جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
مدینه فاضله از نظر فلاسفه قرن هجدهم [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
كارل بيكر؛ ترجمه و تقدیم: محمد شفیق غربال
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
القاهره - نیویورک: مکتبه الانجلو المصریه - موسسه فرانکلین,
ارزیابی تفاسیر آرمان‌شهر در حکمت مدنی اسلامی
نویسنده:
سید محمدهادی مقدسی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
اندیشیدن درباره سامان مطلوب در اجتماع بشری، از نخستین دغدغه‌های فیلسوفان بوده است. در یونان باستان و جهان اسلامی، نخستین فیلسوفان، نخستین طراحان آرمان‌شهر بوده‌اند. تردید درباره امکان تحقق آرمان‌شهر، مهم‌ترین چالش آرمان‌شهرگرایی است. امروزه برخی فیلسوفان و پژوهشگران اندک غربی تلاش کرده‌اند تفسیری واقع‌گرایانه از آرمان‌شهر ارائه دهند؛ در حالی که تا پایان قرن نوزدهم، از منظری تخیلی به آن نگریسته می‌شد. چون برخی از تفسیرهای آرمان‌شهر در حکمت مدنی اسلامی دچار کاستی‌های جدی است، دسته‌بندی تفاسیر و گزینش تفسیر صحیح درباره آرمان‌شهر در حکمت مدنی اسلامی ضرورت می‌یابد. در این مقاله که به روش تفسیری نگارش شده است، تفاسیر آرمان‌شهر در حکمت مدنی اسلامی در سه دسته تخیلی، تمثیلی و واقعی تنظیم شده‌اند. با تکیه بر شواهد آشکار، تفسیر تخیلی و تمثیلی از آرمان‌شهر در حکمت مدنی اسلامی نادرست است و آرمان‌شهر حکمای مسلمان از ایستار واقع‌گرایی برخوردار است. ماهیت حکمت مدنی، ریشه در امور واقعی داشتن آرمان و سازواری نظام مدنی با نظام کیهانی و طبیعی از جمله مهم‌ترین مبانی واقع‌گرایانه‏بودن آرمان‌شهر در حکمت مدنی اسلامی است
صفحات :
از صفحه 95 تا 130
قرآن مستضعفین: الهیات رهایی بخش و عدالت جنسیتی در اسلام
نویسنده:
Shadaab Rahemtulla
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Oxford University Press ,
چکیده :
چکیده ماشینی: این مطالعه به تحلیل تفسیرهای چهار روشنفکر مسلمان می پردازد که به کتاب مقدس به عنوان متنی رهایی بخش برای رویارویی با مجموعه ای از مشکلات، از پدرسالاری، نژادپرستی، و امپراتوری گرفته تا فقر و خشونت جمعی بین مذهبی روی آورده اند. شاداب رحمت الله تفاسیر فرید اساق (متولد 1956) آفریقای جنوبی، مهندس اصغرعلی هندی (1939-2013)، آمینه ودود آمریکایی آفریقایی تبار (متولد 1952) و اسما بارلاس آمریکایی پاکستانی (متولد 1950) را می داند. . رحمتولا بررسی می‌کند که چگونه این روشنفکران توانسته‌اند این متن عربی قرن هفتمی را به شیوه‌ای رهایی‌بخش اجتماعی، با پرداختن به واقعیت‌های زندگی‌شده خود از ظلم و ستم، و در نتیجه زمینه‌هایی که جهان‌هایی هستند که از دنیای مخاطبان متن حذف شده‌اند، بیان کنند. او از طریق مطالعه دقیق آثار آنها، بر اهمیت محتوای اخلاقی-اجتماعی قرآن و استفاده آنها از شیوه های جدید و بدیع قرائت تأکید می کند. این اثر تحلیلی غنی از شیوه‌های فکری روشنفکران مسلمان خاص ارائه می‌کند و بدین وسیله یک مکتب فکری با چارچوب وسیع را اثبات می‌کند. رحمت‌لا اهمیت خاص و عام آنها را بدون ابراز همدردی غیرانتقادی نشان می‌دهد. او تأثیر تفسیر تفسیری مدرن را که بیشتر خودآگاهانه به بافت تاریخی و واقعیت های کنونی توجه دارد، روشن می کند. بنابراین، این اثر به شیوه ای متقابلاً تقویت کننده، نقش عاملیت و رویکردهای هرمنوتیکی را در اندیشه مدرن اسلامی روشن می کند.
فارابی بین مدینه فاضله افلاطون و نظام اجتماعی اسلام
نویسنده:
سید جعفر سجادی
نوع منبع :
مقاله , فصل کتاب
منابع دیجیتالی :
الأسس الأنطولوجية والأخلاقية لمدينة الفارابي الفاضلة
نویسنده:
حموش تونسية .
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
ان‍ه‌ الان‍س‍ان‌
نویسنده:
خا‌لد محمد خا‌لد
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قاهره: المقطع,
تحلیل محتوای مفهوم سرمایه اجتماعی دراحادیث امام رضا (ع)
نویسنده:
بهروان حسین, بهروان ندا
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
هدف مقاله بررسی درجه اهمیت ابعاد و مولفه های مفهوم سرمایه اجتماعی در احادیث حضرت امام رضا (ع) است. روش تحقیق، تحلیل محتوای کیفی، توصیفی و استنباطی است. تعداد 356 حدیث رضوی بر اساس مدل مفهومی سرمایه اجتماعی بررسی شده است که تعداد 57 حدیث واجد شرایط تحلیل محتوا تشخیص داده شد. نتایج نشان داده است که تمامی ابعاد و مولفه های مفهوم سرمایه اجتماعی، دراحادیث رضوی (ع) به درجات متفاوت مورد اشاره قرار گرفته است. سرمایه اجتماعی درجات مختلفی دارد که اوج آن ایثار وشهادت است. در بعد ساختاری، انواع شبکه اجتماعی خرد، متوسط و کلان دراحادیث مورد اشاره قرار گرفته است. شبکه های کلان دراحادیث رضوی (ع) بالاترین درجه اهمیت را دارند که می توان آن را به دیدگاه عام گرایانه دراحادیث رضوی (ع) تفسیر نمود. سرمایه اجتماعی در احادیث رضوی (ع) بیشتر ساختار عینی دارد تا ذهنی. در بعد ارتباطی، سرمایه اجتماعی در احادیث رضوی (ع) بیشتر بدون انتظار جبران، مورد نظر قرار دارد تا دوسویه و قابل جبران. اگرچه کنش جمعی نیز دراحادیث مورد توجه قرار گرفته است اما در بیش از دوسوم احادیث، جهت رابطه مثبت است یعنی کنش، توصیه شده است. در بعد هنجاری، احادیث نشان می دهند که سرمایه اجتماعی بیشتر فایده دنیوی دارد، اگرچه فایده اخروی آن نیز قابل توجه است. محققان نتیجه گرفتند که مفهوم سرمایه اجتماعی به عنوان یک مفهوم علمی با مفاهیم اخلاقی و دینی کاملا سازگار است. لذا علم می تواند برای گسترش مفهومی خود از اخلاق و دین کمک بگیرد و به آن نیازمند است. هم چنین دین و اخلاق نیز برای دست یابی به اهداف عملی و تاثیر گذاری درجامعه، نیازمند تحقیقات علمی مبتنی بر مشاهده و تجربه است. لذا پیشرفت جامعه انسانی مستلزم همکاری متقابل بین علم و دین است.
صفحات :
از صفحه 115 تا 149
مبانی وجودی آرمان گرایی سیاسی در فلسفه اسلامی (با تاکید بر حکمت الاشراق سهروردی)
نویسنده:
بستانی احمد
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
این مقاله به بحث از نسبت وجودشناسی و اندیشه سیاسی در نگرش فلاسفه و حکمای مسلمان، به ویژه در ایران، اختصاص دارد. در نظام های فلسفی قدیم وجودشناسی از اهمیت کانونی برخوردار بود و تمامی مباحث فکری، از جمله اندیشه سیاسی را از خود متاثر می ساخت. فلسفه سیاسی اسلامی نگرشی است آرمان گرا که واقعیت سیاسی موجود را نفی می کند و افقی نوین می گشاید. این سیاست آرمانی اما پشتوانه در وجودشناسی حکمای اسلامی دارد و از همین روی فهم مبانی فلسفه سیاسی اسلامی بدون مطالعه موشکافانه مبانی وجودشناسانه و کیهان شناسانه فلسفه اسلامی میسر نخواهد شد. در بحث حاضر این نکته به ویژه از این جهت اهمیت اساسی دارد که فلاسفه مسلمان معتقد بودند نظام سیاسی مطلوب باید از نظم کیهانی حاکم بر عالم هستی دقیقا الگوبرداری شود. بدین سان هرگونه انسجام یا خلل در نگرش وجودی و کیهانی می تواند تاثیری مثبت یا منفی بر آرمان گرایی سیاسی داشته باشد. در این میان شهاب الدین سهروردی با طرح «حکمت نوری» و تدوین نظام نوینی در کیهان شناسی توانست افق های جدیدی در فلسفه سیاسی آرمانی بگشاید. این مقاله علاوه بر بحث از مبانی آرمان گرایی در فلسفه اسلامی به طور خاص مورد حکمت الاشراق را نیز بررسی خواهد کرد.
صفحات :
از صفحه 1 تا 26