جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
10.سایر شخصیت ها
>
1. به ترتیب هجری قمری
>
ح. قرن هشتم هجری قمری
>
ابن تیمیه(حرانی)، احمدبن عبدالحلیم
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
تعداد رکورد ها : 740
عنوان :
دیدگاه ابن تیمیه درباره سازگاری عقل و نقل [مقاله انگلیسی]
نویسنده:
Binyamin Abrahamov
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
عقل و دین
,
تعارض عقل و دین
,
سلفیه (فرق اسلامی)
,
عقل و دین در اسلام
,
هماهنگی عقل و دین
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حنبلی بین عقلانیت حقوقی و ملاحظات کلامی: اصل مصلحت عام (مصلحه) [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Marion Weisslinger
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
زبان :
انگلیسی
چکیده :
ترجمه ماشینی : این رساله با بازگویی خاستگاه های تفکر در اصول فقه اسلامی در حنبلیسم، به تحلیل گام های متوالی می پردازد که نویسندگان نمادین قرن یازدهم و چهاردهم - مانند الفراء، ابن عقی، و ... را هدایت کردند. ابن قدامه، ابن تیمیه، ابن قیم الأوزیه و طوفی - اصل مصلحت عام را در نظریه خود جای دهند و عمق فکری خود را نشان دهند. این اثر تنش میان متون حنبلی را بین احکام دینی و احکام عبادی از یک سو و از سوی دیگر معاملات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را آشکار می کند. این امر ما را به بازنگری در پیشبرداشتهای منفی درباره این مکتب سوق میدهد که اغلب به عنوان سختگیرانه طبقهبندی میشوند و در ریشههای آن گروههای افراطی ارتدوکس کنونی مانند سلفیها ظهور کردهاند. سپس پیشنهاد میکنیم توضیح دهیم که چگونه اختلاف نظر با دکترینهای رقیب باعث شد تا ایدههای اصلی جدید در مورد هنجارهای حقوقی پدید آید. راه را برای برخی از اشکال سکولاریزاسیون در مورد مبانی قواعد اجتماعی یا سیاسی هموار کرد. تحلیلهای ما همچنین نشان میدهد که حقوقدانان تلاش میکنند تا الزامات واقعیت را با احتمال یک آرمان اخلاقی تطبیق دهند. این دومی مستقیماً از دیدگاه الهیاتی آنها ناشی می شود که نقش تعیین کننده ای را به مصلحت و عدالت عمومی می دهند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ابن تيمية وموقفه من الفكر الفلسفي
نویسنده:
عبد الفتاح أحمد فؤاد
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اسکندریه - مصر: دار الوفاء لدنيا الطباعة والنشر,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
ابن تیمیه
,
ابن تیمیه (فرق اسلامی)
,
مخالفان فلسفه
,
عقاید ابن تیمیه
,
اندیشه ابن تیمیة
چکیده :
این کتاب شامل مقدمه ای بر شیخ اسلام ابن تیمیه و آثار او و موضع وی در مورد اندیشه فلسفی است که برخی از فرقه های اسلامی به آن مشغول بودند، به ویژه: معتزله، اشعری و متکلمان شیعه، فیلسوفانی مانند فارابی، ابن سینا. و ابن رشد و صوفیان از اولین زاهدان و پیروان آنان مانند حارث المحسبی و غزالی و فلسفه آنها ابن عربی و فرزند هفتاد سال. این کتاب نشان میدهد که ابن تیمیه نسبت به این عقیده حسادت میورزید، روحیه انتقادی عمیق داشت و نسبت به مخالفان خود منصف بود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی انتقادی دیدگاه ابن تیمیه پیرامون عبارت «ما تقدَّم من ذنبک و ما تأخَّر»
نویسنده:
مرتضی چشمی ، صفدر رجب زاده ، محمدعلی وطن دوست
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
به باور ابن تیمیه، انبیا از گناه معصوم نیستند، بلکه از اصرار و پافشاری بر گناه معصوماند. وی معتقد است آیات قرآن دلالت دارد که پیامبر اکرم(ص) مرتکب گناه شده و سپس استغفار و توبه میکنند. یکی از آیات مورد استناد ابن تیمیه در این باره، آیه دوم سوره فتح است که به گمان وی، این آیه عدم عصمت رسول مکرم اسلام(ص) در انجام گناه را اثبات میکند. وی با خدشه بر یک نظر تفسیری مربوط به این آیه، دیدگاه عصمت انبیا از ارتکاب گناه را مورد تقبیح قرار داده و افرادی را که بر اساس همین دیدگاه در پی دستیابی به مراد جدی از آیهاند، تحریفگر و دارای تأویلات باطل و فاسد قلمداد مینماید. در پژوهش حاضر تلاش شده تا به روش توصیفی- تحلیلی و با رویکرد انتقادی، دیدگاه ابن تیمیه و اشکالات وی بر این آیه مورد ارزیابی قرار گیرد. در پایان این نتیجه بهدست آمده که تفسیر وی خلاف تفسیر سلف بوده و نسبتهای وی به شیعیان بیاساس میباشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 83 تا 106
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسیِ اجماعات ادعاییِ ابنتیمیه در انکار فضائل اهلبیت
نویسنده:
مجید حیدری آذر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از شگردهای ابنتیمیه در مقام پاسخگویی به مخالفین خود و نیز در راستای اثبات مدعاهای خویش، تمسک به اجماع با تعابیر مختلف میباشد. ازجمله موضوعاتی که وی زیاد به اجماع، متوسل شده است، مباحث مربوط به فضائل اهلبیت( میباشد. وی در این زمینه، گاهی ادعای اجماع و اتفاقِ اهل علم یا عالمان به حدیث و... مبنی بر جعلی و دروغ بودنِ روایات مربوط به فضائل اهلبیت( میکند و گاهی هم ادعای اجماع بر افضلبودن دیگران، نسبت به اهلبیت( دارد، بدون اینکه مستندی برای این اجماعات، ارائه کرده باشد؛ درحالیکه با تتبع در منابع اهل سنت، این اجماعات، نقض شده و حتی اجماعاتی برخلاف اجماع مدنظرِ ابنتیمیه، یافت میشود. در ضمن، دو مقالۀ این قبیل از اجماعاتِ ادعاییِ ابنتیمیه، راستیآزمایی میشوند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 17 تا 40
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی نظر ابنتیمیه بر آیه 33 سوره زمر
نویسنده:
احمد سیاح صالحی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سوره زمر
,
آیه 33 زمر
چکیده :
علامه حلی در کتاب منهاج الکرامة مصداق «صَدَّقَ بِهِ» در آیه 33 سوره زمر را همانند بسیاری از مفسرین بزرگ، امام علی% می داند. ابنتیمیه در پاسخ به علامه، اشکالاتی را در سه وجه مطرح کرده است که در وجه اوّل به وثاقت راوی حدیث، اشکال گرفته و در وجه دوم آن را با کلام دیگر که می گوید ابوبکر، صدیق است، معارض دانسته و در وجه سوم، این کلام را عام دانسته و گفته است که میتواند شامل افراد زیادی شود. در این مقاله با روش تحلیلی‑ توصیفی، ثابت خواهیم کرد که اوّلًا بنا بر نظر علمای رجالی اهلسنّت، مجاهد، راوی این حدیث، ثقه است و غیر از مجاهد، راویان دیگری نیز آن را نقل کردهاند و ثانیًا قول صدیقبودن ابوبکر، سند معتبری ندارد و به همین دلیل برخی از بزرگان اهلسنّت این لقب را مخصوص علی% میدانند. ثالثًا در صورت عامبودن آیه، مصداق بارز آن امام علی %است که اولین تصدیقکننده می باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 21 تا 40
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی دیدگاه ابنتیمیه درباره سبّ صحابه
نویسنده:
سید حسین کاظمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
با توجّه به آیات قرآن و منابع شیعه و اهل سنت، صحابه رسول خدا$ جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده اند. ازاینرو کوچکترین بی احترامی نسبت به آنها مورد نکوهش می باشد. برخی از عالمان مسلمان، سبّ صحابه را سبب کفر دانسته اند. ابن تیمیه، عالم حنبلیمذهب و اندیشمند تأثیرگذار سلفی، تقسیمی را در این باره ارائه کرده و در برخی از اقسام آن به کفر سابّ صحابه اعتقاد دارد. در نوشتار حاضر، سخنان و ادله وی بررسی شده و چندین اشکال بر او مطرح و اثبات شده که سخنان و دلائل ابن تیمیه با روایات و سیره نبوی$ و عملکرد صحابه، همخوانی ندارد. درنتیجه، اصل سب، آن هم سبّ صحابه رسول خدا$ مورد نکوهش آموزه های اسلامی است؛ اما به هیچ وجه، سبب جواز تکفیر سب کننده نمی باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 63 تا 80
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی دیدگاه ابنتیمیه درباره شرکبودن ذَبح برای غیر خدا
نویسنده:
ابوذر فروتنی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
ابنتیمیه با کجفهمی از ذبحهایی که توسط مسلمانان صورت میپذیرد، ایشان را متهم به ذبح لغیرالله میکند و با برچسب شرک، مسلمانان را از دایره اسلام خارج میکند. ابنتیمیه چون دلیل خاصی بر مدعای خود ندارد، سعی کرده با عبادتپنداریِ نفس ذبح و قیاس عملکرد مسلمانان بر مشرکین و بهرهبرداری از برخی آیات، ادعای خود را مستند کند. درحالی که نفس ذبح، چون فاقد ارکان عبادت است، عبادت شمرده نمیشود و حتی بر اساس تعریفی که ابنتیمیه از عبادت ارائه میدهد، نفس ذبح عبادت بهشمار نمیرود. از سوی دیگر بین عملکرد مسلمانان و مشرکان تفاوت جوهری وجود دارد. ازاینرو تسری حکم مشرکان بر مسلمانان صحیح نیست. همچنین برداشتهای وی از آیات قرآن کریم نهتنها صحیح نیست، بلکه تحمیل فهم بر آیات قرآن کریم است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 97 تا 116
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دیدگاه انتقادی ابنتیمیه و وهابیت درباره اشاعره
نویسنده:
مرتضی حکیمی کشمیری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
ابنتیمیه و به تبع او عموم عناصر وهابی در مواجهه با دیگر مذاهب اسلامی همواره رویکرد تهاجمی و به دور از اخلاق اسلامی داشتهاند و در این راستا آنان را مورد حملات لفظی و نوشتاری قرار میدهند. جریانهای تکفیری به هر مسلمانی که عقیده آنان را نپذیرد، کمابیش معترضاند. ازجمله نسبت به اشاعره نیز چنین برخورد ناصوابی را در پیش گرفتهاند. اشعریگری، تفکری معتدل و میانه بین اهل رأی و اهل حدیث است که امروزه صدها میلیون پیرو دارد. ولی ابنتیمیه و وهابیان، بدون توجه به دستور نصوص شرعی، مبنی بر لزوم برخورداری از شرح صدر و مدارا با دیگر مسلمانان، اشاعره را مورد سب و هتک حرمت قرار میدهند. ازجمله اینکه آنها را از تعریف اهلسنت خارج میکنند یا آنان را بدعتگذار میخوانند. مقاله پیشِ رو با در نظر داشتن لزوم حفظ حرمت برادر مسلمان، رویکرد یکجانبهگرایانه تکفیریان نسبت به اشاعره را یادآور میشود. عناصر وهابی در مباحث عقیدتی نیز در برخی برداشتهای اشاعره ازجمله بهادادن به عقل بهعنوان منبع معرفتی و تأویل صفات خبری نیز با آنها مشکل دارند و حملات شدیدی به اشاعره انجام میدهند. درحالی که نصوص شرعی، نظر اشاعره را تأیید میکند. در نوشتار حاضر به برخی از اختلافات عقیدتی نیز پرداخته شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 41 تا 62
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسیِ دیدگاه ابنتیمیه و وهابیت دربارۀ احناف
نویسنده:
مرتضی حکیمی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
عناصر تکفیری _وهابی، همواره به عموم مسلمانانی که با رویکردِ یکجانبهگرایانۀ آنان، همراه و موافق نبودهاند، با بدبینی نگریسته و از هر فرصتی برای ابراز مخالفت و تخریب آنان استفاده کردهاند. گاهی به آنها حملات قلمی و لفظی داشته و مذاهب اسلامی را یهودی و بدعتگذار و متعصب و… نامیدهاند، گاهی هم در عرصۀ علمی، مخالفتهایی با آنها داشته و نظراتی از آنان را رد کردهاند که آن نظرات، مورد تأییدِ نصوصِ شرعی بوده است؛ لذا رویکردهای ناصحیحِ عناصرِ تکفیری _ وهابی، منحصر به مواجهه با شیعه نیست و وهابیان و تکفیریان، هر مسلمانی را که با خود، همعقیده نیابند، به هر شکلی که بتوانند با وی مبارزه خواهند کرد. در این نوشتار، بعد از ذکر پارهای اتهامات وهابیت نسبت به احناف ازجمله نسبت کفر، یهود و عالمپرستی به برخی از اختلافات منهجیِ آنها با احناف نیز پرداخته شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 79 تا 96
مشخصات اثر
ثبت نظر
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
تعداد رکورد ها : 740
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید