جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
ارتباطات
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
تعداد رکورد ها : 809
عنوان :
چرا معاویه، امام حسن مجتبی(ع) را با اینکه با او صلح کرده بود، به شهادت رساند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صلح امام حسن علیه السلام
,
شهادت امام حسن (ع)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا امام حسین(ع) در برابر معاویه نسبت به امام حسن(ع) مواضع تندتری داشت؟!
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سیره مجتبوی(امام مجتبی ع)
,
سیره حسینی (امام حسین ع)
,
اخلاق امام حسین
کلیدواژههای فرعی :
امام حسن و معاویه ,
امام حسین و معاویه ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا امام علی(ع) از روزگار شکوه میکند که او را همسنگ معاویه قرار داده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاویه و حضرت علی
کلیدواژههای فرعی :
الدهر انزلنی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
زیبایی شناسی اسلوب حکیم در قرآن (بررسی موردی ده جزء میانی قرآن)
نویسنده:
محمد میرحسینی، نرگس انصاری، زهرا سلیمی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
اراک: دانشگاه اراک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسلوب حکیم
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
اسلوب ادبی قرآن
,
قرآن
,
اسلوب حکیم در قرآن
کلیدواژههای فرعی :
بلاغت قرآن ,
آیه 20 یونس ,
اقتضای ظاهر ,
خلاف مقتضای ظاهر ,
اسلوب حکیم در بلاغت ,
آیه 61 توبه ,
آیه 90 یوسف ,
چکیده :
اسلوب حکیم یکی از عناصر زیباشناختی در متون است که گوینده بنابر اقتضاهای بافتی وموقعیتی، روش خردمندانه و حکیمانه ای برای بیان غرض خود در پیش می گیرد. این عنصر اگرچه گاه در بدیع و گاه در استفهام مطرح می شود اما به دید غالب در علم معانی و موارد خروج کلام از اقتضای ظاهر است که به کارگیری آن بر بلاغت کلام می افزاید و بلیغ بودن قائل آن را ثابت می کند. به کارگیری این شیوۀ هنری در زبان قرآن که متصف به بلاغت بوده و جنبۀ بلاغی آن از جمله موارد اعجاز زبانی آن به شمار می آید، اهمیت این مسأله را روشن می سازد. اثبات بلاغت قرآن کریم با بررسی این آرایه برای نشان دادن زیبایی وبخشی از وجوه اعجاز قرآن کریم و عمق بخشیدن به فهم کلام وحی الهی، با بیان اسرار و اغراض بلاغی مورد نظر خداوند در به کار بردن آن، از اهداف این پژوهش هست که تلاش شده است با روش توصیفی- تحلیلی واز طریق ذکر نمونه هایی از ده جزء میانی قرآن کریم و نیز نموداری آماری به آن دست یابیم. اشاره به فراوانی و میزان کاربرد این آرایه برای اثبات تاثیر کارآمدی آن در جهت نشان دادن و تثیبت بلاغت قرآن کریم وتقسیم بندی این آرایه بر چهار وجه مذکور از مهمترین مشخصه های این پژوهش است. رویارویی با عناد و ناسازگاری مخالفان پیامبر اکرم (ص) مبنی بر خواسته هاو بهانه هایی غیر قابل قبول برای نپذیرفتن ربوبیت خداوند متعال و رسالت رسول اکرم (ص)، از جمله دلایل به کاربردن آرایه ادبی اسلوب حکیم است .
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 47 تا 64
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
موقعیت اهل تشیع در ایران دوره اموی
نویسنده:
پروین ترکمنی آذر
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه شهید بهشتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شیعه شناسی
,
5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی))
,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع)
,
امویان
,
تاریخ تشیع
,
تاریخ ایران (بعد از اسلام)
,
قیام ایرانیان
,
تاریخ سیاسی ایران
کلیدواژههای فرعی :
قیام امام حسین (ع) ,
قیام زید بن علی ,
اهل بیت(ع) ,
خوارزم ,
خلفای اموی ,
مهاجرت اعراب به ایران ,
دوره ساسانی ,
الرضا من آل محمد (ص) ,
عباسیان ,
قیام مختار ,
چکیده :
ایرانیان پس از تحمل قرنها حکومت ناعادلانه و طبقاتی ساسانیان، با ورود مسلمانان به شعار مساوات و برابری دل نهادند و اسلام را پذیرا شدند. عربهای ناراضی از امویان، همراه با خانواده به شرق ایران، دورترین حد قلمرو خلافت، مهاجرت داده شدند تا مقیم شوند. رفتار تبعیض گونه حکام اموی در ایران، موجبات نارضایتی ایرانیان را فراهم آورد؛ به همین جهت ایرانیان از هر قیامی که به مخالفت با امویان یا با شعار «الرضا من آل محمد (ص)» برپا می شد، حمایت کردند. معاویه برای ترور شخصیت ائمه، تبلیغات سوئی علیه آنان شروع کرد و به جعل احادیث در منقبت خود پرداخت؛ که در زمان جانشینانش نیز ادامه یافت. شیعیان در این دوره تقیه پیشه کردند. علی رغم جو اختناق آلود، قیامهایی از جانب ائمه و شیعیان علیه امویان بر پا شد؛ از جمله قیام امام حسین (ع)، قیامهای توابین، مختار، زید بن علی (ع)، یحیی بن زید و عبدالله بن معاویه بن عبدالله. فعالیت سیاسی ایرانیان علیه امویان برای اولین بار در قایم مختار ظاهر شد. شرکت ایرانیان در قیام زید بن علی و فعالیت یحیی بن زید و عبدالله بن معاویه در ایران، حکایت از تکامل و تکوین بینش ایرانیان در درک نااهل و نامحرم بودن امویان بر مسند خلافت دارد. نارضایتی مردم ایران و عربهای مهاجر موجب شد خلفای اموی رفتار ستمگرانه را قدری تعدیل نمایند. دستور سلیمان بن عبدالملک و عمر بن عبدالعزیز در منع سب علی (ع)، اولی با تدبیر سیاسی و دومی با ایمان، حاکی از این امر است. در اواخر دوره اموی که ضعف بر پیکره خلافت مستولی شده بود فرصتی برای فعالیتهای فرهنگی ائمه و شیعیان فراهم گردید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 113 تا 128
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چرا امام حسن با معاویه صلح کرد و به حکومت او رضایت داد، در حالى که امیرالمؤمنین فرموده بود: من حاضر نیستم حتى یک روز حکومت معاویه را تحمل کنم؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : استاد مطهرى در اين زمينه مىفرمايد: »در اين جا دو مطلب هست) يك مطلب اين است كه اگر حضرت امير )ع( در جاى امام حسن )ع( بود، صلح مىكرد يا خير؟ و دوم مسأله پذيرفتن حكومت معاويه از جانب ايشان است) ما معتقديم كه اگر امام على )ع( نيز جاى امام حسن )ع
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امامت
,
سیره مجتبوی(امام مجتبی ع)
کلیدواژههای فرعی :
صلح امام حسن (ع) ,
صلح امام حسن علیه السلام ,
معاویه و حضرت علی ,
اختلاف معاویه و علی بن ابی طالب ,
امام حسن و معاویه ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
لئو اشتراوس (1899 - 1973م.)
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
چکیده :
زندگینامه: لئو اشتراوس (Leo Strauss) در سال ۱۸۹۹ در خانوادهای یهودی در آلمان به دنیا آمد. در دانشگاههای هامبورگ و فرایبورگ فلسفه خواند. از ۱۹۳۲ تا ۱۹۳۴ در انگلستان و فرانسه به کار پژوهشی پرداخت. در ابتدا تحت تأثیر ماکس وبر بود و بعد به هایدگر گرایش پیدا کرد. در سال ۱۹۳۸ به دلایل مالی به آمریکا رفت و در مدرسه پژوهش اجتماعی نیویورک به تدریس پرداخت. از سال ۱۹۴۹ تا ۱۹۶۸ استاد علوم سیاسی در دانشگاه شیکاگو بود که طی آن شاگردان زیادی را تربیت کرد و خود را به عنوان یکی از بزرگترین فیلسوفان سیاسی قرن بیستم معرفی کرد. محققان برجستهای که به اشتراوسیها معروف هستند، از مکتب فکری او پیروی میکنند. او در سال ۱۹۷۳ در آمریکا در گذشت. برخی از آثار اشتراوس: بیشتر آثار اشتراوس به تفسیر متون قدیمی تاریخ فلسفه به ویژه آثار افلاطون و ارسطو اختصاص دارد که برای تفسیر آنها از آثار فلاسفه مسلمان و یهودی قرون وسطی همچون ابن میمون و فارابی بهره میگیرد. فهم فلسفه سیاسی همواره یکی از دغدغههای مهم اشتراوس در طرح مباحث فلسفه سیاسی است. افلاطون و اندیشههای او در کانون همه آثار اشتراوس قرار دارند. او افلاطون را از منظر فارابی میبیند و میشناسد و افلاطون اشتراوس همان افلاطون فارابی است. برخی از آثار او به قرار زیر است: 1- فلسفه و شریعت: حاوی مباحث بسیار عمیق درباره فلسفه سیاسی ابن میمون، ابن رشد، ابن سینا و فارابی است و نقدی مو شکافانه از فلسفه مدرن میباشد. سخن کلیدی اشتراوس در این کتاب این است که ضعف عمده و اصلی رویکردهای مدرن درباره نزاع طولانی میان عقل و وحی یا فلسفه و دین ناشی از عدم برخورداری و بهره مندی از افکار کلیدی است که توسط فیلسوفان سیاسی اسلامی میانه و جانشینان یهودی آنها به ویژه ابن میمون گسترش یافته است. وی دیدگاه مدرن را اینگونه زیر سؤال میبرد که روشنفکری علمی مدرن سرانجام به الحاد گرایی میانجامد و به همین خاطر ممکن است دیگر خبری از دین روشن بینانه وجود نداشته باشد. 2- فلسفه سیاسی هابز: این کتاب اولین تلاش به سوی رهایی رادیکال از تعصب مدرن است. اشتراوس ارتباط قابل توجهی میان هابز و اندیشه افلاطون، ارسطو، اسپینوزا و هگل کشف میکند. 3- فلسفه سیاسی چیست: تبیین ماهیت فلسفه سیاسی و رابطه فلسفه سیاسی با تاریخ و تصویری از فلسفه سیاسی فارابی و تئوری” پنهان نگاری” 4- تاریخ فلسفه سیاسی: مطرح کردن اندیشههای فیلسوفانی همچون فارابی و ابن میمون در کنار دیگر اندیشمندان غربی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خلط روایات تاریخی: افسانه ارینب
نویسنده:
عبدالرحیم قنوات
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ارینب دختر اسحاق
,
هند دختر سهیل بن عمرو
,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
,
ماجرای ارینب و یزید
,
ازدواج امام حسین
کلیدواژههای فرعی :
امام حسین (ع) ,
افعال امام حسین (ع) ,
الامامه والسیاسه (کتاب) ,
هند دختر سهیل بن عمرو ,
ابن سلام ,
سیره حسینی (امام حسین ع) ,
ابودرداء ,
چکیده :
ضمن بحث و ارائه نظر درباره شخصیت حسین بن علی (ع) و قیام و شهادت ایشان، گاه به داستان زنی ارینب نام اشاره می شود که یزید عاشق او شد و معاویه شوهرش را فریفت تا او را طلاق دهد و به همسری یزید درآید، اما هنگامی که فرستاده معاویه برای خواستگاری او می رفت، امام (ع) خواست تا پیشنهاد ازدواج وی را نیز مطرح سازد، ارینب ازدواج با امام را ترجیح داد، اما امام (ع) او را به همسر سابقش برگرداند و گفت که غرض وی از این ازدواج بازگرداندن او به همسرش بوده است، و بدین سان عشق یزید و نقشه معاویه ناکام ماند.اهمیت این داستان در آن است که در بعضی از منابع این رویداد برساخته را از زمینه ها و دلایل تقابل حسین بن علی (ع) با یزید شمرده اند. در این مقاله روایات مختلف مربوط به این داستان بررسی و حقیقت ماجرا آشکار می گردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 3 تا 25
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
صحابة فی حجمهم الحقیقی
نویسنده:
هاشمی بن علی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
فهرست
نسخه PDF
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم: مرکز الابحاث العقائدیه,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عدالت صحابه
,
عقاید اهل سنت
,
نبوت
,
مخالفت صحابه با پیامبر (ص)
,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
,
و دیگر موضوعات مرتبط با کلام
,
شخصیت ها
,
شخصیت ها
,
13. علم کلام
,
صحابه پیامبر(ص)
,
کتب کلام شیعه
کد کنگره:
BP28/6/ب87ص3
چکیده :
سومین جلد از مجموعه (سلسله الرحله الی الثقلین) به مباحثاتی درباره صحابه حضرت رسول اکرم (ص) اختصاص یافته است. در این کتاب که به زبان عربی منتشر شده این مطالب درج گردیده است: اطلاعات مختصری درباره کلمه صحابه و مشتقات آن در قرآن, عدالت صحابه, صحابه در قرآن کریم, رای رسول الله (ص) درباره صحابه, مخالفت های صحابه با رسول اکرم (ص), برخی آرای صحابه رسول الله (ص), اسامی و گوشه هایی از بعضی از صحابه پیامبر (ص) است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل تطبیقی فلسفه عدالت تربیتی: دیدگاه های لیبرال و جامعه گرا
نویسنده:
بهبود یاری قلی ,سعید ضرغامی ,یحیی قائدی ,میرعبدالحسین نقیب زاده
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عدالت تربیتی
,
لیبرالیسم و جامعه گرایی
,
اصول عدالت رالز
,
عدالت مایکل والزر
,
اصل جبران در تعلیم و تربیت
,
برابری در تعلیم و تربیت
کلیدواژههای فرعی :
عدالت ,
عدالت اجتماعی ,
لیبرالیسم ,
جامعه گرایی ,
تعلیم و تربیت ,
تحلیل مفهومی ,
مایکل والزر ,
عدالت توزیعی ,
رالز ,
تعریف عدالت ,
عدالت تربیتی دموکراتیک ,
وضع نخستین رالز ,
اصل تفاوت در تعلیم و تربیت ,
چکیده :
هدف اصلی این پژوهش، بررسی مفهوم عدالت تربیتی و اصول توزیع مواهب تربیتی از دیدگاه جان رالز به عنوان نماینده لیبرالیسم و مایکل والزر به عنوان نماینده جامعه گرایی است. برای دستیابی به این هدف از روش تحلیل مفهومی و تحلیل تطبیقی استفاده شد. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که مفهوم عدالت تربیتی در گذر زمان و در فرهنگ های گوناگون دارای بار معنایی متفاوت و متضمن دلالت های تربیتی مختلفی است. وفاداری جان رالز به مبانی لیبرالیسم مساوات طلبانه و طرح اصول عدالت مبتنی بر آن، جایگاه ویژه ای به تفرد و مساوات بخشیده است. همچنین، تقدم جامعه بر فرد از نگاه والزر سبب شده تا او مدافع تعلیم و تربیت همگانی و یکسان در مراحل اولیه تعلیم و تربیت باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 91 تا 108
مشخصات اثر
ثبت نظر
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
تعداد رکورد ها : 809
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید