جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
کلام امامیه
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
تعداد رکورد ها : 249
عنوان :
شوارق الالهام فی شرح تجرید الکلام المجلد 5
نویسنده:
عبدالرزاق لاهیجی؛ مقدمه نویس: جعفر سبحانی؛ محقق: اکبر اسدعلیزاده
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
متن
وضعیت نشر :
قم: مؤسسه امام صادق (ع),
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
حکمت متعالیه
,
کلام امامیه
,
آراء کلامی
,
فلسفه اسلامی
,
حکمت مشاء
,
01. خداشناسی (کلام)
,
19. مسایل کلامی
,
اثبات خدا
,
صفات الهی
,
عقاید شیعه امامیه
,
براهین خداشناسی
,
صفات خدا
,
تعلیم آموزه های دینی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
13. علم کلام
,
کتب کلام شیعه
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ملا عبدالرزاق لاهیجی
,
جعفر سبحانی
شابک (isbn):
978-964-357-447-5
چکیده :
شَوارق الالهام فی شَرح تَجریدِ الكلام تألیف عبدالرزاق فیاض لاهیجی، شرحی است مزجی به زبان عربی بر تجرید الاعتقادِ خواجه نصیرالدین طوسی. این شرح پس از مجموع شروح میرسید احمد علوی بر تجرید، مفصل ترین شرح این کتاب به شمار می آید. این کتاب به پایان نرسیده است و تنها دربردارنده شرح مقصد اول و دوم و بخشی از مقصد سوم تجرید است. در این شرح الفاظ و عبارات تجرید را به روشنی توضیح می دهد. به نظر وی کتاب تجرید به لحاظ ترتیب مسائل، جامعیت و اشتمال بر تحقیقات و فواید مهم کلامی و حکمی، تقریر ادله به نحو دقیق و مختصر و به دور بودن از زواید و مطالب غیر مفید، در میان کتب کلامی ممتاز و بی نظیر است. لاهیجی بسیاری از این شروح تجرید را ناکام میداند. پس از نگارش شوارق الالهام، این کتاب با استقبال روبرو شد و حواشی و تعلیقات بسیاری بر آن نوشته شد. نقل قول های فراوان از کتاب فلسفی و کلامی پیشینیان، از خصوصیات این کتاب است. این نقل قول ها حجم زیادی از کتاب را تشکیل می دهد. با توجه به مشی لاهیجی، صبغه فلسفی شوارق پررنگ تر از صبغه کلامی است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مسئله شر در کلام امامیه
نویسنده:
حسین عمادزاده، مهدی فرمانیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شرور
,
شرور (مسائل جدید کلامی)
,
شر
,
مسئله شر در کلام امامیه
کلیدواژههای فرعی :
کلام امامیه ,
مصلحت الهی ,
مصلحت الهی ,
قرآن ,
شر وجودی ,
قرآن کریم ,
شر وجودی ,
اصل عوض ,
اصل انتصاف ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
علامه حلی
,
مرتضی مطهری
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
2383-3165
چکیده :
متکلمان قبل از خواجه که کلام به معنی اخص، فلسفی نشده بود؛ راه حل مسئله شر را از آیات و روایات اهل بیت به دست آوردهاند. به همین دلیل راهحلهای آنان با نظریات فلسفی در باب شرور متفاوت است. متکلمین امامیه، شر را صادر از خدا میدانستند و در عین حال، آن را با صفت خیرخواهی مطلق خداوند -مأخوذ از الاهیات مسیحیت- متضاد نمیشمردند. در کلام امامیه، خداوند حکیم است و وجود شرور به دلیل حکمت الاهی است و گزاف و بیهوده نیست. لذا شرور و بلایای عالم مادی حسن و نیکو هستند؛ زیرا خداوند، شر را با دو اصل « انتصاف» و « عوض» جبران میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 303 تا 322
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مقایسهای امامت از دیدگاه زیدیه، اسماعیلیه و امامیه اثنی عشری
نویسنده:
سیدابراهیم هاشمپور
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
امامیه
,
کلام امامیه
,
امامت
,
زیدیه
,
ائمه شیعه(ع)
,
معارف اسلامی
,
فرقه های شیعه
,
فقه جعفری
,
5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی))
,
اسماعیلیه Ismailism (فرق تشیع)
,
زیدیه Zaydism (فرق تشیع)
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
تجزیه و تحلیل مقایسهای
چکیده :
پژوهش حاضر به بررسی مقایسهای امامت از دیدگاه سه گروه عمده شیعی یعنی زیدیه و اسماعیلیه و امامیه میپردازد. مسئله امامت یکی از مسائل اساسی و مورد قبول همه فرقه های شیعی است. اگرچه همه فرق تشیع در اصل مسئله امامت و جانشینی بعد از پیامبر(ص) با هم اتفاق نظر دارند و امام را جانشین برحق پیامبر میدانند، اما در فروعات آن دچار اختلاف شدهاند. با آغاز سده دوم هجری گروهی از شیعیان که بعدها زیدیه نامیده شدند، خود را از بدنه عمومی شیعه جدا کردند. آنان همچون دیگر شیعیان امامت امام علی(ع)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) را به عنوان امام معصوم پذیرفتند، اما از آن پس امام را رهبری غیرمنصوص میدانستند که با وجود داشتن مجموعهای از صلاحیتها برعلیه حکومتهای ظلم و جور قیام کرده باشد. گروهی دیگر به نام اسماعیلیه هستند، که به امامت اسماعیل، فرزند بزرگ امام صادق(ع) معتقد شدند و بر این بودند که اسماعیل نمرده و مرگ وی در زمان حیات پدرش را انکار کردند. اسماعیلیه وجود امام را در جامعه ضروری دانسته و صفاتی متعالی همچون علم و عصمت و ... را برای او لازم میدانستند. اینان ویژگیهای خاصی برای امام قائل هستند که از جمله آنها قطب عالم بودن، واسطهی فیض بودن، مفسر باطنی امور و ... است. گروه سوم امامیه یا همان شیعه اثنیعشری هستند که امامت و جانشینی بعد از پیامبر(ص) را امری الهی دانسته که امام اول آن بوسیله پیامبر بر مردم معرفی میگردد و بعد از او هر امامی امام بعد از خودش را به مردم معرفی میکند. اینان معتقدند ائمه دوازدهگانه همگی معصوم هستند تا اینکه امر امامت به حضرت مهدی(ع) میرسد و او به خاطر شرایط زمانه از نظرها غایب است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اندیشه های کلامی شیخ مفید
نویسنده:
نصرالله پورجوادی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: مرکز نشر دانشگاهی ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
متکلمان شیعه
,
کلام امامیه
,
شیعه شناسی
,
13. علم کلام
,
5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی))
,
درباره شیخ مفید
کلیدواژههای فرعی :
معتزله (اهل سنت) ,
خاندان نوبختی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
سید مرتضی: علی بن حسین بن موسی
چکیده :
این مقاله بررسی و نقد کتابی از مارتین مکدرموت درباره کلام شیعه و ترجمه آن به فارسی است .
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 195 تا 200
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بداء: نقد و بررسی نظریه های اندیشمندان مسلمان
نویسنده:
نوریه ریاضی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید
,
قضا و قدر
,
البداء
,
نسخ
,
لوح محو و اثبات
,
01. خداشناسی (کلام)
,
صفات الهی
کلیدواژههای فرعی :
جبر ,
توحید ,
خداشناسی ,
کلام امامیه ,
احاطه علمی حق ,
سرنوشت قطعی ,
عبادت عقول ,
شروط تحقق بدا ,
منبع بداء ,
علم مخزون حق تعالی ,
تفکیک بداء از نسخ ,
اطلاق قدرت خداوند ,
قرآن ,
تاویل بدا به نسخ ,
اراده ازلیه خداوند ,
رابطه توحید و بداء ,
اهمیت اعتقاد به بدا ,
صفات خدا ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
سید مرتضی: علی بن حسین بن موسی
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
این مقاله به دنبال یافتن پاسخ این پرسش است که با توجه به ازلی و ذاتی بودن علم و اراده خداوند، آیا این صفات تغییر پذیرند؟ در صورت مثبت بودن پاسخ، این تغییر چگونه و در چه شرایطی رخ می دهد؟ پرسش بالا در آموزه بداء، که از عقاید پیروان فرقه شیعه اثنی عشری است، به خوبی پاسخ داده شده است. در میان اندیشمندان شیعه، در مورد بداء، دو رویکرد به چشم می خورد: در رویکرد اول، بداء نوعی نسخ است و نسبت آن به خدا مجازی تلقی می شود. یکی از ایرادهای این رویکرد این است که همه مسلمانان نسخ را قبول دارند؛ بنابراین اگر بداء امری مستقل از نسخ بوده، نسبت آن به خدا حقیقی است. این رویکرد، که از تاویل روایات اهل بیت (ع) برگرفته شده است، بداء را اظهار امر تازه از علم مخزون خدا می داند. به نظر می رسد علت مخالفت بعضی از فرقه های مسلمان با بداء، برداشت نادرست از آن است که مستلزم نسبت دادن عجز و جهل به خداوند می شود. اما با توجه به آیه "کل یوم هو فی شان" که سلطنت مطلق خدا بر هستی را ثابت می کند، حکمت عدم استمرار وضع سابق، که معنای درست بداء است، توجیه روشنی می یابد. مقاله رویکرد دوم را اثبات می کند که دو نتیجه مهم از آن به دست می آید: نخست این که حقیقت بداء مستلزم هیچ تغییری در علم و اراده خدا نیست. بنابراین مخالفت بعضی فرقه ها با بداء منطقی نیست؛ و نتیجه دوم این که اختلاف فرق دیگر با شیعه صرفا لفظی و سطحی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 25 تا 38
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مسائل العکبریة
نویسنده:
محمد بن محمد مفید؛ مصحح: علی اکبر الهی خراسانی
نوع منبع :
کتاب , پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم: الموتمر العالمی لالفیة الشیخ المفید,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
کلام امامیه
,
مسائل اعتقادی
,
19. مسایل کلامی
,
امامت
,
معاد(کلام)
,
عقاید شیعه امامیه
,
حیات اخروی
,
جمع آوری قرآن
,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
,
شیعه شناسی
,
و دیگر موضوعات مرتبط با کلام
,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
,
13. علم کلام
,
کتب کلام شیعه
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
شماره ديويي:
297/4172
چکیده :
کتاب «المسائل العکبریة» ۵۱ سؤال اعتقادی و کلامی است که «حاجب ابو اللیث بن سراج» از شیخ مفید پرسیده و شیخ مفید نیز به آنها پاسخ داده است. کتاب «المسائل العکبریة» در مباحث عقیدتی کتابی ارزشمند و قابل توجه می باشد. ابو اللیث، مطرح کننده سؤالات، شخصیتی برجسته و دانشمند بوده و از میان آیات قرآن و روایات اهل بیت، سؤالاتی بسیار جالب توجه و دقیق مطرح نموده و شیخ مفید نیز با بیانی شیوا و رسا به پاسخ گویی آنها پرداخته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کتاب: تمهید الاصول فی علم الکلام
نویسنده:
علی بن الحسین علمالهدی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , شرح اثر
وضعیت نشر :
تهران : دانشگاه تهران، مؤسسه انتشارات و چاپ,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
توحید
,
کلام امامیه
,
امامت
,
معاد(کلام)
,
نبوت
,
عدل الهی
,
شیعه امامیه - اصول دین
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
سید مرتضی: علی بن حسین بن موسی
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
چکیده :
در اثر حاضر، قسمت عمدهاى از معارف دقيق و اصول كلى علمى و فلسفى گنجانده شده است و معتقدات شيعه با فرق ديگر مسلمانان و غير مسلمانان مقايسه گرديده و آنچه بر مبناى اصول تشيع خالص درست به نظر آمده، با ذكر دليل و سند محكم، به اثبات رسيده است و به اعتراضات مخالفين، پاسخ گفته شده است. در تنظيم كتاب حاضر، توجه به اين نكته ضرورى بود كه علم كلام در آغاز توسط گروه معتزله به وجود آمد و مسائل اصلى آن در پنج اصل، تنظيم شدند و همه آنان متعهد بر اين شدند كه همگى متفق بر اين پنج اصل باشند و به ديگران هم آن را بقبولانند. اين پنج اصل عبارتند از: توحيد و بحث صفات؛ عدل؛ وعد و وعيد؛ منزلت بينالمنزلتين و امر به معروف و نهى از منكر. هدف اصلى آنان از اين كار، جلوگيرى از برخوردهاى قولى و عملى و زدوخورد بين فرقههاى مسلمانان بود. به همين ملاحظه در هر موضوعى حد متوسطى از عقايد گوناگون را گرفتند تا همه را بر آن متفق و متحد گردانند و به اين وسيله، آشتى و صلح برقرار نمايند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کتاب: الحكايات : في مخالفات المعتزلة من العدلية و الفرق بينهم و بين الشيعة الإمامية
نویسنده:
محمد بن محمد مفید
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
قم: المؤتمر العالمي لألفية الشيخ المفيد,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
کلام امامیه
,
صفات خدا
,
کلام معتزله
,
13. علم کلام
,
5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی))
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
کد کنگره:
BP 209/7 /م7ک9 9.ش*
چکیده :
این کتاب آراء و عقايد معتزله را نقد و فرق بين اماميه عدليه را با آنها بيان مىكند. در واقع جوابهاى مولف کتاب است به سؤالهاى سيد مرتضى.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معارف کلامی شیعه (کلیات امامت)
نویسنده:
جمعی از نویسندگان؛ ويراستاران: حميدرضا شريعتمداري، مهدي فرمانيان كاشاني؛ ناظر: احمد احمدي
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه ادیان و مذاهب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امام شناسی
,
امامت
,
13. علم کلام
,
کتب کلام شیعه
کلیدواژههای فرعی :
کلام شیعه ,
کلام امامیه ,
17. فرق کلامی ,
19. مسایل کلامی ,
آیات امامت ,
احادیث امامت ,
دلایل امامت ,
صفات امام (ع ) ,
عقاید اسماعیلیه ,
عقاید اهل سنت ,
علم امام (ع) ,
امامت عامه ,
عقاید شیعه امامیه ,
عصمت امام (ع) ,
ولایت سیاسی ,
احادیث و روایات ,
شیعه شناسی ,
عقاید زیدیه ,
شابک (isbn):
978-600-6730-17-2
چکیده :
«معارف کلامی شیعه» عنوان سری کتاب هایی در موضوع کلام امامیه است كه كتاب حاضر آغازین کتابش است كه به کلیات امامت می پردازد. نویسندگان این کتاب که اغلب از اعضای هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب هستند، مباحث کلی امامت را بطور نسبتا مبسوط مورد بررسی قرار داده و دیدگاه های غالب امامی را در باب آنها ارائه کرده اند، همچنان که در نگاهی کلی، امامت از منظر زیدیه، اسماعیلیه و اهل سنت را نیز گزارش کرده اند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کتاب المسلك في أصول الدين
نویسنده:
جعفر بن حسن محقق حلی
نوع منبع :
مدخل آثار(دانشنامه آثار)
منابع دیجیتالی :
متن
وضعیت نشر :
ویکی نور,
کلیدواژههای اصلی :
کلام امامیه
,
اصول دین
کلیدواژههای فرعی :
صفات سلبیه ( الهی ) ,
صفات ثبوتی(مقابل سلبی) ,
اثبات علم به صانع ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محقق حلی: نجم الدین ابوالقاسم جعفر بن حسن بن سعید
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
تعداد رکورد ها : 249
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید