جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 383
کانت و خلق آزادی: یک مسئله الهیاتی
نویسنده:
Insole, Christopher J
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Oxford University Press ,
چکیده :
چکیده ماشینی : کانت فعالانه با این مسئله مبارزه می کند که چگونه می توان کنش خلاق خدا را در رابطه با آزادی انسان تصور کرد. او به این دیدگاه می رسد که آزادی انسان تنها در صورتی می تواند محفوظ بماند که خداوند به طرق خاصی از جهان خلقت کناره گیری کند. دو رکن فلسفه بالغ کانت - ایده آلیسم استعلایی و آزادی - تا حدی به دلیل نیاز کانت به ارائه راه حلی برای مشکل الهیات خود شکل گرفته و انگیزه یافته است. سنت الهیات قرون وسطایی و اوایل مدرن، فعل الهی را بر خلاف عمل هیچ موجود مخلوقی تصور می کند. وقتی مخلوق عمل می کند، خداوند مستقیماً باعث این عمل می شود، اما بدون اینکه از آزادی مخلوق کاسته شود. کانت صراحتاً این گزارش از توافق الهی و انسانی را مورد بحث قرار می دهد و آن را رد می کند. این رد پیامدهای قابل توجه و شگفت‌انگیزی برای فلسفه گسترده‌تر کانت دارد و ادعاهای غیرقابل درک در فلسفه انتقادی او را توضیح می‌دهد. کریستوفر جی. اینسول با درگیر شدن با طیف وسیعی از متون کانت از سال 1749 تا اوایل دهه 1800، مطالعه ای قطعی در تاریخ ایده ها ارائه می دهد. بسیاری از این متون تا به امروز در مطالعات کانت مورد توجه اندکی بوده یا اصلاً مورد توجه قرار نگرفته اند. Insole اندیشه کانت را در ارتباط با مواضع تاریخی و سنتی متعدد قرار می دهد و این مواضع را با درگیری نزدیک با بحث های اخیر در فلسفه تحلیلی و الهیات سیستماتیک روشن می کند. کانت وقتی با دشواری ارتباط آزادی الهی و انسانی دست و پنجه نرم می کند، بی وقفه صادق است. این مطالعه، مبارزه و میراث الهیات کانت، به قلب مشکل در دریافت مدرن آنچه سنت مسیحی در مورد آزادی انسان تأیید کرده است، می رود. به این ترتیب، کتاب یکی از خطوط گسل تعریف کننده در الهیات و فلسفه مدرن را روشن می کند.
علم و حساسیت از دبلیو وی کواین: سخنرانی درباره ایمانوئل کانت در 1980 [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Robert Sinclair
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Springer International Publishing;Palgrave Macmillan,
چکیده :
ترجمه ماشینی: در این کتاب، سخنرانی های امانوئل کانت از W. V. Quine با عنوان Science and Sensibilia برای اولین بار به زبان انگلیسی منتشر شده است. این سخنرانی‌ها نشان‌دهنده مرحله مهمی در توسعه تفکر بعدی کواین است، جایی که او در شرح خود از مراحل از تحریک حسی تا نظریه علمی، و در استفاده بیشتر از آنها برای ارزیابی میزان ذهنی، صریح‌تر در مورد اهمیت محدودیت‌های فیزیکی واژگان قابل دفاع است این سخنرانی‌ها که به‌عنوان یک واحد در نظر گرفته می‌شوند، شکاف مهمی را در درک ما از پیشرفت فلسفی او از اثر او در سال 1973 با نام «ریشه‌های مرجع» تا آثار بعدی‌اش پر می‌کنند. این جلد همچنین حاوی مقدمه ای است که محتوای و اهمیت فلسفی سخنرانی ها را بیان می کند. علاوه بر این، چندین مقاله نوشته شده توسط محققان برجسته فلسفه کواین بینش بیشتری در مورد مسائل مهم مطرح شده در سخنرانی ها ارائه می دهد.
فلسفه نظری پس از 1781 [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Immanuel Kant, Henry Allison Boston (Editor, Translator), Peter Heath, Gary Hatfield (Translator), Michael Friedman
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Cambridge University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: این جلد اولین جلدی است که نوشته‌هایی را که کانت منتشر کرده است برای عمومیت بخشیدن، خلاصه کردن، تقویت و دفاع از آموزه‌های شاهکار خود، یعنی نقد عقل محض در سال 1781، گردآوری می‌کند. Prolegomena اغلب به دانش آموزان توصیه می شود، اما متون دیگر نیز نمایندگان مهم رشد فکری کانت هستند. این مجموعه شامل یادداشت های زبانی فراوان و واژه نامه ای از اصطلاحات کلیدی است. مقدمه‌های سرمقاله و یادداشت‌های توضیحی، چیزهای زیادی را در مورد استقبال انتقادی متافیزیک‌دانان زمان خود از کانت و همچنین تلاش‌های او برای منحرف کردن مخالفانش آشکار می‌کند.
کانت و وحدت عقل [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
John Saunders
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : دستاورد امانوئل کانت در نشان دادن قدرت قانون‌بخش عقل انسان در مبانی متافیزیکی شناخت انسان و دفاع از آزادی انسان است. نیروی عقل پاسخ او به نگاه مکانیکی به طبیعت و شک در اخلاق، زیبایی شناسی و دین بود. در حالی که عقل بر تئوری و عمل گسترش می‌یابد، او اصرار داشت که این یک دلیل بود: وحدت. من از وحدت عقل به عنوان کلید درک پروژه فلسفی کانت دفاع می کنم. با توجه به خروجی عظیم او، این یک جاه طلبی ناگزیر ناقص است. پس از یک فصل مقدماتی (ch1)، توضیحی از نقش کلیدی اصل (ch2) ارائه می‌شود و به دنبال آن یک درک سه‌گانه از خود عقل (ch3) با ایده‌ها و فرض‌های آن (ch4) پیشنهاد می‌شود. اینها دانش نظری و عملی ما را در مورد علایق متفاوت عقل گسترش می‌دهند (قسمت 5)، البته با مشکلات مفهومی در انگیزش و احترام (بخش 6). با وجود قوای مختلف، دلیل نظری و عملی نمی تواند تعارض داشته باشد، زیرا دو دلیل وجود ندارد. فرد باید دارای اولویت باشد که عملی بودن آن نشان داده شده است (قسمت 7). آموزه اخیر پیامدهایی برای الهیات عقلانی کانت و جهان بینی گسترده تر او دارد. اصل عالی اخلاق، محصول عقل جهانی شده، سرنوشت نوع بشر را برجسته می کند و به ایمان اخلاقی منحصر به فرد انسان می انجامد. به حکم عقل، ما اراده داریم که به هدف نهایی خود پی ببریم. توجیه وحدت عقل (چ8) به ایده تنظیمی بالاترین هوش به عنوان یک اکتشافی منجر می شود. فلسفه اخلاقی کانت در مفهوم عالی ترین خیر به عنوان پایان نهایی زندگی بشر به اوج خود می رسد (چ9). من پیش از این که به این نتیجه برسم که از نظر کانت، ما نه تنها به جهان طبیعت، بلکه به جهانی اسمی تعلق داریم که در آن خدا و زندگی آینده ممکن است امید عقل محدود ما باشد، به تفاسیر سکولار و مذهبی آن می پردازم.
صلح همیشگی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
کانت؛ مترجم: کمپل اسمیت
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
لندن: ,
چکیده :
در این رساله، کانت به دولت‌ها برنامه‌ای برای برقراری صلح بین آن‌ها ارائه می‌دهد. «پیش‌شرط‌های صلح پایدار» شامل قدم‌هایی است که باید با سرعت هرچه تمام‌تر برداشته شوند. برقراری صلح، هرگاه با یک شرط مخفی برای جنگ در آینده باشد، معتبر نخواهد بود. هیچ کشوری مستقل موجودی نباید از راه وراثت مبادله، خرید و فروش و… تحت مالکیت کشوری دیگر در آید. ارتش‌های ثابت به تدریج باید برچیده شوند. هیچ کشوری نباید خود را به واسطه امور برون مرزی همچون جنگ مقروض کند. هیچ کشوری حق ندارد با تمسک به زور در تشکیل یا ادراه کشوری دخالت کند. هیچ دولتی نباید به هنگام جنگ با کشوری دیگر به خود اجازه تمسک به آن از قبیل اقدامات خصمانه‌ای را دهد که اعتماد دو سویه میان طرف‌های درگیر را برای صلح آینده ناممکن می‌سازد. اصول قطعی صلح پایدار نیز، که اجرای آن‌ها نه تنها به معنای ترک مخاصمات بلکه به معنای ایجاد صلح پایدار است، در بخش دوم طی سه فصل ارائه شده‌است: اصل اول؛ ساختار مدنی همه کشورها می‌باید جمهوری باشد. اصل دوم؛ قانون ملل می‌باید بر فدرالیسم کشورهای آزاد بنا شود. اصل سوم؛ حق شهروندی جهان می‌باید پذیرش بیگانگان تلقی شود. دو متمم این رساله حاوی استدلال‌هایی دربارهٔ رابطه طبیعت انسانی و آغازگری جنگ یا صلح طلبی او است.
اخلاق پیش-انتقادی کانت [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Paul Arthur Schilpp
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
دین در محدوده عقل تنها [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
کانت. مترجم: جی. دبلیو. سمپل
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Edinburg: ,
چکیده :
دین در محدوده عقل تنها شرح مقابله خیر و شر در وجود انسان و بروز آثار آن در رفتارهای فردی و اجتماعی است. این کتاب در چهار فصل تدوین یافته است: در فصل نخست از بنیاد 'شر 'در طبیعت انسان و مقابله 'خیر ' با آن سخن گفته سپس درباره لزوم انقلابی اساسی در شخصیت انسان برای اصلاح اخلاقی توضیح داده می‌شود. فصل دوم به تضاد میان دو اصل خیر و شر در وجود انسان اختصاص یافته و چگونگی حاکمیت اصل 'شر 'بر وجود انسان به بحث گذاشته می‌شود. در فصل سوم چگونگی استقرار اصل 'خیر 'از طریق تاسیس جامعه مدنی اصول الهی (عقلانی) تشریح شده است .در فصل پایانی نیز پس از بیان معنی و مفهوم خدمت دینی شبه خدمت یا خدمت کاذب نقد می‌شود. #کتابناک
 نقد قوه حکم [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
کانت؛ مترجم : جی. اچ. برنارد
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
New York: ,
چکیده :
نقد قوهٔ حکم-که به دو بخش زیبایی‌شناسی و غایت‌شناسی، قابل تقسیم است-در «سگانی» (تریلوژیِ) نقدیِ کانت، اثری است که نقش میانجی و پیونددهندهٔ دو اثر دیگر، یعنی نقد عقلِ محض و نقدِ عقلِ عملی را بر عهده دارد و گذار از فلسفهٔ نظری به فلسفهٔ اخلاق را عملی می‌کند. کانت، همان‌گونه که برای عقل محض و عقل عملی اصولی پیشین جستجو می‌کرد، برای قوهٔ حکم نیز، که قوه‌ای است مربوط به احساس لذت و الم، در جستجوی مبانی پیشین برآمد و کوشید فلسفه‌ای پیشین از ذوق برپا کند. مبنا یا اصل بنیادیِ نهفته در شالودهٔ قوهٔ حکم، غایت‌مندی طبیعت است. این غایت‌مندی به دو صورت ممکن است: یا صوری و ذهنی یا واقعی و عینی. حکم به‌غایت‌مندی صورت یک عین بدون آن‌که هیچ غایت معینی برای آن قائل شویم، حکم زیباشناختی است، و اگر غایت معینی برای آن در نظر بگیریم، حکم غایت‌شناختی است. بر همین مبنا، نقد قوهٔ حکم نیز به دو بخش اصلی تقسیم می‌شود: در بخش اول، فلسفهٔ ذوق (مبحث زیبا و والا)، و در بخش دوم، غایت‌شناسی و غایت‌شناسیِ طبیعت بررسی می‌شود، و بدین‌گونه سرانجام تأمل دربارهٔ زیبایی و نظم، زیباشناسی و غایت‌شناسی، در یک کل واحد، به‌هم پیوند می‌یابد.
نقد عقل عملی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
کانت؛ مترجم: توماس کینگسمیل آبوت
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
University of Delhi: Arts library,
چکیده :
این نقد نیز همانند نقد عقل محض به دو بخش «عناصر» و «روش شناسی» تقسیم شده است. بخش عناصر آن نیز همانند بخش «عناصر» نقد عقل محض به دو دفتر «آنالیتیک یا تحلیل» و «دیالکتیک یا جدل» تقسیم می شود. ولی تفاوت هایی اساسی نیز میان آنها موجود است. از جمله اینکه ماحصل «تحلیل» در نقد نخست این است که معرفت مشروع و راستین معرفتی است که به شهود (ادراک حسی) وفادار بماند و پا را از دایرۀ تجربه ممکن فراتر نگذارد. ولی دستاورد «تحلیل» در نقد دوم این است که عمل اخلاقی راستین، عملی است که از قید هرگونه امر تجربی محسوس آزاد باشد و فقط از عقل محض نشأت بگیرد. در حالی که در نقد نخست هرگونه عقل (که در اینجا عقل نظری است) که از قید تجربه آزاد گردد، متعالی می شود و عملکردی ناصواب و نامشروع دارد، در نقد دوم عکس مطلب صادق است، به این معنا که عقل عملی در صورت وابستگی به تجربه متعالی و نامشروع می شود. در دفتر «جدل» نقد دوم نیز همانند نقد نخست، نشان می دهد که عقل محض با تعارض هایی مواجه است. اگر نتیجۀ تعارض های عقل نظری عمدتاً سلبی است و این تعارض ها حکایت از آن دارند که راه عالم معقول (ماوراء طبیعت) به روی ما بسته است، ولی در «جدل» عقل عملی، به نتایجی ایجابی دست پیدا می کنیم. مسائلی که در نقد نخست، عقل نظری در مورد آنها لاادری گری پیشه کرده بود و در بهترین حالت صرفاً امکان آنها را می پذیرفت در اینجا واقعیت شان به اثبات می رسد. نقد نخست مفاهیم اختیار، جاودانگی نفس و خدا را اثبات ناشده و حتی غیر قابل اثبات قلمداد کرد به این دلیل که هر گاه عقل در مقام اثبات آنها برآید، دستخوش تناقض گویی می شود ولی در نقد عقل عملی اثبات می شود که این مفاهیم، مفاهیمی تهی و عاری از مفاد و مصداق نیستند و حقیقتی در ازای آنها وجود دارد.
مقدمه‌ای برای متافیزیک اخلاق [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
کانت؛ مترجم و ویراستار: آلن وود
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Yale university press,
چکیده :
کانت در این اثر در جستجوی اصل غایی اخلاق است. بنیاد مابعدالطبیعه اخلاق را می توان پیشگفتاری بر نقد عقل عملی دانست. کتاب جدای از یادداشت های مترجمان، حاوی پیشگفتار، سخن پایانی و سه بخش با عناوین ذیل است: 1. گذار از معرفت عقلی معمولی اخلاق به معرفت فلسفی اخلاق. 2. گذار از فلسفه مردم پسند اخلاق به مابعدالطبیعه اخلاق. 3. گام بازپسین از مابعدالطبیعه به نقد عقل محض عملی. #زهرا مرادخانی
  • تعداد رکورد ها : 383