جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 337
الم‍ی‍زان‌ ف‍ی‌ ت‍ف‍س‍ی‍رال‍ق‍رآن‌‬‏‫ المجلد 7
نویسنده:
ت‍ال‍ی‍ف‌ م‍ح‍م‍دح‍س‍ی‍ن‌ ال‍طب‍اطب‍ائ‍ی‌؛ صححه‌ و اشرف‌ علی‌ طبا‌عته‌ حسین‌ الاعلمی‌
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت‌: موسسه الاعلمی للمطبوعات,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
جلد هفتم شامل تفسیر سوره انعام است.
الم‍ی‍زان‌ ف‍ی‌ ت‍ف‍س‍ی‍رال‍ق‍رآن‌‬‏‫ المجلد 1
نویسنده:
ت‍ال‍ی‍ف‌ م‍ح‍م‍دح‍س‍ی‍ن‌ ال‍طب‍اطب‍ائ‍ی‌؛ صححه‌ و اشرف‌ علی‌ طبا‌عته‌ حسین‌ الاعلمی‌
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت‌: موسسه الاعلمی للمطبوعات,
کلیدواژه‌های فرعی :
انسان , مؤمن , سحر , خرافه , کتب شیعه امامیه , ازدواج , کلام الهی , جبر و اختیار(کلام) , عدل ( صفات ) , ولایت , آیات معجزه ( قرآن ) , شفاعت , عالم ذر , عصمت انبیاء (ع ) , نبوت , تفضیل امت پیامبر(ص) , اصل امامت , حقانیت قرآن , رب (اسم، اسماء افعال الهی) , عالم برزخ , امکان نسخ , ایمان (فرجام شناسی) , حضرت طالوت(ع) , حضرت عیسی (ع) , حضرت موسی (ع) , قضا و قدر , کتاب نوح , ابلیس , تمایز سحر از معجزه , باد , باران , اثم , آدم و حوا , چشم زخم , صفات خدا , عقل و دین , عقل ( جوهر ) , علیت , قیامت , موت , صراط , براهین اثبات واجب(حکمت نظری) , هدایت , علم اخلاق , سوره حمد , آیات سعادت و شقاوت , آیات عرش و کرسی , آیات هدایت و اضلال , نزول قرآن , مکاسب , وصیت , قرض ( عقد ) , ایلاء , طلاق , قتل (قصاص ) , شراب , ذکر (یاد خدا ) , تسمیه (گفتن بسم الله ) , سجده , روزه , نماز , قبله , طهارت , احیای موات , کفر , امر به معروف و نهی از منکر , علم (فضیلت اخلاقی) , صبر , حج , انفاق , دعا , حب به خدا , حق خدا , دین اسلام (دین الهی توحیدی) , تاریخ , علم(حصولی و حضوری) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
جلد اول شامل تفسیر آیات سوره حمد وآیات 1 تا 182 سوره بقره است.
نظریه های علیت: از دوران باستان تا امروز [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
John Losee (جان لازی)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Transaction Publishers,
چکیده :
ترجمه ماشینی: چه نوع نهادهایی به عنوان «علل» و «موثر» واجد شرایط هستند؟ رابطه علت و معلول چیست؟ دعاوی سببی چگونه ارزیابی می شود؟ پرسش اول به ساختار جهان می پردازد; دوم در مورد نظریه هایی است که رابطه علل و معلول را تفسیر می کنند. در حالی که سومی مربوط به رویه صحیح در علم و زندگی روزمره است. این جلد تاریخچه گسترده ای از پاسخ هایی است که به این سه سؤال و رابطه آنها با درک علمی داده شده است. لوسی تعدادی از نظریه های علیت را در یک بررسی تاریخی ارائه می کند که بر رابطه متقابل بین این نظریه ها و تحولات علم تأکید دارد. تحلیل او نقاط قوت و ضعف این نظریه ها را به نمایش می گذارد تا به درک فعلی ما از ارتباط علی کمک کند. از جمله مواضع مورد بحث می توان به مواضع ارسطو، هیوم، کانت، میل، سالمون، لوئیس و وودوارد اشاره کرد. تحلیل Losee نقاط قوت و ضعف نظریه‌هایی را نشان می‌دهد که ارتباط علّی را با نظم توالی، افزایش احتمال، انتقال انرژی، مبادله یک کمیت حفظ‌شده، وابستگی خلاف واقع، و استنتاج‌پذیری شناسایی می‌کنند. این نظریه ها، تا حدی، با توانایی آنها در حل مشکلات ناشی از مواردی از تعیین بیش از حد، علیت با حذف، علیت پیشگیرانه، و علیت با قطع ارتباط مورد قضاوت قرار می گیرند. از آنجایی که کاربرد نظریه ها در این موارد با هم مخالف است، استراتژی به کارگیری مفاهیم چندگانه علیت بررسی می شود. نظریه‌های علیت نیز مشکلات خاصی را برای تحلیل علی که توسط مکانیک کوانتومی ایجاد می‌شود، توصیف می‌کند. یکی از این مشکلات، ممنوعیت ترکیب تحلیل علی یک فرآیند کوانتومی با توصیف مکانی-زمانی آن فرآیند است.
مکملیت، علیت و تبیین [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
John Losee (جان لازی)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Transaction Publishers,
چکیده :
ترجمه ماشینی: فیلسوفان از زمان های قدیم از طریق رابطه علت و معلولی بحث کرده اند. پیش از کار نیلز بور، این بحث‌ها فرض می‌کردند که اسناد علّی موفق مستلزم توضیح است. موفقیت نظریه کوانتومی این پیش فرض را به چالش کشید. بور یک اصل مکمل را معرفی کرد که روش جدیدی برای نگاه به علیت و تبیین ارائه می دهد. در این بررسی مختصر از تاریخچه این بحث ها، جان لوزی پیشینه فلسفی بحث های مربوط به رابطه علت و معلولی را ارائه می دهد. او مواضع ارسطو، رنه دکارت، اسحاق نیوتن، دیوید هیوم، امانوئل کانت و جان استوارت میل را مرور می کند. او نشان می‌دهد که چگونه نظریه‌های قرن نوزدهم در فیزیک و شیمی توسط نظریه‌ای مسلط از علیت و چگونگی پیشرفت‌های خاص در فیزیک زمینه‌ای برای ظهور نظریه کوانتومی فراهم کردند. مشکلات ایجاد شده برای تز "علت مستلزم تبیین" با ظهور نظریه کوانتومی به تفصیل بررسی می شود. لوزی پیشنهادهای بور را برای اعمال یک اصل مکمل در فیزیک، زیست شناسی و روانشناسی ارزیابی می کند. او همچنین امکان استفاده از مکمل بودن را به عنوان یک اصل تفسیر در الهیات مسیحی مورد بحث قرار می دهد. این مجلد که شامل نمایه‌ای عمیق است، افزودنی ضروری برای کتابخانه‌های دانشجویان پیشرو در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، فیلسوفان و علاقه‌مندان به علیت و تبیین است.
لایب‌نیتس، وایتهد و متافیزیک علیت [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Pierfrancesco Basile (auth.) (پیرفرانچسکو باسیلی)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: خواننده را با متافیزیک پیچیده و اغلب اشتباه فهمیده شده وایتهد آشنا می کند و نشان می دهد که با پرسش هایی در مورد ماهیت علیت که در اصل توسط فلسفه لایب نیتس مطرح شده بود، سروکار دارد. فلسفه وایتهد تلاشی است برای بازسازی نظریه مونادهای لایب نیتس با بازنگری آن در قالب مقوله های هستی شناختی جدید.
مقارنه‌گرایی (اکازیونالیزم) درمکتب دکارتی و اشعری
نویسنده:
نعیمه پورمحمدی،صدرالدین طاهری
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه ادیان و مذاهب,
چکیده :
مقارنه‌گرایی (اکازیونالیزم) عبارت است از نفی رابطه علیت و نشاندن اراده و فعل خدا در جای آن، که دستاورد مهم فیلسوفان دکارتی (از دکارت تا لایب‌نیتس) محسوب می‌شود. واقعیت آن است که این اندیشه در کلام اشعری نیز به عنوان اندیشه‌ای محوری و مرکزی حضور دارد و پایه طبیعیات و حتی الاهیات آنهاست. اشاعره با طرح نظریه «عادت‌الله»، قانون «العرض لایبقی زمانین»، ماهیت عرضی نفوس، سببیت خدا در معرفت و نظریه «کسب»، در واقع اراده و فعل الاهی را جایگزین رابطۀ علیت می‌کنند. این مقاله در نظر دارد با اخذ ساختار و ادبیات فلسفی دکارتیان، اندیشه مقارنه‌گرایانه کلام اشعری را عرضه کند. چهار ساحت طبیعت، رابطه نفس و بدن، معرفت انسان و اختیار انسان، زمینه‌های مناسبی برای مطالعۀ مقارنه‌گرایی در مکتب دکارتی و اشعری است.
صفحات :
از صفحه 31 تا 49
علیت و اراده خداوند
سخنران:
رضا برنجکار / سید محمد بنی هاشمی / سید جعفر سیدان
نوع منبع :
صوت , سخنرانی , فیلم
کلیدواژه‌های فرعی :
الشامل فی أصول الدین
نویسنده:
عبدالملک بن عبدالله امام الحرمین؛ محققان: علي سامي نشار، سهير محمد مختار، فيصل بدير عون
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
منشأة المعارف بالإسكندرية,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
«الشامل في أصول الدين» تاليف عبدالملك جوينى در موضوع كلام اشاعره است. كتاب به زبان عربى و دربردارنده سه كتاب از مولف در اعتقادات اشاعره مى‌ باشد. الشامل داراى سه كتاب اصلى است كه عبارتند از: كتاب النظر كه به بحث و بررسى درباره حقيقت جوهر، تجانس جواهر، تحيز و معناى آن و نيز نفى تشبيه و معناى آن و ديدگاه معتزله درباره نفس اختصاص يافته است. كتاب التوحيد كه درباره جسم و معناى آن، اقامه برهان بر استحاله جسم بودن قديم، استحاله اجتماع دو جوهر در مكان واحد و راى اشاعره درباره استحاله اجتماع ضدين به بحث و بررسى مى‌ پردازد. كتاب العلل كه طى چند فصل درباره احوال (نظريه ويژه اشاعره) و نيز حقيقت معلول و... سخن مى‌ گويد.
تعارض محتوایی در رویکرد عرفانی منطق‌الطیر عطّار با رساله الطیر ابن سینا
نویسنده:
علی دهقان، ارسلان ساداتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
یکی از مقاطع تقابل عقل و عرفان، رویکرد شریعت‌گرای برخی علما و عرفا با رویکرد خردگرای برخی حکما و فلاسفه در قرون پنجم تا هفتم است. این تقابل به‌صورت تعارض­ های علمی و عقیدتی نامحسوس و عمیقاً اثرگذار، در زیر پوست خشن تاریخ آن قرن‌ها در جریان بود و برخی از فلاسفه و عرفا نمایندة دو جبهه آن تلقی می‌شدند. هدف این تحقیق، واکاوی تشابهات و تباین­ های دو جریان فکری متقابل سینوی و عطاری است که نمایندگان دو رویکرد یادشده بودند. این پژوهش با طرح پیش‌فرض هدفمندی تصنیف و تألیف رسالات نمادین سلوک مرغان، تباین­های محتوایی رسالةالطیر ابن‌سینا و منطق‌الطیر عطار را بررسی می‌کند. پس از نقل اختصاری متون معارض، موارد تباین و تقابل معرفی و شرح، علل و عوامل منجر به بروز تقابل‌ها بیان شده است. مغایرت در تلقی از جان و هبوط آن در جسم، رویکرد به ضرورت رهبری، نگاه به قوانین علمی و نفی منطق و علیت، تباین رویکرد به تعامل ملک مرغان با مرغان سالک، درون‌گرایی و شناخت برون‌گرای علمی-فلسفی، اختلاف‌نظر در شمار سالکان واصل به مقصد و توفیق برای دیدار حضرت ملک، تعارض در سنجش سلوک شناخت‌شناسانه به وسیلة عقل و عشق، از یافته‌های این تحقیق‌اند که می‌توان آن‌ها را بازنمایی مبانی تقابل تاریخی عرفان شریعت‌مدار با عرفان مبتنی بر خردورزی فلسفی تعریف کرد.
صفحات :
از صفحه 31 تا 66
  • تعداد رکورد ها : 337