جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
دکتر علی شریعتی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
تعداد رکورد ها : 31
عنوان :
بررسى ديدگاه هاى على شريعتى درباره تاريخ و اعتقادات تشيع
نویسنده:
محمدعلى يوسفى زاده، حامد منتظرى مقدم
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اهل بیت(ع)
,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
,
شیعه شناسی
,
5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی))
,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع)
,
تاریخ تشیع
,
تاریخ امامیه
,
دکتر علی شریعتی
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
شفاعت ,
اعتقادات شیعه ,
جامعه شناسی ,
احادیث شفاعت ,
شفاعت ,
عصمت اهل بیت علیهم السلام ,
مهدویت ,
شفاعت ائمه علیهم السلام ,
عالمان شیعه ,
روضه خوانی ,
تاریخ ایران (بعد از اسلام) ,
تشیع علوی ,
صفویان ,
مقامات اهل بیت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
محمدتقی مصباح یزدی
چکیده :
اين مقاله ديدگاه هاى على شريعتى درباره شيعه را موضوع بررسى خود قرار داده، كار خود را بر دو كتاب «شيعه» و «تشيع علوى و تشيع صفوى» او متمركز كرده است. شريعتى با توجه به ديدگاه جامعه شناختى خود كوشيده دين را بر اساس ديد دنيايى تفسير كند. بدين روى، نوع معانى او از «شفاعت» و «عدل» و مانند اينها غير از معانى ارائه شده در روايات است. وى در بين ائمه اطهار عليهم السلام و اصحاب ايشان، بيشتر بر امامانى كه قيام كردند نظر دارد و از بين اصحاب ايشان، بيشتر درباره ابوذر صحبت مى كند و از اصحاب ديگر ايشان نامى به ميان نمى آورد. گاهى هم بدون دليل، مطالبى را بيان كرده است، بدون اينكه روايت يا آيه اى درباره اش ذكر كند. مقاله حاضر با روش تحليلى ـ توصيفى اين مطالب را تبيين كرده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 105 تا 121
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عرفان و تزاحم اندیشه و عمل اجتماعی
نویسنده:
حسین شکرایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معرفت شناسی عرفانی
,
عرفان و عقل
,
اخلاق دینی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
علامه طباطبایی ,
مرتضی مطهری ,
سید جلال الدین آشتیانی ,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
سیاست ,
تاریخ عرفان ,
مجاهده ,
صلح کل ,
شمس الدین محمد لاهیجی ,
تعالیم عرفانی و حیات اجتماعی ,
عرفان و زندگی مدرن ,
پرورش انسان ,
حمله مغول ,
زندگی زاهدانه ,
مثنوی ,
اطاعت از استاد ,
ایمان ,
مجاهده و عمل سیاسی ,
مولانا ,
امام خمینی ,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع) ,
ابن سینا ,
پیامبر ,
دکتر علی شریعتی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
شاپا (issn):
0
چکیده :
مقاله حاضر در پی پاسخ به این سوال است که آیا رواج نگرش عرفانی مزاحم اندیشه و عمل است و موجب رخوت و رکود اجتماعی می شود؟ در جهان اسلام، شواهد تاریخی بر واقعیتی جز این دلالت دارد. ما به تحلیل موضع خواهیم پرداخت و شواهدی ذکر خواهیم کرد از نهضتها و انقلابهایی که توسط عرفا صورت پذیرفته اند، یا به دست کسانی که تحت تاثیر اندیشه های عرفانی بوده اند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 57 تا 76
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفه ی خودی در سنت اسلام گرایی و رابطه ی آن با امر سیاسی از نگاه اقبال، شریعتی، سید قطب
نویسنده:
نرگس بروغنی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
سید قطب
,
اسلام گرایی
,
اقبال
,
فلسفه خودی
,
دکتر علی شریعتی
,
اصطلاحنامه فلسفه سیاسی (در اندیشه اسلامی)
چکیده :
برخورد جهان اسلام باغرب بهعنوان یک امر اجتنابناپذیر اگر چه همیشه همراه با تنش و دشمنی نبوده، اما از همان ابتدا بهعنوان دو نیروی تأثیرگذار متفاوت مطرح شدهاند؛ که ماهیت هر یک دیگری را به چالش میکشد. اسلام همیشه بهعنوان یک تهدید مطرح بوده که محوریت تمدن غرب را به چالش کشیده و غرب نیز در نگاه مسلمانان نماد یک فرهنگ بیروح و عامل انحطاط جوامع معرفی شده است. در آغاز ورود فرهنگ غرب به جهان اسلام بیشتر شاهد تأثیرگذاری ظاهری آن بر روبنای جوامع اسلامی بودهایم؛ اما زمانی که تمدن غرب ساختارهای سیاسی، اجتماعی و بخصوص فرهنگی جوامع اسلامی را متأثر ساخت نتایج متفاوتی به همراه داشت؛ از یک طرف آموزههای آنان سبب یک انقلاب علیه شرایط سخت سیاسی و اجتماعی جوامع اسلامی بوده و از طرفی پیامآور آموزههایی بوده که اساس اندیشهی اسلامی را مورد چالش قرار داده است.تمدن غربی خواه ناخواه تأثیر خود را بر جوامع اسلامی داشته؛ و تمام ابعاد زندگی مسلمانان راتحتتآثیر خود قرار داده است؛ جهان اسلام بیشتر از هر چیز، تحتتأثیر عوامل ذهنی یا عینی همچون حضور استعمار، احساس حقارت در سطح ملی، فرهنگی و شیوع اندیشههای ضد دینی و غربگرا در موضع ضعف قرار گرفت. تأثیرپذیری از غیر، رواج گرایشات ناسیونالیستی و اختلافاتی که میان مسلمانان ایجاد شد ضرورت یک بازسازی و بازتعریف اساسی را در اندیشهها و تفکرات اسلامی مطرح ساخت.با توجه به شرایط اجتماعی و فرهنگی متفاوت جوامع اسلامی بخصوص در سه حوزهی هند، ایران و مصر، اسلام را بهعنوان تنها نیروی خودآگاه مشترک در میان خود پذیرفتهاند؛ اسلامگرایان معتقدند توانایی ذاتی اسلام بهعنوان یک نیروی آگاهیدهنده و عاملی که سبب انسانسازی و تمدنسازی در طول تاریخ بوده؛ و نوعی اعتماد به نفس، خوداندیشی و احترام به خودی را در مسلمانان تقویت نموده؛ تنها عنصری است که برای مقابله با غرب می-توان به آن متوسل شد. آن چه در این پژوهش به آن پرداخته میشود بررسی خود فرهنگی در سه حوزهی جهان اسلام یعنی هند، ایران و مصر؛ با در نظر گرفتن تفاوت میان آنها و اینکه چه تأثیری بر اندیشههای سیاسی اسلامگرایان داشته است میباشد. اگر چه نقطهی عزیمت اسلامگرایان پیرامون فلسفهی خودی، اسلام اصیل میباشد، اما روایتهای یکسانی در این زمینه ندارند؛ مسئله این است که تفاوتهای خود فرهنگی آن چنان عمیق است که باعث میشود اندیشههای سیاسی متفاوتی از دل آن بیرون آید.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خاتمیت از نظر سه متفکر مسلمان معاصر (اقبال لاهوری، مطهری و شریعتی)
نویسنده:
زهرا صالحی روش
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین خاتم
,
وحی
,
خاتمیت
,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه اسلامی
,
فلسفه دین
,
اصطلاحنامه عرفان
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
وحی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
شریعتی، علی
,
اقبال لاهوری، محمد
,
اندیشه سیاسی معاصر در جهان اسلام
,
هنر و علوم انسانی
,
اندیشه سیاسی معاصر در جهان اسلام
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
اندیشه سیاسی معاصر در جهان اسلام
,
اندیشه سیاسی معاصر در جهان اسلام
,
اندیشه سیاسی معاصر در جهان اسلام
,
اقبال لاهوری، محمد
,
شریعتی، علی
,
اندیشه سیاسی معاصر در جهان اسلام
,
هنر و علوم انسانی
,
اقبال لاهوری، محمد
,
دکتر علی شریعتی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
چکیده :
مبحث خاتمیت از جمله مسلمات دین اسلام است و مسلمانان اعم از شیعه و سنی همانگونه که به یگانگی خدا ، قرآن و رسالت انبیاء اعتقاد دارند ، به خاتمیت پیامبر اسلام (ص) نیز معترفند . در این پژوهش ، رویکرد سه تن از متفکران جهان اسلام ، یعنی علامه اقبال لاهوری ، استاد مطهری و دکتر شریعتی نسبت به مسئله خاتمیت بررسی شده و همچنین نتیجه و حاصل رویکرد آنها در جهان اسلام تبیین می شود . هدف از این پژوهش تبیین و توصیف معرفت شناسانه و تحلیل مبحث خاتمیت از نظر متفکران مذکور در دوران معاصر می باشد . شاید ضرورت و اهمیت این تحقیق از این جهت است که می خواهد نشان دهد که اسلام متعلق به یک عصر و دوران خاص نیست ، بلکه به تمام اعصار تعلق دارد و اینکه انسان عصر حاضر بدون نیاز به آمدن پیامبر دیگر می تواند از کلام الهی و تعالیم اسلام بهره گیرد و دیگر اینکه اسلام توان تطبیق با شرایط عصر و تأمین نیازهای انسان در ادوار مختلف را دارد .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مسئله خاتمیت از دیدگاه شهید مطهری، دکتر شریعتی و علامه اقبال لاهوری
نویسنده:
راضیه عباسی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
دین خاتم
,
نبوت
,
امر به معروف و نهی از منکر
,
خاتمیت
,
معارف اسلامی
,
دانشمندان
,
امر به معروف و نهی از منکر
,
اجتهاد
,
امر به معروف و نهی از منکر
,
محمد (ص)، پیامبر اسلام
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
اندیشه کلامی
,
شریعتی، علی
,
اندیشه کلامی
,
اقبال لاهوری، محمد
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
اندیشه کلامی
,
شریعتی، علی
,
اندیشه کلامی
,
اقبال لاهوری، محمد
,
دکتر علی شریعتی
,
درباره مرتضی مطهری
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
چکیده :
اصل خاتمیت به عنوان یک آموزه جزمی ومسلّم اسلام به این معناست که با بعثت رسول گرامی اسلام پرونده نبوت در دو شکل تبلیغی و تشریعی مطلقاً بسته شد. اما در عصر جدید همگام با نوآوری و دستاوردهای علمی و فنی و به چالش کشیده شدن سنت و دین، عقیده خاتمیت از جمله مقولاتی بود که از سوی برخی از اندیشمندان معاصر مورد بازاندیشی قرار گرفت. اولین شخصیتی که تفسیری نوین از خاتمیت ارائه داد اقبال لاهوری، متفکر پاکستانی بود. میتوان گفت سفرهای که اقبال در درک روشنفکرانه از دین گسترد، هنوز برای برخی روشنفکران امروز مأکولات فراوانی دارد. اما از میان متفکران معاصر شاید هیچکس به اندازه دکتر شریعتی از اقبال تأثیر نپذیرفته است. تفسیری که اقبال و به تبع او شریعتی از خاتمیت ارائه دادند در ظاهر به نفی دیانت منتهی میشد نه ختم نبوت، و همین امر واکنشهای متفاوتی را در بین اندیشمندان مسلمانبرانگیخت، که در این میان استاد مطهری نقش عمدهای در روشنگری افکار ایفا نمود. ایشان با تأکید بر بلوغ فکری و اجتماعی بشر در عصر خاتمیت و توانایی او در حفظ کتاب آسمانی خویش، تفسیری از خاتمیت ترتیب داده که بر چهار رکن استوار است: انسان و اجتماع- وضع خاص قانونگذاری اسلام- علم و اجتهاد- استعداد پایانناپذیر قرآن و سنت.رساله حاضر به قصد بررسی آراء و نظرات این سه متفکر اسلامی در باب خاتمیت در چهار فصل نگارش یافت. فصل اول شامل مقدمه و کلیاتی درباره بیان مسأله، اهداف، پیشینه تحقیق و...میباشد. فصل دوم مشتمل بر پنج گفتار: ضرورت نبوت، اهداف نبوت، لوازم معنایی وتوجیه خاتمیت، ادله اثبات خاتمیت و فلسفه ختم نبوت است. فصل سوم به بررسی نظرات سه اندیشمند مسلمان معاصر، استاد مطهری، علامه اقبال لاهوری و دکتر شریعتی در خصوص خاتمیت پرداخته و پایان این فصل به تطبیق نظرات آنها اختصاص یافته، به این نتیجه میرسیم که مقصود شریعتی و اقبال این نیست که نیاز بشر به تعلیمات الهی و وحیانی پایان یافته و بشر در اثر بلوغ فکری نیازی به این تعلیمات ندارد، بلکه مقصود ایشان استغنای از وحی جدید است نه مطلق وحی. و توجه آنان به عقل به معنای دادن وضع استقلالی به عقل در حوزه معرفتشناسی است نه چیزی بیشتر از این، لذا لازمه حرف آنان نفی دین نیست. در فصل چهارم پارهای از شبهات برون دینی و درون دینی خاتمیت آورده و به پاسخ آنها اشاره شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه علم و دین از دیدگاه دکتر علی شریعتی
نویسنده:
جواد میری، علی علی اصغری صدری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رابطه علم و دین
,
رابطه علم و دین نزد کانت
,
دکتر علی شریعتی
,
همگرایی علم و دین
کلیدواژههای فرعی :
علوم طبیعی ,
قرون وسطی ,
مذهب ,
رنسانس ,
علوم انسانی ,
تعارض علم و دین ,
وحدت علم و دین ,
نقد علم مدرن ,
رسالت علم ,
تمدن اسلامی ,
قرآن ,
علم گرایی ,
بورژوازی ,
علم مدرن ,
فئودالیسم ,
تعارض علم و دین ,
وحدت علم و دین ,
ماتریالیسم ,
قرآن ,
سرمایهداری ,
تمدن اسلامی ,
علوم انسانی (سایر) ,
علوم طبیعی ,
علوم تجربی(معرفت شناسی) ,
یونانی زدگی ,
انحصار علوم تجربی ,
آرمان متعالی ,
مذهب ماوراء علم ,
علم متعصب ,
شاپا (issn):
0
چکیده :
مسئله رابطه علم و دین از دغدغههای جدی بشر است. معمولاً این رابطه را در چهار مقوله تعارض، استقلال، گفتوگو، و وحدت دستهبندی میکنند. در این نوشته، ضمن معرفی اجمالی این چهار مقوله، در پی آنیم تا موضع شریعتی را در این باره معرفی کنیم. شریعتی با اتکا به موضوعاتی چون یونانیزدگی علم و دین در قرون وسطی، رابطه علم و سرمایهداری، نفی انحصار علوم تجربی، مقایسه میزان اعتبار علوم تجربی و انسانی، و تأکیدهای دین بر کسب علمْ موضع تعارض را نفی میکند. او با نقد علم مدرن از جهت دستاوردهای اجتماعیاش و عدم توجهش به مقوله انسان و نیز با نقد شعار علم برای علم و بیتعهدی علم تلاش میکند تا مدلی برای همگرایی دین و علم ارائه کند. شریعتی معتقد است که علم باید مسئول باشد و خود را به یک آرمان متعالی پایبند کند. او همچنین در این مسیر از دستاوردها و سخنان دانشمندان پیشرو بهره میگیرد. شریعتی در مجموع تقریباً از همه مدلهای موجود در مقوله وحدت علم و دین استفاده میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 103 تا 122
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
علی شریعتی و بومیسازی علوم
نویسنده:
علی علی اصغری صدری، جواد میری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
بومی سازی علم
,
علم بومی ایرانی
,
رابطه علم و دین نزد کانت
,
نواندیشی دینی
,
دکتر علی شریعتی
کلیدواژههای فرعی :
مصطفی ملکیان ,
فرانسیس بیکن ,
مهدی گلشنی ,
ضرورت علم بومی ,
تاثیر فرهنگ بر علم ,
نقد علم مدرن ,
امکان علم بومی ,
علم انسان محور ,
امکان بومی سازی علم ,
زمینه بومی سازی علم ,
روحیه مادی ,
روحیه قدرت طلبی ,
سیانتیسم جدید ,
اسکولاستیک جدید ,
علم ابزاری ,
بدبینی به علم ,
مدل غیر غربی علم ,
ساز و کار بومی سازی علم ,
عقب ماندگی علمی ,
علم دینی ,
غرب زدگی ,
علم و فرهنگ مادی ,
علم و فرهنگ مذهبی ,
علم بورژوا ,
سعادت جامعه ,
تمدن علمی غرب ,
تحجر علمی ,
مبارزه با مذهب ,
علم ایرانی و اسلامی ,
حوزه بومی سازی علم ,
ویژگی علم بومی ,
تفاوت عالم و روشنفکر ,
علم متعهد ,
رسالت علم ,
نسبت علم و عمل ,
مدل جهانی علم ,
فروید ,
انسان شناسی شریعتی ,
دکتر عبدالکریم سروش ,
شاپا (issn):
0
چکیده :
در این نوشته، نخست به آرای مخالفان علم بومی در ایران اشارهای میکنیم؛ سپس، برداشتهای اندیشمندان را از دیدگاه شریعتی درباره علم بومی مطرح میسازیم؛ بعد از آن، زمینههایی که شریعتی برای مدل علمی خود شرح میدهد، بررسی میکنیم. اصلیترین این زمینهها عبارتاند از: تأثیر فرهنگ بر علم، نقش محقق در علم و تفاوت علم و فکر. اینها بستر لازم برای علم بومی را فراهم میکنند؛ پس از آن، به ضرورت علم بومی در چهارچوب نقد علم مدرن از یکسو و اهمیت علم از سوی دیگر میپردازیم. معنای بومیسازی علم نزد شریعتی، حوزه بومیسازی و سازوکارهای آن، مباحث انتهایی این نوشته را تشکیل میدهند. سرانجام، مقایسه مختصری میان شریعتی و برخی اندیشمندان صورت میگیرد. در مجموع، این مقاله بر آن است تا نشان دهد میتوان شریعتی را یکی از نخستین کسانی دانست که نیاز به علم بومی را در جامعه ایران مطرح کردهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 95 تا 117
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
علی شریعتی و پوزیتیویسم
نویسنده:
جواد میری، علی اصغری صدری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
روش علم
,
ساینتیسم
,
علوم طبیعی
,
اثباتگرایی (مکتب فلسفی)
,
دکتر علی شریعتی
چکیده :
در این نوشته ضمن معرفی اجمالی پوزیتیویسم، آرای شریعتی پیرامون مؤلفه های فکری پوزیتیویست ها را شرح می دهیم؛ در بخش اول اشتراکات فکری شریعتی و پوزیتیویسم بررسی می شود که شامل روش علم، آفاقیت علوم طبیعی، دقت و اعتبار علوم طبیعی و اتکای به آن، به کاربردن روش علوم طبیعی در علوم انسانی، و تفکیک بین مرحلة شناخت و ارزیابی است. در بخش دوم اختلافات فکری شریعتی و پوزیتیویسم شرح داده می شود که شامل تأثیر فرهنگ در علم، نقد تقوای علمی و «علم برای علم»، تأثیر فرد و جامعه در علم (انفسی گری)، تفاوت علوم طبیعی و علوم انسانی در دقت و اعتبار، نقد ساینتیسم، نیاز به فلسفه و متافیزیک (رد تجربه گرایی)، و نیاز علم به شناخت واقعی انسان است. درنهایت در سنجش ارتباط شریعتی و پوزیتیویسم، روشن خواهد شد که نگاه شریعتی به علم نه کاملاً پوزیتیویستی است و نه فارغ از این اندیشه است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی اندیشه علی شریعتی و سید حسن نصر با تاکید بر نگرش به دین و روش شناسی
نویسنده:
اکرم سیدصومعه
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جامعه شناسی
,
سید حسین نصر
,
علوم انسانی
,
جامعه شناسی
,
مسایل جدید روش شناسی
,
روش شناسی
,
نگرش به دین
,
دکتر علی شریعتی
چکیده :
هدف از انجام این پژوهش بررسی تطبیقی اندیشه علی شریعتی و سیدحسن نصر با تاکید بر نگرش به دین و روش شناسی بود که از روش توصیفی و کتابخانه ای استفاده و روش تحلیل محتوا استفاده گردید. نتایج مطالعات پژوهش نشان داد که دین شناسی و اصول سنت گرایی سیدحسن نصر را می توان به شش بخش تقسیم کرد: حکمت خالده، وحدت متعالی ادیان، کثرت گرایی دینی، گرایش به تصوف، انتقاد از غرب و اعتقاد به علم و هنر قدسی، ولی دین مورد اعتماد شریعتی استک انسانی، مسئولیت آور، تعهد آفرینف ظلم ستیز، معترض، رسالتمند و در تقابل با شرک اجتماعی، روش های شناخت شریعتی عبارت ند از: الگو شناسی، تیپ شناسی و اسطوره شناسی به همراه بازگشت دوباره به متون اصلی دین است. از نظر شریعتی ایدئولوژی موتور محرکه دین است و نوعی فرهنگ جهت دار محسوب می شود که حس مسئولیت پذیری و تعهد را در انسان ها ایجاد می کند. پیامبران به عنوان برجسته ترین پیام آوران ایدئولوژی هستند اما حسین نصر عقیده دارد نهع تنها اثرات، بلکه شالوده های تمدن مدرن را باید بی اعتبار ساخت؛ از این رو با مدرنیسم شریعتی که به نظر او اسلام را تا حد یک ایدئولوژی صرف تقلیل می دهد، سخت مخالف است. افکار و روش های مطالعه نصر در چهار محور صورت بندی می شود عبارت اند از: الف- احیای سنت خای اصیل فکری ایران از راه جان بخشی دوباره به فلسفه و عرفان اسلامی؛ ب- هشدار دادن به ایرانیان در مورد سرشت علم، فلسفه و فن آوری غربی و خطرهایی که اخذ آنها برای فرهنگ ایران به بار آورد و بدین وسیله توانا ساختن ایرانیان به اینکه غرب از دیدگاهی انتقادی و نه از روی عقده حقارت بنگرند؛ ج- آگاه ساختن ایرانیان از فرهنگ ها و تمدن های آسیا به عنوان وزنه ای متعادل سازنده در برابر نفوذ تمدن غرب؛ د-کوشش در ایجاد راهی که از طریق آن حفظ اصالت فرهنگی ایران در برابر فرهنگ نوآوری و علوم غربی امکان پذیر گردد ولی افکار و روش های مطالعه شریعتی در سه محور صورت بندی می شود که عبارت است از: الف- شریعتی، به عنوان احیا کننده مذهبی ب-شریعتی، به عنوان یک مصلح اجتماعی ج-شریعتی، به عنوان یک جامعه شناس.کلیدواژه: شریعتی، سیدحسین نصر، روش شناسی، نگرش به دین، جامعه شناسی.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحقیقی در باره تاثیر افکار دکتر علی شریعتی بر روی گروهی از دانشجویان دانشگاه شیراز
نویسنده:
پرویندخت تدین
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
دانشجویان
,
افکار
,
دانشگاه شیراز
,
روانشناسی(مسایل جدید کلامی)
,
دکتر علی شریعتی
چکیده :
بمنظور بررسی تاثیر افکار دکتر علی شریعتی بر روی دانشجویان دانشگاه شیراز، پس از مطالعه کتابهای وی و انجام یک مطالعه مقدماتی، از عدهای که دانشجویان خواسته شد که نظرات و عقاید خود را در باره دکتر علی شریعتی بیان کنند. براساس این بررسی و مطالعه پرسشنامهای تنظیم و همراه با سئوالاتی در مورد خصوصیات شخصی و خانوادگی دانشجویان برای 500 نفر از دانشجویان دانشکدههای مختلف دانشگاه شیراز که بطور تصادفی انتخاب شده بودند فرستاده شد. از پرسشنامههای فرستاده شده 200 پرسشنامه تکمیل و عودت داده شد. نتایج حاصل از این تحقیق نشان میدهد که : 1 - 95 درصد از کل دانشجویان شرکت کننده در این تحقیق با آثار دکتر علی شریعتی آشنا بودند. 2 - کتابهای دکتر شریعتی در ایجاد احساس مسئولیت در برابر انقلاب ، تزکیه نفس و خودسازی، نظم منطقی در بحثها، افزایش سطح آگاهی و انتقال آنها بدیگران، گرایش به اسلام و درک فهم کامل اسلام راستین، و نقاب برگرفتن از چهره کریه رژیم طاغوتی موثر بوده است . 3 - عده نسبتا زیادی (67 درصد) از آزمودنیهای این تحقیق برای مطالعه و خواندن کتابهای مرحوم دکتر شریعتی (قبل از انقلاب) حاضر به هر گونه مواجهه با خطر و فداکاری بودهاند. 4 - عده معتنابهی (79 درصد) از آزمودنیهای این تحقیق نقش دکتر شریعتی را در ایجاد زمینه فکری برای بثمررسیدن انقلاب اسلامی به رهبری امامخمینی و موثرتر از دیگران (آیتالله طالقانی، استاد مطهری، آل احمد و ...) دانسته هرچند که دیگران را نیز در این امر خطیر سهیم دانستهاند. 5 - بنظر آزمودنیهای این تحقیق سهم دکتر شریعتی در کل انقلاب بطور متوسط 22 درصد بوده است . 6 - عده معتنابهی از آزمودنیهای این تحقیق کتابها "پدر و مادر ما متهمیم" (77 درصد)، "فاطمه فاطمه است " (73 درصد) و "آری این چنین بود برادر (70 درصد) را خواندهاند. 7 - آزمودنیهای این تحقیق تقریبا" همه کتابهای دکتر را در یک ردیف دانسته و بطور پراکنده کتابهای دکتر شریعتی را انتخاب نمودهاند و در عین حال کتاب اسلامشناسی (24 درصد) و پدر و مادر ما متهمیم (15 درصد) و فاطمه فاطمه است (14 درصد) را بر دیگر کتابهای دکتر شریعتی ترجیح دادهاند. 8 - عقیده آزمودنیهای این تحقیق در باره تاثیر کتابهای دکتر شریعتی در بوجودآوردن زمینه فکری این انقلاب پراکندگی نظرات آنها را در این باره میرساند. و دراین زمینه عده معدودی کتاب شهادت (5ˆ19 درصد) و "تشیع علوی و صفوی" (13 درصد) و اسلامشناسی (5ˆ12 درصد) را موثرترین دانستهاند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
تعداد رکورد ها : 31
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید