جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
صفحه اصلی کتابخانه
> جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
تنها فرادادههای دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
نوع منبع:
کتاب
تمام موارد
فرمت:
تصویر
تمام موارد
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
*برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
تعداد رکورد ها : 319535
عنوان :
بازشناسی مؤلفه های معنایی قریه در قرآن کریم با تکیه بر ریشه شناسی واژه
نویسنده:
احمد پاکتچی ، محمد حسن شیرزاد ، محمد حسین شیرزاد
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
قریه پُرکاربردترین واژه متعلّق به حوزه معنایی شهر و آبادی در قرآن کریم است که در دهه های اخیر، بحث درباره تمایزهای معنایی آن با واژه های قریب المعنا چون مدینه و بلد، بیش از پیش مورد توجه قرآن پژوهان قرار گرفته است. با این حال، مرور بر منابع لغوی و تفسیری گویای آن است که هنوز هم آگاهی چندانی از فرآیند ساخت و مؤلفه های معنایی قریه و ویژگی های این نوع از آبادی در بافت نزول وجود ندارد. برای جبران این خلأ مطالعاتی، در پژوهش حاضر کوشش شده است با رویکرد ریشه شناسی، سابقه واژه قریه در زبان های نیا پیجویی شود، سیر تحولات معنایی این واژه تا عربی قرآنی به بحث گذاشته شود و مؤلفه های معنایی آن در قرآن کریم بازشناخته شود. مطالعه حاضر نشان می دهد که واژه قریه ریشه در دو ستاک متفاوت دارد و بر اساس یک الگوی ترکیبی ساخته شده است. از داده های زبانشناختی و نیز کاربردهای قرآنیِ واژه چنین استنباط می شود که قریه در عصر نزول بر شهرها و آبادی های مهمانپذیری اطلاق می شده است که به دلیل واقع شدن در میانه راه های مواصلاتی، نقش منزلگاه بین راهی را برای استراحت و تجهیز مسافران ایفا می کردند. از دستاوردهای جانبی این پژوهش، ارائه تحلیلی نو از علّت اطلاق «أمّ القری» بر شهر مکه است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 31 تا 60
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ترجمه فتوحات مکیه: معارف باب 73 همراه با ترجمه کتاب ختم الاولیاء حکیم ترمذی جلد 6
نویسنده:
محمد بن علی ابن عربی؛ ترجمه، تعلیق و مقدمه: محمد خواجوی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه pdf
وضعیت نشر :
تهران: مولی,
زبان :
فارسی
شابک (isbn):
978-964-5996-82-4
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ترجمه فتوحات مکیه: معارف باب 5 تا 34 جلد 2
نویسنده:
محمد بن علی ابن عربی؛ ترجمه: محمد خواجوی؛ ويراستار: مریم بانو بردبار
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه pdf
وضعیت نشر :
تهران: مولی,
زبان :
فارسی
شابک (isbn):
978-964-5996-53-4
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نشانهشناسی نمادهای مذهبی در فلزکاری دوره صفوی با تأکید بر نقوش هندسی و خیالی
نویسنده:
سیدسجاد جعفری ، محمد اکبری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
«نشانهشناسی» به طور ساده علمی است که به بررسی نشانهها، از جمله شناخت نمادهای مذهبی میپردازد. ازآنرو که در دوره صفویه فلزکاری از اهمیت زیادی برخوردار و دارای ارزش فرهنگی، هنری و مذهبی در ابعاد مادی و معنوی بود، پژوهش حاضر با هدف بررسی نشانهشناسی نمادهای مذهبی در فلزکاری دوره صفوی، به این سؤال پاسخ داده که کدام نمادهای مذهبی در نقوش (هندسی و خیالی) در فلزکاری صفوی کاربرد داشتهاند؟ روش پژوهش «توصیفی - تحیلی» بوده و جمعآوری اطلاعات با استفاده از منابع اسنادی، مشاهده و مصاحبه صورت گرفته است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که مهمترین نمادها در نقوش (هندسی و خیالی) نمادهای شمسه، اژدها، سیمرغ، کتیبههای نمادین و کلاه قزلباش بوده است. بسیاری از نمادها معانی قبلی خود را از دست داده و دربر گیرنده مطالبی با مضامین دعایی، مدحی، ادبی یا قرآنی هستند و یکی از مشترکات آنها شعار شیعه و نام بردن از اسامی مبارک امامان معصوم یا آیات قرآنی است. بنابراین آثار مذکور وظیفهای غیر از رساندن اصل پیام به مخاطب به عهده داشتهاند و آن انتقال پیام مذهبی و مذهبی ساختن ظاهر و روح آثار است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 63 تا 100
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ترجمه فتوحات مکیه: معارف باب 1 تا 4 جلد 1
نویسنده:
محمد بن علی ابن عربی؛ ترجمه: محمد خواجوی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه pdf
وضعیت نشر :
تهران: مولی,
زبان :
فارسی
شابک (isbn):
964-5996-52-X-
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ترجمه فتوحات مکیه: مقامات جامع ابواب 559 جلد 16
نویسنده:
محمد بن علی ابن عربی؛ ترجمه، مقدمه و تعلیق: محمد خواجوی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه pdf
وضعیت نشر :
تهران: مولی,
زبان :
فارسی
شابک (isbn):
964-5996-82-1-
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پاسخ صدرالمتألهین و علامه طباطبائی به مدعای شکاکان یونان باستان درباره «ناتوانی حس و عقل از ادراک»
نویسنده:
حسام الدین مؤمنی شهرکی، عبدالحسین خسروپناه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معرفت شناسی اسلامی
,
فلسفه یونان
,
درباره علامه طباطبایی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
شکاکیت که اعتقاد به عدم امکان معرفت داشته است، در مقاطع مختلف تاریخ فلسفه با چهره های متنوع و گوناگونی بروز یافته است. اگرچه شکاکیت همراه خود آثار مخرب فراوانی به بار آورده و در برخی برهه های تاریخ ضربه های سنگینی بر فلسفه و اندیشه وارد کرده است، اما باید اذعان نمود که شکاکان، ما را در نیل به فهم و تحلیل دقیق مباحث معرف تشناسی یاری نموده اند. یکی از شبهه هایی که شکاکان یونان باستان بر استواری شکاکیت و عدم امکان معرفت مطرح نموده اند، «ناتوانی حس و عقل از ادراک» است. صدرالمتألهین این شبهه شکاکان یونان باستان را پاسخ داده است؛ او شکستن خطای حواس را به حس مشترک و حل خطای خیال را به عقل ارجاع داده است. همچنین خطای عقل را با ارجاع به «اصل استحاله اجتماع نقیضین» و بازگشت علوم حصولی به حضوری، حل کرده است. نگارندگان در گام بعدی به تبیین دیدگاه علامه طباطبائی از چیستی و نشاندادن مقام وقوع خطا و «اصل اجتماع و ارتفاع نقیضین»، پرداخته و در پایان پاسخه ای ملاصدرا و علامه را مورد تحلیل و بررسی قرار دادهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 85 تا 110
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کارآمدی الگوی تحلیل گفتمان انتقادی ون لیوون در تحلیل متون نقر شده بر سکههای عصر شاه اسماعیل صفوی
نویسنده:
مریم زمانی ، ثریا شهسواری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
بازتولید اندیشة نهفته در هر متن با دستیابی به گفتمانهایی که کارگزاران اجتماعی در افکار عمومی میسازند، امکانپذیر است. ون لیوون در نظریهای گفتمانمدار از رویکردهای تحلیل گفتمان انتقادی، لایههای پنهان متن را با تأکید بر کارگزاران اجتماعی بررسی کرده و شیوههای بازنمایی آنها را آشکار ساخته است. این پژوهش بر پایة مؤلفههای «جامعهشناختی- معنایی» در الگوی ون لیوون، متون نقر شده بر سکههای دورة شاه اسماعیل اول صفوی را به روش «توصیفی - تحلیلی» بررسی کرده و قابلیت کارکرد این رویکرد را در مطالعة متون نقر شده بر سکهها سنجیده و شیوة بازنمایی کارگزاران اجتماعی در ساختارهای زبانی و رابطة ایدئولوژی و قدرت را در لایههای پنهان این متون نشان داده است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد شاه اسماعیل اول علاوه بر استفاده از شعارهای روی سکه برای یکپارچگی هویت ملی و دینی مردم، از این متون برای تهدید دشمان، تشجیع سپاهیان و نشان دادن اقتدار و قدرت آسمانی خود بهره برده است. پرکاربردترین مؤلفة گفتمانمدار در رسیدن به این اهداف، اظهار از گونة نامدهی و طبقهبندی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 36
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ترجمه فتوحات مکیه: مقالات اسمای حسنا باب 558
نویسنده:
ابنعربی ، محمدبنعلی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
صفحات اول کتاب
وضعیت نشر :
مولی,
زبان :
فارسی
شابک (isbn):
9789642671304
چکیده :
«فتوحات مکیه» کتاب معروف و مهم «محی الدین ابن العربی» در تصوف شامل چهار مجلد بزرگ و دربرگیرندة همة معارف و علوم صوفیه مطابق مذهب و طریقة محیالدین است. فتوحات مکیه مفصلترین کتاب متصوفه و مشتمل بر 560 فصل است که مولف در فصل پایانی تمام مندرجات آن را خلاصه کرده است. لازم به ذکر است بسیاری از مطالب این کتاب را بدون تاویل به رموز و اسرار نمیتوان قبول کرد. فتوحات مکیه را صدا و انعکاس صوفیانة احیاء العلوم غزالی خواندهاند و گفتهاند وقتی محیالدین از ابن عارض اجازه خواست تا قصیدة تانیة او را شرح کند، وی گفت که فتوحات مکیة تو شرح آن است. کتاب حاضر ترجمة فتوحات مکیه (بخش مقامات اسمای حسنا، باب 558) از عربی به فارسی است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ترجمه فتوحات مکیه: الفتوحات المکیه فی معرفه اسرار المالکیه و الملکیه (مقامات هجیرات باب 462 تا 557)
نویسنده:
ابنعربی ، محمدبنعلی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
صفحات اول کتاب
وضعیت نشر :
مولی,
زبان :
فارسی
شابک (isbn):
9789642671298
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واکنش علیه مجرمین یقه آبی از دیدگاه دادرسی عادلانه و نامه 53 نهج البلاغه
نویسنده:
محمد مظفری ، سیدمحمد حیدری خورمیزی ، شهرداد دارابی
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
یک انسان رشد یافته، همان انسانیست، که بر محور انسانیت و اصول فطرت خدادادی، حرکت میکند و از سه منبع عقل، وحی و تجربه، راه تعمیق و بسط اصول انسانی را، در عرصههای حیات مزرعه دنیا برای خود باز میکند. ولی گاهی این منابع خدادادی، بنا به دلایلی ناپدید یا کمرنگ میشوند و تبدیل به یک انسان بزهکار میگردد، که به انواع گوناگون در جامعه تقسیم میشوند، که یکی از آنها مجرمین یقه آبی هستند و این تفکیک یقه آبی از یقه سفید برجای مانده از نظریه ادوین ساترلند است. مجرمین یقه آبی به انسان هایی در دهکهای پایین جامعه گفته میشود که مرتکب توده جرایم متعارف میشوند. از این رو، پژوهش حاضر درصدد است با روش توصیفی- تحلیلی به این سؤال اصلی پاسخ دهد که، واکنش علیه مجرمین یقه آبی از دیدگاه دادرسی عادلانه و نامه 53 نهج البلاغه چگونه است؟ و به این نتیجه رسیده است که با توجه به ضرورت دادرسی عادلانه، الزاماتی همانند کیفی سازی قوانین کیفری، بهبود وضعیت فرایند کیفری، لزوم افتراقی نگری در انسانهای مجرم بر اساس نامه 53 نهج البلاغه امام علی علیه السلام و لزوم شناخت کامل قاضی از آنها، مورد تبین بیشتر در جامعه قرار گیرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
تعداد رکورد ها : 319535
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید