جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
و دیگر موضوعات مرتبط با کلام
>
تاریخ فلسفه
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
تعداد رکورد ها : 400
عنوان :
تاريخ فلاسفة الإسلام: دراسة شاملة عن حياتهم وأعمالهم ونقد تحليلي عن آرائهم الفلسفية - الفصل الخامس: ابن باجه
نویسنده:
جمعه, محمدلطفی
نوع منبع :
مقاله , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
تاریخ فلسفه اسلامی
,
تاریخ فلسفه
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تاريخ فلاسفة الإسلام: دراسة شاملة عن حياتهم وأعمالهم ونقد تحليلي عن آرائهم الفلسفية
نویسنده:
محمد لطفي جمعة
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قاهره - مصر: هنداوی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه فلسفه
,
تاریخ فلسفه
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
شابک (isbn):
ISBN 13 9789777196154
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درسگفتار فلسفه یونان (پیشاسقراطیان و افلاطون)
مدرس:
محمدرضا بهشتی
نوع منبع :
صوت , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
صوت
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
درسگفتار / سخنرانی فلسفه غرب
,
درسگفتار فلسفه
,
درسگفتار فلسفه غرب
,
درسگفتار / سخنرانی فلسفه
,
درسگفتار / سخنرانی فلسفه یونان
,
درسگفتار فلسفه یونان
کلیدواژههای فرعی :
اصطلاحنامه فلسفه ,
فلسفه غربی ,
فلسفه افلاطون ,
تاریخ فلسفه ,
1- پیش سقراطیان ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درسگفتار تاریخ فلسفه اسلامی
مدرس:
مهدی قوام صفری
نوع منبع :
صوت , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
صوت
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
درسگفتار / سخنرانی فلسفه اسلامی
,
درسگفتار فلسفه اسلامی
,
درسگفتار فلسفه
,
درسگفتار تاریخ فلسفه اسلامی
,
درسگفتار تاریخ فلسفه
کلیدواژههای فرعی :
اصطلاحنامه فلسفه ,
فلسفه اسلامی ,
تاریخ فلسفه ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دروس الفلسفة - الجزء الاول و الجزء الثانی
نویسنده:
عبدالکریم زنجانی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
نجف - عراق: مطبعة الغري,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه اسلامی
,
تاریخ فلسفه
,
2- فلسفه قرون وسطی (اعم از مسیحی و یهودی و اسلامی)
,
3- فلسفه قرون وسطی اسلامی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دروس الفلسفة - المجلد 1
نویسنده:
عبدالکریم الزنجانی
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
نجف - عراق: مطبعة الغري,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه اسلامی
,
تاریخ فلسفه
,
2- فلسفه قرون وسطی (اعم از مسیحی و یهودی و اسلامی)
,
3- فلسفه قرون وسطی اسلامی
چکیده :
الدروس الفلسفیه. (دو جلد) این کتاب مهمترین اثر عبدالکریم زنجانی در زمینه فلسفه و علوم عقلی است. جلد اول این کتاب، مقایسهای است بین فلسفه اسلامی و فلسفه یونان که از راه برهان و دلایل عقلی و حسی، برتری فلسفه اسلامی را ثابت نموده است. جلد دوم، مقایسهای است بین فلسفه اسلامی و فلسفه جدید و عقاید فیلسوفان غربی، مانند «دکارت»، «بیکن»، «کانت»، «داروین» و «آلبرت اینشتین» که آنها را مورد نقد و تحلیل قرار داده است.. جلد اول این کتاب در سال ۱۹۴۰م. در نجف چاپ شد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درسگفتار متافیزیک غایت (ارسطو، کانت و هگل)
مدرس:
مصطفی زالی
نوع منبع :
صوت , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
صوت
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه فلسفه
,
فلسفه غربی
,
فلسفه ارسطو
,
فلسفه هگل
,
فلسفه کانت
,
ماهیت غایت
,
تاریخ فلسفه
,
فلسفه کانت
,
درسگفتار / سخنرانی فلسفه غرب
چکیده :
موضوع این درسگفتارها ناظر به غایتشناسی (teleology) است. این مسأله در آثار سه فیلسوف مهم تاریخ فلسفه، ارسطو، کانت و هگل دنبال میشود. از دل واکاوی متون این فیلسوفان به دنبال پاسخ به پرسشهایی از این دست هستیم: چگونه مفهوم غایت، به مفهومی کلیدی و غیرقابل حذف در تبیین پدیدههای عالم تبدیل میشود؟ آیا این مفهوم مستلزم قصدمندی است؟ جایگاه انسان در تبیین غایتشناختی کجاست؟ پیوند میان غایتشناسی طبیعی با الهیات (امر نامشروط) چیست؟
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درسگفتار تاریخ فلسفه قرون وسطی
مدرس:
علی کرباسیزاده اصفهانی
نوع منبع :
صوت , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
صوت
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
درسگفتار / سخنرانی فلسفه غرب
,
درسگفتار فلسفه
,
درسگفتار تاریخ فلسفه
,
درسگفتار تاریخ فلسفه غرب
,
درسگفتار فلسفه غرب
,
درسگفتار / سخنرانی تاریخ فلسفه غرب
,
درسگفتار تاریخ فلسفه قرون وسطی
,
درسگفتار فلسفه قرون وسطی
,
درسگفتار / سخنرانی تاریخ فلسفه قرون وسطی
,
درسگفتار / سخنرانی فلسفه قرون وسطی
,
درسگفتار / سخنرانی تاریخ فلسفه
کلیدواژههای فرعی :
اصطلاحنامه فلسفه ,
فلسفه غربی ,
تاریخ فلسفه ,
تاریخ فلسفه غرب ,
تاریخ فلسفهی قرون وسطی ,
چکیده :
یکی از واحدهای درسی رسمی گروههای فلسفه در تمام دانشگاهها درس «تاریخ فلسفهی قرون وسطی» است. اصطلاح قرون وسطی، اصطلاح مورخان برای یادکردِ دورهای است که از پایان امپراتوری روم در قرن پنجم میلادی شروع میشود و تا سقوط قسطنطنیه و پایان امپراتوری روم شرقی (یا بیزانس) در ۱۴۵۳ ادامه مییابد. در واقع به عنوان عصری که بین دورهی یونانی – رومی، که دورهی قدیم خوانده شدهاست، و دورهی جدید و معاصر قرار دارد. بدین جهت این دوره، قرون وسطی نامیده میشود. به لحاظ تاریخ فلسفهای عدهای موافق نظر مورخاناند و عدهای دیگر ابتدای فلسفهی قرون وسطی را تا قرون اول یا دوم میلادی به عقب میبرند. به سبب هماهنگی نوع فلسفهای که با مسیحیت از این دوره شروع میشود و تا رنسانس ادامه مییابد. در مقابل اینان مورخانی هم معتقدند که دورهی آباء کلیسا عصر خاصی است با خصوصیات فرهنگی متفاوت. با وجود تمام این اختلافات، آنچه دیگر امروزه مورد تردید نیست، این است که مرور اندیشهی غرب با پرش و جهش از این دورهی تاریخی، چنان که زمانی کسانی میپنداشتند، تنها به امتناع فهم درست از کلیت اندیشهی غرب میانجامد. فهم موضوعات، رویکردها، مسائل و دیگر تمایزات این دورهی فلسفی اهمیت و مدخلیت تامی در دورههای متاخر و متاثر از آنها تا زمانهی معاصر ما دارد. دکتر علی کرباسیزاده اصفهانی استاد دانشگاه اصفهان در این دورهی درسی مروری بر مهم ترین صفحات این دورهی تاریخی از منظر فلسفهی آن داشتهاند. نقطهی آغاز این درسگفتارها اواخر دورهی هلنی و یونانیمآبی است و پایان آن آباء کلیسا و متفکران دورهی گذار به رنسانس. البته جابهجا اشارتهایی به ربط و نسبت نظرات متفکران این دوره با ادوار دیگر فلسفی نیز دارد که از این بابت بسیار مغتنم است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درسگفتار تبارشناسی ایده
مدرس:
محمد مهدی اردبیلی
نوع منبع :
صوت , درس گفتار،جزوه وتقریرات , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
صوت
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ایده
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
مُثُل
,
تاریخ فلسفه
,
تبارشناسی (فلسفه)
,
درسگفتار / سخنرانی فلسفه غرب
چکیده :
بررسی تبارشناختیِ یک مفهوم در طول تاریخ اندیشه، نه تنها به روشنسازی مفهوم مورد نظر میانجامد، بلکه همچنین میتوان به پشتوانهی آن قرائتی از کل تاریخ، که همانا تجلیِ خود حقیقت است، به دست داد. مفهوم «ایده» بیشک یکی از این مفاهیم کلیدی است که ردیابی سیر تکوین آن از ابتدا تاکنون، میتواند بصیرتهای نابی را در بطن تاریخ فلسفه ردیابی کرده و روشن سازد. اصطلاح «ایده» (ἰδέα، Idea، Idēe) یکی از مهمترین اصطلاحات فلسفی است. سابقه این اصطلاح به یونان باستان و مصدر فعلی ειδειν بازمیگردد که به معنای دیدن و مشاهده کردن است. افلاطون برای نخستین بار از آن به عنوان یک اصطلاح فلسفی مشخص، در نظریهی مُثُل خویش بهره میجوید. جالب اینجاست که همین مصدر فعلی ریشهی اصطلاح ارسطویی ειδοςیا «صورت» (در برابر ماده) نیز به شمار میرود. در قرون وسطی «ایده» جایگاهی دیگر مییابد و در مناقشات بر سر کلیات نقشی اساسی ایفا میکند. در دوران مدرن، هم عقلگرایان و هم تجربهگرایان با به دست دادن تعریفی دیگر از این اصطلاح از آن در بیان نظرات خویش بهره میبرند. در نظر آنها، ایده (Idēe) دلالت بر وجودی انتزاعی و ذهنی داشت. هنگامی که لاک تصورات را به اولیه و ثانویه تقسیم میکند، از همین اصطلاح بهره میبرد. اسپینوزا از نخستین عبارات اخلاق، آن را به کار میگیرد و از ایدهی (تصور) خدا یا جوهر سخن میگوید، هرچند نزد وی، ایده به سطح اراده و عمل نیز راه مییابد. اما کانت در استفاده از این اصطلاح تا حدی به عقب بازگشت و ایدهها را مفاهیم عقل معرفی کرد. جانشینان کانت همچنان از برداشت کانتی از ایدهها دفاع کردند و شلینگ آنها را قدرتهایی مافوق طبیعی میپنداشت. ایده در اندیشهی هگل، مانند بسیاری از مفاهیم فلسفی دیگر، به نوعی جامعیت دست مییابد. به بیان دقیقتر، قرائت هگل از ایده را میتوان سنتز نظرات مختلف و بعضاً متضاد پیشین دانست. هگل ایده را عقلانی میداند، اما این به هیچ وجه به معنی انتزاعی بودن آن نیست، بلکه اتفاقا ایده عین انضمامیت و فعلیت است. از سوی دیگر هگل به واسطهی عینیت بخشیدن به ایدهی عقلانی، برخلاف افلاطون آن را در مقابل جهان محسوس قرار نمیدهد، بلکه میکوشد تا با روحانیسازی دیالکتیکی آن، به نوعی ایدهی مطلق فراگیر راه ببرد. مفهوم «ایده» نزد هگل، به هر دو حوزهی هستیشناسی و معرفت شناسی راه مییابد و به نوعی آنها را به یکدیگر پیوند میزند. بنابراین، دورهی آموزشی «تبارشناسیِ ایده»، خواهد کوشید تا به بررسی تحلیلی-تاریخیِ مفهوم «ایده»، از خاستگاه آن در یونان (افلاطون و ارسطو) آغاز کرده و به میانجی متفکران قرون وسطی و دوران مدرن، به واکاوی این مفهوم نزد کانت و هگل، و نهایتاً دروان حاضر بپردازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درسگفتار تاریخ فلسفه یونان باستان
مدرس:
مهدی قوام صفری
نوع منبع :
صوت , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
صوت
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
درسگفتار / سخنرانی فلسفه غرب
,
درسگفتار فلسفه
,
درسگفتار تاریخ فلسفه
,
درسگفتار تاریخ فلسفه غرب
,
درسگفتار فلسفه غرب
,
درسگفتار / سخنرانی فلسفه
,
درسگفتار تاریخ فلسفه یونان
,
درسگفتار / سخنرانی تاریخ فلسفه غرب
,
درسگفتار / سخنرانی تاریخ فلسفه یونان
,
درسگفتار / سخنرانی فلسفه یونان
,
درسگفتار فلسفه یونان
کلیدواژههای فرعی :
اصطلاحنامه فلسفه ,
فلسفه غربی ,
فلسفه یونان ,
تاریخ فلسفه ,
1- فلسفه یونان باستان و روم ,
چکیده :
درسگفتارهای «تاریخ فلسفهی یونان باستان» از دو قسمت کلی تشکیل شده است. فلسفهی یونان باستان و فلسفهی هلنیستی یا یونانیمآبی. فلسفه یونان باستان از حدود قرن ۶ پیش از میلاد آغاز میشود و با طیف گستردهای از موضوعات را شامل است. یونان در نزد بسیاری محققین و مورخان، زادگاه فلسفه محسوب میگردد و بسیاری از آثار ارزشمند فلسفی حاصل تلاش فیلسوفان شهیر یونانی است. بیشتر متفکران فلسفهی غرب را با فلاسفه یونانی آغاز میکنند و درواقع میپندارند که افکار و نظرات این فیلسوفان خصوصاً افلاطون و ارسطو تأثیرات شگرفی بر کلیت و تمامیت فلسفه غرب داشته است. همانطور که تأثیر این فیلسوفان بر جریان فلسفهی اسلامی نیز بدون منکر و مخالفی است. در این قسمت شروع با تالس است و خاتمه به افلاطون. اما بخش دوم فلسفه یونانیمآبی یا فلسفه یونانیگری یا فلسفه هلنیستی، دورهای از فلسفه غرب است که در تمدن هلنی، پس از ارسطو توسعه یافت و با آغاز دوره نوافلاطونی پایان مییابد. فلسفهی کلاسیک یونان باستان، با ارسطو به پایان میرسد. با مرگ افلاطون و سپس ارسطو، علیرغم اینکه شاگردان آن دو تا مدتهای مدید در مدرسهی افلاطون (آکادمی) و مدرسهی ارسطو در باغ کنار معبد آپولون (لوکی)، اندیشههای آنان را تدریس میکردند و بر آنها شرح و تفسیر مینوشتند، اما هیچکدام از دو مکتب افلاطونی و ارسطویی نتوانست آنگونه که بایدوشاید رونق یابد و بر فضای فکری آتن حکمفرما گردد. در مقابل آنها، مکتبهای دیگری ظهور کردند که تدریجی اندیشههای افلاطون و ارسطو را به حاشیه راندند و به مکاتب عصر هلنیسم معروفاند. مهمترین آنها، مکتبهای رواقی، اپیکوری و شک گرایی بودند. مدرس این دوره دکتر مهدی قوام صفری استاد دانشگاه تهران و از محققان برجستهی فلسفهی یوناناند؛ و درس گفتار ارائهشده حاصل تلفیقی از دورههای درسی ایشان در دانشگاه تهران است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
تعداد رکورد ها : 400
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید