء در شرح حالات اصحاب حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام شرح حال ۲۳۰ تن از از اصحاب امام حسین(ع) است که در کربلا و پس از واقعه عاشورا در بصره و کوفه به شهادت رسیدند. مؤلف، شرح حال شهدا را از کتب قدیم و جدید جمع‌آوری کرده و به ترتیب حروف الفبا آورده است. فرسان الهیجاء (سواران نبرد) در دو جلد نگاشته شده و حاوی نام ۲۳۰ تن از اصحاب امام حسین(ع) است. اصل کتاب به زبان عربی بوده و بعدها خود نویسنده آن را به فارسی برگردانده است. و آن نسخه به زبان عربی فعلا موجود نیست. جلد اول که در سال ۱۳۴۸ق پایان یافته، شامل ۱۴۰ تن از اصحاب حسین بن علی(ع) است که به ترتیب حروف الفبا از ابو ثمامه صائدی تا عمار بن حسان طائی است. جلد دوم هم حاوی احوالات ۹۰ نفر از اصحاب امام است که از عمار بن ابی سلامه همدانی آغاز شده و به یزید بن مهاجر پایان می‌یابد. کتاب دارای بخش «خاتمه» است که در آن شرح حال محمد بن حنفیه را آورده و قسمتی هم با نام «تتمه نافعه» تشکیل داده که ماجرای مختار و رساله شمس الضحی پیرامون ورود سر امام حسین(ع) به مجلس یزید در آن آمده است. نثر این کتاب، ساده و بدون پیچیدگی بوده و اسامی اصحاب، اغلب با مقاتل معتبر همخوانی ندارد. محلاتی، درستی یا نادرستی برخی گفته‌ها را پیگیر نشده مثلاً افرادی که اصلا شهید نشدند، در زمره شهدا نام برده و یا دو بار نام یک فرد را به گمان اینکه اسم دو نفر بوده، آورده است.
شهید مسلم بن عقیل علیه السلام
نویسنده:
عبدالرزاق موسوی مقرم
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
ثورة الحسین علیه السلام
نویسنده:
محمدمهدی شمس الدین
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
لبنان/ بیروت: المؤسسة الدولیة,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ثورة الحسین ظروفها الاجتماعیه و آثارها الانسانیه کتابی است درباره‌ی قیام امام حسین و آثار و نتایج آن که توسط محمد مهدی شمس الدّین نوشته شده است. کتاب حاضر که در حدود سال 1385 قمری نوشته شده، تاکنون چند بار چاپ شده و چاپ پنجم آن شامل اضافات و تحقیقاتی جدید است. نویسنده بیش از اینکه به قیام امام حسین (ع) بپردازد، به زمینه‌ها و بستر اجتماعی و آثار و نتایج آن پرداخته است. وی در هر بحث ضمن توصیف مسائل، عهده‌دار تحلیل هم شده است، ولی به ندرت توانسته است نتیجه‌گیری و نظریه‌پردازی کند. با وجود این، در مقدمهٔ چاپ چهارم اشاره شده است که بسیاری از دانشوران و روشنفکران گفته‌اند: «این کتاب، علی الاطلاق، بهترین اثری است که دربارهٔ قیام امام حسین نوشته شده است» (ص 5). مطالب کتاب در سه فصل گنجانده شده است: «بستر سیاسی و اجتماعی»، «موجبات و انگیزه‌های قیام»، «آثار قیام در حیات جامعهٔ اسلامی». فصل دوم (ص 131-191)، که کوتاه‌تر است، دربارهٔ قیام امام، و فصل اول و سوم دربارهٔ زمینه‌ها و آثار آن است. در فصل اول، ضمن اشاره به تشکیل سقیفه، روش عمر در تقسیم بیت‌المال و شورای او براى انتخاب خلیفه، این سه موضوع از موجبات پیدایی تحولات در دورهٔ عثمان دانسته شده است. آن‌گاه به سیاست‌های عثمان و معاویه پرداخته و موضع امیرالمؤمنین علی (ع) در این دوره بررسی شده است. نویسنده نتوانسته است پیوند این رویدادها را با قیام امام حسین، چنانکه باید، نشان دهد. در فصل دوم، وضع جامعه در زمان معاویه بررسی شده و از روش امام حسین در برابر معاویه، علل عدم قیام او در آن دوره، شخصیت یزید، موضع امام در برابر او و انگیزه‌های قیام آن حضرت سخن رفته است. سومین فصل کتاب، که روشن‌ترین فصل است، به آثار و نتایج قیام امام اختصاص دارد. در این فصل به چهار نتیجهٔ قیام امام پرداخته شده است: 1. قطع نفوذ دینی امویان که به حکومت خود رنگ دینی می‌زدند؛ 2. گسترش احساس گناه در وجود همگان که منجر به انتقاد از خود شد؛ 3. آفرینش ارزش‌های اخلاقی جدید؛ 4.برانگیختن روح پیکار برای استقرار جامعه‌ای بر پایه‌های جدید. در پایان این بحث گزارشی از قیام‌های پس از شهادت امام که پیامد قیام و شهادت آن حضرت بود، ارائه شده است.
ملهوف على قتلى الطفوف
نویسنده:
علی بن موسى سید بن طاووس؛ محقق: فارس تبریزیان
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دار الاسرة,
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
أللُّهوف عَلى قَتْلَى الطُّفوف یا ألمَلْهوف عَلی قَتْلَی الطُّفوف مشهور به لُهوف، کتابی در بیان مصائب واقعه کربلا و شهادت امام حسین(ع) نوشتۀ سید بن طاووس (متوفای ۶۶۴ق). این کتاب از مقتل‌نگاری‌های مشهور شیعیان است. نویسنده، کتاب را برای مسافران عتبات و زائران امام حسین(ع) و به صورت مختصر نوشته و به همین سبب، سلسله اسناد روایات را حذف و تنها آخرین راوی یا منبع روایت را ذکر کرده است. این کتاب با نام‌های مختلف آمده و تمام آن به اختلاف نسخه‌ها و خود مؤلف بازمی‌گردد، زیرا مؤلّف برای کتب خود اسامی گوناگون، یا نامی واحد را با تغییر برگزیده است. اسامی کتاب حاضر آن‌گونه که در خطی‌ها و منابع آمده به این شرح است: - اللُّهوف عَلی قَتَلی الطّفوف - المَلهوف عَلی قَتلَی الطّفوف - المَلهوف عَلی قتل الطفوف - اللُهوف فی قتلی الطفوف - المَلهوف عَلی أهل الطفوف - المَسالک فی مَقتَل الحُسَین علیه‌السّلام: بر این اساس که ابن طاووس در مقدمه‌اش می‌گوید: و آن را بر سه مسلک وضع کردم. آقا بزرگ طهرانی در الذریعة، اللهوف علی قتلی الطفوف را مشهورتر از دیگر اسامی ذکر می‌کند. مؤلف با هدف بیان مختصرِ واقعه عاشورا، احادیث را طوری کنار هم چیده که یک جریان منسجم را تشکیل دهد و از ذکر روایات تکراری و روایات متفرق اجتناب کرده تا خواننده کتاب را بیشتر در جریان رویدادی تاریخی قرار دهد و نه نقل روایات. کتاب لهوف دارای عناوین زیر است: - مقدمه: شامل مطالبی در عظمت واقعه عاشورا و مقام امام حسین(ع) و ارزش گریه و عزاداری بر آن حضرت، - مسلک اول: پیرامون مسائل قبل از شروع واقعه عاشورا که از ولادت امام تا وقایع روز عاشورا را شامل می‌شود. - مسلک دوم: شامل وقایع روز عاشورا تا شهادت امام (ع)، - مسلک سوم: وقایع بعد از شهادت امام از فرستادن سرِ شهدا به کوفه شروع شده و اسارت اهل بیت تا برگشت آنان به مدینه.
  • تعداد رکورد ها : 126