جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
3-اصطلاحنامه ادیان ، فرق و مذاهب religions and schools of thought
>
1. ادیان religions
>
ادیان آریایى
>
ادیان ایران باستان (ادیان آریایی)
>
مانویت (ادیان آریایی ایران باستان)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
تعداد رکورد ها : 63
عنوان :
الدیانهالیزیدیه بینالاسلام والمانویه
نویسنده:
محمدعبدالحمید الحمد.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
وضعیت نشر :
[ بیجا ]: [ بینا ],
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
یزیدیه ( غلات )
,
یزیدیه ( از فرق اسلامی تصوف)
,
مانویت (ادیان آریایی ایران باستان)
,
مانویت (ادیان خاموش ایران باستان)
شماره ديويي:
299/159
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مانی و سنت مانوی
نویسنده:
فرانسوا دوکره، عباس باقری
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه pdf
وضعیت نشر :
تهران - تهران: نشر و پژوهش فرزان روز,
کلیدواژههای اصلی :
مانویت (ادیان آریایی ایران باستان)
,
مانویت (ادیان خاموش ایران باستان)
شابک (isbn):
964-321-040-5-
چکیده :
کتاب حاضر طی پنج فصل درباره زندگی و آیین مانی ( 216ـ 276م پیامبر ایرانی) نگارش یافته است .فصل نخست، شرحی است از وضعیت اجتماعین سیاسی و دینی پیش از ظهورمانی که افزون بر آن، توضیحاتی درباره انواع فرقههای مذهبی ـ جمعیتهای مسیحی و جنبش الخزابی آمده است .فصل دوم به شرح زندگی، سفرهای تبلیغی، و نحوه کشته شدن مانی اختصاص یافته است .فصل سوم متضمن مباحثی است درباره "گنوس مانوی ."در این فصل ارتباط و تعاملات پیروان مسیحیت و مانویت، همچنین مشترکات این دو آیین ذکر شده است .در فصل چهارم برخی آداب، احکام و آیین مانویت در ایران (خراسان)، خاور دور، زندیقان، اسپراتوری روم، و آفریقا توضیح داده شده است .پایان کتاب به سرنوشت مانویت و گاه شمار رخدادهای مانی اختصاص یافته است .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
صوفی یا سوفی: مانویت دگرگون شده الفهرست ومرزبان نامه کتابهای مانوی
نویسنده:
محمدرضا شفیعیکدکنی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
تهران - تهران: نشرپارسا,
کلیدواژههای اصلی :
مانویت (ادیان آریایی ایران باستان)
,
مانویت (ادیان خاموش ایران باستان)
شماره ديويي:
297.89
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیین گنوسی و مانوی
نویسنده:
مترجم:ابوالقاسم اسماعیلپورمطلق ويراستار:میرچا الیاده
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
تهران - تهران: فکر روز,
کلیدواژههای اصلی :
مانویت (ادیان آریایی ایران باستان)
,
مانویت (ادیان خاموش ایران باستان)
شماره ديويي:
299
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین نظری عرفان مانوی
نویسنده:
سعید رضا منتظری، پیمان صمیمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مانویت (ادیان آریایی ایران باستان)
,
مانویت (ادیان خاموش ایران باستان)
,
عرفان نظری
چکیده :
دین مانی سرشار از آموزههای عرفانی است که ریشه در اندیشههای گنوسی، ایرانی و یونان باستان داشته و با باورهای مسیحی و بودایی پربارتر شده است. بیشک یکی از عوامل رشد و پیشرفت سریع این دین ویژگیهای عرفانی آن است. عرفان مانوی در بطن آموزهها و مفاهیم دینی مانویت نهفته، و کمتر به شکل مجزا به آن توجه شده است. این عرفان با تأکید بسیار، راه نجات روح انسان از اسارت عالم ماده را در کسب معرفت میداند. وصول به این معرفت، از طریق خودشناسی و کشف و شهود قلبی است. اهمیت تزکیه نفس و زهد و ریاضت از پررنگترین بخشهای این عرفان است. با مروری در متون بهجامانده از مانویان، عناصر بسیاری یافت میشود که دارای اشتراکات بسیار با شاخصههای مکاتب عرفانی است. این مؤلفهها را میتوان جداگانه دستهبندی کرد تا به جهانشناسی، معرفتشناسی و خداشناسی مستقلی برای این دین عرفانی دست یافت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 97 تا 122
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نفس کمالیافته در متنهای دینی ایرانی (اوستا، متنهای پهلوی زردشتی، متنهای مانوی و فارسی دری)
نویسنده:
حمید رضا اردستانی رستمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مانویت (ادیان آریایی ایران باستان)
,
مانویت (ادیان خاموش ایران باستان)
چکیده :
ریشه ایرانی باستانِ واژه wāxš، wak- به معنای «سخنگفتن» و ریشه اوستایی آن vak-، دربردارنده معنای «گفتن» است و vāxš در یسنا، 17: 44 به معنای «سخن» در حالت فاعلی مفرد مؤنّث به کار رفته است؛ امّا در دوره میانه، این واژه در معنای «روح/نفس» بروز یافته و لغتنویسان این معنا از واژه را مطرح کردهاند. میتوان از این واژه به «نفس سخنگو» تعبیر کرد. در متونِ پهلوی زردشتی نیز واژه waxšūr (پیامبر) را برای زردشت به کار بردهاند. همچنین، در متنهای کهنِ فارسی، اگرچه این واژه دیده نمیشود، معنای در پیوند با هم این واژه، یعنی سخنگویی و نفس (نفس سخنگوی) پدیدار است. ناصر خسرو «سخن» را «طعامِ جان» خوانده و بارها از ترکیب نفس سخنگو (همان نفس کمالیافته در متون مانوی) یاد کرده است. او چنان وصفی از «سخن» به دست میدهد که گویا میتوان واژه «جان» را جانشین آن کرد و آن دو را یکی انگاشت. این موضوع میتواند از معنای واژه wāxš برخاسته باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 83 تا 95
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازتاب افکار و اندیشههای مانویت در آثار ناصرخسرو قبادیانی (با تکیه بر دیوان)
نویسنده:
لیلا سلمانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ناصر خسرو
,
تناسخ
,
جبر و اختیار(کلام)
,
شهوت
,
معاد روحانی
,
ادبیات مانوی
,
عقل(منطق)
,
رذایل اخلاقی
,
فضایل اخلاقی
,
ثنویت (آموزههای ادیان ایران باستان)
,
اسماعیلیه Ismailism (فرق تشیع)
,
مانویت (ادیان آریایی ایران باستان)
,
مانویت (ادیان خاموش ایران باستان)
,
دیوان شعر
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
مانویت را باید دینی فراموش شده نامید و چون کسی از پیروان آن باقی نمانده است تحقیق در آن تنها فایدۀ علمی دارد و بس. رابطه میان دو فرقه اسماعیلیه و مانویت (و البته بیشتر بهعنوان فرقهای از گنوستیک) باعث شد این فرقه وارد بحث-های علمی شود. با در نظر داشتن جایگاه این دو فرقه در جامعه زمان خود و تلاش رؤسای دین رسمی کشور در سرکوبی آنها و آشنایی شاعر هم از لحاظ علمی و نیز ارتباط مستقیم با پیروان آیین زرتشت، صابئین، مانویان و... همگی عوامل تأثیرگذار بر نگاه شاعر است که میتواند آن را به نگاه حاکم بر آیینهای دیگر نزدیک کند.اسماعیلیه و مانویت هر دو در زمان رسمیت داشتن دینی دیگر وارد و از سوی جامعه زمان خود سرکوب شدند، بیشک در این جایگاه و برخورد مساوی تشابهاتی یافت میشود و این فرضیه مطرح است که آیا میتوان تشابهاتی در زمینه ادبی یافت، این مسأله ضرورت و نیاز به تحقیق و پژوهش را روشن میسازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی آفرینش انسان در اساطیر و ادیان ایران و میانرودان
نویسنده:
حمید کاویانی پویا
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
الهیات تطبیقی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
زروانی
,
آفرینش انسان
,
خلق آدم (ع)
,
ایران
,
میانرودان
,
مانوی
,
مزدیسنی
,
مانویت (ادیان آریایی ایران باستان)
چکیده :
در بین اساطیر ملل مختلف جهان، پیدایش انسان و چگونگی آن تنوّع زیادی دارد؛ با این همه، عناصر مشترکِ فراوانی نیز در آنها یافت میشوند. در این پژوهش سعی شده است با مطالعۀ متون و اسناد کتابخانهای و چینش و پردازش آنها به شیوة توصیفیتحلیلی، فلسفة آفرینش آدمی در باورهای ادیان و اساطیر ایرانی، مانوی و میانرودانی، توصیف و تبیین شود و وجود تشابه و افتراق بین آنها بهگونهای تطبیقی و با تأکید بر چرایی این تفاوت در نگرش به خلقت انسان، براساس منابع دست اول تاریخی بررسی شوند؛ بنابراین با توجه به چنین مسائل و بر مبنای فرضیۀ ارتباط پیدایی و تکوین اسطوره با شکل زندگی انسان در دورههای مختلف، مردم هر تمدن و فرهنگی براساس موقعیت و شرایط زیستی خویش، نگرش مختلفی به خلقت انسان مییابند؛ بهگونهایکه برخی پیدایش خویش و جهان مادی را به دیدة مطلوب نگریستند و درمقابل آن، ملل و اقوامی که با مشقت دمخور بودند، آشفتگی زیستی خود را به مبدأ نخستین مربوط ساختند و هدف از خلقت خویش را بیگاری برای خدایان و طرح دیوان قلمداد کردند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 139 تا 156
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مطالعه تطبیقی عنصر نور وهاله مقدس در نگارگری مانویان و هنر اسلامی
نویسنده:
الهام موسوی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هنر
,
نقاشی
,
نگارگری اسلامی
,
مانویت (ادیان آریایی ایران باستان)
,
مانویت (ادیان خاموش ایران باستان)
,
عنصر نور
,
هاله مقدس
چکیده :
از دیرزمان، عنصر نور در اسطوره، تاریخ و فلسفه جهان شناسی اقوام گوناگون حضور داشته است. اوج حضور مفاهیم نورانی با شاکله عقلانی، در دین مبین اسلام مشاهده میشود . شناخت کامل عنصر «نور» و بررسی ماهیت آن با در نظر گرفتن نمودها و کارکردهای متفاوت و بررسی سیر تاریخی و تحول آن در مکاتب و ادیان مختلف میسر میشود. حضور نور در دو بعد از مهمترین ابعاد هنری اسلامی یعنی معماری و نگارگری جلوه و حضوری ذاتی دارد. به عبارت دیگر این نور است که تعیین کننده هویت ذاتی اثر هنری است یعنینه تنها اثر را نماد جلوه نورانی وجود قرار میدهد، بلکه بدان شکوه و جلالی میبخشد.نگارگر ایرانی بُعد را میدید و میشناخت، ولی از آن دوری میکرد چرا که دوری اجسام و کوچک شدن آن را با خطاهای چشم سر مربوط میدانست. پس به چشم دل روی میآورد. و به این باور قلبی رسیده بود که تمامی صفحات را نور الهی به طور یکسان روشن میکند. هدف اصلی در این بحث، ارائهی دقیقیای از کاربرد رابطهی نور و رنگ طلایی در هنر مانوی است. از بررسی رابطهی بین نور و رنگ طلایی در آثار مانوی و نگارگری ایرانی به نظر میرسد که تفاوتهایی بین این دو وجود دارد. هر چند در نگارگری اسلامی کاربرد رنگ طلایی به تجلی عالم مثالی و الهی میانجامد، در نگارگری مانوی به طور صریح چنین امری مشاهده نمیشود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
«انسان کامل» درعرفان اسلامی و مقایسه آن با هرمزدبغ درآیین مانوی
نویسنده:
فرشته جعفری ، احمد خاتمی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انسان کامل (کلام)
,
عرفان اسلامی
,
آیین مانوی
,
مانویت (ادیان آریایی ایران باستان)
,
مانویت (ادیان خاموش ایران باستان)
چکیده :
آیین مانوی آیینی است گنوسی که جزء فرقه های عرفانی به شمار میرود. اصل اساسی این آیین، هبوط روح از عالم اعلا که جایگاه حقیقی اوست و گرفتاری آن در عالم ماده است، وظیفه انسان دراین دنیا رها سازی روح علوی گرفتار در بند ماده است. مانویان همانند سایر گنوسیان راه نجات روح را دست یابی به گنوس یا همان معرفت میدانستند؛ که این معرفت توسط فرستادگان الهی و منجیان آسمانی برای انسان به ارمغان آورده میشود. میان عقاید مانوی و عرفان اسلامی، مشترکات و مشابهاتی به چشم میخورد، که ازجمله این مشابهات اندیشه "انسان کامل" است. "انسان کامل" درعقاید عرفانی اسلام، شباهت نزدیکی با "هرمزدبغ" یا "انسان نخستین" درآیین مانوی دارد. دراین پژوهش به بررسی شباهت دیدگاه این دو آیین در باب انسان کامل پرداخته شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 30
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
تعداد رکورد ها : 63
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید