جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
علوم سیاسی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
تعداد رکورد ها : 479
عنوان :
روشنفکری دینی و عدالت در ایران معاصر
نویسنده:
علیرضا یاری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم سیاسی
,
جامعه گرایی
,
ادبیات سیاسی
,
علوم سیاسی
,
اصول گرایی
,
روشنفکری دینی
,
عدالت(فقه)
,
عدالت
,
ایران
,
ایران
,
اصلاحطلبی
چکیده :
جریان روشنفکری دینی درون حاکمیت مهمترین جریانی است که در قالب پارادایم قدرتگرایی جریان روشنفکری دینی بعد از انقلاب اسلامی ایران به خصوص در سالهای اخیر ظهور پیدا کرده است به طوری که نقش بسیار مهمی در شکلگیری تحولات سیاسی و اجتماعی ایرانِ بعد از انقلاب اسلامی داشته و از آنجا که اجتماع گرایان به خصوص السدیر مک اینتایر معتقدند سنتهای مختلف در جامعه با توجه به دارا بودن ارزشها، عقاید و باورهای متفاوت نسبت به همدیگر همواره در حال رقابت و سایش با یکدیگر هستند . تا با برتری نسبت به رقبای خود بتوانند نظم سیاسی دلخواه خود را بر اساس باورهای سنت فکری و سیاسی خود بنانهند. و در این راستا حتی در سنت فکری خود نیز دست به تحول میزنند و باورهای خود را از دیدگاه دیگری تفسیر و بازتعریف میکنند. و از آنجا که جریان روشنفکری دینی درون حاکمیت در قالب دو سنت فکری – سیاسی اصلاحطلبی و اصولگرایی در ادبیات سیاسی ایران شناخته میشود نیز از این قاعدۀ اجتماعگرایان مستثنی نیستند. آنها با ایجاد تحول در سنتهای اولیۀ خود بعد از انقلاب اسلامی که در جریان راست و چپ سیاسی تعریف میشدند. و دارای مبانی فکری و دینشناسی متفاوتی از یکدیگر بودند به سنت اصولگرایی و اصلاحطلبی با باورهای جدید بدل شدند. و پا به عرصههای سیاسی و اجتماعی گذاشتند. در این بین تفاسیر و تعاریف جداگانۀ آنها از مفاهیم سیاسی به خصوص مفهوم عدالت امری کاملاً طبیعی بود چرا که سنتهای مختلف با توجه به مبانی فکری و دینی و نوع تأثیرپذیریشان از مدرنیته و مکاتب مدرن غربی، تفاسیر متفاوتی از مفاهیم سیاسی و به خصوص مفهوم عدالت از خود ارایه میدادند. بنابراین سنتهای فکری و سیاسی فعال در جامعۀ خودمان در تفسیر مفهوم عدالت آن را با آزادی میسنجند. سنت اصولگرایی با تقدم عدالت بر آزادی معتقد است که توسعه عدالت در جامعه زمینهساز آزادی و آزادیهای مدنی است و در واقع تعریفی که اصولگرایان از عدالت ارایه میدهند یک نوع عدالت توزیعی است. و در طرف مقابل سنت اصلاحطلبی با تقدم آزادی بر عدالت معتقد است عدالت زمانی میتواند در جامعه باشد. که آزادیهای مدنی در جامعه وجود داشته باشد. در غیر این صورت حرف زدن از عدالت بیفایده است. بنابراین تعریفی که اصلاحطلبان از عدالت ارایه میدهند یک نوع عدالت استحقاقی است. ما در این نوشتار به طور مفصل به مباحث فوق در طی چهار فصل خواهیم پرداخت.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی نظریهی «معرفت ناگرایی سیاسی» از منظر فیلسوفان غربی و متفکران مسلمان
نویسنده:
احمد واعظی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه سیاست
,
اندیشه سیاسی
,
نظریه معرفت ناگرایی سیاسی
,
گزاره های سیاسی
کلیدواژههای فرعی :
قضایای اخلاقی ,
ارزش صدق ,
سعادت بشر ,
ارتباط اعتباریات و حقیقیات ,
اعتباریات ,
تساهل و تسامح ,
متفکران مسلمان ,
نسبی گرایی اخلاقی ,
الزام سیاسی ,
لیبرالیسم سیاسی ,
توجیه اخلاقی ,
نظریه مبناگروی ,
مبناگرایی تعقلی ,
آزادی فردی ,
سوره نحل ,
رابطه اعتباریات و واقعیات ,
واقع گرایی(اصطلاح وابسته) ,
نظریه خیر سیاسی ,
غایات جامعه سیاسی ,
معرفت خیرات سیاسی ,
معرفت گرایی ارزشی ,
استنتاج باید از هست ,
فطرت مشترک انسانها ,
عینی گرایی اخلاقی ,
نظم سیاسی لیبرالیسم ,
مفاهیم الزامی ,
فیلسوفان غربی ,
شکاکیت معرفتی ,
فیلسوف سیاسی ,
جامعه لیبرال ,
معرفت ناگرایی ارزشی ,
معرفت ناگرایی اخلاقی ,
خیرات معین ,
خیرات انسانی ,
مفاهیم وظیفه ای ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
شاپا (issn):
6123 2251
چکیده :
فضای فلسفهی سیاسی نظیر دیگر شاخههای حکمت عملی، مشتمل بر قضایای ارزشی و هنجاری است. تحلیل های شکاکانه نسبت به ماهیت قضایای هنجاری و ارزشی عدّهای را به «معرفتناگرایی» و رویکردی غیر شناختگرایانه نسبت به حوزهی فلسفهی سیاسی کشانده است که بر اساس آن، گزارههای الزامی و ارزشی و اخلاقیِ مربوط به اندیشهی سیاسی را از سنخ باور و تصدیق و معرفت ندانند. در مقالهی حاضر، ضمن بررسی و نقد ادلهی مهم «معرفتناگرایی سیاسی» به پیآمدها و نتایج این معرفتناگرایی در قلمرو فلسفهی سیاسی اشاره شده است. همچنین مقاله کوشیده است در فضای تفکر سیاسی اسلامی نیز از احتمال گرایش به «معرفتناگرایی» بر اساس تحلیل ادراکات اعتباری و عدم امکان اقامهی استدلال در قضایای هنجاری و ارزشی بحث نماید. از نتایج این تحقیق، اثبات این نکته است که وجود عدم توافق در پارهای از داوریها و گزارههای حوزهی سیاست، هرگز دلیلی بر «معرفت ناگرایی» نخواهد بود، همچنان که نشان خواهد داد که دستکم برخی از داوریهای ارزشی ما راجع به موضوعات سیاسی به «معتبر» و «نامعتبر» و «درست» و «نادرست» تقسیم میشوند و بسیاری از گزارههای حوزهی سیاست استدلالپذیر است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 27 تا 48
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کارایی و اثربخشی در برنامه های آموزش اخلاق در سازمان
نویسنده:
احد فرامرز قراملکی، مریم حسینی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها : دانشگاه معارف اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رشد اخلاقی
,
سازمان
,
بهره وری
,
رشداخلاقی کلبرگ
,
کارایی و اثر بخشی
,
خلق
,
ترویج اخلاق در سازمان
,
کارایی
,
بهره وری و اخلاق
,
نظریه شناختی اجتماعی
,
نظریه رشد اخلاقی پیاژه
کلیدواژههای فرعی :
یادگیری ,
مسئولیت پذیری ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
مدیریت آموزش اخلاق در سازمان بر بهره وری آموزش تاکید دارد. بهره وری به دلیل ارتباط مفهومی با امانتداری در اخلاق حرفه ای، ارتباط دو سویه با آموزش اخلاق دارد. دانشمندان تعلیم و تربیت که در آموزش اخلاق مطالعه می کنند مؤثر بودن این آموزش را بررسی می کنند. در این مباحث غالباً دو مفهوم متمایز اما مرتبط کارایی و اثربخشی تفکیک نمی شود. در این مقاله براساس تفکیک این دو مؤلفۀ بهره وری، شرایط اثربخش بودن و کارایی برنامه آموزش اخلاق تحلیل می شود. در این مطالعه آموزش اخلاق در رهیافت سازمانی و آموزش بزرگسالانِ شاغل در حرفه ها طرح می شود. سلطه سازمان ها بر مشاغل ضرورت اخذ چنین رهیافتی را نشان می دهد. ملاک در تحلیل اثربخشی برنامه آموزشی ابعاد مختلف تغییر حاصل از آموزش اخلاق است و ملاک در تحلیل کارایی، مشارکت فعال یادگیرنده در فرایند تعاملی یاددهی و یادگیری است. یافته های این پژوهش می تواند سیاست گذاران و مدیران آموزش اخلاق در سازمان ها را نسبت به ارتقاء بهره وری آموزش اخلاق یاری دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 26
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شاخصهای پیشتحولی کودک در فرآیند گذارِ کسبِ فضیلتهای اخلاقی
نویسنده:
سیده فاطمه موسوی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه علوم وحیانی معارج,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فضیلت اخلاقی (فضایل اخلاقی)
,
کودک
,
روانشناسی کودک
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
فلسفة تعلیم و تربیت
,
ابعاد تربیتی کودک
,
کودک و فضیلت
کلیدواژههای فرعی :
عادت ,
خود اخلاقی ,
تحول ,
تخلف اخلاقی ,
عواطف اخلاقی ,
رشد اخلاقی کودک ,
رشد اجتماعی کودک ,
اجتماع فضیلت مدار ,
حمایت پدر و مادر ,
ثبات رفتار فضیلت آمیز ,
تجربه اجتماعی ,
حساسیت پیش اخلاقی ,
قصد به اشتراک گذارده شده ,
تحول وجدان در کودک ,
کسب فضیلت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
شاپا (issn):
2383-3025
چکیده :
فضیلتها صفات مثبت شخصیتیِ پایداری هستند که در گذر زمان و براثر تجربههای بهاشتراکگذاریشدۀ کودک با محیط طی مراحل تحولی در فرد بهوجود میآیند، با استمرار و تکرار به عادتوارهها تبدیل و در شخصیت فرد نهادینه میشوند؛ ازاینرو، بنیانی برای اجتماعی فضیلتمدار مینهند. هدف این مقاله، مرور اندیشههای نظریهپردازان تحولی همچون پیاژه، کوشانسکا، ابنمسکویه و خواجهنصیر و عرضۀ شواهدی پژوهشی دربارۀ شکلگیری فضیلتهای اخلاقی در کودکان است. از مجموع دیدگاههای تحولی میتوان به ظهور برخی پیشنیازهای رفتار فضیلتمند، شامل حساسیت پیشاخلاقی، قصد بهاشتراکگذاردهشده، خودِ اخلاقی و وجدان، پیش از دورههای تحولی اذعان کرد؛ پیشنیازهایی که میتواند با غنیسازی تجربههای محیطی در دورههای تحولی، به ظهور و تثبیت فضیلتهای اخلاقی در کودکان منجر شود؛ ازاینرو، رابطۀ گرم و حمایتآمیز پدر و مادر و فراهم کردن تجربههای اجتماعی غنی میتواند زمینهساز قوام و ثبات رفتارهای فضیلتآمیز در کودکان شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 101 تا 128
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
موانع تحقق اقتصاد مقاومتی
نویسنده:
محمدحسین پژوهنده
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جنگ نرم
,
فساد مالی
,
فساد اداری
,
مبارزه با فساد
,
شرور
,
رشوه
,
اهمیت و ضرورت اقتصاد مقاومتی
,
هدف اقتصاد مقاومتی
,
فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی
,
فساد در قرآن
,
منشا فساد
,
انواع فساد
,
مفاسد اقتصادی
,
رابطه فساد و اقتصاد مقاومتی
,
زمینه های فساد اداری
,
انواع فساد اداری
,
فساد علمی
,
فساد فرهنگی
,
عوامل فساد اجتماعی
,
فساد هنری
,
نهادینه کردن اقتصاد مقاومتی
کلیدواژههای فرعی :
اختلاس ,
کلاهبرداری ,
آیه 33 سوره مائده ,
آیه 174 بقره ,
آیه 127 اعراف ,
آیه 16 اسراء ,
آیه 34 نمل ,
آیه 14 آل عمران ,
اختلاس ,
خویشاوند سالاری ,
آیه 53 یوسف ,
آیه 152 شعراء ,
آیه 48 نمل ,
آیه 73 انفال ,
آیه 7 علق ,
رشوه در روایات ,
پارتی بازی ,
مدیریت شفاف ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
چکیده :
در تقابل با سياست های خصمانۀ غرب تنها راه حفظ عزت و كرامت ما، رويكرد اقتصاد مقاومتی است؛ که به جز وسوسۀ خناسان، وجود مفاسد در چهره های مختلف مانع مهم پیش روی تحقق آن می باشد. نويسنده در اين نوشتار كوشيده است، در حد امکان آسیب هایی كه از اين ناحيه متوجه مقصود می شود را همراه با راهکارهای عملی ارائه نماید. نوشتۀ حاضر كه به شيوۀ توصيفی و روش كتابخانه ای یا آرشيوی یا اسنادی و در مايۀ بنيادی یا راهبردی بحث می كند، شامل مقدمه و سه بخش عمده می باشد: مقدمه با تعريف برخی مفاهيم كه در طول بحث مورد استفاده واقع می شوند آغاز و در ادامه تبعات كلی فساد و ارائۀ راهبردهايی برای نهادينه كردن فرهنگ مقاومت را مد نظر قرار می دهد. بخش اول، به مفاسد اقتصادی و رابطه اش با اقتصاد مقاومتی و چگونگی تهديد آن توجه دارد. بخش دوم، مفاسد اداری ـ سياسی را مورد كنكاش قرار می دهد: آفات و تبعات آن، بسترها و زمينه ها و مايه های آن، و گونه هايی از آن و ارائۀ يك راهبرد. وی در اين بخش علت كم توجهی مسؤولان را در برخورد با فساد مورد نقد و تحليل قرار می دهد. بخش سوم، به ساير شاخه های فساد همچون علمی، فرهنگی، هنری و معرفتی می پردازد. نويسنده در اين بخش هنجارشكنی در عرصۀ اخلاق اجتماعی را مورد تجزيه و تحليل قرار می دهد. وی در پايان با ارائۀ يك راهبرد اخلاقی و نتیجه گیری بحث خود را به پايان می برد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 185 تا 238
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
لويس ألتوسير قارئا لماركس (قرائت لوئی آلتوسر از مارکس)
نویسنده:
عبدالوهاب شعلان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
عربی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
لوئی آلتوسر (۱۹۱۸ - ۱۹۹۰) ؛ آشنایی با زندگینامه و آرای او
نویسنده:
مری کلیگز؛ ترجمه: وحید ولی زاده
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
منابع دیجیتالی :
متن
وضعیت نشر :
همشهری آنلاین,
زبان :
فارسی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مبانی معرفتشناسی دیدگاه ژان پیاژه و دلالتهای آن در تعلیم و تربیت
نویسنده:
شهناز ایرانمنش
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
آموزش و پرورش
,
تعلیم و تربیت
,
دانش
,
هوش
,
خلاقیت
,
اصول
,
شناخت شناسی
,
روش (مسائل جدید کلامی)
,
آموزه فلسفی
,
روانشناسی تربیتی
,
برنامه آموزشی
,
پیاژه، ژان
چکیده :
معرفت شناسی یا نظریه دانش بنیادهای معرفت را تعریف می کند. معرفت شناسی با مفاهیم کلی و بنیادین شناخت سر و کار دارد و به بررسی حقیقت، منابع و اعتبار معرفت می پردازد. هدف از این پژوهش بررسی دیدگاه معرفتشناسی ژان پیاژه و استخراج دلالتهای آن در زمینه مولفههای اساسی تعلیم و تربیت بود. روش این پژوهش کیفی و برای رسیدن به اهداف پژوهش از روش تحلیلی و اسنادی استفاده شده است. هدف پژوهشهای تحلیلی فهم و شناخت مجموعه ای از مفاهیم یا ساختارهای مفهومی است که برحسب آن مقاصدی را بیان و مسائلی را تدوین، تنظیم و حل می نماییم. شیوه تحلیلی در پی آن است تا شرح واضح و روشنی از یک موضوع در اختیار گذارد مقوله های مورد بررسی در این پژوهش عبارت بودند از: منبع معرفت، اهداف و اصول و روش ابزار گردآوری اطلاعات کتاب ها، مقالات و سایت های موجود در زمینه آراء و اندیشه های ژان پیاژه بود. روش تجزیه و تحلیل در این پژوهش بدین صورت بود که در ابتدا داده ها جمع آوری و به دنبال آن به طور جداگانه مقوله بندی، کدگزاری، دسته بندی، مقایسه و پس از آن مورد تفسیر قرار گرفتند یافتههای پژوهش حاکی از این است که در نظر پیاژه معرفتشناسی با افزایش دانش سروکار دارد و این پدیدههای دانش است که در معرفتشناسی تکوینی مورد توجه قرار میگیرد. معرفتشناسی تکوینی نه تنها به پدیدایی دانش بلکه به اعتبار دانش نیز میپردازد. ژان پیاژه ابزار کسب معرفت را هوش و تجربه معرفی نمود. دلالتهای تربیتی نظریه ژان پیاژه در حوزه اهداف، اصول و روش این است که در نظر وی اهداف شامل (پرورش هوش سازمان یافته، پرورش خلاقیت در کودک) میباشد و نیل بهاین اهداف را مستلزم پرورش روح علمی و آشنایی با علوم میشمارد.اصول شامل (انطباق آموزش همراه با مراحل رشد، محور قرار گرفتن رغبت یادگیرندگان در برنامه ریزی آموزشی، اصل فعالیت) و روش نیز شامل (روش اکتشاف هدایت شده) می باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه جایگاه امام در حکمت الهی اسماعیلی و جایگاه فیلسوف در فلسفه نوافلاطونی (مورد ناصرخسرو و فلوطین)
نویسنده:
شروین مقیمی زنجانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم سیاسی
,
ناصر خسرو
,
فلوطین
,
امام
,
علوم سیاسی
,
مرجعیت (مسائل جدید کلامی)
,
اقتدار
,
اسماعیلیه Ismailism (فرق تشیع)
,
مرجعیت
,
نوافلاطونی گرایی
,
نوافلاطونی گرایی
چکیده :
آنچه در این رساله در صدد انجام آنیم، ملاحظه تفکر فلسفی فلوطین و حکمت الهی ناصرخسرو است. فلوطین بنیادگذار فلسفه نوافلاطونی و ناصرخسرو یکی از مهمترین نویسندگان اسماعیلی در ایران است. نکته محوری این است که کانون ملاحظات این رساله، نگاه به ارای این دو از منظری سیاسی است نه کلامی-فلسفی. به بیان دیگر هدف اصلی این رساله، خصلتی سیاسی دارد نه فلسفی. مقایسه میان فلوطین و ناصرخسرو میتواند از وجوه گوناگون انجام بگیرد. این مقایسه از دیدگاهی موسع و گسترده، ناظر بر مسئلهای کانونی، یعنی نسبت میان سنت یونانی و تفکر یونانیمآبی، و تفکر ایرانی-اسلامی است. اما در معنایی موردی و مشخص، تلاش ما در این رساله، مقایسه میان خصایص، ویژگیها و کیفیات فیلسوف نوافلاطونی از یکسو و کیفیات و جایگاه امام اسماعیلی از سوی دیگر، برای کمک به تایید این مدعاست که ناصرخسرو به عنوان یک متاله راستکیش اسماعیلی، که دل در گروی آموزههای امامشناختی شیعی و فاطمی دارد، صورتبندی فلسفه نوافلاطونی را در خدمت توجیه نظری و فلسفی معتقداتی بهکار میگیرد که نه تنها ضرورتا خصلتی یونانی ندارند، بلکه در اغلب موارد از خاستگاهی شیعی-اسلامی یا حتی ایرانی برخوردارند. نکته اساسی دیگر اینکه صورتبندی حکمی-فلسفی ناصرخسرو از امامشناسی اسماعیلی، در کنهاش، تلاشی سیاسی به نظر میرسد. به عبارت دیگر اما ناصرخسرو برخلاف فیلسوف نوافلاطونی، به واسطه بهرهمندی پیشینی از دانش الهی، ضرورتا صاحب اقتدار/مرجعیت دنیوی و اخروی است و این میتواند با مولفه تلازم میان امر قدسی و سیاسی در حکمت ایرانی نیز مقایسه گردد. این درحالی است که ما چنین دلالتی را در فلسفه فلوطین در مورد فیلسوف نوافلاطونی ملاحظه نمیکنیم. درواقع فیلسوف نوافلاطونی از طریق تهذیب نفس و تفلسف بیامان است که به حلقه واسط زمین و آسمان مبدل میگردد، در حالی که امام ناصرخسرو، بنا به ضرورت پیشینی و مقدر، صاحب اقتدار دنیوی و مرجعیت اخروی است و رستگاری فرد در گروی متابعت از اوست.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازخوانی امکان و امتناع الهیات سیاسی در اسلام بر اساس نظریه کارل اشمیت
نویسنده:
محدثه جزائی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم سیاسی
,
سیاست
,
مسیحیت
,
امتناع
,
علوم سیاسی
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
اندیشه سیاسی
,
فارابی، محمدبن محمد
,
فارابی، محمدبن محمد
,
فارابی، محمدبن محمد
,
فارابی، محمدبن محمد
,
فارابی، محمدبن محمد
,
اشمیت، کارل
,
الهیات سیاسی (فلسفه دین)
چکیده :
نوشتار پیش رو می کوشد با تعریف الهیات سیاسی در بستر الهیات مسیحی، روایت خاص اشمیت از این واژه را افاده نماید. اشمیت با به کارگیری مفهوم الهیات سیاسی در معنای جامعه شناسانه می کوشد نشان دهد چگونه مفاهیم مدرن نظریه سیاسی دولت، همان مفاهیم الهیاتی است که از بار الهیاتی خود تهی گشته است. در این معنا از الهیات سیاسی، که حد واسطی است میان سیاست دینی شده و کارکردهای سیاسی دین، اشمیت دانش و عقل نهفته شده در الهیات مسیحی را به جای ایمان می نشاند و الهیات مسیحی را سیاسی اعلام می نماید. با عنایت به تفاوت های شگرف اسلام و مسیحیت، با استفاده از روش پدیدار شناسی اشمیت و با شاقول الهیات سیاسی به بازخوانی اندیشه سیاسی در اسلام مبادرت ورزیده و امکان و یا امتناع چنین الهیاتی را به پرسش می کشد. با عطف به دو مساله پاسخ نظری به این پرسش، امتناع الهیات سیاسی در اسلام می باشد. اولا اسلام به عنوان دین الهی فاقد الهیات در معنای به کار رفته در پیشوند الهیات سیاسی می باشد. تفاوت مفهومی«امر قدسی» و «وحی» در انگاره مسلمانان با مسیحیان به تضعیف بنیان های الهیات در اسلام می انجامد. دوم آن که الهیات سیاسی از یک سو استقلال امر سیاسی به عنوان حوزه ای مستقل از الهیات و از سوی دیگر ابتنای آن بر عقل گرایی به جای ایمان باوری را مفروض می گیرد که این هر دو در اندیشه سیاسی اسلامی غائب است. فربه شدن علوم شرعی نظیر فقه و کلام هر گونه تلاش نظری در خصوص سیاست در اسلام را محدود و محصور نموده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
تعداد رکورد ها : 479
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید