جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 684
نظریه عدالت رالز: راهنمای خوانندگان [کتابشناسی انگلیسی]
نویسنده:
Lovett, Frank; Rawls, John
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Bloomsbury Academic;Continuum,
چکیده :
ترجمه ماشینی: نظریه عدالت جان رالز که اولین بار در سال 1971 منتشر شد، مسلماً مهمترین اثر فلسفه اخلاق و سیاسی قرن بیستم است. این متن اصلی در دوره های کارشناسی تئوری سیاسی است، این متن کلاسیکی است که در آن رالز سهم شگفت انگیزی در اندیشه سیاسی و اخلاقی دارد. «نظریه عدالت» رالز: راهنمای خواننده، مقدمه ای مختصر و قابل دسترس برای این اثر بسیار مهم و چالش برانگیز ارائه می دهد. این کتاب که به طور خاص برای پاسخگویی به نیازهای دانش آموزانی که برای اولین بار به رالز می آیند نوشته شده است، راهنمایی هایی در مورد موارد زیر ارائه می دهد: - زمینه فلسفی و تاریخی - تم های کلیدی - خواندن متن - استقبال و نفوذ - بیشتر خواندن
Politischer Liberalismus und wohlgeordnete Gesellschaften: John Rawls und der Verfassungsstaat
نویسنده:
Michael Becker
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Nomos,
چکیده :
ترجمه ماشینی: جان رالز در چند دهه گذشته تأثیر بسزایی در بسیاری از مباحث فلسفه سیاسی داشته است. این جلد قدردانی از لیبرالیسم سیاسی اوست، که بارها در طول زمان دستخوش تغییراتی شده است، با توجه به پیامدهای آن برای دولت قانون اساسی، حقوق بین‌الملل و تاریخ اندیشه‌ها.
چرا لیبرالیسم سیاسی؟: در باب چرخش سیاسی جان رالز [کتابشناسی انگلیسی]
نویسنده:
Paul Weithman
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Oxford University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: در کتاب «چرا لیبرالیسم سیاسی؟»، پل وایتمن تفسیر تازه، دقیق و قانع‌کننده‌ای از دلایل جان رالز برای گرفتن به اصطلاح «چرخش سیاسی» ارائه می‌کند. وایتمن به قول رالز می‌گوید که عدالت به‌عنوان انصاف به‌عنوان شکلی از لیبرالیسم سیاسی به‌دلیل ناهماهنگی که رالز در برخورد اولیه‌اش با ثبات اجتماعی پیدا کرده بود، بازسازی شد. او استدلال می‌کند که ناهماهنگی با شناسایی تهدیدهای ثبات که رالز اولیه به آن توجه می‌کرد، بهتر دیده می‌شود. یکی از این تهدیدها که اغلب توسط خوانندگان رالز نادیده گرفته می‌شود، این تهدید است که عدالت یک جامعه منظم با معضل عمومی زندانیان تضعیف می‌شود. نشان دادن چگونگی تلاش رالز «نظریه عدالت» برای جلوگیری از این تهدید، نشان می‌دهد که بخش سوم آن کتاب که بسیار مورد غفلت قرار گرفته‌است، به‌طور قابل‌توجهی علاقه‌ی فلسفی بیشتری دارد، و تمرکز بسیار بیشتری نسبت به آنچه که عموماً قدردانی می‌شود، دارد. ویتمن تلاش‌های رالز را برای نشان دادن پایداری یک جامعه عادلانه به دقت بازسازی می‌کند و به همان اندازه با دقت نشان می‌دهد که چرا رالز فکر می‌کند این استدلال‌ها با سایر بخش‌های نظریه او سازگار نیست. ویتمن سپس نشان می‌دهد که تغییراتی که رالز در دیدگاه خود بین «نظریه عدالت» و «لیبرالیسم سیاسی» ایجاد کرد، ناشی از تلاش او برای رفع ناسازگاری است و نشان می‌دهد که در نهایت می‌توان از خطر دوراهی زندانی تعمیم‌یافته جلوگیری کرد. بازیابی دو رویکرد رالز در مورد ثبات به پاسخگویی به سؤالات بحث برانگیز در مورد نقش جایگاه اصلی و پایه های عدالت به عنوان انصاف کمک می کند. نتیجه خوانشی قدرتمند و یکپارچه از آثار رالز است که چرخش سیاسی او را توضیح می دهد و درگیری پایدار او را با برخی از عمیق ترین دغدغه های زندگی بشر نشان می دهد.
ماکیاولی و نسبت او با فلسفه سیاسی جدید
نویسنده:
معصومه حاجتی ، محمداکوان ، امیر محبیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
با تفکر ماکیاولی ،دریچه ای تازه از سیاست به روی جهان گشوده می شود.و سنگ بنای آن جهان، استقلال و انسانمداری است.ماکیاولی نخستین متفکر سیاسی است که یا تعیین مفهوم سیاست به منزله عملکرد استراتژی قدرت ،راه را برای نظریه سیاسی مدرن می‌گشاید. دو کتاب اصلی ماکیاولی شهریار و گفتارها می باشد.بررسی کتاب شهریار ماکیاولی سیاست را با دو مفهوم قدرت و قانون مشخص می کند.به همین دلیل او سیاستمداران را به ارتشی قوی و قانونی مدون توصیه می کند.ارتش قوی برای حفاظت از تمامیت ارضی و دفاع از مرزهای یک کشور و قانون مدون برای نگاه داشتن مردم و ایالتها در زیر یک پرچم واحد می باشد.او برای قانون مدون ابتدا مطالعه تاریخ و سپس استنتاجات صحیح ازحوادث را برای مورخان و سیاستمداران سفارش می کند.چون هر که تاریخ بداند مسلط بر اوضاع و احوال مردمان است.چراکه حوادث تاریخی معمولا تکرار شدنی هستندکتاب دیگر ماکیاولی یعنی گفتارها به منزله دستورالعملی مدون درخصوص شهریار یا رئیس جمهور می باشد. این مقاله در پنج فصل و نتیجه¬گیری به تاثیر نظریات ماکیاولی در سلوک سیاسی بعد از خود پرداخته است.
صفحات :
از صفحه 69 تا 90
همبستگی شهود و احساس نزدِ شلایرماخر در کتاب دربارۀ دین
نویسنده:
بابک برومندفر ، شهرام پازوکی ، سید مسعود زمانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
مقاله حاضر تصویری از احساس و شهود و نسبت آنها با هم را در کتاب درباره‌ی دین به دست می‌دهد. این دو، مفاهیمی ناگسستنی در اندیشه‌ی شلایرماخر به‌شمار می‌آیند. در عین حال او با پیوند شهود و احساس می‌کوشد در نظامی الاهیاتی- فلسفی، تجربه‌ی دینی انسانی را در نظام ارگانیک طبیعت و مبتنی بر این‌همانی سوژه و اوبژه در تفکر رومانتیک‌های اولیه و در بستری اسپینوزایی از عالم ارایه دهد. شلایرماخر ارتباط متناهی و نامتناهی را از طریق شهودِ عالم توسط سوژه و ارتباط دوطرفه‌ی شاهد و مشهود را با تاکید بر پیشا-نظری بودن شهود در درباره‌ی دین تبیین می-کند. این موضوع مبین آن است که معرفت از نگاه شلایرماخر در ساحتی ورایِ معرفت نظریِ فیلسوفان مشابهی مثل کانت، مطرح می‌شود. به عبارتی می‌توان شهود و احساس او را نه در ساحت‌های متافیزیکی و اخلاقی، بلکه در ساحتی معنوی و باطنی برای انسان در نظر گرفت. در این مقاله همچنین کوشیده‌ایم تا چرخش از احساس به نظر را در ویرایش سوم به عنوانی موضوعی بدیع در سیر اندیشه‌ی شلایرماخر مطرح کنیم. کار اصلی این مقاله توضیح و تبیین کلی مفهومِ شهود و احساس با تکیه بر کتاب درباره‌ی دین است.
صفحات :
از صفحه 25 تا 49
قانون ملل [کتابشناسی فرانسوی]
نویسنده:
Rawls, John
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
10/18,
حق الناس و "بررسی ایده عقل عمومی" [کتابشناسی اسپانیایی]
نویسنده:
John Rawls
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Paidós,
چکیده :
چکیده ماشینی: این کتاب به دو بخش تقسیم شده است. بازنگری «ایده عقل عمومی» که در سال 1997 منتشر شد، بازنگری دقیقی از متن بسیار کوتاه‌تری است که نویسنده برای اولین بار چهار سال قبل، در سال 1993 ارائه کرد و نقطه اوج ایده‌های او درباره لیبرالیسم است. در رابطه با برخی از مبرم ترین مشکلات زمان ما. مقاله مورد بحث در نسخه قطعی خود، نحوه تبیین محدودیت های عقل عامه را با در نظر گرفتن مفاهیم دینی و غیردینی به درستی بیان می کند. این گزارش مفصلی از دموکراسی‌های مبتنی بر قانون اساسی مدرن است که بر اساس یک برداشت سیاسی لیبرال، و پذیرش آن‌ها توسط شهروندان خاصی است که چنین دکترین‌هایی را در زمینه‌هایی مانند دین، فلسفه یا اخلاق تحمل نمی‌کنند. «قانون ملل» به نوبه خود از ایده قرارداد اجتماعی شروع می کند و اصول کلی را که می تواند و باید توسط جوامع لیبرال و غیرلیبرال به عنوان یک قاعده کلی برای روابط متقابل آنها بپذیرد، تعیین می کند. به طور خاص، متن تمایز اساسی بین حقوق اساسی بشر و حقوق شهروندان یک دموکراسی لیبرال و قانون اساسی ترسیم می کند. همچنین شرایطی را بررسی می‌کند که بر اساس آن جامعه‌ای از این نوع می‌تواند «عادلانه» با جامعه‌ای که از این اصول پیروی نمی‌کند اعلان جنگ کند و در نهایت، پیش‌فرض‌های اخلاقی مناسب را مورد بحث قرار می‌دهد که می‌تواند به عنوان مبنایی برای ارائه کمک به برخی از افراد غیر فعال باشد. جوامع منطبق بر لیبرالها در معرض شرایط آشکارا نامطلوب سیاسی و اقتصادی قرار دارند.
تحقیقی مختصر در معنای گناه و ایمان: به همراه «درباره دین من» [کتابشناسی انگلیسی]
نویسنده:
John Rawls
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Harvard University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: جان رالز هرگز چیزی در مورد اعتقادات مذهبی خود منتشر نکرد، اما پس از مرگ او دو متن کشف شد که نور فوق‌العاده‌ای بر این موضوع می‌تاباند. یک تحقیق مختصر در مورد معنای گناه و ایمان، پایان نامه کارشناسی ارشد رالز است که در دسامبر 1942، درست قبل از ورود او به ارتش ارائه شد. در آن زمان رالز عمیقاً مذهبی بود. این پایان نامه اثر مهمی از اخلاق الهیاتی است که هم به خودی خود و هم به دلیل ارتباطش با نوشته های بالغ او مورد توجه است. بیانیه کوتاهی که در سال 1997 تهیه شد، «درباره دین من»، تاریخچه عقاید مذهبی و نگرش های او نسبت به دین، از جمله ترک ارتدکس در طول جنگ جهانی دوم را شرح می دهد. جلد حاضر شامل این دو متن است، همراه با مقدمه ای از جاشوا کوهن و توماس ناگل، که در مورد رابطه آنها با اثر منتشر شده رالز بحث می کند، و مقاله ای از رابرت مرییو آدامز، که این پایان نامه را در زمینه الهیات خود قرار می دهد. این متون تعامل عمیق با دین را نشان می‌دهد که پس‌زمینه دیدگاه‌های بعدی رالز درباره اهمیت جدایی دین از سیاست را تشکیل می‌دهد. علاوه بر این، اعتقادات اخلاقی و اجتماعی که این تز به شکل دینی بیان می‌کند، به شیوه‌هایی روشنگر با ایده‌های اصلی نوشته‌های بعدی رالز مرتبط است. مفاهیم او از گناه، ایمان و اجتماع به طور همزمان اخلاقی و الهیاتی هستند و دیدگاه اخلاقی موجود در نظریه عدالت را به تصویر می کشند. (20090612)
عدالت غیر لیبرال [کتابشناسی انگلیسی]
نویسنده:
David Lewis Schaefer
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
University of Missouri,
چکیده :
ترجمه ماشینی: جان رالز که اغلب به عنوان بزرگترین فیلسوف سیاسی آمریکا در قرن بیستم و مهمترین نظریه پرداز لیبرال پس از جان استوارت میل شناخته می شود، در میان دانشمندان نظریه سیاسی، حقوق و اخلاق از جایگاهی عملاً مقدس برخوردار است. در عدالت غیر لیبرال، دیوید شفر کامل‌ترین چالش را برای دکترین رالز ارائه می‌کند که تاکنون منتشر شده است، و نشان می‌دهد که چگونه آموزه‌های او از سنت اصلی لیبرالیسم مشروطه منحرف می‌شود، همانطور که دولتمردان برجسته آمریکایی از بنیان‌گذاران تا لینکلن و فراتر از آن نمونه‌ای از آن هستند. عدالت غیر لیبرال اولین مروری جامع بر تمامی نوشته های رالز است که بر تداوم اندیشه و نیات او تا حدی بیشتر از سایر محققان تاکید دارد. شفر نقدی اساسی هم از برداشت رالز از فلسفه سیاسی و هم به قضاوت های سیاستی که از «اصول عدالت» خود می گیرد، ارائه می کند. درک زندگی سیاسی نشانه یک بحران بزرگتر در نظریه پردازی سیاسی و فقهی لیبرال معاصر است. اگرچه رالز معمولاً به عنوان یک لیبرال دولت رفاه در نظر گرفته می شود، شفر تأکید می کند که نوشته های او در واقع تجسم دگرگونی ریشه ای لیبرالیسم در جهت آزادی گرایی است که به شدت از سنت لیبرال آمریکایی منحرف می شود. شفر با استناد به شواهد تجربی از تداوم فرصت های سیاسی و اقتصادی در آمریکا، ادعاهای رالز مبنی بر اینکه سیاست ما از بی عدالتی های شدید رنج می برد را به چالش می کشد. او به لحن آخرالزمانی شگفت‌انگیز آخرین نوشته‌های رالز اشاره می‌کند، که در آن رالز حتی این سوال را مطرح می‌کند که آیا وجود انسان در صورت عدم تحقق اصول او ارزشمند است یا خیر. عدالت غیر لیبرال نه تنها نقدی بر برنامه سیاسی و روش شناسی فلسفی رالز است، بلکه دفاع از نظم قانون اساسی آمریکا در برابر نظریه جزمی رالز است، که شفر معتقد است تأثیر فزاینده و مضری بر روی فقه ما گذاشته است. شفر با ترکیب یک تفسیر انتقادی کامل از متون رالز با درگیری گسترده با سنت فلسفه سیاسی و اندیشه سیاسی آمریکا کمک مهمی به درک ما از رالز و کار فلسفه سیاسی می کند.
مباحثی در تاریخ فلسفه اخلاق [کتابشناسی انگلیسی]
نویسنده:
John Rawls, Barbara Herman
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Harvard University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: فیلسوف سیاسی برتر عصر خود، جان رالز، در سه دهه تدریس در هاروارد، تأثیر عمیقی بر رویکرد و درک اخلاق فلسفی امروزی گذاشته است. این کتاب سخنرانی‌هایی را گرد هم می‌آورد که الهام‌بخش نسلی از دانش‌آموزان بود - و بازسازی فلسفه اخلاق. این کتاب از خوانندگان دعوت می کند تا از برجسته ترین نمونه های فلسفه اخلاق مدرن با راهنمایی الهام گرفته یکی از برجسته ترین پزشکان و معلمان فلسفه معاصر بیاموزند. محور رویکرد رالز این ایده است که توجه محترمانه به متون بزرگ سنت ما می تواند به تبادل ثمربخش ایده ها در طول قرن ها منجر شود. با این روحیه، کتاب او متفکرانی مانند لایب نیتس، هیوم، کانت و هگل را درگیر می‌کند که به روش‌های درخشان و آموزنده‌ای برای تعریف نقش یک مفهوم اخلاقی در زندگی انسان مبارزه می‌کنند. این سخنرانی‌ها چهار نوع اساسی استدلال اخلاقی را ترسیم می‌کنند: کمال‌گرایی، فایده‌گرایی، شهودگرایی، و - تمرکز نهایی دوره رالز - ساخت‌گرایی کانتی. آنها شامل یک دوره عالی در مورد تاریخ فلسفه اخلاق، همچنین بینش منحصر به فردی را در مورد اینکه چگونه جان رالز دیدگاه ما را نسبت به این تاریخ تغییر داده است، ارائه می دهند.
  • تعداد رکورد ها : 684