جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
تهذیب نفس
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 207
عنوان :
ره رستگاری: نگاهی به تربیت از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
تکتم وطن باف صانعی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تربیت
,
خودسازی
,
تعلیم و تربیت در قرآن
,
تربیت در قرآن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
خودسازی - احادیث
,
خودسازی در قرآن
,
تهذیب نفس
چکیده :
کامل ترین مکتب تربیت در میان مکاتب مختلف، مکتبی است که سرچشمه و منبع آن وحی الهی باشد زیرا تنها خالق انسان است که آشنا با تمام ابعاد وجودی اوست و می تواند مربی هدایت گر و تربیت کننده وی باشد در حقیقت، تربیت چیزی جز تربیت دینی و مذهبی نیست و منظور از تربیت دینی نظام تربیتی مورد نظر دین اسلام می باشد. تزکیه نفس و تربیت علاوه بر این که در قرآن کریم تصریح شده است در کتاب های اخلاق و حدیث مکرر مورد توجه مربیان دین قرار گرفته است آنان با کوششی دامنه دار راه و روش تربیت را نشان بندگان خدا داده اند. وجه مشترک آیات و روایاتی که در این زمینه موجود است، آن است که همگی دنیا دوستی را مذموم دانسته و دستور به پرهیز ان داده اند و یگانه راه سعادتمندی بشر را اجرای فرامین الهی، اصلاح روابط بین خود و خدا، جامعه انسانی و جهان پیرامون او دانسته اند. این اصلاحات زمینه ای هستند برای رسیدن به قرب خداوند متعال که همانا هدف غایی تربیت و تزکیه نفس می باشد. در این میان، حتی با استفاده از نکات موجود در این آیات و با توجه به روایات، بسیاری از ویژگی ها و اصول تربیت دینی به دست می آید که این ویژگی ها خاص مکتب تربیتی اسلام به عنوان کامل ترین دین می باشد. برای رسیدن به نقطه مطلوب در تربیت دینی استفاده از ابزار مناسب و صحیح ضرورت دارد؛ این مهم در متون دینی ما مورد توجه قرار گرفته و به فراخور موقعیت زمانی و مکانی، شیوه هایی را ارائه داده اند تا آدمی در مسیر فلاح تربیت شود. البته تخلق به اخلاق پسندیده و تربیت دینی با توجه به شیوه های ارائه شده از سوی دین در گرو تلاش، تمرین، تکرار و پایداری فرد می باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حقیقت و مراحل سلوک
نویسنده:
حسین روحانی نژاد
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها : دانشگاه معارف اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسفار
,
ریاضت
,
آیات و روایات
,
شرایط و آداب سلوک
,
ریاضت
,
ریاضت عامه
,
ریاضت خاصه
,
ریاضت خاص الخاصه
,
منازل سلوک
,
شرایط ریاضت مطلوب
,
اهداف ریاضت
,
اصول ریاضت
,
تهذیب نفس
کلیدواژههای فرعی :
سید حیدر آملی ,
محمد رضا قمشه ای ,
ملاصدرا ,
عبدالرزاق کاشانی ,
محاسبه ,
مدارا ,
آیه 017 ذاریات ,
امام خمینی ,
صَمت ,
دوام ,
شروط سلوک ,
آیه 69 عنکبوت ,
آیه 16 سجده ,
مقام عزم ,
آیه 18 ذاریات ,
سلوک و مراقبه ,
عوالم مقدم ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
امام خمینی
چکیده :
روش عرفان، شهودی و کشفی است و سلامت روش خود را که همان تصفیه روح و ریاضت نفس می باشد، متعهد است. صَمْت و کم گفتن و گزیده گویی، جوع و گرسنگی معتدل و سودمند، سَهَر و بیداری و کم خوابی، خلوت، دوام ذکر خدا، از راه های ریاضت مشروع به شمار می آیند. ریاضت باید روشمند و مستمر باشد تا سودمند و نافع باشد. خدمت کردن به نفس، صیانت آن از لذت ها و اندوخته های دنیایی و ریاضت آن به علوم و حِکَم و واداشتن آن به نهایت تلاش و کوشش در عبادات و طاعات است. البته ریاضت در هر شرایطی به ثمر نمی نشیند و سودمند نمی افتد. ریاضتی سودمند و مؤثر واقع می شود که بر پایه بیداری و آگاهی استوار باشد. عرفای اسلام برای سیر و سلوک انسان، منازلی را قائل شده اند که اصول و امّهات آنها ده منزل است و هر منزل و مقامی دارای ده باب است که در مجموع به صد باب بالغ می شوند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 121 تا 150
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیۀ عَلَیْکُمْ أَنْفُسَکُمْ و پیوند آن با دو مقوله «خودسازی» و «دیگرسازی» (با تکیه بر دیدگاه علامه طباطبایی)
نویسنده:
مرتضی ایروانی نجفی، حسن نقی زاده، عباس اسماعیلی زاده، بی بی حکیمه حسینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
اخلاق اسلامی
,
اخلاق و تربیت اسلامی
,
سوره مائده
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
خود سازی
,
سوره مایده
,
تعلیم و تربیت اسلامی
,
علیکم انفسکم
,
تهذیب نفس
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
حکمت متعالیه ,
حرکت جوهری ,
خداشناسی ,
امر به معروف و نهی از منکر ,
خودشناسی ,
العمل الصالح ,
التقیة ,
تقیه ,
امر به معروف ,
قرآن ,
سلوک نفسانی ,
الهیات(کلام جدید) ,
حکمت متعالیه ,
حرکت جوهری ,
قرآن ,
طاعت ,
خود شناسی ,
میزان ,
سلوک انسان ,
معرفت انفسی ,
اشتغال به نفس ,
دیگر سازی ,
تفسیر المیزان (کتاب) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
شاپا (issn):
0
چکیده :
آیه شریفه (یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا عَلَیْکُمْ أَنْفُسَکُمْ) در سوره مائده، از جمله آیات مشکل تفسیری است که در باب ارتباط آن با فریضه امر به معروف و نهی از منکر دیدگاههای گوناگونی وجود دارد. برخی، از نسخ حکم امر به معروف سخن گفته و شماری، تقیید و تخصیص آن حکم را از آیه فهمیدهاند. در این میان نگارنده با نقد دیدگاهها و ترجیح دیدگاه علامه طباطبایی، امر به معروف را از شئون و مصادیق اشتغال به نفس دانسته است. علامه با عنایت به مبنای حکمت متعالیه و حرکت جوهری، معتقد است: نفس، همان مسیر سلوک انسان و نه رهرو این مسیر است. مقصد و انتهای این مسیر تکوینی خدای متعال بوده و پیمودن آن برای همگان ـ اعم از مؤمن و کافرـ اضطراری است. این رویکرد نسبت به آیه، ثمرات مهمی در عرصه خودسازی و تربیت نفس به همراه دارد که مورد واکاوی و بررسی قرار گرفته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 3 تا 24
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سعادت متعالیه از منظر آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
رضا لک زایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکمت متعالیه
,
سعادت
,
کمال نهایی انسان
,
سعادت در حکمت متعالیه
,
حکمت متعالیه
,
آیت اله جوادی آملی
کلیدواژههای فرعی :
ایمان ,
عقل عملی ,
صبغه ,
احیاگری دینی ,
راه مستقیم ,
الشفاعة ,
اختیار ,
العمل الصالح ,
حب دنیا ,
محدوده عقل ,
فطرت(کلام) ,
اختیار ,
شفاعت ,
احیای دین ,
اختیار انسان ,
ایمان (فرجام شناسی) ,
لقاء الله ,
قرآن ,
نا آرامی ,
صراط ,
قرآن ,
خود سازی ,
طاعت ,
حب دنیا ,
رؤیت حق تعالی ,
معناشناسی سعادت ,
وجودشناسی سعادت ,
معرفت شناسی سعادت ,
عقل عملی((مدرکات عقل عملی)، اصطلاح وابسته) / Alʿaql al-ʿamalī(practical intellect) ,
استعانت ,
شفاعت مشروط ,
گردشگری آگاهانه ,
حفظ سعادت ,
تهذیب نفس ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
سعادت از دغدغه ها و آرمانهای اصلی آدمی است و انسانها همواره به دنبال حقیقتِ سعادت و راه رسیدن به آن بودهاند. به نظر میرسد سعادت متعالی را بتوان حداقل از سه جهت تبیین کرد: یکی از جهت معناشناسی؛ دوم از منظر وجودشناسی و بررسی حقیقی بودن سعادت، ارادی و فطری بودن آن و عوامل مؤثر در نیل به آن و سوم از حیث معرفت شناسی و بررسی راه آگاه شدن از سعادتمندی خود و چگونگی مراقبت از آن، کافی نبودن عقل برای رساندن آدمی به سعادت و نقش سعادت در معرفتشناسی. این مقاله با روشی توصیفی ـ تحلیلی به بررسی این سه مسئله از منظر آیتالله جوادی آملی میپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 77 تا 93
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا تهذیب اخلاق و رسیدن به کمال بدون کنارهگیری از اجتماع حاصل میشود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
آنچه از لابهلاى كتاب و سنت دستگير مىشود اين است كه اسلام كمال خداشناسى و خلوص بندگى مىخواهد، به طورى كه انسان بهغير خدا عزّ اسمه تعلق (هيچگونه تعلق) نداشته باشد. از اين استكمال هرچه ميسور است مطلوب است، كم يا زياد «اتقواللَّه حق تقاته» و «ففرّوا
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کمال حقیقی انسان
,
خود سازی
,
تهذیب نفس
کلیدواژههای فرعی :
رهبانیت ,
رهبانیت ,
رهبانیت در اسلام ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا افراد عادی هم میتوانند مراتبی از شهود داشته باشند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
تهذيب نفس بهترين راه دستيابي به عرفان حقيقي است و به درسخواندههاي حوزه يا دانشگاه اختصاص ندارد؛ براي مثال حارثة بن مالك در پاسخ پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم عرض كرد: «من شب را به صبح رساندم، در حالي كه به مقام يقين رسيدهام». پيامبر فرمو
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خود سازی
,
شهود((ادراک بی واسطه)، اصطلاح وابسته)
,
مراتب شهود
,
تهذیب نفس
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا میتوان در طول زندگی عادی، خودسازی کرد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
جهاد اكبر و مبارزه با هوا، هوس و خيالات، كار آساني نيست؛ ليكن قرآن كريم ما را به آن فراخوانده است: (فَأمّا مَن أعطي و اتّقي و صدّق بالحُسني فسنُيسّرهُ لليُسري)[۱] ؛ اگر كسي نخست مشكلات را تحمل كند و مراقب خود باشد و سپس محبوبي والا انتخاب كند، ديگر
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خودسازی
,
تهذیب
,
تهذیب نفس
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معرفت فطری در قرآن
نویسنده:
علی پریمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فطرت(کلام)
,
آیات فطرت
,
فطرت دینی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
کلیدواژههای فرعی :
دنیا گرایی ,
مفهوم فطرت ,
03. انسان شناسی Human nature ,
امور فطری ,
آیه فطرت ,
فطری بودن دین ,
ویژگى هاى فطرت ,
رشد فطرت ,
آیه 172 اعراف ,
تفاوت فطرت و غریزه ,
عوامل و موانع شکوفایی فطرت ,
تهذیب نفس ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
اسلام کاملترین شناخت از انسان را که همه ابعاد او را در برگرفته باشد، ارائه کرده است؛ در حالیکه در شناخت انسان و فصل ممیز بین انسان و حیوان، در حیطه خواستهها و گرایشها، مهمترین موضوعی که اینجا مطرح شده، «فطرت» آدمی است. بدون توجه به اصل فطرت، بسیاری از معارف اسلامی درک نخواهد شد؛ بدین جهت، بسیاری از اندیشهوران از این اصل مهم به «ام المعارف اسلامی» یاد میکنند و معتقدند که درباره فطرت، سخن بسیار گفته شده است؛ اما کمتر به ژرفای آن و ابعاد گستردهای که در بر میگیرد، توجه میشود. اغلب میبینیم که افرادی از فطرت دم میزنند؛ ولی چون به ابعاد گسترده آن درست توجه ندارند، نظریاتی را که سرانجام برمیگزینند، ضد این اصل است. یکی از مهمترین مباحثی که در قرآن کریم و در روایات امامان معصوم(ع) بر آن تأکید شده، مسأله فطرت است که از جمله، فطرت انسان و فطری بودن دین و اعتراف رسمی انسان به ربوبیت الاهی از جمله مسائلی است که آیات و روایات به آن اشاره دارند. فطرت که آفرینش ویژه بهشمار میرود، اصلیترین سرمایه و برترین ره توشهای است که خداوند عالم انسان را از آن نعمت بزرگ که سرشت خداشناسی آمیخته با گرایش و دلپذیری حقطلبی است بهرهمند ساخته، همواره وی را به حفظ و حراست آن سفارش میکند. در این مقاله سعی بر آن است که با تبیین چیستی فطرت و ابعاد آن به مسأله فطرت در قرآن پرداخته، و مسأله فطری بودن دین با توجه به آیه30 سوره روم (30) تحقیق و بررسی شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 105 تا 132
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی خودشناسی و خودسازی در حکمت متعالیه با تکیه بر سه اصل امکانفقری، حرکت جوهری و اتحاد عاقل و معقول
نویسنده:
مائده کیوانی هفشجانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
متن
وضعیت نشر :
دانشگاه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معقول
,
عاقل
,
علم نفس
,
حکمت متعالیه
,
حرکت جوهری
,
امکان فقری
,
اتحاد عقل
,
تهذیب نفس
چکیده :
چکیده بر مبنای تعالیم الهی اسلامی اهمیت و جایگاه خودشناسی و در پی آن خودسازی بر کسی پوشیده نیست. لیکن دستیابی به معرفت حقیقی نسبت به خود که معرفتی شهودی و حضوری است، در بدو امر و برای همگان میسور نیست. از این رو در این پژوهش حکمت متعالیه به عنوان راهی که می تواند ما را از علم حصولی به علم حضوری و از برهان تا مرزهای عرفان پیش برد، مورد مطالعه قرار گرفته است؛ و سه اصل "امکان فقری"، "حرکت جوهری" و "اتحاد عقل، عاقل و معقول" که از اصلی ترین نظرات و ابتکارات صدرالمتألهین است با نگاهی متفاوت و رویکردی کارکردگرا مورد بازخوانی قرار گرفته و مبانی خودشناسی و خودسازی از این اصول عقلی استخراج شده است. این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی و بر مبنای مطالعات کتابخانهای شکل گرفته و به نظر می رسد نتایج آن می تواند به شکل کاربردی مورد استفاده قرار گیرد. یافتههای این پژوهش ما را به این نتیجه رهنمون می سازد که از نظر ملاصدرا، توجه به فقر و نیاز دائمی انسان نسبت به غنی مطلق از آرایی است که معتقد به آن را، همواره به خداوند متوجه می سازد و از عذاب رهایی میبخشد؛ به همین دلیل شناخت خویش بر مبنای اصل امکان فقری کارآمد ترین اصول خودسازی را به انسان معرفی می کند. همچنین در نظام فلسفی ملاصدرا هیچ یک از شئون وجودی انسان مغفول نمانده و مطالعة آغاز انسان بدون توجه به فرجام او ناقص و ناتمام است؛ از اینرو بر مبنای اصل حرکت جوهری، میتوان تطورات گوهر وجود انسان را از مبدأ تا معاد بررسی نمود و به شناخت ویژهای از خود به عنوان وجودی در حال شدن و مستعد رشد و کمال، دست یافت. توجه به اهمیت علم و ادراکات در ساخت وجودی انسان، از نتایج اعتقاد به اصل اتحاد عاقل و معقول است و ثمرات تربیتی آن قابل تأمل می باشد. کلید واژه ها: خودشناسی، خودسازی، امکان فقری، حرکت جوهری، اتحاد عقل، عاقل و معقول.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دین و تحول اخلاقی در جهان معاصر
نویسنده:
رمضان مهدوی آزاد بنی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تربیت دینی
,
اخلاق اسلامی
,
نسبت اخلاق و دین
,
جهان معاصر
,
رابطه دین و اخلاق نزد کانت
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
نقش اخلاقی دین
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
ارزشهای اخلاقی ,
اخلاق در تعلیم و تربیت ,
هدف بعثت انبیاء ,
جهاد با نفس ,
عالم ماده ,
اصالت روح ,
عالم ماده ,
تزکیه (افعال انبیاء) ,
قرآن ,
تحول اخلاقی ,
علم زدگی ,
جهان شیشه ای ,
دهکده جهانی ,
قرآن ,
عقل(منطق) ,
فضایل اخلاقی ,
خود سازی ,
جهاد اکبر ,
علم زدگی(اصطلاح وابسته) ,
تزکیه در قرآن ,
تحولات مطلوب ,
تکنولوژی ارتباطات ,
بی مرزی ,
عالم مکانیکی ,
انعزال فیزیکی ,
تهذیب نفس ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
امام خمینی
شاپا (issn):
9112-2008
چکیده :
ادیان ضمن ارائهی تعالیم درباره سه موضوع اساسی خدا، جهان و انسان با تجویز و توصیه ارزشهای اخلاقی خاص همواره تحول اخلاقی مطلوبی را مورد هدف قرار میدهند. در متون اسلامی و در راس آنها قرآن کریم وظیفه و مأموریتی که به عهده پیامبران الهی گذاشته میشود، ثنایی بوده و دو مقوله مذکور - تعلیم و اخلاق- (تزکیه) را هدف رسالت پیامبران بیان میکند. تزکیه و اخلاق به معنای دعوت انسانها به سمت تحولات مطلوب، رسالت تردیدناپذیر و بدیهی دین (پیامبران) است. پرسشی که تحقیق حاضر قصد طرح و بیان آن را دارد، کارآمدی هدف و رسالت مذکور در جهان حاضراست. جهان معاصر با توجه به قدرت تکنولوژی ارتباطات به دهکده و به تعبیر برخی به برج شیشهای تبدیل گشت. خصیصهی عمده جهان شیشهای فقدان مرزها و موانع طبیعی و سیاسی میان انسانها و فرهنگهای متفاوت است. آیا با توجه به چنین خصیصهای، همچنان میتوان از امکان تحقق تحول اخلاقی در جهان معاصر سخن به میان آورد؟ در نوشتهی حاضر از کارآمدی ارزشهای اخلاقی در ایجاد تحول اخلاقی با تکیه بر انسانشناسی دینی(اسلامی) دفاع خواهد شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 173 تا 189
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 207
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید