جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
10.سایر شخصیت ها
>
1. به ترتیب هجری قمری
>
خ. قرن هفتم هجری قمری
>
ابن عربی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 1669
عنوان :
بررسیِ تأثیر دستاوردهای فلسفی حکمتِ متعالیه در اجتهاد شیعی: مطالعۀ موردیِ مسئلۀ «وحدتِ وجود»
نویسنده:
علی اردشیر لاریجانی ، سید مصطفی محقق داماد ، محمدحسین مطهری فریمانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
مسئلۀ اساسیِ این پژوهش بررسیِ تأثیر یا عدمِ تأثیرِ تحقیقات فلسفی در صدورِ احکامِ فقهی و هدف از آن، اثباتِ این تأثیر با مطالعۀ موردیِ مسئلۀ «وحدتِ وجود» در حکمت متعالیه است. برخی فُقها در احکامِ مربوط به «کافر» و همچنین در احکام کتب «ضِلال»؛ به مسئلۀ وحدتِ وجود و قائلینِ به آن پرداختهاند و در بابِ مشروعیّت یا عدمِ مشروعیّتِ چنین دیدگاهی به داوری نشستهاند و بهتبعِ آن احکامی را در بابِ قائلینِ آن، صادر کردهاند. در این مقاله به روشِ توصیفی-تحلیلی آشکار میشود اجتهاد فقها در این باب، تابعی از نحوه مواجهه و مفاهمه فقهای صاحب رأی با آرای فلسفی است. بر این اساس، پس از ذکر نمونههایی از داوری فقهای چند سده اخیر و ایضاح پیشفرضهای فلسفی یا عرفانی نهفته در آن، نسبت تقریر صدرالمتألهین از مسئلۀ وحدتِ وجود با دیگر تقریرها روشن و ثمره پذیرش یا عدم پذیرش آن در داوری فقها معین شده است. در این مقاله آشکار میگردد اولاً تقریرِ صدرالمتالهین از وحدت وجود از تقریر عرفانی آن متمایز است و ثانیاً پذیرش این تقریر میتواند دوگانگی و غیریت میان توحید فقها و عرفا را رفع نموده؛ و با معاضدت تحقیقات فلسفی حکمت متعالیه، اجتهاد فقها از انتساب بلاوجه صفت کفر و ضلال منزه گردد
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 167 تا 190
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تخیل خلاق در تصوف ابن عربی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Henry Corbin; Ralph Manheim
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Princeton University Press,
زبان :
انگلیسی
شابک (isbn):
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تجلّی در کتاب العروة سمنانی و ارتباط آن با آرای ابن عربی و عقاید اشعری
نویسنده:
سید محمد دشتی ، سمیه سهرابی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از مباحث مطرح در جهانبینی عرفانی، بحث تجلی و ظهور حق تعالی در جهان است. شیخ علاءالدوله سمنانی، یکی از عرفای برجسته قرن هشتم هجری است که ایدۀ تجلی در مهمترین کتابش، العروه، جایگاه ویژهای دارد. در این جستار به شیوۀ توصیفی-تحلیلی و با بیان انواع تجلی و اصطلاحات و تمثیلهای خاص آن نزد ابنعربی کوشیدهایم تا به استناد شواهدی از العروه نشان دهیم که سمنانی انواع تجلی و اصطلاحات مربوط به آن را از ابنعربی وام گرفتهاست. این پژوهش، معلوم میدارد که منبع اصلی سخنان علاءالدوله در باب تجلی، افکار ابنعربی است و از اینرو باید دیدگاه رایج را دربارۀ رابطۀ علاءالدوله با ابنعربی تصحیح کرد. شیخ سمنانی با وجود مخالفت مشهورش با ابنعربی در مسأله وحدت وجود، در اندیشۀ تجلی به راه او رفتهاست. در عین حال، ایدۀ تجلی در کتاب العروه، متأثر از عقاید اشعری و در ارتباط وثیق با آموزههای مربوط به علم و ارادۀ الهی تشریح شدهاست؛ نکتهای که توجه به آن، برخی از ادعاها دربارۀ شیعه بودن سمنانی را به چالش میکشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 439 تا 462
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تنوع ادیان و رابطه آن با اسماءالله در عرفان از منظر ابنعربی
نویسنده:
سید شهاب الدین حسینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
وجود ادیان گوناگون واقعیتی انکارناپذیر است؛ اما نوع مواجهه با آن مهم است. این پژوهش در صدد است با روش توصیفی-تحلیلی، نگاه ابنعربی به مسئله تنوع ادیان را از دریچه اسمای الهی بررسی نماید. با توجه به اینکه عالم تجلیگاه اسما و بازتاب صفات الهی است و هر انسانی نیز مظهر اسمی از اسماست و برخی اسما بر برخی دیگر تفاضل دارند، از طرفی ادیان الهی پیامبرانی داشتند که هر کدام مظهر اسمی از اسماءاللهاند؛ مثلاً حضرت نوح مظهر تنزیه و سبوحیت الهی، حضرت ابراهیم مظهر خلت الهی، حضرت موسی مظهر هیبت و قهر خداست، حضرت مسیح مظهر مهر و رحمت خداست و حضرت ختمی مرتبت مظهر اسم اعظم الله که جامع همه اسما و صفات الهی و آیینه تمامنمای حق است، از این رو دین خاتم نیز جامعترین و کاملترین ادیان است و ادیان دیگر از کمال و جامعیت برخوردار نیستند و گرویدن به ادیان دیگر با وجود دین کامل و جامع معقول نیست. با پژوهشهای انجامشده، دیدگاه عارفان بهویژه ابنعربی در میان نگرشهای موجود درباره تنوع ادیان، کثرتگرایی را برنمیتابد، نگارنده این موضوع را با توجه به آثار عرفانی عارفان بهویژه فتوحات مکیه و فصوص الحکم محیالدین عربی بزرگترین بنیانگذار و مؤسس عرفان نظری، پی گرفته و شواهدی را یادآور شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 123 تا 146
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تصوف و انسان کامل: از ابن عربی تا الجیلی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Fitzroy Morrissey
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Routledge,
زبان :
انگلیسی
شابک (isbn):
9780367426729
چکیده :
ترجمه ماشینی: این کتاب با مطالعه تاریخ مفهوم «انسان کامل» (الإنسان الکامل)، یک ایده کلیدی در تاریخ تصوف را بررسی می کند. این ایده که ابتدا توسط ابن عربی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و بعداً توسط الجیلی به طور عمیق تر مورد بررسی قرار گرفت، اثر خود را در اندیشه عرفانی، متافیزیکی و سیاسی بعدی اسلامی از شمال آفریقا تا آسیای جنوب شرقی تا دوران مدرن بر جای گذاشت. این تحقیق داستان توسعه آن اندیشه را از ابن عربی تا الجیلی و پس از آن بیان می کند. این کار را از طریق یک مطالعه موضوعی، بر اساس مطالعه دقیق منابع اولیه به زبان عربی و فارسی، از عناصر کلیدی این ایده انجام می دهد، از جمله این ایده که انسان کامل محل تجلی الهی است (محار)، مفهوم " قطب (قطب) و حقیقت محمدی (الحقیقه آل محمدیه) و هویت انسان کامل. با قرار دادن کار الجیلی در برابر پسزمینه برخوردهای پیشین ابنعربی از این ایده، نشان میدهد که جیلی ایده انسان کامل را در چندین جهت جدید قرار داده است، که پیامدهای عمدهای برای چگونگی پیامبر اسلام - کهن الگویی دارد. انسان کامل - در اندیشه اسلامی متاخر مورد توجه قرار گرفت. این جلد که خوانندگان را با ایده کلیدی صوفیانه انسان کامل (الإنسان الکامل) آشنا می کند، مورد توجه محققان و دانشجویان علاقه مند به تصوف، اسلام، دین و فلسفه خواهد بود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ثلاثة حكماء مسلمين (ابن سينا - السهروردي - ابن عربي)
نویسنده:
حسين نصر
نوع منبع :
کتاب , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
حکمت اشراق the School of Illumination
,
فلسفه بوعلی
,
عرفان نظری
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
توحید ذاتی احدی از دیدگاه ابنعربی و تحلیل آن در سنجه روایات معصومین (ع)
نویسنده:
مرضیه صادقی رشتی ، مهدیه سادات مستقیمی ، وحیده اکرمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
توحید ذاتی از مهمترین مسائل توحیدی است که کموکیف تقریر آن دارای اهمیت و از چالشهای مباحث عرفانی و کلامی است؛ به گونهای که اندکتغییری در چشمانداز فهم و تقریر آن، به ایجاد زاویه و خروج از توحید ناب اهل بیت (ع) منجر خواهد شد. توحید ذاتی احدی و فردانی دو گونه از برجستهترین تقریرهای ابنعربی است که در قالب ویژگیهای خاصی به تصویر کشیده و با برهانهایی به اثبات رسانیده است. این مقاله با روشی توصیفی ـ تحلیلی و استنباطی کوشیده است با تأکید بر توحید ذاتی احدی، ضمن بهتصویرکشیدن دیدگاه ابنعربی در اینباره در قالب صورتبندی جدیدی، تفاوت آن را با توحید فردانی بیان میکند. همچنین آن را در سنجه روایات میگذارد و با ارائه تحلیلهایی هم تعبیر لفظی توحید ذاتی احدی و هم حقیقت معنایی آن را از دیدگاه ابنعربی در این سنجه مورد بذل تأملاتی پژوهشی قرار داده است و نقطه عطفی را در زمینه همسویی و ناهمسویی این دیدگاه با روایات بیان میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 34
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نماد شناسی حروف و زبان در آثار ابن عربی [مقاله انگلیسی]
نویسنده:
Pierre Lory
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
انگلیسی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل دیدگاه مفسران غرب جهان اسلام (ابنعربی، ابنعطیه، قرطبی و ابنعاشور) در مسأله خلقت زن از مرد
نویسنده:
مهناز قدرتی قره قشلاقی، حسن رضایی هفتادر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خلق ( ایجاد )
چکیده :
فهم درست نسبت به حقیقت هر چیز، به ویژه ماهیت انسان، تأثیر مستقیم بر کیفیت هویتبخشی و تدوین حقوق متناسب با آن دارد. به همین دلیل در این جستار، با اشاره به آیات خلقت زن از مرد، نحوه مواجهه مفسران غرب جهان اسلام (ابنعربی، ابنعطیه، قرطبی و ابنعاشور) با آیات خلقت زن مورد بررسی قرار گرفته تا ادعای وجود تبعیض جنسیتی در آیات پیشگفته ـ که برداشت تفسیر مفسران یاد شده است ـ تحلیل شود. مفسران یادشده با وجود اختلاف در مفردات آیات مربوطه، نتیجه مشترکی از کیفیت و هدف از خلقت زن ارائه کردهاند. ابنعربی، ابنعطیه و قرطبی حرف «مِنْ» در آیه 1 نساء و 72 نحل را «مِنْ» جنسیه دانستهاند؛ ولی ابنعاشور، «مِنْ» تبعیضیه میداند. با وجود این، همه مفسران یادشده، تبعیض در مبدأ خلقت را نتیجه گرفتهاند. همچنین، ابنعطیه و قرطبی، «مِنْ» در آیه 21 روم و 189 اعراف را «مِنْ» جنسیه دانستهاند؛ اما ابنعاشور در 21 روم، «مِنْ» نوع و در 189 اعراف، «مِنْ» تبعیضیه میداند. البته، همه مفسران یادشده، هدف از خلقت زن را خدمت به مرد بیان کردهاند که ادعایشان بر دو دلیل استوار است: دلیل اولشان، به روایتی است که توأم با روایات متعارض است و دلیل دومشان، بر تفسیر «ثُمَّ» در آیه 6 زمر است که بدون بررسی رابطه معطوف و معطوفٌعلیه، آن را به معنای تأخیر رتبی گرفتهاند؛ در صورتی که لفظ «ثُمَّ»، هنگامی بر تراخی رتبی دلالت دارد که در آیه، شواهدی دال بر پایین بودن جایگاه معطوف نسبت به معطوفٌعلیه وجود داشته باشد. با توجه به اینکه چنین شواهدی در آیات مربوطه یافت نشد؛ اندیشه قرآنی، دلالت بر یکسانی و یگانگی ماهوی زن و مرد دارد. گواه بر این مطلب، تقریر میزان واحد ارزیابی تقوا برای همه انسانهاست.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نبوة والولاية في مقام التأويل تنظير مُقارَن للأفهام بين ابن عربي وحيدر آملي
نویسنده:
خنجر حمية
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 1669
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید