جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 187
سعادت واقعي انسان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
براي اگاهي براي فهميدن كلمه اي مي بايست كه به ضد آن توجه كرد! در بحث خودمان، ضد«سعادت » ، «شقاوت» است 1- سعد و سعادت بمعنى نيكبختى است چنانكه شقوة و شقاوت بمعنى بدبختى است 2- راغب گفته: سعد و سعادت آنست كه ؛كارهاى الهى، انسان را در رسيدن بخير يارى كن بیشتر ...
ابعاد هويت و ساحت هاي وجودي انسان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
انسان موجودى دو بعدى يعنى جسمانى و روحانى است. شايد بتوان در پرتو علم و دانش روز به زوايا و ابعاد گوناگون جسم و بدن انسان آگاه شد؛ ولى شناخت ساحت هاى وجودى روح انسان به طور كامل امكان پذير نيست؛ زيرا روح انسان جلوه و مظهر برجسته حق تعالى و مرتبط با بیشتر ...
وسوسه نفس و شيطان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
نفس اماره نيرويي است برخاسته از گرايش هاي حيواني درون بشر كه بايد تحت تدبير قوه عاقله قرار گرفته و خواسته هاي او تعديل شود. در اين ميانه «شيطان نقش كمك كننده به هواي نفس را دارد. اگر هواي نفس نمي داشتيم شيطان توان نداشت آن را در ما ايجاد كند. هنگامي بیشتر ...
انسان در چشم انداز اسلام
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
انسان در جهان بيني اسلامي داستاني شگفت دارد. انسانِ اسلام تنها يك حيوان مستقيم القامه كه ناخني پهن دارد و با دو پا راه مي‌رود و سخن مي‌گويد نيست؛ اين موجود از نظر قرآن ژرف‌تر و مرموزتر از اين است كه بتوان آن را با اين چند كلمه تعريف كرد. از نظر قرآن بیشتر ...
چيستي فطرت
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
فطرت در لغت عرب از «فطر» مشتق شده و به معناى ابداع، اختراع، ابتدا و آفرينش نو و بى سابقه مى باشد. العين، خليل، ج 7، ص 417؛ اساس البلاغه، ص 344. «فطرت» به گونه اى خاص از آفرينش گفته مى شود كه براى نخستين بار، بدون پيشينه و بدون الگوبردارى و تقليد ا بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
انسان کامل کيست
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در پاسخ به پرسش شما دوست گرامي بايد گفت اصطلاح عرفاني «انسان كامل» گرچه در قرآن كريم و روايات بكار نرفته است، اما وجهه الهي انسان - كه همان معناي انسان كامل است - در قرآن كريم مورد اشاره قرار گرفته علاوه بر آنكه تعدادي از تفاسير اين اصطلاح را به كار بیشتر ...
فرق نفس اماره و شيطان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
نفس اماره درجه و مرتبه اي از مراتب نفس و روح انسان است. كه در آن حال نفس انسان به دليل عدم رشد و تعالي حقيقي، در رتبه اي است كه او را امر به بدي و پليدي مي كند و از عقل او فرمان نمي برد. همانطور كه نفس لوامه يا نفس مطمئنه نيز هر يك مربوط به مرتبه اي بیشتر ...
مقصود از خودشناسي
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
انسان داراي دو جنبه مادّي و فرامادّي است. به ديگر سخن انسان يك «تن» دارد و يك «من» كه از آن به «روح الهي» يا «گوهري مجرّد» و «ملكوتي» تعبير مي شود. «تن» و بُعد جسماني انسان زوال پذير است و همواره در حال دگرگوني و تحوّل و تغيير است و هر عضوي از عضو دي بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
معناي هوس
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
ميل نفس و خواهش دل به کامراني و شهوات را هوي و هوس نامند. از نظر فلسفي نفس شاني از روح انسان است كه مديريت قواي نفساني مانند شهوت و غضب، تن و جنبه هاي طبيعي انسان را به عهده دارد. بايد دانست كه در مديريت نفساني طبيعيت انسان، غرايز نقش به سزايي دارند بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
عوامل کاهش معنويت و درمان آن
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در پاسخ به مطالب زير توجه كنيد : الف. اين پرسش شما نشان مي دهد كه: اولا، چراغ معنويت در قلب و جان شما هنوز روشن است و ثانيا، اين كه شما مورد توجه حق تعالي هستيد چه اين كه اگر او نمي خواست شما هرگز چنين احساسي را نداشتيد و به دنبال راه حل نبوديد. ب‌. بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 187