جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
جبر و اختیار
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
تعداد رکورد ها : 59
عنوان :
شبهه: افرادی مثل شمر به جهنم میروند و افرادی به بهشت می روند ولی خداوند باز هم آنها را آفرید و این خود نشانه جبر است.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در دو آيه قرآن به هدف از خلقت انسان اشاره شده است در يك آيه ميگويد: «جن و انس را جز براي آن كه مرا عبادت كنند نيافريدم»[1] در آيهاي ديگر ميگويد و براي آن (رحمت) آنها را (انسانها را) آفريدم كه در آيه اول هدف خلقت را عبادت و در آيه دوم هدف خل
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
بهشت و جهنم
,
01. خداشناسی (کلام)
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
جبر و اختیار(کلام)
,
شناخت معاد
کلیدواژههای فرعی :
جبر و اختیار ,
جبر اختیار ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قضا و قدر و جبر و اختیار را توضیح دهید.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : جريان جبر و قضا و قدر اين است كه خداوند يك سلسله قوانين كلي و جزئي آفريد، آن قوانين كلي به عنوان قضا و آن موارد جزئي به عنوان قدر است: مثلاً ”كُل نفسٍ ذائِقةُ المَوتْ“(1) يعني اينكه هركسي بايد بميرد و مرگ براي همه است و هيچ كس براي ابد زند
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
جبر و اختیار(کلام)
,
قضا و قدر
کلیدواژههای فرعی :
جبر و اختیار ,
جبر و تفویض ,
عمومیت قضا و قدر ,
معرفت قضا و قدر ,
جبر و اختیار در قرآن ,
جبر اختیار ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازتاب افکار اسماعیلیه در آثار ناصر خسرو
نویسنده:
پروین تاجبخش
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید
,
اسماعیلیه
,
ناصر خسرو
,
17. فرق کلامی
,
جبر و اختیار(کلام)
,
معاد(کلام)
,
وحی
,
اسماعیلیه Ismailism (فرق تشیع)
کلیدواژههای فرعی :
حکومت الهی ,
عقل اول ,
معاد ,
جبر و اختیار ,
توحید ,
اِبداع (آفرینش) ,
زبان قرآن ,
ناصر خسرو ,
مذهب ,
مراتب دعوت ,
امامت و تاویل ,
حجت امام ,
فاطمیون ,
قرآن ,
وحی ,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع) ,
جامع الحکمتین ,
شاپا (issn):
0
چکیده :
برای فهم هر شاعر و نویسنده ای درک زمینه های فکری او لازم است. نویسنده در این مقاله می کوشد بازتاب اندیشه های اسماعیلیه را در آثار ناصرخسرو به اجمال بررسی کند و توضیحی مختصر آنگونه که علاقه مندان را به کار آید ارائه دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 261 تا 281
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فخر رازی بر سر دو راهی جبر و اختیار
نویسنده:
احمد بهشتی، علیرضا فارسی نژاد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فخر رازی
,
جبر و اختیار
,
افعال الهی
,
17. فرق کلامی
,
جبر و اختیار(کلام)
,
امامت
,
وحی
,
شخصیت ها
کلیدواژههای فرعی :
قضا و قدر ,
معتزله ,
ائمه اطهار (ع) ,
امامیه ,
اشاعره ,
نظریه امر بین امرین ,
نظریه کسب ,
جَهمِیّه (فرقه کلامی) ,
جبر محض ,
قدریه ,
اختیارگروی محض ,
جبرگروی محض ,
عمومیت قضا و قدر الهی ,
انسان مضطر ,
پذیرش جبر مجامع ,
انسان مختار ,
نظریه تفویض ,
مالکیت مطلقه الهی ,
قیومیت خداوند ,
جبر مقابل ,
فعال ما یشاء ,
جبر مجامع ,
کتاب مفاتیح الغیب (ملاصدرا) ,
کتاب تفسیر کبیر ,
کتاب المطالب العالیه ,
قرآن ,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع) ,
پیامبر ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
مساله ی جبر و اختیار یکی از مسایل مهم در حوزه ی افعال الاهی است که همواره ذهن انسان ها را از ابتدای تاریخ تاکنون به خود مشغول داشته است. در این میان، جهمیه را طرف داران جبر محض، اشاعره را طرف داران جبر محض در یک مرحله و طرف دار کسب در مرحله ی دیگر، معتزله و قدریه را طرف داران اختیار محض و امامیه را طرف داران امر بین الامرین یاد کرده اند. بر این اساس، فخر رازی نیز به منزله ی یکی از برجسته ترین متکلمان اشعری، جبرگرا دانسته شده است. نگارنده در این مقاله، با جست وجوی کامل در آثار فخر رازی، موضع وی در قبال نظریات فوق را به دست آورده و نشان داده است که فخر رازی نه یک جبرگرای محض است و نه یک اختیارگرای محض، بلکه ضمن قادر و مختار دانستن انسان از یک طرف، و قول به عمومیت قضا و قدر الاهی از طرف دیگر، سعی کرده است تا میان این دو قول جمع نماید، ولی با وجود آن که همواره در جست وجوی راهی میان جبر و اختیار بوده و برای فرار از جبر و توجیه اختیار و مسوولیت انسان، همانند سایر اشاعره، به نظریه ی کسب گراییده، چون آن را ناتمام یافته، به نظریه ی امر بین الامرین روی آورده است. البته در تبیین این نظریه نیز توفیقی نیافته و آن را طوری تبیین نموده که به جبر منجر شده است. بنابراین به رغم اعتراف به اختیار انسان، بر سر دو راهی تردید میان جبر و اختیار باقی مانده، ضمن معرفی انسان به منزله ی مضطری در صورت مختار، قائل به غموض و پیچیدگی مساله شده و افراد را از خوض در این مسایل غامض بر حذر داشته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 19 تا 48
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا هیچ فردی و دولتی می تواند کسی را به اقرار به خداوند یا عدم تغییر دین مجبور سازد؟ و لذا آیا آیة «لا اکراه فی الدین» با حکم ارتداد تعارض ندارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اصل آزادي در اعلاميه جهاني حقوق بشر شايد شاملترين و پرشاخ و برگترين و نيز مقدّسترين اصل در اعلاميه است. در ماده 18 و 19 از آزادي فكر، وجدان و مذهب و نيز آزادي عقيده و بيان و … سخن به ميان آمده است. اعلاميه حقوق بشر انسان را در داشتن و نداشتن و نيز
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جبر و اختیار(کلام)
,
دین و آزادی
,
ارتداد
,
احکام ارتداد
,
جامعه شناسی دین
کلیدواژههای فرعی :
جبر و اختیار ,
انتخاب دین ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حضرت امام خمینی (ره) در تحریر الوسیله میفرمایند: «ولد المرتد الملی قبل ارتداده بحکم المسلم... (تحریر، ج 2، القول فی الارتداد، ص 446، م 4) با توجه به آیه شریفه «لا اکراه فی الدین» مسأله مذکور با آیة شریفه چگونه قابل جمع میباشد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در پاسخ، توجه شما را به چند نكته جلب ميكنيم: 1. دين مقدس اسلام مرتد را به دو قسمت فطري و ملي تقسيم كرده و ميان مرتد فطري (كسي كه از پدر و مادر مسلمان متولد شده و پس از قبول اسلام از اسلام برگشته است) و مرتد ملّي (كسي كه پدر و مادر او به هنگام انعقاد
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ارتداد
,
احکام ارتداد
,
مسائل اجتماعی در قرآن
,
مسائل جزایی
,
ارتداد در قرآن
کلیدواژههای فرعی :
جبر و اختیار ,
مرتد فطری ,
مرتد ملی ,
کفر مرتد فطری ,
انتخاب دین ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پیرامون آیه شریفه «لا اکراه فی الدین قد تَبَیَّنَ الرُّشْد مِنَ الْغَی»[1] توضیحاتی را بیان فرمائید.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
خداوند متعال در كريمه 256 بقره می فرمايد: لا اِكْراه فِی الدّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَی فَمَنْ يَكْفُر بِالطاّغُوتِ وَ يُؤمِنْ بِاللهِ فَقَدْ اِسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقی لاَنْفِصامَ لَها وَ اللّهُ سَميعٌ عَليمٌ». ترجمه: در قبول
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جبر و اختیار(کلام)
,
آیه 256 بقره
کلیدواژههای فرعی :
جبر و اختیار ,
جبر و تفویض ,
اختیار انسان ,
اختیار انسان ,
جبر و اختیار در قرآن ,
جبر اختیار ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا آیه شریفه: «لا اکراه فی الدین ...» که اجبار را در پذیرش دین نفی می کند با عذاب مثلا قوم حضرت صالح ـ علیه السلام ـ به خاطر موافقت با کشتن شتر حضرت صالح ـ علیه السلام ـ منافات ندارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
پيش از پاسخ، گزيدهاي از تفسير آيه را بيان مي کنيم: خداوند در آيه 256 سوره بقره مي فرمايد: «لا اكراه في الدين قد تبيّن الرّشد من الغيّ...؛[1] در قبول دين، اكراهي نيست، زيرا راه درست از راه انحرافي، روشن شده است...». «اكراه» به معني وادار كردن انسان ب
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جبر و اختیار
,
اختیار انسان
,
جبر و اختیار(کلام)
,
اختیار انسان
,
آیه 256 بقره
,
انسان شناسی قرآن
,
آیه 256 سوره بقره
کلیدواژههای فرعی :
اختیار انسان ,
رابطه علم الهی واراده انسان ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
علیت در فلسفه اسلامی و نظر مخالفان آن
نویسنده:
محمد اسدی گرمارودی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علت
,
معلول (درمقابل علت)
,
اصل علیت
,
اصل علّیت
,
علت
کلیدواژههای فرعی :
جبر و اختیار ,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
معجزه ,
بدیهیات ,
الائمه ,
اراده ,
اختیار انسان ,
عادت ,
معقول ثانی ,
تصادف در خلقت ,
امکان ذاتی ,
جبر و اختیار(کلام) ,
اهل بیت(ع) ,
اختیار انسان ,
فیزیک کوانتوم ,
ترجیح و ترجح بلامرجح ,
خرق عادت ,
امکان ذاتی ,
امور بدیهی ,
توحید افعالی(الهیات بالمعنی الاخص) ,
معقول ثانیة فلسفی ,
اراده ,
معقولات ثانیه فلسفی(مقابل معقولات ثانیه منطقی) ,
توحید افعالى ,
اکثری دائمی ,
اقلی دائمی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
مرتضی مطهری
شاپا (issn):
2008-1553
چکیده :
نیروی کنجکاوی در انسان از اهم خصیصه های اوست، بر این اساس می خواهد بفهمد و لذا چراگوست و نه چون حیوان چراگر. نخستین مرحله از کنجکاوی هر انسان در خود و عالم خارج از خود، کشف رابطه علی و چگونگی ربط حوادث و فعل و انفعالات در عالم وجود است. در توجه به این امر عده ای آن قدر علیت را واضح و اولی دیدند که به بداهت آن حکم نمودند و اگر دلایلی هم ارائه نمودند بیشتر جنبه تنبیهی داشته است، اما گروهی دیگر به گمان منافات علیت با توحید افعالی یا جبر یا عدم قطعیت در فیزیک کوانتومی به مخالفت با آن برخاستند و مطالبی در اثبات نظریه خود ارائه کردند که دقت در مطالب آن ها مشخص می کند که در واقع دلیل بر رد علیت نداشته، بلکه در تغایر و منافات علیت با امور دیگر قدرت جمع بندی نداشته اند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 123 تا 149
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جبر و اختیار از دیدگاه وحید بهبهانی (ره)
نویسنده:
رضا برنجکار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جبر و اختیار
,
جبر و اختیار(کلام)
,
مرجح
,
رابطه علیت
کلیدواژههای فرعی :
حسن و قبح عقلی ,
فعل الهی ,
کلام امامیه ,
هوای نفس ,
ترجیح بلا مرجح ,
قدرت و اراده انسان ,
قدرت الهی ,
علت تامه ,
اشکال تسلسل ,
اراده خدا ,
اصولیان ,
ضرورت فلسفی ,
کنش (عمل - فعل) ,
ترک فعل ,
صدور فعل ,
فاعلیت اختیاری ,
شبهه جبر ,
علم وجدانی ,
فعل اضطراری ,
اراده اضطراری ,
اهل خلود ,
چکیده :
نوشتار حاضر، دیدگاه آیه الله وحید بهبهانی درباره جبر و اختیار را به شیوه توصیفی ـ تحلیلی و بر اساس تنها رساله او در این باره، بررسی میکند. وحید بهبهانی در رساله «جبر و اختیار» در صدد اثبات و تحلیل اختیار و رد جبر است. او مهمترین مانع در راه اثبات اختیار را ضرورت علیت میداند. وی ضرورت به معنای حکم ضروری بر صدور فعل بر اساس قرائن را میپذیرد و با اختیار قابل جمع میداند، اما ضرورت صدور فعل به معنای محال بودنِ عدم صدور آن را نمیپذیرد. به اعتقاد او هرچند برای صدور فعل، مرجح لازم است، اما این مرجح، قدرت انسان بر ترک را از بین نمیبرد. او فعل را هم محتاج فاعل میداند و هم مرجح، و مرجح، فاعل را مجبور به فعل نمیکند. وحید بهبهانی به تفصیل به اشکالات نظریه خود پرداخته و به آنها پاسخ میدهد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
تعداد رکورد ها : 59
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید