جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 383
فلسفه اخلاق و حقوق کانت
نویسنده:
کارل امریکس؛ مترجم: میترا حمیدی
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
فلسفه سیاسی کانت با نگاهی به کتاب طرح صلح جاوید
نویسنده:
عثمان امین؛ مترجم: محمد باهر
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
بنیان هاى سکولاریسم در فلسفه کانت
نویسنده:
رضا گندمی نصرآبادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
صفحات :
از صفحه 21 تا 46
ایمانوئل کانت:‌ نقد عقل محض
نویسنده:
میشل گریر؛ مترجم: آرش جمشیدپور
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
تهران - ایران: زندگی روزانه,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
نقد عقل محض یکی از مهم‌ترین و دشوارترین متونِ تاریخِ فلسفه به شمار می‌رود. در این کتاب، کانت نظریه‌ی «ایده‌آلیسم استعلایی» را می‌پرورد که هدف آن اصلاحِ مشکلاتی است که نظریه‌های فیلسوفانِ عقل‌گرا و تجربه‌گرا پدید آورده بودند … فلسفه‌ی نظریِ کانت را اغلب پاسخی به یک پرسش بنیادی می‌دانند: گزاره‌های ترکیبی پیشین چگونه ممکن‌اند؟ پیش از کانت، اعتقاد عمومی بر این بود که فقط احکام تحلیلی می‌توانند پیشین و ضروری باشند. با این حال، کانت معتقد است که معرفت در ریاضی و علم بر احکام ترکیبی پیشین مبتنی است … او قصد دارد چشم‌انداز ما را درباره‌ی نسبت بین سوژه‌ی شناسنده و ابژه‌های معرفت تغییر دهد. بنا به ادعای کانت، فیلسوفان قبلاً فرض می‌کردند که ابژه‌ها مستقل از ذهن وجود دارند، اما این فرض به مشکلاتی منجر می‌شود؛ از جمله اینکه نوعی شکافِ معرفت‌شناختیِ پرنشدنی بین سوژه (شناسنده) و ابژه گشوده می‌شود. از نظر کانت، تنها راه‌حل این است که ابژه‌ها ناگزیر باشند با برخی شرایطِ معرفت‌شناختیِ پیشینِ ذهن توافق داشته باشند و مفهومِ ابژه بودن از پیش به سوژه وابسته باشد (انقلاب کپرنیکی)./ این کتاب بخشی از مجموعه‌ای‌ با عنوان «متون محوری فلسفه» است که بناست با توضیحاتی کوتاه و روشن، گرچه نه‌ ابتدایی، مهم‌ترین آثار تاریخ فلسفه را به خوانندگان معرفی و آن‌ها را برای مواجهه با خود این متون آماده و ترغیب کند.
پیوند شکاکیت و متافیزیک در فلسفه کانت و علامه طباطبایی
نویسنده:
محمدرضا عبدالله نژاد، علیرضا محمدزاده قبادلو
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
مقالة حاضر با تمرکز بر این سؤال که «آیا متافیزیک توان مقابله با چالش‌های شناختی را دارد یا نه؟»، به بحث تطبیقی دربارة نحوة پیوند شکاکیت و متافیزیک در فلسفة کانت و علامه طباطبایی می‌پردازد. تفاوت شرایط تاریخی زمان کانت و علامه، تفاوت دیدگاه آن‌ها در باب متافیزیک و نیز تفاوت رویکرد فلسفی آن‌ها از جمله مواردی هستند که نوشتة حاضر با تأکید بر آن‌ها سعی می‌کند به سؤال مذکور پاسخ دهد. گفتنی است که شرایط نامناسب علم، دین و اخلاق در زمان کانت و نیز علاقة وی به این سه حوزه، کانت را وادار نمود تا با تفکیک دو تلقی متفاوت از متافیزیک (یعنی متافیزیک طبیعت و متافیزیک متعالی)، و به تبع آن، با اتخاذ یک رویکرد متفاوت در فلسفه، به انتقاد از متافیزیک (متعالی) بپردازد و آن را در پاسخگویی به شکاکیت و چالش‌های آن ناتوان بداند. این در حالی است که شرایط تاریخی زمان علامه طباطبایی و تلقی خاص وی از متافیزیک (که ریشه در سنت فلسفة اسلامی دارد،) او را به طرح این ادعا کشانده‌است که متافیزیک نه تنها توان پاسخگویی به شکاکیت و چالش‌های موجود را دارد، بلکه همة علوم نیازمند متافیزیک هستند و در واقع، همة دانش‌های بشری بدون آن در معرض شکاکیت و تهدیدهای آن قرار دارند.
صفحات :
از صفحه 45 تا 72
امر پیشین در اندیشه کانت، هایدگر و گادامر
نویسنده:
مهدی خبازی کناری، ندا راه بار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
مقاله حاضر، ضمن پرداختن به پیشینه تاریخی امر پیشین تصریح می کند که این مفهوم در اندیشه کانت به مثابه قوام بخش احکام ضروری و معرفت شناختی ایفای نقش می کند و در اندیشه هایدگر و گادامر به وجهی دیگر ادامه حیات می دهد. این مقاله در جستجوی فهم این مساله است که وجوه معرفت شناسانه و هستی شناسانه از امر پیشین در اندیشه هایدگر و گادامر چگونه خود را نشان می دهد. کانت در ساحت معرفت شناختی و هایدگر در ساحت هستی شناختی امر پیشین را بکار برده و گادامر به روایتی دیگر امر پیشین را در امتزاج این دو دیدگاه معرفت شناختی و هستی شناختی با یکدیگر قرار می دهد. به اختصار می توان گفت، امر پیشین در معرفت شناسی کانت، جزء ساختار لاینفک ذهن بوده و لازمه تحقق حکم ناظر بر واقع است. در هستی شناسی هایدگر، امر پیشین درک پیشین از وجود است که بنیاد شناخت در ساحت تجربه است و در اندیشه گادامر امر پیشین، ضرورتی عقلانی است که تاریخمندی فرد و تعلق آن به سنت و جامعه، وجه هستی شناختی آن است
صفحات :
از صفحه 75 تا 106
بررسي چهارمين قضيه جدلي‌الطرفين كانت بر اساس فلسفه صدرايي
نویسنده:
علي زمانيان، مهدي منفرد، سيداحمد فاضلي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
کانت در فلسفه نظري خود مدعي است واجب‌الوجود نفياً يا اثباتاً قابل «استدلال» نيست. وي اين مطلب خود را در قالب چهارمين آنتي‌نومي / قضيه جدلي‌الطرفين در بخش جدل استعلايي از «نقد عقل محض» مطرح مي‌کند. ادعاي کانت مبتني بر پاره‌اي مباني معرفت‌شناختي و هستي‌شناسي است که وي براساس آنها، قضاياي رياضيات و فيزيک را «يقيني» و قضاياي مابعدالطبيعه را «غيريقيني» و مغالطي معرفي مي‌نمايد. به اعتقاد ما، فلسفه اسلامي، به‌ويژه فلسفه صدرايي، چه در بعد شناخت‌شناسانه و چه در بعد هستي‌شناسانه، امکانات مناسبي براي نقادي فلسفه کانت به طور عام، و رفع تعارض از چهارمين قضيه جدلي‌الطرفين مورد ادعاي او را به طور خاص داراست. در اين مقاله، شناخت‌شناسي و هستي‌شناسي کانت را به‌اجمال با آموزه‌هاي فلسفه صدرايي بررسي کرده‌ايم و درصدديم تعارض موردنظر او را با کمک آموزه‌هاي پيش‌گفته برطرف سازيم
نقش نظام بخش تصورات و اصول عقل در فلسفه کانت
نویسنده:
سیف سیدمسعود
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
کانت تصورات محض عقل، یعنی خدا، جهان و نفس، را دارای دو کاربرد متفاوت می داند؛ یکی کاربرد نادرست آنها که وی آن را کاربرد متعالی می نامد و در آن برای تصورات، مابه ازای خارجی در نظر گرفته می شود. در این کاربرد، تصورات ما به ازای خارجی در نظر گرفته می شود. در این کاربرد، تصورات دارای نقش قوام بخش اند. دیگری کاربرد درست آنهاست که کانت آن را کاربرد حلولی تصورات می نامد و در آن تصورات صرفا متوجه مفاهیم محض فاهمه و کاربرد آنهاست. نقش تصورات در این کاربرد نظام بخشی است؛ به این معنا که تصورات وحدت و تلایم شناخت حاصل از فاهمه را تبیین می کنند. در این مقاله نظر کانت درباره نقش تصورات و اصول محض عقل مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.
صفحات :
از صفحه 77 تا 88
فلسفه تاریخ کانت
نویسنده:
نویسنده:نعمت الله نوری؛ استاد راهنما:مسعود امید؛ استاد مشاور :محمدرضا عبداله‌نژاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
فلسفه نظری تاریخ که بیشتر جنبه تحقیق نظری و نظریه پردازی فلسفی دارد ، از حرکت ، محرک ، و مسیر و هدف چیزی به نام تاریخ بحث می‌کند . فلاسفه درصدد آنند تا بفهمند که آیا تاریخ و سلسله حوادث گذشته مجموعه ای بدون طرح و نقشه و نامنظم و بی هدف‌اند ، یا در پشت این رویدادها ، هدف وغایت ، و طرحی نهفته است . ایمانوئل کانت (1724- 1804 ) ، فیلسوف آلمانی در اواخر دوره انتقادی خویش به اهمیت مساله تاریخ پی برده است. وی نیز در کنار دیگر نظریه پردازان در پی فهم فلسفی تاریخ برآمده است. اما نکته حائز اهمیت آن است که کانت در پی شناختن کل جریان تاریخ و یا تدوین یک تاریخ عمومی وعظیم و بس مستند نیست ، بلکه او بیشتر به دنبال بررسی خردمندانه رویدادهای تاریخی برای یافتن نشانه هایی اساسی در فهم تاریخ و یک غایت تاریخی است . کانت در پاسخ به این پرسش بنیادین و بزرگ انسان که : « به چه چیز می‌توانم امید بندم؟ » ، از پیشرفت به مثابه یک ایده و همچنین از پیشرفت بیرونی سخن می‌گوید که بر انگیزنده‌ی انسان و سازنده‌ی فرهنگ و تمدن بشری است. دیدگاه کانت در زمینه « فلسفه تاریخ » امیدوارکننده است ، زیرا سیر مداوم زندگی نوع انسان به سوی پیشرفت و تکامل و عینیت بخشیدن به اراده نیک در زندگی اجتماعی می‌داند ، هرچند که در این سیر تاریخی تضاد وجودی انسان ها موجب مشکلاتی از جمله جنگ ، کشتار و ویرانی است.
تحلیل و بررسی تفاسیر جدید از فلسفه دین کانت و تاثیر آن بر الاهیات
نویسنده:
نویسنده:مصطفی صالحی اردکانی؛ استاد راهنما:محمدرضا مفتاح؛
نوع منبع :
رساله تحصیلی
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
پاسخ به این سؤال که آیا دین، نقشی سازنده و مهم در نظام فلسفی کانت ایفا میکند یا اینکه تنها مسئلهای فرعی است، همچنین اینکه چه نسبتی میان فلسفه‌ی‌دین او و الاهیات وجود دارد، از دیرباز مورد اهتمام کانت-پژوهان بوده است. آنها اگرچه رویکرد یکسانی در تفسیر مدعیات الاهیاتی و دینی کانت نداشتهاند، اما عموما با تمرکز بر محتوای نقد عقل محض و نتیجه‌ی طبیعی آن، که همانا نفی امکان معرفت نظری به خداست، تأثیر او را بر این حوزه منفی برآورد کرده‌اند. با وجود این، ازحدود سه دهه‌ی گذشته، در کشورهای انگلیسی زبان، موج تفسیری جدیدی ظهور کرده، که سعی در به چالش کشیدن این نگاه رایج دارد. طرفداران این موج جدید(تفاسیر ایجابی)، برخلاف طرفداران تفاسیر سنتی، دیدگاه و یا حتی روش واحدی در مطالعه‌ی آثار کانت ندارند، اما همگی بر این واقعیت متفق‌اند که بررسی نظام‌مند وهمه جانبه‌ی آثار کانت، اعم از فلسفی و غیر فلسفی، برای به دست آوردن دیدگاه واقعی او درباره‌ی دین و الاهیات لازم است. نتیجه مشترک تلاش-های تفسیری آنان، این مدعاست که رویکرد کانت به دین و الهیات ایجابی و اصلاحی بوده است. جریان تفسیری رایج، که توسط کانت‌پژوهان مطرحی چون استفن پامکوییست و کریس ال. فایرستون رهبری می‌شود، بر تجربه‌ی عرفانی و معرفت پیشین به خدا تاکید دارد و نشان داده است که برخلاف برداشت‌های تحویل‌گرایانه‌ی رایج، دین کانت مساوی با اخلاق نیست. در سایه‌ی بررسی‌های سیستماتیک و منظرمند این دانشمندان، آثاری چون دین در حدود عقل محض، رؤیاهای یک بیننده‌ی ارواح، اثر منتشر شده‌ی بعد از مرگ و ... بار دیگر مورد توجه و بازخوانی قرار گرفته‌اند. مبتنی بر این مطالعات، کانت با بسیاری از آموزه‌های مهم مسیحی، چون فیض، نزدیکی ملکوت خدا و اهمیت کلیسا، همدل است.
  • تعداد رکورد ها : 383