جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 2879
نظریه معرفتی ابن سینا و بررسی آن در پرتو اصالت وجود و اصالت ماهیت
نویسنده:
رضا قاسمیان مزار، هادی یساقی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
ابن سینا و پیروان او بر این باورند که نفس هنگام ادراک خارج مادی، از طریق قوا و آلات خود با خارج ارتباط برقرار کرده و در سایه این ارتباط و ملاقات کیفیتی مشابه کیفیت شیء خارجی ابتدا در آلت ادراکی و سپس در قوا و فضای نفس منطبع و مرتسم می شود؛ این صورت از آن جهت که حاکی از خارج است مناط علم نفس به عالم ماده می شود. این نظریه معرفتی هم در تطبیق با اصالت وجود مشکل دارد و هم در تبیین با اصالت ماهیت: رویکرد اصاله الوجودی به این نظریه معرفتی مستلزم عدم امکان اتحاد ماهیت وجود خارجی با وجود ذهنی است زیرا ماهیت وجود خارجی از حدّ همان وجود انتزاع شده و متناسب با مرتبه همان وجود است لذا امکان اتحاد آن با مرتبه ای دیگر از هستی، ممکن نخواهد بود؛ رویکرد اصاله الماهوی به آن نیز مستلزم انتقال امر اصیل (ماهیت) به ذهن می شود که محال است زیرا امور اصیل متقوم به مرتبه خاص خویش اند و قابل انتقال نیستند؛ حتی در صورت انتقال، در فرض همراهی آثار خارجی با آن مستلزم انقلاب ماهیت و در فرض عدم همراهی آثار خارجی، مستلزم انفکاک لوازم ذات از ذات خواهد بود.
کاملیت نظام موجود از دیدگاه ابن سینا و ملاصدرا
نویسنده:
شمس الله صفرلکی، زهرا جمشیدی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه پیام نور ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
مسئله نظام احسن، یکی از مسائلی است که از دیرباز اندیشمندان مختلفی به بحث و تحقیق در مورد آن پرداخته اند؛ ابن سینا و ملاصدرا از کسانی هستند که به صورت جامعی این مسئله را مطرح کرده اند؛ ابن سینا با طرح مسئله علم عنایی خداوند که سبب ایجاد عالم عینی است و تبیین مسئله شرور، نظام موجود را بهترین نظام ممکن دانسته است. ملاصدرا نیز با تأکید بر مسئله علم الهی و تبیین شرور و این که لازمه جهان مادی عدم انفکاک شرور از آن است و همچنین توجه به حکمت و غایتمندی افعال الهی، وجود نظامی بهتر از نظام کنونی را غیرممکن دانسته است. به نظر می رسد دیدگاه دو فیلسوف تفاوت بنیادی با هم ندارد جز این که ابن سینا علم عنایی را زاید بر ذات و ملاصدرا آن را عین ذات می داند
صفحات :
از صفحه 61 تا 72
بررسی تحلیلی رهیافت های عرفانی ابن سینا
نویسنده:
ذبیح الله ناصریان اصل
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
در رساله پیش رو که با موضوع «بررسی تحلیلی رهیافتهای عرفانی ابن سینا» ، تدوین شده است در دو بخش با کاوش در آثار عرفانی و رساله های رمزی و تمثیلی عرفانی ابن سینا ، با تحلیل داده ها به تبیین مسائل عرفانی از نگاه ابن سینا پرداخته ایم . در بخش اوّل این رساله به تحلیل نمطهای آخر اشارات و برخی رسائل ابن سینا از جمله رسالة العشق وبررسی نظر شارحان پرداختیم که به مشابهت های قابل توجه در طرح مسائل عرفانی توسط ابن سینا با رگه های عرفان اسلامی ( خصوصاً مکتب خراسان ) بر می خوریم. در بخش دوّم رساله که با عنوان رهیافتهای عرفانی ابن سینا در داستانها ورساله های رمزی ، به بررسی وتحلیل این رساله ها و قصیدۀ عینیّه ابن سینا ، که با زبان رمز و تمثیل حکایت هبوط نفس و دورۀ تکاملی سلوک عرفانی واشراقی سالک را نشان می دهد ، مورد تحلیل و بررسی قرارداده ایم.که در واقع تصویری از قوس نزول و قوس صعود در این رساله ها ترسیم شده است. به این معنی که در جهان بینی عرفانی ابن سینا نفس یا روح، اصلی آسمانی دارد ودر زندان تن و جهان مادّه به اسارت رفته است و این احساس غریب بودن که احساس همۀ عرفا است ، واقعۀ دیدار با فرشتۀ هادی در حیّ بن یقظان او را برای بازگشت به وطن اصلی ( عالم قدس- یا شرق ) آماده می کند. و به تعبیری سه داستان رمزی ابن سینا ( حی بن یقظان و رسالة الطیر و سلامان و ابسال) به منزلۀ دوره ای از سیر وسلوک و تجربه عملی ابن سینا را آشکار می کند که در این قسمت تأثیر اندیشه های عرفان فلوطینی مشهود است. گرچه این رساله ادعای کاوش همۀ آثار عرفانی ابن سینا را ندارد ، لیکن آنچه إرائه شده است حاصل تحلیل وبررسی برجسته ترین آثار عرفانی ابن سینا است و گامی هر چند نا چیز در شناخت این حکیم بزرگ.
جوهر: ماهیـت و وجـودش (از دیـدگاه ارسـطو، دکـارت، اسپینوزا، لاک، هیوم، ابن سینا، شیخ اشراق و صدرالمتألهین)
نویسنده:
حمید شهاب
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران: ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابوالبرکات بغدادی و ابن سینا
نویسنده:
یحیی هویدی، علیرضا ذکاوتی قراگزلو
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا، قشیری و قصه معراج پیغمبر (ص)
نویسنده:
شارل هانری دوفوشه کور، اسماعیل سعادت
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
نظریه قیاسهای شرطی ابن سینا
نویسنده:
موحد ضیاء
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ترجمه فرانسوی «الهیات» شفای ابن سینا
نویسنده:
محمدتقی دانش پژوه
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
شرح خطبه غرای ابن سینا
نویسنده:
عبدالله نورانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
واژه های فلسفی ابن سینا و معادلهای لاتینی آنه
نویسنده:
محمدتقی دانش پژوه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
  • تعداد رکورد ها : 2879