جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
>
ت: فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی دوره اول (نص گرائی)
>
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
تعداد رکورد ها : 605
عنوان :
جایگاه و کارکرد روایات در تفسیر بر اساس دیدگاه علامه طباطبائی
نویسنده:
مجتبی خطاط
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
روایات تفسیری
,
تفسیر قرآن با قرآن
,
تفسیر المیزان (کتاب)
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
مبانی تفسیر قرآن ,
اهل بیت(ع) ,
قرآن ,
کلمات ظاهر قرآن ,
آیات مبهم ,
تفسیر پیامبر (ص) ,
تفسیر اجتهادی ,
تفسیر ظاهر قرآن ,
وحدت موضوعی سورهها ,
مناهج تفسیری ,
تاریخ تفسیر قرآن ,
روش تفسیر صحیح قرآن ,
سنت تفسیر قرآن ,
الفاظ مبهم قرآن ,
آیات مشکل قرآن ,
وجه نیاز به تفسیر ,
بی نیازی قرآن به روایات ,
استقلال قرآن در بیان مفاهیم ,
اعتبار سنت در تفسیر ,
پیش زمینه های ذهنی روایات ,
توسعه مضمون آیات ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
روایات و آثار منقول معاصرانِ نزول، بخشی از واقعیت تفسیر قرآن را به خود اختصاص داده و قرآن پژوهان همواره توجه ویژه ای به این روایات داشته اند. این در حالی است که علامه طباطبائی در تفسیر «المیزان»، منهج تفسیر قرآن به قرآن و بی نیازی آن از روایات تفسیری را مطرح کرده است. این نوشتار با روش تحلیلی توصیفی درصدد بررسی مبنای مرحوم علامه در مورد جایگاه روایات تفسیری و میزان و کیفیت کاربرد روایات تفسیری در تفسیر «المیزان» است. بنا بر تصریح علامه، تفسیر برخی از الفاظ مبهم آیات یا دستیابی به تفسیر برخی از آیات مشکل، نیازمند مراجعه به تفسیر پیامبر است. از دیگر سو، مرحوم علامه در بیان روش صحیح تفسیر، استفاده از روایات در موارد ممکن را لازم می شمارد. افزون بر این مبانی، علامه در تفسیر خود، ذیل بسیاری از آیات، به گونه های مختلف، از روایات تفسیری بهره جسته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 63 تا 79
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه موعظه و تذکر در تربیت دینی از منظر علامه طباطبائی در تفسیر المیزان
نویسنده:
حسن بطحایی گلپایگانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
اخلاق اسلامی و دینی
,
تربیت
,
موعظه ( قرآن )
,
تفسیر المیزان (کتاب)
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
تذکر قیامت ,
موعظه حسنه (کلام) ,
واعظ ,
نعمت ,
تهذیب ,
رذایل اخلاقی ,
فضایل اخلاقی ,
نصیحت ,
عبرت آموزی ,
تذکر ,
غفلت زدایی ,
تذکر ,
یادآوری نعمت های الهی ,
متعظ ,
رشد تربیت دینی ,
شرایط پذیرش موعظه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
از روش های تربیت دینی «تذکر» و «موعظه» است. موعظه دعوت به نیکی توأم با خیرخواهی و رقت قلب است. واژه هم معنای آن، «نصیحت» و «تذکر» است که به معنای پند و اندرز مشفقانه به انگیزه اصلاح و تربیت می باشد. موعظه حسنه در قرآن به عنوان روش تربیت دینی در موضوعات اعتقادی و مسائل اخلاقی و اعمال و آداب عبادی به کار رفته است. علامه طباطبائی با توجه به آیات قرآن، بر این باور است که اگر واعظ و متعظ از شرایط علمی و اخلاقی و اعتقادی مناسبی برخوردار باشند، و نیز محتوای وعظ و اندرز دعوت به خدا باشد، سبب بیداری دل ها و تربیت و تهذیب نفوس انسان ها می شود. یادآوری نعمت ها و حوادث تاریخی در قرآن برای غفلت زدایی و رشد تربیت دینی آمده است. در این پژوهش، تفسیر و تحلیل آیات موعظه و واژه های مرتبط آن، با توجه به دیدگاه تفسیری علامه طباطبائی در تفسیر المیزان مورد تحقیق و ارزیابی قرار گرفته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 107 تا 118
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معرفت حق بر مبنای حکمت متعالیه
نویسنده:
محمد طباطبایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
برهان صدیقین (اثبات خدا)
,
خداشناسی
,
براهین اثبات واجب
,
01. خداشناسی (کلام)
,
وحدت الهی
,
وحدت مطلقه
,
حکمت سیاسی متعالیه
,
حکمت متعالیه
,
براهین توحید(حکمت نظری)
,
برهان صدیقین
کلیدواژههای فرعی :
تسلسل ,
تشکیک در وجود ,
امکان ماهوی ,
حکمت اشراق ,
ممکن الوجود ,
واجب الوجود ,
اشارات و تنبیهات ,
برهان اسد و اخصر ,
حکمت مشاء ,
اصل علیت ,
اهل بیت(ع) ,
قرآن ,
حکمت اشراق the School of Illumination ,
فلسفه مشاء ,
ماهیت ممکن ,
امکان ذاتی ,
وحدت تشکیکی وجود ,
تسلسل ,
واجب تعالی (اسماء ذات) ,
قرآن ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
حد وسط برهان صدیقین ,
تفسیر المیزان (کتاب) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
برهان صدیقین که بر پایه امکان ماهوی و استحاله دور و تسلسل شکل گرفته بود، پس از مرحوم بوعلی، در مکتب حکمت متعالیه شکوفا شد و در آثار فلسفی و کلامی اثر فراوانی گذاشت. گرچه حکیم سبزواری، تقریر صدرای شیرازی را خالی از اشکال نمیدیدند، اما نوآوری مرحوم علامه طباطبایی و حضرت آیة الله جوادی آملی در برهان مذکور، جایگاه این تقریر را در میان براهین اثبات وجود خدا مشخص میسازد؛ چرا که برهان صدیقین محکمترین و شریفترین برهانهای توحیدی است و حد وسط آن غیر از واجب تعالی نیست. تقریر اسد و اخصر علامه طباطبایی از این برهان، علاوه بر اثبات وجود، وحدت حقه حقیقیه را نیز برای حضرت حق اثبات میکند و تنها با اعتماد به بطلان سفسطه نزدیکترین راه را به سوی معرفت و اثبات خداوند متعال نشان میدهد. سخن از تقریر برهانی است که نیاز به هیچ مقدمهای نداشته، میتواند اولین مساله فلسفی باشد. آنچه در تکمیل این تقریر مهم است، این است که برای اثبات مبدأ تعالی، نیاز به هیچ یک از مبادی تصدیقی نباشد و تنها به یک سلسله مبادی تصوری بسنده شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 95 تا 110
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل و ارزیابی رمزگشایی علامه طباطبایی از مسئله طینت
نویسنده:
مهدی ذاکری، محمد حسین منتظری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نظر علامه طباطبایی در مورد طینت
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
جبر و اختیار ,
اشاعره ,
سعادت و شقاوت ,
تجرد ادراک ,
طینت علیین ,
احادیث طینت ,
تکامل نفس ,
جبر و اختیار(کلام) ,
اشاعره (اهل سنت) ,
حکمت صدرایی ,
قرآن ,
جبرگرایی ,
آیات سعادت و شقاوت ,
قرآن کریم ,
تفاوت اقتضاء و علت تامه ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
تفسیر المیزان (کتاب) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
2383-3165
چکیده :
دستهای از اخبار در میراث حدیثی شیعه، تفاوت آدمیان در آفرینش را مطرح میکند و از پیوند ایمان و کفر، با طینت آدمیان سخن میگوید. ظاهر این روایات، دال بر سعادت و شقاوت ذاتی انسان و نفی اختیار آدمی در رقم زدن عاقبت خویش و در نتیجه گرایش به جبر است. بسیاری از محدثان و اندیشمندان امامیه، به تبیین مفاد این روایات و حل اشکالات آنهاپرداخته اند. علامه طباطبایی با طرح الگویی جامع، بر اساس مبانی حکمت صدرایی به تحلیل محتوایی این احادیث پرداخته است. وی با حمل طین بر ماده زمینیای که بدن انسان را میسازد و سپس نفس انسان از آن برمیخیزد؛ تاثیر آن را بر سعادت و شقاوت انسان در حد اقتضا دانسته و مستلزم جبر نمیداند. این مقاله ضمن بیان تحلیل علامه، مبانی آن را تبیین می کند و در نهایت راه حل ارائه شده در دیدگاه علامه برای اشکالات را ارزیابی میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 207 تا 240
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تقریب گرایی در آثار شیخ صدوق
نویسنده:
مریم دل افکار
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
متن
وضعیت نشر :
دانشگاه اصفهان,
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
چکیده :
چکیده یکی از اصلی ترین محورهای دین اسلام تشکیل امت واحده، جامعه ای یکپارچه از مسلمانان به دور از حقد و کینه و تباغض و دشمنی است.تقریب گرایی بین مسلمانان امری است ضروری که همواره مورد تاکید علما و فقهای تیزبین نیز بوده است. این پژوهش که با هدف تبیین مواضع تقریب گرایی در آثار مکتوب شیخ صدوق (م 381) سامان یافته است در گردآوری داده ها از روش اسنادی وکتابخانه ای بهره گرفته است و در تجزیه و تحلیل محتوا متکی به روش توصیفی و تحلیلی است. در آثار مکتوب شیخ صدوق مواضع تقریب گرایی نیز وجود دارد اما درباره عناصر تقریبی تولی، تبری، تقیه، اخوت اسلامی، تحریف قرآن و غلو باید بررسی نمود شیخ صدوق چه رویکردی را دنبال کرده است. در مجموع آثار شیخ صدوق حاوی سرنخ هایی دال بر موضع تقریب گرایی او به چشم می خورد هر چند در مواردی به اصول خود نیز پایبند نبوده است. افزون بر این او از اساتید سنی بهره برده است و نیز به تربیت شاگردان سنی همت گمارده است. با ارائه یک تعریف اعم از اسلام و مبارزه با غلات و تفویض و هم چنین تاکید بر مشترکات مسلمین با تبویب آغازین کتاب الاعتقادات خود بر اساس اصول مشترک و همچنین مراعات اخلاق مخالفت به تقریب گرایی مسلمین کمک نموده است.این تحقیق ابتدا با ارائه کلیاتی از اهداف نگارشش به بررسی میان شرایط و اوضاع اجتماعی شیخ صدوق و رابطه این شرایط با سفرهای شیخ و نیز موضوع تقریب گرایی می پردازد و در ادامه با اشاره به مواضع تقریب گرایی، درباره موضع شیخ صدوق نتیجه گیری می نماید. کلید واژه ها: تقریب مذاهب، مذاهب اسلامی، شیخ صدوق، سنی، شیعه
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسي تطبيقي آراء کلامي شيخ صدوق و شيخ مفيد
نویسنده:
علي سليماني
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
قم؛ خراسان رضوی : مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی؛ مدرسه علمیه عالی نواب خراسان رضوی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
درباره شیخ مفید
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
چکیده :
بررسي آراء متکلمان بزرگ و مقايسه ديدگاهها و آراء آنها در عصر ما بيشتر از گذشته مورد توجّه قرار گرفته است. اين نوع پژوهشها در بالا بردن سطح انديشهها و مرزشناسي عقايد ديني و نيز روششناسي در علم کلام تأثير قابل ملاحظهاي دارد. اين پژوهش به تبيين و مقايسه آراء کلامي شيخ صدوق; و شيخ مفيد; که از متکلمان بزرگ شيعه در قرن چهارم و پنجم ميباشند پرداخته است. باور ما اين است که تاکنون بدين مقوله کمتر توجّه شده است در اين تحقيق هم روشهاي تبيين کلامي و هم آراء اين دو شخصيت بررسي شده است با اذعان به اين نکته که شيخ صدوق عالمي نقلگرا و شيخ مفيد دانشمندي عقلگرا ميباشد. مقايسه ديدگاههاي اين دو بزرگ نشان ميدهد گرچه بین اين دو متکلم نامي شيعه اختلاف بنيادي در آراء کلامي به چشم نميخورد امّا تفاوتهاي ميان آن دو بزرگوار در روش تبيين احکام و اعتقادات وجود دارد. صدوق; فردي متبحّر در احاديث است و بررسيهاي او در علم کلام به طور عمده از توضيح و تبيين احاديث تجاوز نميکند. ولي شيخ مفيد; با اينکه عقل را در دستيبابي به نتايج فکري به ياري و مساعدت وحي محتاج ميبيند عملاً در بررسيهاي کلامي حتي در صورت وجود حديث بر عقل تکيه ميکند. كليد واژه: فارسي: شيخ صدوق;، شيخ مفيد;، علم کلام، کلام تطبيقي، کلام شيعه. عربي: الشيخ الصدوق; – الشيخ المفيد; – الکلام المقارن – التطبيق.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مهدویت در اسلام و عهدین
نویسنده:
اکرم خدایی اصفهانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امام شناسی
,
مهدویت
,
انجیل
,
تورات
,
دین مسیحیت (ادیان زنده)
,
دین یهود (ادیان غرب)
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
هستی شناسی دینی ,
وارثان زمین ,
قرآن ,
زمان ظهور ,
هستی شناسی مسیحی ,
هستی شناسی عرفان یهودی ,
مسئله انتظار ,
حکومت منجی ,
عدالت و داوری منجی ,
ویژگی یاران امام دوازدهم (عج) ,
قیام منجی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
اصل وابستگی همه ممكنات به وجود امام (عليه السلام) از طريق بحثهای استدلالی و آيات و روايات ثابت گرديده است. هر عالَمی دارای يك نقطه مركزی است كه وجودش با آن نقطه مركزی ارتباط دارد؛ مانند انسان كه نقطه مركزی آن قلب است و حيات اعضا و اندام و بخش مادی او به وجود قلب بستگی دارد. از طرفی، ميان اعضای مادی و روح نيز ارتباطی دو سويه و به صورت تأثيرپذيری روح از جسم و به عكس نيز وجود دارد. از اين رو، تمام عوالم دارای يك نقطه مركزی می باشند و آن وجود مقدس امام عصر (عج) است. ارتباط وجود ممكنات با وجود ولی قطب جهان به حكم اخبار پيامبر (صلی الله عليه وآله) و ائمه اطهار (عليهم السلام) ثابت است. از آن رو كه اولين بار مسئله مهدويت در كتابهای آسماني مطرح شده است، تجليات اين انديشه را بايد در آنجا جست وجو كرد. خوشبختانه هنگامی كه به اديان آسمانی مراجعه می كنيم كتب آسمانی را سراسر اميد و سرشار از نويدهای بهروزی می يابيم. در عهدين، اميد بستن به جهانی روشن و نورانی كه در آن آدمی بر همه خواستهای خود كامياب و از گناهان پاك شود و از همه دلبستگی های مادی و جلوههای زشت آن رهايی يابد و به وجود منجی كه برآورنده آرزوها و نيازهاست ايمان بياورد، آشكارا ديده می شود. فرقههای يهود و نصارا در انتظار ظهور موعود و منجی جهان، كه عدالت واقعی را در آخرالزمان در سراسر جهان برقرار نمايد، به سر می برند. البته نجات دهنده واقعی، خداوند قادر و عالِم بر همه چيز است. در این مقاله موضوع مهدویت در اسلام و سایر ادیان بررسی می شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آراء کلامی شیخ صدوق در باب نبـوت
نویسنده:
نصرت الله فاضلی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
متن ناقص پایان نامه
چکیده
وضعیت نشر :
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معراج
,
معجزه
,
مسائل اعتقادی
,
خلق قرآن
,
عصمت
,
شفاعت
,
نبوت
,
مقام تبیین وحی
,
تحریف قرآن
,
13. علم کلام
,
بعثت
کلیدواژههای فرعی :
اجماع ,
دلایل عقلی ,
سنت ,
اجماع ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
چکیده :
موضوعات مورد بحث در این رساله عبارتنداز: خطبه علم کلام و صدوق ادله کلامی بودن صدوق عصر صدوق شرایط تکیه بر احادیث درمسائل اعتقادی و کلامی خلق افعال و استطاعه و روابط آن با نبوت از دیدگاه صدوق معنی نبوت حسن بعثت و ضرورت آن تبیین وحی انواع نبوت نوبت رسول و فضیلت او قرآن، نحوه نزول، خلق و تحریف آن معجزه تحریف به معنی عقاید پیرامون روش اعجاز و صرفه ضرورت عصمت انبیاء حقیقت عصمت حیطه های عصمت (تبلیغی و افعال و اعمال) بررس احادیث وارده در خصوص سهو النبی دلایل نقلی بر رد قول به سهو النبی دلایل سنت اجماع دلایل عقلی بر رد سهو النبی وقت لزوم عصمت آباء النبی تنزیه الانبیاء در آثار صدوق دلیل بر عصمت امام از نظر صدوق نسخ شرایع شفاعت معراج خاتمیت و رابطه آن با امت و مناظره شیخ.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سیمای اقتصادی امام هفتم (ع)
نویسنده:
عبدالرضا عرب
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
زندگی امام هفتم
,
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
,
اقتصاد اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
قمار ,
هدیه ,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام ,
احتکار ,
موقوفات وقف ,
عباسیان ,
کمک به فقرا ,
اموال عمومی امام هفتم (ع) ,
اموال خصوصی امام هفتم (ع) ,
وضعیت مالی و معیشتی امام کاظم (ع) ,
تحریم اقتصادی ائمه (ع) ,
سیره اقتصادی امام کاظم (ع) ,
سیره امام کاظم (ع) در تولید ,
سیره امام کاظم (ع) در مصرف ,
اعتدال گرایی اقتصادی ,
زهد فروشی در مصرف ,
تصوف گرایی در مصرف ,
معیار عقلانی در مصرف ,
رعایت شئون اجتماعی در مصرف ,
کمک به قرضداران ,
اصلاحات اقتصادی امام کاظم (ع) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
این مقاله با بررسی موارد زیر به تبیین سیره و نظرات امام هفتم در مورد اقتصاد می پردازد: اوضاع اقتصادی جامعه عصر امام كاظم(ع)، منابع مالی امام كاظم (ع) (اموال عمومی و خصوصی)، وضعيت مالی و معيشتی امام كاظم (ع)، سيره اقتصادی امام كاظم (ع)، اصول كلی حاكم بر سيره امام كاظم (ع) در مصرف، كمكها و بخششهای مالی امام كاظم (ع)، اصلاحات اقتصادی امام كاظم (ع).
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسى ادله رشیدرضا در ممنوعیت ترجمه قرآن
نویسنده:
ناصر رفیعی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رشیدرضا
,
ترجمه ناپذیری
,
ترجمه ناپذیری قرآن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
ترجمه قرآن
,
ممنوعیت ترجمه قرآن
کلیدواژههای فرعی :
تفسیر المنار ,
زبان عربی ,
نبوت ,
اهل بیت(ع) ,
جهانی بودن اسلام ,
اعجاز قرآن ,
ترجمه و مترجمان قرآن ,
تفسیر قرآن ,
اعجاز بیانی قرآن ,
تاریخ ترجمه قرآن ,
فواید ترجمه قرآن ,
شروط ترجمه قرآن ,
روایات ترجمه قرآن ,
آیات ترجمه قرآن ,
محاسبه امت ها پس از استماع قرآن کریم ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
مرتضی مطهری
,
امام خمینی
چکیده :
در این مقاله با بررسی عنواین ذیل پیرامون ترجمه و نظریه ترجمه ناپذیری قرآن در رشیدرضا پرداخته می شود: مفهوم لغوی ترجمه، مفهوم اصطلاحی ترجمه، واژه ترجمان در واژه در روايات و اخبار، فوايد ترجمه قرآن، شروط ترجمه قرآن كريم، نخستين مترجمان قرآن كريم، ضرورت ترجمه قرآن كريم، سیره های ترجمه قرآن. در انتها نیز نتایج ناظر به ادله رشیدرضا بیان می شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
تعداد رکورد ها : 605
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید