جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
نفس مطمئنه
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 25
عنوان :
آیا حدیث «من عشقنی عشقته و من عشقته قتلته...» صحیح است و آیا خدا میتواند عاشق شود؟!
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
این روایت در منابع حدیثی مرسوم شیعه وجود ندارد، اما در برخی منابع عرفانی[1] و دیگر متون اسلامی[2] بدون سند(مرسل) با عبارات مختلفی به عنوان حدیث قدسی آمده است؛ یکی از این عبارات چنین است: «مَن طَلَبَنی وَجَدَنی، و مَن وَجَدنی عَرَفَنی، و مَن عَرَفَنی
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عشق خدا به بشر
,
شناخت صفات خدا
,
عشق و عرفان
کلیدواژههای فرعی :
غلبه بر نفس ,
قربانی کردن نفس اماره ,
ودود (اسماء صفات الهی) ,
نفس مطمئنه ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
منظور از «نفس اماره» و «نفس مطمئنه» چیست؟ آیا ممکن است انسان داراى چند نفس باشد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : باید دانست انسان داراى یک روح و یک نفس است. البته نفس داراى مراتب و درجات متفاوت است. آن گاه که روح انسان در مرتبه سستى قرار مى گیرد و به بدى ها فرمان مى دهد به آن «نفس اماره» مى گویند و آن گاه که در برابر زشتى ها واکنش نشان مى دهد و سرزنش مى
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
03. انسان شناسی Human nature
,
علم نفس
,
نفس انسان
کلیدواژههای فرعی :
بعد معنوی انسان ,
پیروی از هوای نفس ,
غلبه بر نفس ,
نفس مطمئنه ,
مقام نفس اماره ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سوره امام حسین (ع) کدام سوره است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فضایل امام حسین (ع )
,
سوره فجر
کلیدواژههای فرعی :
نفس مطمئنه ,
امام حسین و قرآن ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قواي نفس كدامند و ديدگاه قرآن در اين مورد چيست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در قرآن مجيد به غير از مراحل سه گانه نفس كه عبارتند نفس امارة لوامة و نفس مطمئنه به قواي ديگري تصريح نشده است از قرآن مجيد به خوبي استفاده مي شود كه روح و نفس انساني داراي سه مرحله مي باشد. 1. نفس امارة من هرگز نفس خود را تبرئه نمي كنم، چرا كه
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علم نفس
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
انواع نفوس ناطقه
,
قوای سه گانه نفس
کلیدواژههای فرعی :
نفس اماره ,
مراحل سه گانه نفس ,
نفس لوامه ,
نفس مطمئنه ,
غضب ,
اماره و مطمئنه ,
مقام نفس اماره ,
قوه شهویه ,
نفس لوامه در قران ,
نفس مطمئنه در قران ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
انسان و تولد معنوی
نویسنده:
مجید صادقی حسن آبادی، راضیه عروجی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انسان شناسی عرفانی
,
03. انسان شناسی Human nature
,
انسان شناسی دینی
,
تولد معنوی
,
موت ارادی
کلیدواژههای فرعی :
مثنوی ,
امامت ,
محبت ,
حیات معنوی ,
لقاء الله ,
نفس مطمئنه ,
مرگ سرخ ,
ابوت معنوی ,
ولادت دوباره ,
قیامت ,
قرآن ,
ریاضت ,
عارفان (مسلمان) ,
مقام نفس اماره ,
مقام نفس لوامه ,
ایمان ,
نفس ملهمه ,
موت ابیض ,
موت اسود ,
موت اخضر ,
فنای اختیاری ,
مرگ اجباری ,
انواع ولادت ,
ولادت طبیعی ,
لقاء خاص ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
6024-2251
چکیده :
ولادت معنوی، حیات دوباره ای است که انسان می تواند در همین نشئه دنیایی به آن دست یابد. این تولد منوط به ایجاد تحولاتی در حوزه معنویت و به تعبیری، ولادت طفل جان از دامن ایمان است که ولایت او را پیامبر اکرم (ص) و به تبع او پیر راهدان، بر عهده دارد. ولادت ثانی مراتب تکامل نفس است که از امارگی به مقام اطمینان می رسد و یکایک صورت ها و پوشش های ناراست را از خود می زداید و سرانجام به صورت الهی و ملکوتی خود دست می یابد. ولادت معنوی محصول مرگ ارادی است؛ این مرگ نوعی فنای اختیاری و میراندن نفسانیات و شهوات است که در پرتو آن، روح به زندگی دیگر دست می یابد. در این ولادت، نفس انواع مرگ را که رهایی از بندها و تعلقات گوناگون است، تجربه می کند تا به حیات معنوی و طیبه دست پیدا کند. در مرگ اختیاری انسان به نحوی به قیامت راه می یابد و آنچه را که آدمی با مرگ اجباری در می یابد، در همین نشئه، بالعیان مشاهده می کند. آنچه عارف را وا می دارد به مرگ اختیاری تن دهد، جوشش و فوران عشق و میل به اتحاد با مبدا خود است. شوق به اتصال، عارف را به وصال پیش از وصال و مرگ پیش از مرگ، دعوت می کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 59 تا 88
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
در قرآن کریم نفس اماره به چه چیزی اطلاق شده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
دانشمندان علم اخلاق، براي نفس سه مرحله قائلند كه آيات در اين زمينه آياتي هم وجود دارد: 1. نفس امّاره: همان نفس سركش است كه انسان را به گناه فرمان ميدهد و به هر سو ميكشاند. لذا به او اماره گفتهاند. در اين مرحله عقل و ايمان آن قدرت را ندارد كه اين ن
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نفس اماره
,
اخلاق در قرآن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
مقام نفس اماره
کلیدواژههای فرعی :
نفس اماره ,
پیروی از هوای نفس ,
غلبه بر نفس ,
مراحل سه گانه نفس ,
نفس مطمئنه ,
اتحاد با خدا ,
تمثیل نفس اماره ,
نفس لوامه در قران ,
نفس مطمئنه در قران ,
مراحل سیر روح ,
هوی و هوس ,
محبت و نفس اماره ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأثیر سه سطح هویتی انسان (نفسانی، عقلانی و روحانی) بر رشد اخلاقی
نویسنده:
شهرام محمدپور، احد فرامرز قراملکی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها : دانشگاه معارف اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نفس اماره
,
مولانا
,
اختیار انسان
,
اخلاق
,
هویت نفسانی
,
هویت عقلانی
,
هویت روحانی
,
هشیاری
,
بی هشی
,
نفس لوامه
,
نفس مطمئنه
,
زمان اندیشی
,
حکایت دژ هوش ربا
,
هویت شناسی انسان (مسائل جدید کلامی)
,
خلق
,
مقام نفس اماره
,
مقام نفس لوامه
,
مقام نفس مطمئنة
,
نصوح
,
اخلاق و هویت انسان
کلیدواژههای فرعی :
رابطه عقل و نفس ,
زمان اندیشی ,
عقل ایمانی ,
جایگاه شناسی انسان (مسائل جدید کلامی) ,
آیه 50 شعراء ,
انابه ,
کرامت نفس ,
عیب جویی ,
چکیده :
مولوی در مثنوی براساس سیر تحولی ـ تشکیکی هویت انسان سه مرتبه هویتی را برای او قائل است. بر این اساس شخص در مرتبه نفسانی تحت کشش محرک های نفسانی و میدان هویتیِ بیرون از خود رفتار کرده، بازتاب هویت جمعی را «خود» خویش قلمداد می کند آدمی در این سطح هویتی در قبال استیفای حقوق خود از محیط، کمترین وظیفه را به محیط ارائه می دهد. در مرتبه هویت عقلانی، شخص بدون چشم پوشی از حقوق خود، در قبال حقوق محیط برای خویش وظایف تعیین شده ای قائل است. گفتگوهای درون شخصی حاصل مشاجرات عقل و نفس در این بازه هویتی است. اما هویت روحانی انسان که مولوی آن را نفس دوم یا هویت ازلی قلمداد می کند، در یک محیطِ بدون زمان به نام پسا مکان تعریف می شود. تعامل بین سطح هشیار یا «خود» انسان با این سطح هویتی، صرفاً از طریق «ذکر» حاصل شده و منجر به فربهی فکری شخص می شود. در این سطح هویتی، شخص در قبال حقوق اندک محیط بیشترین وظیفه را ارائه می دهد. مولوی الگوی چنین رفتارهایی را انبیا می داند. فرایند توبه، مقوله اختیار و زمان اندیشی (توزیع اندیشه در زمان های گذشته و آینده)، با ارتقای هویت انسانی دستخوش تغییر شده و در آستانه های خاصی کاملاً از بین می روند. عناصر یادشده در سطوح تحتانی هویت انسان پررنگ تر از سطوح میانی و فوقانی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 38
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عرفان و شخصیت های عرفانی - اخلاقی در شاهنامه فردوسی
نویسنده:
آیتی سیدمحمود, سالاری عزیزاله
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
کلیدواژههای اصلی :
نفس اماره
,
نفس مطمئنه
,
فره ایزدی
,
شخصیت عرفانی اخلاقی
چکیده :
فردوسی از پرآوازه ترین شاعران ادبیات حماسی جهان می باشد که اثر گرانسنگ او یکی از آیینه های تمام نمای روحیه و شخصیت ایرانی است. در این اثر افزون بر صحنه های بزمی و رزمی، نمایه هایی از مفاهیم عرفانی دیده می شود که در ادبیات قرن ششم به بعد بیشتر و به شکل ویژه ای بدان پرداخته شده است.عرفان و شخصیت های عرفانی - اخلاقی شاهنامه با عرفان به معنی ترک تعلقات، رستن از بند خود و معانی اخلاقی عرفان همدوشی می کند.در این جستار بر آنیم تا شخصیت های عرفانی - اخلاقی شاهنامه را از این نگاه مورد بررسی قرار دهیم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حکمت عملی (تهذیب نفس، اداره منزل و اجتماع از دیدگاه خواجه نصیرالدین طوسی)
نویسنده:
محمدرضا غیاثی کرمانی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه قائمیه
فهرست
معرفی کتاب
نسخه متنی قائمیه
وضعیت نشر :
اطلاعات,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفا
,
فنا
,
شناخت
,
نفس مطمئنه
,
منازل سلوک
,
و دیگر موضوعات مرتبط با کلام
,
حکمت عملی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
فضایل اخلاقی
,
اعتدال
,
توحید(اخلاق اسلامی)
,
خود سازی
,
اخلاص
,
راستگویی
,
یقین
,
13. علم کلام
,
اخلاق ناصری (کتاب)
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
چکیده :
کتاب «حکمت عملی» تالیف جناب آقای سید محمد رضا غیاثی کرمانی، اقتباس از کتاب ارزشمند اخلاق ناصری به قلم اندیشمند شهیر جهان، حکیم، متکلم و عارف الهی مرحوم خواجه نصیرالدین طوسی است. این کتاب، پیرامون تهذیب نفس، اداره منزل و اجتماع به نحو شایسته و جالب، مطالبی مفید و سودمند ایراد نموده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دل آدمی و مراتب آن در عرفان اسلامی
نویسنده:
مرتضی شجاری ,زهرا گوزلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قلب
,
عرفان اسلامی
,
سالک
,
اصطلاحنامه تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
,
حقیقت انسانی(عرفان نظری)
,
حقیقت قلب(قسیم روح و سر ونفس)
,
عالَم انسانی((انسان کامل)، قسیم عالم غیب و شهادت)
,
مراتب انسان(عرفان نظری)
,
رتبه نفس(قسیم رتبه سر و روح)
,
مراتب قلب
,
دل در عرفان اسلامی
,
انسان از نظر عرفان
,
بطون سبعه (لطائف هفتگانه انسان)
کلیدواژههای فرعی :
سلوک عرفانی ,
نفس مطمئنه ,
عرفان و شریعت ,
01-تجلی اسم ظاهر(ثبوتی) ,
تجلیات الهی((اسمائی)، مقابل تجلیات ربوبی) ,
حضرت جامع(کَون جامع) ,
عالَم غیب(قسیم عالَم شهادت و عالم انسانی) ,
عالَم شهادت((عام)، قسیم عالم غیب و انسانی) ,
رتبه سر(قسیم رتبه روح و نفس) ,
رتبه روح(قسیم رتبه سر و نفس) ,
مقام نفس اماره ,
مقام نفس لوامه ,
مقام نفس مطمئنة ,
آیه 8 شمس ,
نفس ملهمه ,
آیه 53 یوسف ,
آیه 27 فجر ,
آیه 28 فجر ,
مراتب قرآن ,
آیه 136 نساء ,
مرتبه خفی ,
مرتبه اخفی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
عرفا انسان را آیینه تمام نمای الهی می دانند. از نظر آنها همان گونه که خداوند دارای اسما و صفات مختلف و به تبع آن دارای جلوه های گوناگونی است، حقیقت انسان نیز واحد کثیری است که به واسطه تجلیات گوناگون، اسامی متعدد می یابد. بیشتر صوفیه دل آدمی را حقیقت وی می دانند و جلوه های آن را «لطایف سبعه» نامیده اند. این لطایف عبارتند از طبع، نفس، عقل، قلب، سر، خفی و اخفی. در سیر و سلوک از این هفت مرحله، به عنوان مراحل ترقی و تکامل انسان نام برده می شود. نفس آدمی اگر استعداد خود را کامل کند، یعنی آنچه را که بالقوه دارا است، بالفعل گردد و آیینه تجلی الهی شود، «دل» نام می گیرد که مجمع البحرین و محل تلاقی دو عالم ظاهر و باطن است، در این هنگام گنجایش حق را یافته، عرش الهی می گردد، بنابراین تمامی مراتب و لطایف انسانی را می توان جلوه های «دل» دانست. در این مقاله با اشاره به حقیقت دل از دیدگاه عارفان، کوشش می شود مراتب آدمی یا همان «لطایف سبعه انسانی» در دو قوس نزولی و صعودی، بررسی و تحلیل شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 139 تا 175
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 25
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید