جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
شناخت
> 1402- دوره 16- شماره 1
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 12
سال 1403
دوره 17 , شماره 1
سال 1402
دوره 16 , شماره 2
دوره 16 , شماره 1
سال 1401
دوره 15 , شماره 2
دوره 15 , شماره 1
سال 1400
دوره 14 , شماره 2
دوره 14 , شماره 1
سال 1399
دوره 13 , شماره 2
دوره 13 , شماره 1
سال 1398
دوره 12 , شماره 2
دوره 12 , شماره 1
سال 1397
دوره 11 , شماره 2
دوره 11 , شماره 1
سال 1396
دوره 10 , شماره 2
دوره 10 , شماره 1
سال 1395
دوره 9 , شماره 2
دوره 9 , شماره 1
سال 1394
دوره 8 , شماره 2
دوره 8 , شماره 1
سال 1393
دوره 7 , شماره 2
دوره 6 , شماره 2
سال 1392
دوره 6 , شماره 2
دوره 6 , شماره 1
سال 1391
دوره 5 , شماره 2
دوره 5 , شماره 1
سال 1390
دوره 4 , شماره 2
دوره 4 , شماره 1
سال 1389
دوره 3 , شماره 2
دوره 3 , شماره 1
سال 1388
دوره 2 , شماره 2
دوره 2 , شماره 1
سال 1387
دوره 1 , شماره 2
عنوان :
طرحی برای ارائۀ برداشتی هرمنوتیکی از سلامتی و بیماری
نویسنده:
ایمان همتی ، حسین شمس کوشکی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
در این مقاله تلاش داریم توضیح دهیم که پزشکی مدرن بهدلیلِ چیرگیِ جهانبینیِ مکانیکی و فروکاستگرایانه دچار بحران شده است. این بحران را میتوان بحران در مراقبت و درمان نامید. سپس تلاش خواهیم کرد که، با ارائهدادنِ برداشتی هرمنوتیکی از سلامتی و بیماری، مبتنی بر پدیدارشناسی هرمنوتیکی هایدگر، راه برونرفتی از این بحران بیابیم. در چنین رهیافتی، برخلافِ رهیافت مکانیکی و فروکاستگرایانه، بیماری دیگر صرفاً اختلالی در کارکرد زیستیِ اندامهای فرد نیست، بلکه باید بیماری را، در پیوند با دغدغههای وجودیِ فرد، بخشی از تجربۀ زیستۀ او درون زیستجهان درک کرد. آشکار است که چنین برداشتی از سلامتی و بیماری در نحوۀ مواجهۀ پزشک و بیمار و همچنین رویههای تشخیصی و درمانی هم تأثیری تعیینکننده خواهد داشت. پیامد این امر آن است که پزشکی بدل میشود به رویارویی میان دو فرد. در این رویارویی ازراهِ فهمیدنِ بیمار میتوان به او کمک کرد تا به مسیر زندگی روزمره و عادی بازگردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 267 تا 291
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ملاحظات تاریخی دربارة نظامهای منطقی معرفی شده توسط حاجحسینی
نویسنده:
اسدالله فلاحی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
مرتضی حاجحسینی در ویراست دوم کتابش، طرحی نو از اصول و مبانی منطق، ادعاهایی درموردِ منطقهای پیشین مطرح کرده است که به نظر میرسد برخی از آنها صحت ندارد. این مدعیات از این قرارند: (1) منطق کلاسیک میان استلزام مادی و استنتاج خلط کرده و آنها را یکی گرفته است. (2) منطق کلاسیک نظامهای تابعارزشی و غیرتابعارزشی را تفکیک نمیکند و تفکیک نظامهای تابعارزشی از غیرتابعارزشی از ابداعات نویسندۀ کتاب است و در آثار منطقدانان سابقه نداشته است. (3) فراقضیۀ استنتاج نادرست است، بهدلیلِ اینکه رابطۀ مقدمات عطف مصداقی است. نشان میدهم که همۀ این مدعیات نادرستاند. همچنین برخی از نظامهای غیر کلاسیکِ کموبیش مشابه را با نظامهای طرحشده در این کتاب مقایسه میکنم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 151 تا 170
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مشکل گتیه و ناتوانی نظریه وثاقتگرایی برای حل آن
نویسنده:
محمدعلی عباسیان چالشتری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
«مشکل گتیه» دربرگیرندۀ مجموعهای از مثالهای نقضی است که تعریف استاندارد و رایج از معرفت در معرفتشناسی، تا قبل از نیمه دوم قرن بیستم میلادی، را به چالش میکشاند. براساسِ تعریف استاندارد، که بهاختصار آن را «JTB» میخوانیم، معرفت چیزی غیر از «باور صادق موجه» نیست. مشکل اجمالاً این است که تعریف استاندارد از معرفت دربرگیرندۀ شرایط کافی برای معرفت نیست، بهدلیلِ آنکه میتوان مثالهایی نقضی نشان داد که هرچند مصداق باور صادق موجه هستند، اما نمیتوانند معرفت دانسته شوند. از زمان گتیه به بعد، معرفتشناسان تلاشهای بسیاری برای پرهیز یا حل یا حتی نفی مشکل گتیه انجام دادهاند. یکی از تلاشها برای حل این مشکل در نظریهای موسوم به «برونگرایی» انجام شده است. برونگرایی دو شکل عمده دارد: «نظریۀ علّی» و «وثاقتگرایی». وثاقتگرایی عامل اصلی پیدایش مشکل را مفهوم یا شرط «توجیه» میداند و، بنابراین، سعی دارد مفهوم یا شرط دیگری بهجایِ آن قرار دهد. این مفهوم یا شرط بر فرایند موثق بیرونی تمرکز دارد که در اکثر اوقات باعث پیدایش باورهای صادق در شخص میشود. از نگاه این مقاله، نظریۀ برون-وثوقگرایانه و اندیشۀ «فرایند موثق» در آن، به دلایلی که در متن مقاله خواهد آمد، توانایی لازم را برای حل مشکل گتیه ندارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 125 تا 149
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
توضیح نسبت وضع حقوقی-سیاسی با نظام اخلاقی در اندیشۀ فیشته
نویسنده:
مصطفی عابدی جیغه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
نسبت قانون حقوقی-سیاسی با قانون اخلاق از مسائل مهم در طول تاریخ اندیشۀ بشری محسوب میشود. نسبت این دو مفهوم در ایدئالیسم آلمانی از کانت تا فیشته و هگل نیز از اهمیت فراوانی برخودار است. بررسی دیدگاه فیشته، ازآنجاکه میان دو فیلسوف مهم یعنی کانت و هگل قرار گرفته است، دارای اهمیت فراوانی است. در این نوشتار، نگارنده سعی میکند که با روش توصیفی-تحلیلی و با تکیه بر دو اثر مهم آموزۀ اخلاق و بنیاد حق طبیعی نسبت اخلاق را با حق و سیاست در اندیشۀ فیشته بررسی کند. برای توضیح این موضوع، نگارنده میکوشد ابتدا دلایل فیشته دربابِ عدم استنتاج اخلاق از قانون حقوق را توضیح دهد و تمایز اجتماع اخلاقی با جامعۀ حقوقی را آشکار سازد. همچنین در ادامه، نگارنده با اختصاصدادنِ اجبار بیرونی به قلمرو حقوق و نفی آن از قلمرو اخلاق، چگونگی محدودشدنِ دولت سیاسی به سپهر حقوقی را در اندیشۀ فیشته آشکار میسازد و، درنهایت، با اظهار اینکه فیشته ایدۀ اخلاقی را مقوم جهان آگاهی تصور میکند، برای جهان اخلاق حیثی هستی شناختی قائل میشود و کل جهان آگاهی را در غایت جهان اخلاقی قابلِتوضیح میداند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 105 تا 124
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چیستی «گزارههای نخستین» در فلسفهی ارسطو و نسبتِ آن با بدیهیاتِ ششگانه
نویسنده:
کرامت ورزدار ، احد فرامرز قراملکی ، عبدالرسول کشفی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
مسئلهی اساسیِ این پژوهش تحلیلِ ماهیّتِ گزارههای نخستین(τἀ πρῶτον : تا پُروتون) در فلسفهی ارسطو و هدف از آن کشفِ نسبتِ این گزارهها با بدیهیّاتِ ششگانه و نقدِ آن است. ارسطو در تحلیلِ پَسین، گزارههای نخستین را در در پاسخ به مسئلهی تسلسلِ معرفتی، مطرح میکند. این گزارهها با دو ویژگی شناخته میشوند: 1- متعلَّقِ معرفتاند و شروطِ آن همچون کلیّت و ضرورت را دارا هستند 2- هیچ میانجیِ اثباتی ندارند. در این پژوهش آشکار میگردد نسبتِ گزارههای نخستین در فلسفهی ارسطو با بدیهیّات دورهی اسلامی عموم و خصوصِ مطلق است؛ بدینمعنا که بدیهیّات اعمّ از این گزارهها هستند؛ امّا از طرفی گزارههای نخستین در فلسفهی ارسطویی اعمّ از «اولیّات» در دورهی اسلامی هستند. ارسطو از بینِ بدیهیّاتِ ششگانه، دو دسته از آنها یعنی اولیّات و فطریّات را در ذیلِ گزارههای نخستین میگنجاند. اخراجِ محسوسات و متواترات از دایرهی گزارههای نخستین به دلیلِ فقدانِ شروطِ معرفت و اخراجِ تجربیّات و حدسیّات به دلیلِ اثباتپذیری و علّتداشتنِ آنهاست. در فلسفهی ارسطویی سلسلهی عِلل گزارههای تجربی نمیتواند تا بینهایت ادامه پیدا کند؛ امّا وی در بیانِ اصولِ اثباتناپذیر طبیعت و روشن کردنِ سنخِ آنها ناکام است. همچنین عدمِ ارائهی ملاکِ مناسبی برای تشخیصِ گزارههای نخستین از سایر گزارهها نظامِ منطقی-فلسفی وی در بابِ ساختارِ «دانشهای برهانی» را دچار چالشِ جدّی میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 243 تا 266
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل انتقادی رابطۀ فلسفۀ کانت و پارادایم پردازش پیشبینانه
نویسنده:
محمد مهدی مقدس ، علی فتح طاهری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
این مقاله به تحلیل و نقادی دیدگاه ال.آر. اسوانسون دربارۀ ارتباط میان پارادایم پردازش پیشبینانه (predictive processing paradigm) و فلسفۀ کانت میپردازد. براساسِ اظهارات اسوانسون، این پارادایم (که ازاینپس PP نامیده میشود) ریشه در آثار ایمانوئل کانت دارد. وی این ارتباط را در مواردی از قبیل (1) تحلیل بالا به پایین، (2) ذهن و ساختارهای علی جهان، (3) وارونهسازی و انقلاب کپرنیکی، (4) فراپیشینیها و صورتهای شهود، (5) مدلهای تولیدی و شاکلهها، و (6) تحلیل بهوسیلۀ ترکیب نشان میدهد. در ارزیابی دیدگاه وی، میکوشیم نشان دهیم که مدعای وی دستِکم در دو مورد کلی با دشواری روبهروست: نخست اینکه، خوانش وی از PP کاملاً گزینشی است و تفاوتهای معنادار میان خوانشهای متفاوت از آن را در نظر نگرفته است. دوم اینکه، خوانش وی از کانت خوانشی طبیعیشده و تجربی است. چنین خوانشی اساسیترین مفاهیم فلسفۀ استعلایی کانت یعنی من یا سوژه خودآگاه را نادیده میگیرد و محو میکند. همچنین رویکرد کانت به ذهن رویکردی متافیزیکی است، درحالیکه رویکرد PP به مغز کاملاً تجربی است. بنابراین، اگر میان پارادایم PP و فلسفۀ استعلایی کانت تعارضی اساسی وجود داشته باشد، آنگاه ادعای تطابق میان آنها با دشواریهای جدی روبهرو خواهد بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 171 تا 197
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درهمتنیدگی واقعیت و ارزش در فعالیتِ پزشکی با اتکا به فلسفۀ ویتگنشتاینِ واپسین
نویسنده:
احمد شرفشاهی ، حسین شمس کوشکی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
دوران مدرن با نقدِ ریشهای بر سنت آغاز شد و پیشانگاشتههایش را به پرسش کشید. از داعیههای تلویحی دوران سنت این بود که قلمروهای واقعیت و ارزش همبستهاند. این همبستگی بهسببِ پیشفرضهایی متافیزیکی بود که بیشتر آنها در زمانۀ هیوم برافتاده بودند و مهمترین آنها واقعباوری افلاطونی بود. هیوم این پیشانگاشت تلویحی را آشکار کرد و برمبنای تجربهباوری مدرن به جدایی واقعیت و ارزش حکم داد. بدینترتیب، اگر به جدایی اینها حکم کنیم، از پیامدهایش جدایی علوم و اخلاق از یکدیگر است. این وضعیت در زیست و اندیشۀ مدرن بحرانهایی ایجاد کرد و یافتن راهحلی میان این دو موضع به یکی از مسائل محوری دوران مدرن تبدیل شد. در این نوشته تلاش میکنم، با تمرکز بر فلسفۀ ویتگنشتاین واپسین، راهحلی فراهم آورم. بنابر فلسفۀ ویتگنشتاین، معنای واژگان و عبارات ما درون یک بافتار و باتوجهبه چگونگی بهکارگیریِ آنها یا، بهعبارتِدیگر، کنشهایی که، با آنها، درون بستر فعالیتهای زندگیمان انجام میدهیم متعین میشود. بهاینترتیب، مفاهیمی چون واقعیت و ارزش فرامفاهیمی نیستند که بیرون از یک بافتار معنا داشته باشند، بلکه اینها نیز، همچون دیگر مفاهیم، تنها درون فعالیتی که از آنها استفاده میکنیم معنا مییابند و، درنتیجه، نقش منطقی آنها روشن میشود و ارتباطهای مفهومیشان آشکار میگردد. رهیافتی ویتگنشتاینی به این مسئله نشان میدهد که دو سوی این منازعه -واقعباوری و واقعناباوری- هر دو بر یک پیشفرض استوارند و اگر آن پیشفرض رد شود، مسئله منحل خواهد شد. آنگاه است که با بینش نوی ویتگنشتاین به زبان میتوان بررسید که چگونه در برخی بافتارها مواردی از واقعیتها و ارزشها درهمتنیدگی دارند. من از این بینش در فعالیت پزشکی استفاده میکنم و نشان میدهم که این فعالیت در یک بستر یا بافتار بالینی رخ میدهد و همین بافتار بالینی این امکان را فراهم میسازد که در بسیاری از موارد ارتباط میان عبارات ناظربهواقع و ارزشی را درک کرد. به همین سبب، میتوان فعالیت پزشکی را قلمرو مهمی در علوم دید که در آن امکان درهمتنیدگی واقعیات و ارزشها به بهترین شکل نمایان میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 57 تا 82
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نسبتِ تخیل با امید، پیشرفت و همبستگیِ اجتماعی در فلسفۀ ریچارد رورتی
نویسنده:
محمد مهدی شجاعی ، مرتضی نوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
این مقاله به جایگاهِ تخیل در فلسفۀ ریچارد رورتی میپردازد. تصور میشود که تخیل نقشی کلیدی در فلسفۀ رورتی دارد و فهمِ جایگاهِ تخیل در اندیشۀ رورتی میتواند به درکِ ما از قابلیتها و دغدغههای اصلی فلسفۀ او کمک کند. به نظر میرسد که رورتی درصدد است تخیل را جایگزینِ خرد و عقلِ استدلالی نماید. ما نشان خواهیم داد که این جایگزینی برآمده از ضرورتِ منطقیِ فلسفۀ رورتی و نتیجۀ نگاهِ انتقادی وی به ایدۀ «صدق» و جایگزینیِ آن با ایدۀ «توجیه» است. ازاینمنظر، تخیل میتواند، با پیشنهادن بدیلهایی برای وضعِ موجود، زمینه را برای پیشرفت، امید و همبستگیِ اجتماعی فراهم آورد. در این مقاله، در قالبِ جایگاهِ تخیل در اندیشۀ رورتی، تلاش میشود ایدۀ تخیل و جایگاهِ آن در نسبت با مفاهیمِ کلیدیِ فلسفۀ او ازجمله امید، همبستگیِ اجتماعی و دموکراسی بررسی شود. به نظر میرسد که رورتی تنها با تکیه بر عنصر تخیل، بهعنوانِ جایگزینی برای عقلِ استدلالی، است که میتواند پروژۀ خود را تحت عنوان نئوپراگماتیسم به اجرا درآورد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 83 تا 104
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد هایدگر بر فلسفۀ حیات برگسون
نویسنده:
حسین ملکوتی ، بیژن عبدالکریمی ، علی مرادخانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده :
این مقاله در پی نقد هایدگر بر فلسفۀ حیات برگسون و تحلیل او از آن است. علاقهمندی هایدگر به این دلیل است که برگسون به دنبال راهی میگردد برای فهم حیات همانگونه که هست. هایدگر در تحلیل خود برخی آرای برگسون را امیدوارکننده میداند، مانند توجه به مفهوم زمان بهعنوانِ کلیدی برای به چنگ آوردن حقیقت، اما برخی دیگر از نظریات برگسون مانند عدمکفایت زبان در فهم حیات را نقد میکند. بهطورکلی، نتایج این تحقیق به سه بخش تقسیم میشود. در بخش اول، مفهوم زمان در فلسفۀ برگسون بهعنوانِ کلیدی برای فهم حیات به دست داده میشود که در اینجا هایدگر برگسون را از پیشگامان فلسفۀ مدرن معرفی میکند. بخش دوم مقاله به موضوع زبان و عدم کفایت مفهوم در فلسفۀ برگسون اختصاص یافته است. در بخش سوم و پایانی، هایدگر با نقدِ نظریات برگسون دربابِ زبان، سعی میکند برای فهم حقیقت بهوسیلۀ مفهوم زمان راهی پیدا کند. توجه به آگاهی و ارتباط آن با دنیای خارج، ازطریقِ مفهوم زمان برگسونی یا دیرند، از دیگر مباحثی است که برای هایدگر از اهمیت بالایی برخوردار است. هایدگر باوجودِ تمام نقدهایی که بر فلسفۀ حیات دارد همچنان کار برگسون را امیدوارکنندهترین تحقیق و تلاش برای دستیابی به حقیقت میداند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 221 تا 242
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی اشکال تسلسل در صورتهای ذهنی و بازنمایی
نویسنده:
مهدی اسدی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
برخی از اشکالهایی که اندیشمندان غربی به وجود ذهنی وارد کردهاند، ازجمله تسلسل در بازنمایی، نزد فیلسوفان مسلمان هنوز ناشناخته است: اگر دیدگاه وجود ذهنی پذیرفته شود، آنگاه صورت ذهنی دارای «بازنمایی» خواهد بود. ولی خودِ این «بازنمایی» نیز باید دارای «بازنماییِ» دیگری باشد و این «بازنماییِ» دوم نیز باید دارای «بازنماییِ» سوم دیگری باشد و بههمینسان به تسلسل میانجامد. افزون بر این تسلسل، هوسرل تسلسل در صورتهای ذهنی را نیز پیش کشیده است که همان اشکال تسلسل در وجود ذهنی و علم حصولی است. اینجا فیلسوفان مسلمان این پاسخ درست را پیش نهادهاند که ما به صورتهای ذهنیِ خود بیواسطه و به علم حضوری علم داریم نه با علم حصولی و ازراهِ صورتهای ذهنی دیگر. پس، تسلسلی در پی نخواهد داشت. برخی گمان کردهاند تسلسل در بازنمایی را نیز با همین راهحل میتوان پاسخ داد و حالآنکه چنین نیست. ما میکوشیم برپایۀ برخی از مبادی فلسفۀ اسلامی، بهویژه فلسفۀ سینوی، راهحلی برای این اشکال بیابیم. بااینهمه، خواهیم دید که نوعی اشکال تسلسل در صورتهای ذهنی و بازنمایی به اندکی از اندیشمندان مسلمان وارد است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 29 تا 56
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 12
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید