جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
انتظار موعود
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
تعداد رکورد ها : 254
سال 1402
دوره 23 , شماره 83
دوره 23 , شماره 82
دوره 23 , شماره 81
دوره 23 , شماره 80
سال 1401
دوره 22 , شماره 79
دوره 22 , شماره 78
دوره 22 , شماره 77
دوره 22 , شماره 76
سال 1400
دوره 21 , شماره 75
دوره 21 , شماره 74
دوره 21 , شماره 73
دوره 21 , شماره 72
سال 1399
دوره 20 , شماره 71
دوره 20 , شماره 70
دوره 20 , شماره 69
دوره 20 , شماره 68
سال 1398
دوره 19 , شماره 67
دوره 19 , شماره 66
دوره 19 , شماره 65
دوره 19 , شماره 64
سال 1397
دوره 18 , شماره 63
دوره 18 , شماره 62
دوره 18 , شماره 61
دوره 18 , شماره 60
سال 1396
دوره 17 , شماره 59
دوره 17 , شماره 58
دوره 17 , شماره 57
دوره 17 , شماره 56
سال 1395
دوره 16 , شماره 55
دوره 16 , شماره 54
دوره 16 , شماره 53
دوره 16 , شماره 52
سال 1394
دوره 15 , شماره 51
دوره 15 , شماره 50
دوره 15 , شماره 49
دوره 15 , شماره 48
دوره 15 , شماره 47
سال 1393
دوره 14 , شماره 46
دوره 14 , شماره 45
دوره 14 , شماره 44
سال 1392
دوره 13 , شماره 43
دوره 13 , شماره 42
دوره 13 , شماره 41
دوره 13 , شماره 40
سال 1391
دوره 12 , شماره 39
عنوان :
بررسی و تحلیلی بر پیشینهشناسی بابیت و مهدویت علیمحمد باب و رابطه آن با جریانهای باطنی
نویسنده:
علی موسوینژاد، محمد علی پرهیزگار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
بابیت (فرق اسلامی)
چکیده :
«علی محمّد شیرازی» از جمله مدعیانی است که در دوره معاصر از بدنه تشیع جدا شد و با سوء استفاده از باور پاک برخی از منتظران، به جریانسازی پرداخت. وی نخست مدعی بابیت بود؛ ولی طی دو سال آخر عمرش، ادعاهای مهدویت و نبوت و الوهیّت کرد. پیامدهای ادعاهای او، شورشهای فراوان در ایران اسلامی بود. او از تازگی آموزههای خود سخن گفت؛ لیکن گفتار و کردارش الگو گرفته از جریانهای باطنی و انحرافی منسوب به تشیع بود. این نوشتار با تبیین و نقد ادعاهای بابیت و مهدویت علیمحمّد شیرازی و اقدامات او؛ به پیشینهشناسی و ریشهیابی گفتار و کردار او پرداخته و برای مخاطب روشن میسازد که گفتار و کردار وی در آثار جریانهای باطنی و انحرافی منتسب به تشیع سابقه دارد و در حقیقت ادعای به ظاهر تازه علیمحمّد شیرازی، بازنشر سخنان کهنه پیشینیان است و در پایان از تناقضهایی متعدد در ادعاهای وی پرده بر میدارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 117 تا 143
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقارنت «رجعت» و عصر ظهور، با تأکید بر تبیین علامه طباطبایی (ره)
نویسنده:
حسن پناهی آزاد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
درباره علامه طباطبایی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
مقارنت رجعت با ظهور حضرت مهدی(ع)در تفکر شیعه، پیرو اراده الاهی و همسوی فلسفه بعثت نبی مکرم اسلام ص است؛ زیرا در رجعت از منظر شیعه، مرادحقتعالی از ارسال رسل و بعثت انبیا، به ویژه بعثت و ارسال نبی مکرم اسلام6 تحقق خواهد یافت. این هدف، همان اظهار و اعلای کلمه حق و ابطال و محو باطل است. رجعت علاوه بر دلایل نقلی، دارای دلایل عقلی است که امام خمینی; با صراحت آن را بیان کرده است؛ علاوه بر این که رجعت در تحلیل علامه طباطبایی(ره) با ظهور و قیامت همسو بوده و ایشان این سه رخداد را مصادیق «ایام ثلاثه ظهور حق» میداند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 99 تا 118
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی بازتاب آموزه رجعت درنظام حکمت متعالیه با تاکید بر آرای ملاصدرا و علامه طباطبایی
نویسنده:
مرتضی بیات، محمود صیدی، احسان منصوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکمت متعالیه
,
درباره علامه طباطبایی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
دو اصل فلسفی «امتناع اعاده معدوم بعینه» و «امتناع بازگشت موجود بالفعل به حالت بالقوه» در حکمت متعالیه، واکنشهای فلسفی حکیمان بعد از ملاصدرا را جهت اثبات آموزه رجعت در شیعه بر انگیخت و موجد سه نظریه در این زمینه گردید: 1. از دیدگاه مدرس زنوزی، بدن، به سوی نفس بازگشت میکند که این نظریه با قاعده امتناع اعاده معدوم سازگار نیست؛ 2. از دیدگاه علامه طباطبائی نفوس انسانهای فوت شده دارای برخی جهات قوه و استعداد هستند؛ لذا بازگشت آنها در زمان رجعت ممتنع نیست. مخدوش بودن این نظریه در آن است که نفوسی که از بدن قطع تعلق می کنند، استعداد یا مادهای ندارند و بدین جهت بازگشت آنها به عالم ماده ممتنع است؛ 3. در ادامه، آرای علامه رفیعی قزوینی و آیت الله شاه آبادی نیز مورد بررسی قرار میگیرد. طبق «نظریه تمثل»، نفوس انسانهای کامل دوباره در عالم ماده ظهور و تجلی میکنند. نقصان این نظریه در عدم شمول آن نسبت به همه رجعت کنندگان مانند کافران است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 119 تا 135
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد دیدگاههای دیوید کوک در موضوع مهدویت و آخرالزمان اسلامی
نویسنده:
رضی موسوی گیلانی، زهیر دهقانی آرانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
توجه به مباحث آخرالزمانی و رخدادهای پایان دنیا از منظر ادیان و مکاتب مختلف، یکی از زمینههای تحقیقاتی جذاب برای پژوهشگران به ویژه در سالهای اخیر بوده است. برخی محققان غربی با تمرکز بر نگاه آخرالزمانی اسلام و ارتباط آن با ظهور منجی اسلامی (مهدی)، دیدگاههای جالب توجهی ابراز کرده اند. از جمله این افراد «دیوید کوک» است که آثار متعددی در این زمینه نگاشته و دیدگاههای او مرجع دیگر پژوهشگران در این زمینه بوده است. هدف این نوشتار، معرفی شخصیت، آثار و دیدگاههای این پژوهشگر غربی در مورد آخرالزمان از منظر اسلام، به ویژه مسائل مرتبط با منجی اسلامی (مهدی) است. در این مقاله ویژگیهای منجی اسلامی، نگاه خاص شیعه به آخرالزمان و منجی، منجیگرایی در ایران و دیگر کشورهای شیعی، نگاه قرآن به مباحث آخرالزمانی، گفتمان نوین آخرالزمانی مسلمانان و تشابهات نگاه آخرالزمانی اسلامی و مسیحی در آثار این پژوهشگر بررسی شده است. ارزیابی مؤلفههای مثبت و منفی تحقیقات کوک، به همراه نقد مهمترین برداشتهای اشتباه او در این موضوع، از دیگر مباحث طرح شده در این مقاله است. روش تحقیقی این نوشتار، کتابخانهای ـ نرمافزاری است و مقاله و با نگاه توصیفی-تحلیلی نگاشته شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 127 تا 153
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی آموزه مهدویت در تفاسیر فریقین ذیل آیه 187 اعراف با تأکید بر آرای تفسیری رشیدرضا و مراغی
نویسنده:
علیرضا نوبری، محمدعلی ریحانی نیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از موضوعات نیازمند پژوهش، بازشناخت مباحث مهدویت در قرآن و بازتاب آن در تفاسیر مذاهب اسلامی است. از جمله آیاتی که در تبیین آن، موضوعات مهدویت مورد توجه مفسران قرار گرفته، آیه شریفه 187 سوره اعراف است. نوشتار پیش رو، ضمن تبیین دیدگاههای مفسران شیعه و سنی، با تأکید بر آرای تفسیری رشیدرضا و مراغی، رویکرد انکاری ایشان را در مواجهه با روایات مهدوی، به بوته نقد کشانده و چالشهای احتمالی این برداشتها را مورد ارزیابی قرار داده است. سپس با رهگیری بازتاب آموزههای مشترک مهدویت در تفاسیر فریقین در ذیل آیه، به تبیین دیدگاههای مفسران در اینباره پرداخته است. در اینباره، سه آموزه مشترک مهدوی: مشخص نبودن وقت ظهور، اشراطالساعه بودن زمان ظهور و اصل مهدی باوری، بازشناسی گردید که در برخی تفاسیر فریقین مورد توجه قرار گرفته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 28
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد تکثر ادیان درعصر ظهور با تأکید بر مقوله نجات
نویسنده:
عبدالله میراحمدی، رضا حاجی ابراهیم
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
مقاله حاضر عهدهدار بررسی این مسئله است که بودونبود کثرت ادیان در آینده، در تعیین سرنوشت ادیان ونجات پیروان آنها چه نقشی دارد. به علاوه میکوشد به بررسی کثرت ادیان و نجات بخشی امام مهدی(عج) در آموزههای مهدویت بپردازد. این پژوهش، نخست، از منظر عقلی به تحلیل و بررسی کثرت حقانیت، با توجه به واقعیت غایی (خدای فلسفی) و کثرت نجات، مبتنی بر تحول در کثرتگرایی دینی «جان هیک» پرداخته؛ آنگاه ازمنظر نقلی و عقلی برخی آیات و روایات درباره نجات بر پایه شئون وجودی امام مهدی(عج) را موردبررسی قرار داده است و به این نتیجه می رسد که کثرتگرایی دینی هیک با ساختار متناقض، در توجیه مدعای کثرت حقانیت ادیان و نجات بخشی یکسان آنها ناتوان است. از طرفی، بر اساس آموزههای مهدویت، از یکسو شأن هدایتگری و نور امامتِ امام مهدی(عج) سبب تحقق هدایت کامل و ظهور سیطره اسلام میشود و از سوی دیگر، آن حضرت با داوری میان پیروان ادیان با نفی کثرت ادیان حقانیت اسلام را اثبات میکند. همچنین با هدایت همه حقطلبان سبب نجات همگانی میگردد و نجات بخشی امام مهدی(عج) با کارکردهایی مانند؛ جمعی، فردی، مادی، معنوی و کیهانی به انجام میرسد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 55 تا 74
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل پیشینه روشی و محتوایی بابیت و بهائیت در آموزههای اسماعیلیه
نویسنده:
محمدعلی پرهیزگار، رحمان عشریه، علی موسوی نژاد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
بابیت (فرق اسلامی)
,
بهائیت (فرق اسلامی)
,
اسماعیلیه Ismailism (فرق تشیع)
چکیده :
سران بابیت و بهائیت، با ادعای امی بودن خود و بهرهگیری از شعار مطابقت دین با مقتضای زمان، از تازگی گفتار و بداعت ادعاها و نوین بودن آموزههایشان سخن راندهاند؛ ولی گفتار و کردار آنان به هیچ وجه تازگی نداشته، بلکه با ادعاها و سیره دیگر جریانهای انحرافی و باطنی، به ویژه برخی امامان متمهدی اسماعیلیه مشابهتهای بسیاری دارد. نوشتار حاضر با روش پژوهش توصیفی ـ تحلیلی، در صدد است از طریق جمعآوری اطلاعات کتابخانهای، همانندیهای گفتار و کردار سران بابیت و بهائیت را با آموزههای برخی ائمه اسماعیلیه در حوزه امامت و رهبری بیان کند تا نقش اثرگذار آموزههای امامان این جریان بر فرقههای بابیت و بهائیت آشکار گردد. نتایج حاکی از آن است که نه تنها مدعی سران بابیت و بهائیت تازگی و بداعت ندارد، بلکه با توجه به شواهد موجود، آموزههای مطرح شده از سوی آنان در حوزه جایگاه امام و کارکردهای او؛ تصویربرداری از آموزههای امامان برخی جریانهای مندرس اسماعیلیه است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 117 تا 142
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تحلیلی مهدیباوری در میان کیسانیان موعودگرا از وفات ابوهاشم (م 98) تا انقراض نهایی
نویسنده:
نعمت الله صفری فروشانی، رضا برادران
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
«کیسانیه» یکی از نخستین فرقههایی است که با ادعای امامت و مهدویت محمد بن حنفیه از بدنه اصلی شیعه خارج شد. مهدیباوری در میان کیسانیان را با وفات ابوهاشم (پسر ابن حنفیه) در دو گروه موعودگرا و غالی میتوان پی گرفت؛ بدین معنا که گروهی از کیسانیه، با وفادار ماندن به خاندان محمد بن حنفیه و اعتقاد به مهدویت او و جداسازی خود از غالیان؛ به حیات خویش در سده دوم ادامه دادند. نویسنده تلاش کرده است با استفاده از منابع تاریخی، فرقهشناختی، کلامی و حدیثی و بهرهمندی از تجزیه و تحلیل اطلاعات بهدستآمده از مصادر متقدم؛ تصویری روشن از مهدیباوری کیسانیه موعودگرا، در زمانهای بنمایاند که آنان با چالشیهایی چون فقدان رهبران قدرتمند، قدرتگیری جریانهای رقیب و طولانی شدن غیبت محمد بن حنفیه درگیر بودند که این رویکرد، در نهایت به کاهش شدید هواداران، در اواخر قرن دوم و شاید اوایل قرن سوم و به نابودی آنها منجر شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 73 تا 96
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد مقاله «مفهوم مهدی در تشیع دوازده امامی» از دائرة المعارف ایرانیکا
نویسنده:
روح الله شاکری زواردهی، محمدرضا برته
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شیعه شناسی
,
5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی))
چکیده :
آموزه مهدویت یکی از دغدغه مندیهایی است که حساسیت مستشرقان را عموما و شیعه پژوهان غربی را به طور خاص برانگیخته است. شمار درخوری از متفکران این حوزه، با تکیه بر روش مطالعات تاریخی، به بازخوانی آموزه مهدویت و گرتهانگاریاش از سنتهای دینی پیشین اصرار ورزیدهاند. شاید بتوان «مفهوم مهدی در تشیع دوازده امامی» از دایرة المعارف ایرانیکا، اثر امیر معزی را یکی از شاخص ترین آثار، به این روش دانست. او میکوشد شواهدی به دست دهد که آموزه مهدویت، محصول تطوری تاریخی و نتیجه زبردستی عالمان شیعی در مسیر بازتولید هویت تشیع، در سایه اقتباس از فرهنگها و ادیان دیرپای پیشین باریشههایی عموما ایرانی بوده است. البته چنین رویکردی با انتقاداتی جدی از سوی ارباب اندیشه تفکر شیعی مواجه شده است. ایشان افزون بر سویهداری چنین تحقیقاتی، آنها را فاقد شواهد تاریخی متقن میداند و در پارهای از موارد معتقد است تحقیقاتی از این دست، از یکیپنداری الگوی تحول مسیحی و اسلامی رنج میبرند و طراحان ایده مذکور، به تطبیقی ناکافی بین آنچه در فرهنگ غربی-مسیحی گذشته است، با فرهنگ شیعی-شرقی دست زدهاند. مقاله پیشرو تلاشی است در جهت ارائه گزارشی روادارانه از «مفهوم مهدی در تشیع دوازده امامی» و بررسی آن بر اساس الگوهای تحلیل محتوا، روش شناسی مطالعات تاریخی و رویه های پیش گفته.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 53 تا 74
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بایسته های علمی در اینده پژوهی مهدوی
نویسنده:
حامد پوررستمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
مهدویت
,
مهدویت
,
المهدویة
,
الدراسات المستقبلیة
,
آیندهپژوهی
,
بایسته های پژوهشی
,
بایسته های نظری
,
بایسته های روشی
,
بایسته های تبلیغی
,
الوظائف والواجبات التحقیقیة
,
الوظائف والواجبات النظریة
,
الوظائف والواجبات الأسلوبیة
,
الوظائف والواجبات التبلیغیة
,
مهدویت و آینده
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 31 تا 48
مشخصات اثر
ثبت نظر
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
تعداد رکورد ها : 254
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید