جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
قرآن شناخت
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
تعداد رکورد ها : 199
سال 1403
دوره 17 , شماره 1 پیاپی 32
سال 1402
دوره 16 , شماره 2 پیاپی 31
دوره 16 , شماره 1 پیاپی 30
سال 1401
دوره 15 , شماره 2 پیاپی 29
دوره 15 , شماره 1 پیاپی 28
سال 1400
دوره 14 , شماره 2 پیاپی27
دوره 14 , شماره 1 پیاپی 26
سال 1399
دوره 13 , شماره 2 پیاپی 25
دوره 13 , شماره 1 پیاپی۲۴
سال 1398
دوره 12 , شماره 2 پیاپی 23
دوره 12 , شماره 1 پیاپی 22
سال 1397
دوره 11 , شماره 1
سال 1396
دوره 10 , شماره 1
سال 1395
دوره 9 , شماره 17
دوره 9 , شماره 16
سال 1394
دوره 8 , شماره 15
سال 1393
دوره 7 , شماره 14
دوره 7 , شماره 13
سال 1392
دوره 6 , شماره 12
دوره 6 , شماره 11
سال 1391
دوره 5 , شماره 9
دوره 5 , شماره 10
سال 1390
دوره 4 , شماره 8
دوره 4 , شماره 7
سال 1389
دوره 3 , شماره 6
دوره 3 , شماره 5
سال 1388
دوره 2 , شماره 4
دوره 2 , شماره 3
سال 1387
دوره 1 , شماره 2
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
نقد و بررسي آرا و شبهات نوگرايان پيرامون آيه اخفای زينت (نور:31)
نویسنده:
محمدتقي گلمحمدي ، محمد فاکر ميبدي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
سيري در نظريات پيرامون آيات حجاب، به ما نشان ميدهد که در عصر جديد، نظري کاملاً متفاوت درباره اين آيات مطرح شده است. گروهي از نوگرايان، روش پوشش رايج بين زنان مسلمان را زير سؤال برده و برداشتِ مشهور مفسرين از آيات حجاب را متأثر از فرهنگ و تفکر زمانه دانستهاند. پژوهش پيش رو، به روش کيفي به توصيف و تحليل و تبيين آيه 31 سوره نور (اخفاي زينت) و شبهات وارد بر آن ميپردازد و صحت و سقم آنها را بررسي ميكند تا روشن شود که چه عاملي سبب زير سؤال بردن حجاب متداول شده است. اين تحقيق بعد از تقسيم شبهات به دو قسم محتوايي و متني، و بررسي و نقد شبهات، به اين نتيجه رسيده که زير سؤال بردن حجاب متداول، ناشي از دو عامل است: اول کنار گذاشتن روايات محکم و نيز استفاده از روايات ضعيف در بيان مصاديق و برداشتهاي تفسيري و تاريخي؛ و دوم تأثير فرهنگ غربي بر نگاه روشنفکران غربگراي معاصر.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 6 تا 19
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسي «انفاق در قرآن» بر اساس ترتيب نزول آيات
نویسنده:
رحمتالله عبداللهزاده آراني، مجتبي بيابانپور آراني، سميه خاری آراني
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
قرآن در يک دورۀ تاريخي و طي 23 سال، در پي مقتضيات مربوط به عصر رسالت پيامبر صلي الله عليها و آله نازل شده است. ازاينرو، يکي از شيوههاي کارآمد در تفسير قرآن، مطالعۀ آن با رويکرد تاريخي است. در اين نوشتار که از شيوۀ تفسير موضوعي و رويکرد تاريخي بهره برده، موضوع انفاق بررسي گرديده است. ابتدا با بررسي کتب تاريخي و اشعار جاهلي، وضعيت معيشتي و اقتصادي مردم عصر نزول و فرهنگ حاکم بر آن جامعه در زمينۀ انفاق شناسايي شده؛ سپس با دقت در آيات مربوط به انفاق، بر اساس ترتيب نزول و زمان نزول، و سير تدريجي و گامبهگام قرآن براي فرهنگسازي و قانونگذاري در اين زمينه بررسي گرديده است. قرآن در طي23 سال نزول تدريجي، توانست ضمن بهرهگيري از خصلت سخاوت و کرم اعراب، بهتدريج رذايلي همچون فخرفروشي، تعصب، اسراف و... را از آن جامعه بزدايد و به آن رنگ توحيدي و دگردوستي ببخشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 18
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه معنايي نكاح با ايمان در قرآن و نقش آن در تشكيل خانوادة قرآني (بر اساس نظريه وايسگربر-ترير)
نویسنده:
نسيم عربي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
مقاله حاضر با روش توصيفيـ تحليلي بر آن است در يک فرايند منظم و منطبق بر نظريه حوزه معنايي (وايسگربرـ ترير)، رابطه حوزه معنايي «نکاح» با مقوله «ايمان» را در آيات مربوط به نکاح بررسي نمايد. واژه نکاح در قرآن از نظر معناي اساسي در همان معناي عصر پيش از نزول به کار رفته است. واژگان حوزه معنايي «نکاح» در قرآن شامل «أيامي، ازواج، ذريه، طلاق، زنا و...» با مقوله ايمان و حوزه معنايي آن نظير «تقوا، عفاف، سکينه، خبيث، شرک و...»، گاهي به شيوه همنشيني و گاهي به شيوه متداعي و گاهي نيز بر اساس تقابل معنايي با يکديگر پيوند خورده و از بار عاطفيـ اخلاقي و حقوقي ويژهاي برخوردار گرديده و دستخوش توسعه معنايي شده است و بدين ترتيب بافت درونمتني آيات، چگونگي گسترش لايههاي معنايي امر نکاح و معيار حقيقي تشکيل خانواده قرآني را نشان ميدهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 4 تا 17
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحليل انتقادي اصلاح واژۀ «أب» در قرآن توسط جيمز بلمي
نویسنده:
نفيسه اميري دوماري ، جعفر نكونام
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
عدادي از مستشرقان، چندي است با پيشفرض وقوع خطا در مصحف عثماني، به دنبال اصلاحات و تغييراتي در متن قرآن کريم برآمدهاند. از جمله اين افراد، جيمز بلمي است که با همين پيشفرض سعي در بازخواني فقراتي از قرآن داشته است. تعدد تحقيقات جيمز بلمي در مورد اصلاح واژگان قرآن، وي را به عنوان يکي از مستشرقان صاحبنظر در اين حوزه مطرح کرده است. واژۀ «أبّا» در آيۀ «وَفَاکهَةً و أبّاً» (عبس:31)، از جمله واژگاني است که جيمز بلمي آن را نامفهوم و تصحيفي از واژۀ «لبّا» دانسته که خطاي دست کاتب آن را اشتباه ثبت کرده است. دلايل مورد استناد وي در اثبات اين مدّعا، تکامد بودن «أبّا»، اختلاف نظر مفسران در مورد معناي آن، عدم تناسب «أبّا» با سياق آيات و تناسب بيشتر واژۀ «لبّا» با سبک و سياق آيۀ مورد نظر است که در مقالۀ پيش رو اين دلايل نقد و بررسي شدهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 3 تا 17
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
«گفتاری بودن» زبان قرآن از ديدگاه ويليام گراهام
نویسنده:
مينا يعقوبي، مهدي اكبرنژاد، سيدمحمدرضا حسينينيا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
گفتاري بودن زبان قرآن، از جمله مباحث روزآمد در حوزه زبانشناسي قرآن است که مجادلات و بحثهاي بسياري را در ميان صاحبنظران پديد آورده است. پژوهشگر غير مسلمان آمريکايي، دکتر ويليام آلبرت گراهام، در بخشي از کتاب خود با عنوان «فراسوي واژه مکتوب، جنبههاي شفاهي متن مقدس در تاريخ مذهب»، گفتاري بودن قرآن را بررسي كرده است. پژوهش حاضر که به شيوة توصيفيـ تحليلي صورت پذيرفته و دادههاي آن نيز به روش کتابخانهاي گردآمده، به تبيين و تحليل برداشت گراهام از گفتاري بودن قرآن پرداخته است. نتيجة به دست آمده نشان ميدهد که محقق در چارچوب يک «طيف بيان»، قرآن را همزمان، هم يک مجموعه گفتاري و هم يک متن نوشتاري ميشناسد؛ اما با توجه به قرائني و بهويژه با در نظر گرفتن نحوة عملکرد شفاهي آن در جامعه اسلامي، وجه اصلي و غالب آن را «گفتاري» ميداند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 16
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پژوهشي در معناي «كلّا» در قرآن مجيد
نویسنده:
سيدمحمود طيبحسيني ، مدينه اماني ، سيدعبدالرسول حسينيزاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
يکي از واژههاي نسبتاً پرکاربرد در قرآن مجيد، واژه «كلّا» است که 33 بار و در 15 سوره آمده است. ديدگاه رايج و مشهور، اين واژه را به معناي ردع دانسته و در همه جاي قرآن آن را «نه چنين است»، «هرگز» و نظير اينها معنا ميکند؛ در حالي که نحويان و مفسران درباره معناي اين واژه اختلاف زيادي دارند. اين پژوهش با روش تحليليـ توصيفي و با استفاده از منابع کتابخانهاي، نُه ديدگاه در معناي «كلّا» شناسايي و آنها را بررسي کرده است. معاني شناسايي شده براي «كلّا» عبارتاند از: «ردع و زجر»، «حقاً»، «ألا»، «لا»ي نافيه، «ردّ»، «إي»، «نعم»، «قسم» و «سوف». نتيجه به دست آمده در مقاله اين است که اولاً اصليترين معناي كلّا که در بيشتر 33 آيه قابل تطبيق است، معناي هشدار به مخاطب درباره جمله بعد از كلّاست؛ ثانياً با تأييد معناي ردع، اين واژه در قرآن ساختاري چندمعنايي دارد و در 11 آيه قابل حمل بر دو معناي ردع و زجر نسبت به جمله قبل و هشدار درباره جمله بعد است
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 2 تا 17
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازتأملي در دلالت آيه 30 سوره روم بر تغييرناپذيري فطرت
نویسنده:
مرادعلي شورگشتي ، محمد نقيبزاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
بسياري از مفسران و برخي نويسندگان در آثار مرتبط با انسانشناسي، آيه 30 سوره روم را دليل بر تغييرناپذيري فطرت انگاشتهاند؛ اما مشاهده انکارناپذير تغيير در فطرت از جهت «شدت و ضعف» و «فعليت و قوه» و نيز دلالت آياتي متعدد بر تغيير و حتي زوال فطرت، تفسير يادشده را به چالش ميکشد. پژوهش حاضر درصدد است به روش تفسير موضوعي، ديدگاه يادشده در دلالت آيه بر تغييرناپذيري فطرت را نقد کند و تفسير صحيح آيه را ارائه دهد. حاصل پژوهش اين است که آيه يادشده، اساساً ناظر به مسئله «ثبات يا تغييرپذيري فطرت» نيست؛ بلکه مراد آيه، نفي هرگونه «تبديل» در «آفرينشگري» خداست؛ بدين معنا که آفرينش خداوند، قانونهايي دارد که هيچگاه دستخوش تبديل نميشود؛ معنايي که در آيات ديگر، با عنوان «تبديلناپذيري و تحولناپذيري سنت خداوند» بيان شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 17
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحليل ادوار تفسيری امامان شيعه از رحلت پيامبر اكرم صلّی الله عليه و آله و سلّم تا عصر امام باقر عليه السلام
نویسنده:
محسن کاظمی
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امام باقر (ع)
چکیده :
با ارتحال پيامبر صلّي الله عليه و آله و سلّم و صدور بخشنامة «منع نقل و نگارش و تدوين حديث» تا زماني که اين بخشنامه رسماً در عصر امام باقر عليه السلام لغو گرديد، دستگاه حکومت به سياست ممانعت از نقل احاديث نبوي ميپرداخت. جريان تفسيري عامّه در واکنش به اين سياست، ضمن پرهيز از تدوين و يا نقل احاديث نبوي صلّي الله عليه و آله و سلّم، به توقّف در تفسير، تفسير برأي و گرايش به روايات اسرائيلي روي آورد. اين در حالي بود که اهل بيت عليهم السلام به فراخور اقتضاي زمان، به مبارزه با سنّتستيزيها و بدعتگذاريها پرداختند. رويارويي سنّت جهادگونة ائمه اطهار عليهم السلام با بدعتهاي زمان، به شکلگيري سلسلهاي از ادوار تفسيري در تاريخ تفسير انجاميد که از نهضت تفسيري در عصر علوي گرفته تا خفقان تفسيري در عصر حسنين عليها السلام و احياگري تفسيري در عصر امام سجاد عليه السلام و تعميق و ترويج تفسير در عصر امام باقر عليه السلام را شامل ميشوند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معناداری و معرفت بخشی زبان قرآن از نگاه علامه طباطبايی
نویسنده:
اميررضا اشرفی
نوع منبع :
نمایه مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
درباره علامه طباطبایی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
از پرسش هاي مهم معاصر دربارة زبان قرآن، معناداري و معرفت بخشي آن است. اين مسائل در عصر علامه طباطبايي به طور جدي در محافل علمي به ويژه حوزه هاي علميه مطرح نبوده اند، اما مفسر الميزان اشاراتي راهگشا در پاسخ به آنها داشته است. معناداري به باور علامه، ويژگيِ قابليت انتقال مقصود مشخص گوينده به ذهن مخاطب هم زبان است. بر پاية اين معيار، تمام گزاره هاي قرآني اعم از اخباري و انشايي، معنادارند. به باور علامه اتکاي صرف بر معيارهاي تجربي در معناداري يک گزاره خواه در شكل «تحقيقپذيري تجربي» و خواه «ابطالپذيري» صحيح نيست. معيار معناداري گزاره هاي متافيزيکي متون ديني، قابليت اثبات با معيارهاي عقلي است. با اين معيار، گزاره هاي قرآني و ديگر متون ديني معنادارند. شناختاري بودن زبان قرآن ادله درون متني و برون متني فراواني دارد؛ دوري قرآن از اختلاف، هماوردخواني قرآن در ابعاد گوناگون، انعکاس علم و حکمت الهي در آن، توصيف قرآن به حق و حکيم و برهان پذير بودن گزاره هاي قرآن از جمله اين ادله و شواهد است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأويلگرايی نصر حامد ابوزيد در مقايسه با رويکرد تأويلی معتزله
نویسنده:
حسن زرنوشه فراهانی، زهرا کاشانيها، حميد ايماندار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
از مهمترين اصول تفسيري مشترک ميان مکتب معتزله و جريان مشهور به «نومعتزله»، مسئلة «تأويل» است که قرابت آن دو جريان به يکديگر را به ذهن متبادر ميکند، اما توجه به کارکرد آن نزد هريک از دو گروه، اين قرابت را منتفي ميسازد. نويسندگان اين مقاله با روش «توصيف و تحليل»، به بررسي تطبيقي ديدگاه تأويلي معتزله و نيز شخصيت مشهور نومعتزله، يعني نصرحامد ابوزيد پرداخته و به اين نتيجه رسيدهاند که معتزله با مبنايي کاملاً کلامي و اعتقادي، هرجا ظاهر آيات را با مباني عقلي و اصول خمسة خويش، بهويژه در مسئلة تنزيه ذات الهي، ناسازگار مييافتند، دست به تأويل ظواهر آيات ميزدند. اما نصرحامد ابوزيد با تکيه بر مباني متفاوت با معتزله و به دور از دغدغههاي معتزله در تنزيه ذات الهي، از تأويل صرفاً براي اثبات تاريخمندي قرآن و زمينهسازي براي تطبيق مفاهيم آن با مدرنيته بهره ميبرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
تعداد رکورد ها : 199
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید