جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
پژوهشنامه اديان
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
تعداد رکورد ها : 266
سال 1402
دوره 17 , شماره 1 پیاپی 33
سال 1401
دوره 16 , شماره 31
دوره 16 , شماره 2 پیاپی 32
سال 1400
دوره 15 , شماره 30
دوره 15 , شماره 29
سال 1399
دوره 14 , شماره 28
دوره 14 , شماره 27
سال 1398
دوره 13 , شماره 26
دوره 13 , شماره 25
سال 1397
دوره 12 , شماره 24
دوره 12 , شماره 23
سال 1396
دوره 11 , شماره 22
دوره 11 , شماره 21
سال 1395
دوره 10 , شماره 20
دوره 10 , شماره 19
سال 1394
دوره 9 , شماره 18
دوره 9 , شماره 17
سال 1393
دوره 8 , شماره 16
دوره 8 , شماره 15
سال 1392
دوره 7 , شماره 14
دوره 7 , شماره 13
سال 1391
دوره 6 , شماره 12
دوره 6 , شماره 11
سال 1390
دوره 5 , شماره 9
دوره 5 , شماره 10
سال 1389
دوره 4 , شماره 8
دوره 4 , شماره 7
سال 1388
دوره 3 , شماره 6
دوره 3 , شماره 5
سال 1387
دوره 2 , شماره 4
دوره 2 , شماره 3
سال 1386
دوره 1 , شماره 2
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
قوانین و آئین پاتیمکهه (پراتی موکشه) در رهبانیت بودایی
نویسنده:
محمد رضا عدلی
نوع منبع :
مقاله , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رهبانیت بودایی
,
سنگهه
,
پاتیمکهه
,
دین بودا (ادیان هند)(دامنه ادیان آریایی)
کلیدواژههای فرعی :
وینیه پیتکه ,
بهیکهو ,
بهیکونی ,
سنسکریت ,
نیروانا ,
کتاب وینیه ,
آئین تشرف کامل ,
چنارو پریسا ,
اوبهتو سنگهه ,
چاتودیسه بهیکهوسنگهه ,
تری پیتکه ,
نیکایه ,
سوته ویبهنگه ,
چهار قانون پارجیکه ,
گناه در بودیسم ,
راهب بودایی ,
کهندهکه ,
پریواره ,
سیله ,
اصل معرفت در بودیسم ,
اصل شفقت در بودیسم ,
آئین پاتیمکهه ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
رهبانیت بودایی (سنگهه) مانند هر طریقه رهبانی دیگری آئین های جمعی خاص خود را دارد. البته واژه آئین ممکن است موجب سوء تعبیر شود زیرا بودا از منتقدان سرسخت آئین گرایی بود. اما باید گفت که اگرچه آئین های سنگهه آئین هایی رسمی هستند اما همگی ماهیتی کاربردی دارند. در واقع این آئین ها مرور «قوانین سنگهه» هستند که تا به امروز بدون هیچگونه تشریفات اضافی در صومعه ها برگزار می شود. در این میان دو آئین اهمیت فراوانی دارد: آئین تشرف کامل و آئین اعتراف (پاتیمکهه). در آئین اعتراف که هر دو هفته یکبار در هر ماه، در ایام ماه نو و ماه تمام، برگزار می شده است بخشی از کتاب وینیه قرائت می شود و راهبان بر وفاداری خود به سنگهه و قوانین آن تاکید می کنند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 85
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفهوم ایمان از دیدگاه محمد غزالی و مارتین لوتر
نویسنده:
احسان شکوری نژاد، قربان علمی
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امام محمد غزالی
,
لوتر
,
فلسفه دین
,
ایمان
کلیدواژههای فرعی :
اقرار لسانی ,
قرون وسطی ,
اقرار لسانی به اسلام ,
هدیه الهی ,
صفات الهی ,
مرجئه (فرق کلامی) ,
اشاعره (اهل سنت) ,
معتزله (اهل سنت) ,
اراده الهی ,
نور (اسماء ذات الهی) ,
عدل الهی ,
انجیل ,
تورات ,
خلود در آتش ,
عادل شمردگی ,
آموزه فیض ,
الهیات(کلام جدید) ,
الهیات مسیحی ,
جهنم ,
قرآن ,
تسلیم ,
توکل ,
بی اعتمادی به خدا ,
گناه ذاتی ,
مذهب پروتستان (مذاهب مسیحی) ,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) ,
دین مسیحیت(دامنه ادیان پیشرفته) ,
تثلیث مسیحی ,
معنای اصطلاحی ایمان ,
اعتماد به خدا ,
قلب مومن ,
مفهوم لغوی ایمان ,
ایمان نجات بخش ,
ایمان به مسیح ,
آموزه آمرزیدگی ,
تجربه قلعه ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
در الهیات اسلامی و مسیحی ایمان به معنی تصدیق قلبی است، تصدیقی که نور امید به سعادت این جهانی و جاودانگی را به مثابه هدیه و لطف الهی بر قلب آدمی پرتوافشانی می نماید. در نتیجه انسان مومن خودی خود را فراموش می کند و خواست خود را مقهور خواست خداوند می نماید، و در مراتب بالاتر به مقامی دست می یابد که در همه ابعاد وجودی جلوه گر ذات حق تعالی می گردد. محمد غزالی و مارتین لوتر دو متکلم و اندیشمند برجسته و تاثیرگذار در جهان اسلام و مسیحیت اند که چنین برداشتی از مفهوم ایمان در آثارشان بازتاب یافته است. در این مقاله با مطالعه آثار این دو درمی یابیم که مفهوم ایمان در اندیشه آنان عبارت است از تصدیق و درستی قلب درباره خداوند که به مثابه هدیه و لطف الهی، به منظور رستگاری و نجات، بر قلب فرد ارزانی می گردد. این موضوع بیانگر دیدگاه مشترک آنان در این زمینه است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 95
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عرفان دیونوسیوس: سلب گرایی و استعلاء
نویسنده:
معصومه کبیری طامه، بهزاد سالکی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شناخت سلبی خدا
,
دیونوسیوس
,
الهیات مسیحی
,
عرفان مسیحی
,
فلسفه دین
,
عرفان دیونوسیوس
کلیدواژههای فرعی :
احد ,
کتاب ایمان مسیحی (شلایرماخر) ,
استعلا ,
صادر اول ,
انجیل ,
الهیات ایجابی ,
مسیحشناسی (مسیحیت) ,
عدم معرفت ,
الهیات عرفانی ,
افلاطون گرایی ,
فلسفه یونان ,
فلسفه نوافلاطونی ,
تجلی الهی ,
اتحاد با خدا ,
اعمال رسولان ,
جذبه الهی ,
اتحاد عیسی با خدا ,
مسیحیت اولیه ,
سلسله مراتب معرفت ,
فلسفه دینی یهود ,
اروس الهی ,
دوره آباء کلیسا ,
سلسله مراتب آسمانی ,
سلسله مراتب کلیسایی ,
خدای پنهان ,
خدای آشکار ,
تیارکیا ,
هایرارکیا ,
استعلاء و خداگونگی ,
اقسام فرشتگان ,
ابرناشناختگی ,
روشنایی مفرط ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
آثار نویسنده سوری که نام دیونوسیوس آرئوپاگوسی (نوکیش آتنی، ح 500 م) را بر خویش داشت، بیش از هر راهب شرقی دیگر تاثیری مستقیم بر غرب لاتینی گذاشت. مکتوبات او بسیار غیرمتعارف و تقریبا به سبک دعا، و آکنده از نوواژه هاست. بسیاری او را خالق «الهیات عرفانی» می دانند و بر این باورند که وی توانسته است به گونه ای موفقیت آمیز حقیقت ایمان مسیحی را از طریق مفاهیم فلسفه نوافلاطونی تعلیم دهد. وی در ارائه نظریه هایی درباره ماهیت خداوند، تفوق گوهر الهی بر سلب و ایجاب، استعلاء مطلق و وحدانیت خداوند، تجلی ذات اقدس الهی در مخلوقات، خداگونگی و اتحاد با خداوند پیشگام بوده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 51 تا 68
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جنبه های زنانه در آیین تانترا
نویسنده:
ابوالفضل محمودی، مزدک توسلی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آیین تانترا
,
زن در تانترا
کلیدواژههای فرعی :
اوپانیشاد ,
تن و جان ,
یوگا ,
رابطه جنسی ,
شاکتی ,
دویی ,
مایتهونا ,
کاماسوترا ,
ریگ ودا ,
شیوا ,
کالی ,
سروده های ودا ,
آموزههای هندوییسم (آموزههای ادیان) ,
دین بودا (ادیان هند)(دامنه ادیان آریایی) ,
واهنه شیوا ,
جینیسم ,
ویمارشا ,
پراکآشا ,
نآد ,
بیندو ,
بیج ,
ترتآ یوگا ,
دهارما ,
سووراتآنآم ,
پورآناهام ,
بهاگاوات ,
ذبح انان ,
سادهاناها ,
هاتهایگا ,
واجرایانا ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
تانترا از دسته آیین های باستانی است که در بیشتر ادیان اصلی هند مانند هندویی، بودایی و جینی تاثیر گذارده است. از جمله مهمترین ویژگی های آیین تانترا در تمام اشکال آن، نقش برجسته مولفه های زنانه با حضور برجسته شاکتی (دویی) و تجلیات او همچون کالیی، در همه ابعاد نظری و عملی است؛ در این راستا می توان به تاکید بر مولفه زنانه در الوهیت و نقش این عنصر در جهان شناسی، خداشناسی و انسان شناسی اشاره کرد و پیرو آن، آموزه های عملی که چگونگی اجرای آن ها در مراسم و مناسک این آیین – همچون آمیزش آئینی (مایتهونا) و قربانی - در متون مقدسی چون تانتراها و کاماسوترا بیان شده است. از آنجا که در سطح کشور، با فقدان اثری علمی و تخصصی در مورد آموزه های تانتریکا، به ویژه نقش عنصر زنانه در این آیین مواجه هستیم و از سوی دیگر، تمایل و اشتیاق فراگیر نسبت به آموزه های عرفانی و رازورانه این آیین که در بیشتر موارد منجر به کج فهمی و کج روی هایی در این زمینه با عنوان تانترا و دور از ارکان این آیین می شود، می توان اهمیت و ضرورت پژوهش در این زمینه را دریافت. هدف این نوشتار، بررسی و تبیین آموزه های آیین تانترا و پیوند آن ها با جنبه زنانه در اندیشه ها و روش های عملی این آیین است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 109 تا 128
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خاستگاه و ظهور عرفان مسیحی
نویسنده:
علی بادامی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین مسیحیت (ادیان سامی)
,
عرفان مسیحی
کلیدواژههای فرعی :
یهوه ,
گنوس ,
قوم بنی اسرائیل ,
عالم ماده ,
انجیل ,
تورات ,
انجیل متی ,
میراث یهودی ,
پسر خدا ,
سفر پیدایش ,
فلسفه نوافلاطونی ,
فلسفه افلاطون ,
گناه ذاتی ,
مکاشفه عرفانی ,
ثنویت گنوسی ,
هبوط انسان (آموزههای دین مسیحیت) ,
عشای ربانی (آیینهای هفتگانه مسیحی) ,
آیین گنوسی (ادیان خاموش) ,
دین یهود (ادیان سامی) ,
الوهیت عیسی مسیح(دامنه ادیان خاموش) ,
تثلیث مسیحی ,
عرفان یهودی ,
دین اورفیوسی ,
حواریون ,
اسارت بنی اسرائیل ,
تعالیم عرفانی مسیح ,
زندگی زاهدانه مسیح ,
جامعه یهودی ,
خاستگاه یهودی عرفان مسیحی ,
جامعه قمرانی ,
جامعه انجیلی ,
جامعه یهود فلسطینی ,
طریقه تراپوتا ,
جنبه باطنی دین یهود ,
ادیان رمزی ,
ادیان رمزی یونانی ,
دیداخه ,
متون مکاشفه ای ,
متون آپوکریفایی ,
نظریه عشق افلاطون ,
زهد عرفانی ,
تجرد در مسیحیت ,
ایمان به آزادی روح ,
عرفان مسیح محور ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
عرفان در حیات دینی مسیحی از آغاز پیدایش مسیحیت شکل گرفت و در طی تکون و تطور خود از دو منبع درونی و بیرونی اثر پذیرفت. این پژوهش درصدد برشمردن عناصر شکل دهنده عرفان مسیحی در سده های اولیه است که در دو بخش بررسی می شود: بخش اول به میراث یهودی، یعنی ارتباط تاریخی و محیطی دو جامعه یهودی و مسیحی، شباهت های آن دو جامعه در باب عقاید دینی، مراسم و آیین ها، تاثیر کتاب مقدس عبری و نقش فیلون، و سپس تاثیر ادیان رمزی و متونی چون دیداخه، متون مکاشفاتی و آپوکریفایی و نیز آیین های گنوسی و هرمسی بر عرفان مسیحی می پردازد و در ادامه به تاثیر مکاتب افلاطونی و نوافلاطونی در گرایش مسیحیت به عرفان اشاراتی می شود. در بخش دوم در بیان تحول درونی به تاثیر انجیل ها، تعالیم عرفانی مسیح، پولس و یوحنا اشاره شده است. این پژوهش نشان می دهد که عرفان مسیحی به رغم اثرپذیری از منابع بیرونی، بیشتر از انجیل ها و تعالیم عرفانی، اخلاقی و زندگی زهدانه مسیح متاثر بوده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 28
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دین و مدرنیته از نگاه آنتونی گیدنز
نویسنده:
فریبا طشت زر، حسین حیدری، جواد روحانی رصاف
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تجدد
,
دین و مدرنیته (مدرنیته و دین)
,
آنتونی گیدنز
,
نظریه مدرنیته متاخر
,
فلسفه دین
,
جامعه شناسی دین
کلیدواژههای فرعی :
از خود بیگانگی ,
رنسانس ,
روشنگری ,
بنیادگرایی دینی ,
تقلیل گرایی ,
نظام سرمایه داری ,
زندگی اجتماعی ,
جهانی شدن (جهانی سازی) ,
عدم قطعیت ,
جامعه مدرن ,
تعریف دین (مسائل جدید کلامی) ,
سکولاریسم ,
کارکردهای دین ,
مذهب پروتستان (مذاهب مسیحی) ,
تعصّب دینی ,
آینده دین ,
جامعهشناسی کلاسیک ,
همزیستی دین و مدرنیته ,
خصلت فراسویی دین ,
نظریه ساختاریابی ,
نظریه دوگانگی ساخت ,
نظریه بازاندیشی ,
فرهنگ های سنتی ,
خردگرایی دیوان سالارانه ,
عصر ماشینی ,
طرح سه شاخه ای والیس ,
محرک دگرگونی اجتماعی ,
کیهان شناسی دینی ,
معنابخشی دین ,
ایجاد همبستگی اجتماعی با دین ,
هویت بخشی دین ,
پاسخ به مرگ ,
بعد عینی عرفی شدن ,
محرکه دینی متعالی ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
کلید فهم اندیشه های دینی گیدنز در نظریه «مدرنیته متاخر» و انتقاد او از سنت جامعه شناسی کلاسیک است. از دید گیدنز، مدرنیته دارای دو مرحله اولیه و متاخر است و در هر یک از این دو مرحله، تعامل دین و مدرنیته یکسان نبوده است. درک و تفسیر نادرست از ماهیت مدرنیته در مرحله نخست آن، باعث شکل گیری این اندیشه شد که نفوذ و جایگاه اجتماعی دین در جامعه مدرن، کاهش یافته است و سرانجام ناپدید خواهد شد. اما در مرحله دوم مدرنیته، نوعی احیای گرایش های دینی و معنوی پدید آمده است که ریشه در ویژگی های خاص این مرحله دارد. وی، با بررسی پیامدهای مدرنیته و نقد اندیشه های جامعه شناسان اولیه (کارل مارکس، امیل دورکیم و ماکس وبر) چنین نتیجه می گیرد که دین در آستانه نابودی نیست، اما احیای گرایش های دینی مدرنیته متاخر به معنای بازگشت به دینداری سنتی هم نیست؛ دین می تواند با مدرنیته هم زیستی داشته باشد، مشروط بر آن که تن به گفتگو و بازاندیشی بسپارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 91 تا 116
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دین یهود و مسائل زیست محیطی
نویسنده:
معصومه انصاری، فاطمه لاجوردی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه ازاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین یهود
,
تورات
,
اخلاق محیط زیست
,
دین یهود (ادیان سامی)
,
اخلاق در تورات
کلیدواژههای فرعی :
تورات شفاهی ,
یهوه ,
عدالت اجتماعی ,
قوم بنی اسرائیل ,
بحران زیست محیطی ,
عالم طبیعت ,
کتاب اشعیا ,
سفر پیدایش ,
آلودگی هوا ,
فلسفه نوافلاطونی ,
نظریه صدور ,
سنّت یهودی-مسیحی ,
تصرف در طبیعت ,
آلودگی آب ,
فاضلاب ,
آسیب به طبیعت ,
زندگی با طبیعت ,
حکومت بر طبیعت ,
تفکر یهودی - مسیحی ,
روانمندانگاری ,
انسان مدارانگاری ,
خدا در یهودیت ,
غایت الهی در یهود ,
انسان در یهود ,
شأن انسان ,
طبیعت در یهودیت ,
طبیعت در دوره ربانیک ,
طبیعت در دوره میشنا ,
طبیعت در دوره تلمود ,
طبیعت در دوره هلنی ,
طبیعت در قرون وسطی ,
طبیعت در رنسانس ,
صداقت اخلاقی ,
آموزه ربانی بال تشحیت ,
شولحان عاروخ ,
زیبایی شهر ,
زندگی سالم انسانی ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
بسیاری از آئین های یهودی در طول تاریخ، همراه و همگام با پدیده های طبیعی شکل گرفته اند. برگزاری اعیاد یهودی در آستانه فصل بهار و پاییز از این گونه اند. میشنا و تلمود نیز آموزه های کتاب مقدس در ارتباط با طبیعت را در راستای حفظ محیط زیست شرح و بسط داده اند. یک یهودی باید با استفاده از دستورات تورات و استناد به آنها، راه هایی را برای زندگی در دنیا برگزیند که کمترین آسیب را به محیط زیست وارد سازد و با تغییر و تحولات طبیعی، همچون تغییر فصل ها، سازگار باشد. این نوشتار می کوشد دیدگاه های یهودیان را نسبت به خدا، انسان و طبیعت بازگو نماید و راهکارهای شرع یهود را در ارتباط با بحران های زیست محیطی بیان کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 29 تا 46
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کلام سلبی نزد دیونیسیوس مجعول
نویسنده:
مریم السادات نوابی، محمد ایلخانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دیونوسیوس آریوپاگی
,
شناخت سلبی خدا
,
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی)
,
الهیات مسیحی
,
فلسفه دین
کلیدواژههای فرعی :
خیر ,
ذات خدا ,
روح القدس ,
وجود مطلق ,
کنز مخفی ,
الوهیت ,
صفات الهی ,
انجیل ,
الهیات ایجابی ,
کتاب اشعیا ,
اسماء مطلق ,
عرفان مسیحی ,
وصال حق ,
مفاهیم انتزاعی ,
کلام ایجابی ,
قرآن ,
تعلیم تورات محرف ,
سلوک عرفانی مسیحی ,
تجلیات معقول خدا ,
ستایش سلبی خدا ,
مراتب معرفت انسان ,
وصف ناپذیری خدا ,
زبان و وجود ,
سلسله مراتب ظهور خداوند ,
اسماء محسوس ,
اسماء معقول ,
ادراک ناپذیری خداوند ,
کلام رمزی ,
رساله اسماء الهی ,
مشیت خیرخواهانه ,
اسم خیر ,
اسم وجود ,
اسم حکمت ,
مراتب زبان ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
یکی از موضوعات مهم فلسفه دین بحث از زبان دین و کلامی است که با آن می توان از خداوند سخن گفت. طرح این موضوع در کتب کلامی و عرفانی به دورانی بسیار پیش از طرح آن در فلسفه دین نوین باز می گردد. دیونیسیوس مجعول از جمله متقدمانی است که بحث زبان دین را بسیار نظام مند در مجموعه آثار خود مطرح کرده است. دیونیسیوس در سخن گفتن از خداوند و توصیف او کلام سلبی را به کلام ایجابی ترجیح می دهد. به عقیده دیونیسیوس زبان سلبی، زبان معقولات است و انسان زمانی که در سیر و سلوک معنوی و معرفتی خود به مرتبه معقولات برسد خداوند را با زبان سلب ستایش خواهد کرد. می توان گفت کلام سلبی که دیونیسیوس از آن سخن می گوید به مرتبه خاصی از معرفت انسان مربوط می شود. او زبان سلب را نه به ذات خداوند، بلکه به تجلیات معقول خداوند نسبت می دهد. دیونیسیوس تجلیات معقول و غیبی خداوند را با اصطلاحاتی مانند «مافوق وجود» می ستاید. از نظر او، سزاوار نیست چیزی که مافوق و فراتر از هستی است با زبان هستی ستایش شود. به همین دلیل کلام سلبی بهترین زبان در توصیف خداوند است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 117 تا 142
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تغییر دین تدریجی آگوستین به مسیحیت
نویسنده:
مهدی حسن زاده، الهام موحدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آگوستین
,
الهیات مسیحی
,
دین مسیحیت (ادیان زنده)
,
دین مسیحیت (دین الهی توحیدی تحریف شده)
کلیدواژههای فرعی :
مبلغ ,
انجیل ,
تغییر دین ,
تجربه مسیحی ,
تعهد ,
الجزایر ,
کتاب اعترافات (آگوستین) ,
نوافلاطون گرایی ,
گناه ذاتی ,
مبلغ مسیحی ,
مذهب پروتستان (مذاهب مسیحی) ,
مذهب کاتولیک (مذاهب مسیحی) ,
تکامل اخلاقی ,
تولد تازه ,
تغییر دین آگوستین ,
آرامش باطنی ,
انقلاب اخلاقی ,
تغییر دین دفعی ,
تغییر دین تدریجی ,
هیپو ,
سیاست دینی کلیسا ,
بحران روحی آگوستین ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
برخلاف نظریاتی که در آنها تغییر دین آگوستین به مسیحیت دفعی و اتفاقی تلقی شده است، این تغییر، چهارچوب یک فرایند را دارد. عوامل زمینه ای، مانند سیاست دینی وقت، خانواده، اقتصاد و نیز تجربیات شخصی خود آگوستین باعث می شد که قوی ترین مقصد برای تغییر دین او مسیحیت باشد؛ زیرا در اکثر آنها مسیحیت کانون توجه و عنایت بود. عواملی هم چون بحران، جستجو و فعالیت، برخورد با مبلغ، و تعامل با کسانی که یا تجربه مسیحی شدن داشتند و یا سرنوشت کسانی را با چنین تجربه ای برای او بازگو می کردند، گرایش وی را به مسیحیت بیشتر کرد و از نظر عقلانی او را در این باره مجاب ساخت. در نهایت، تجربه شنیدن صدای کودک منجر به تصمیم او به پذیرش نهایی مسیحیت شد. ادامه روند تغییر دین وی را می توان در آثار آن، یعنی آرامش باطنی پیدا شده برای آگوستین، و تاثیر خود او بر مسیحیت دنبال کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 33 تا 52
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نخستین نمودهای بهکتی یا عبادت عاشقانه در متون هندویی
نویسنده:
پریا الیاسی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
بهکتی
,
دین بودا (ادیان هند)(دامنه ادیان آریایی)
,
هندوییسم (ادیان شرق)
کلیدواژههای فرعی :
اوپانیشاد ,
بهگود گیتا ,
انجیل ,
متون هندویی ,
کریشنا ,
ورنه ,
براهمنه ها ,
ایزدبانو ,
انسان آرمانی (یوگی) ,
اقتباس ,
پوُنیَه (سنسکریت، (آموزههای بودایی)) ,
مذهب پروتستان (مذاهب مسیحی) ,
آتمَن ,
برَهمن ,
دین مسیحیت (ادیان زنده) ,
کیش شیوا ,
کیش ویشنو ,
سنت هندویی ,
خدای عشق ,
اوهمریستی ,
بهکتی روحانی شده ,
قربانی ودایی ,
کتهه ,
شوتاشوتره ,
غایت زندکی در هندوئیسم ,
سنیاسین ,
شوتاشوتره اوپنشید ,
ایدیم دوم ,
جنانه مارگه ,
کرمه مارگه ,
کرمن ,
مانوه دهرمه شاستره ,
دوی ماهاتمیه ,
پشو ,
بهاگوته پورانه ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
بهکتی نزد هندوان اصطلاح عامی است به معنی «ستایش عاشقانه». این اصطلاح با توجه به مفهوم گسترده اش، می تواند جزء جدایی ناپذیر هر دینی باشد، اما در سرزمین هند، اصطلاح بهکتی، به طور ویژه، از چند سده پیش از میلاد مسیح به تدریج با مجموعه ای از خدایان، باورها و اعمال دینی خاص ارتباط یافت، تا آنجا که امروزه مهمترین مولفه در مذاهب عمده هندویی به شمار می رود. هندشناسان اولیه همچون آلبرشت وبر و لورینزر دین مسحیت را در شکل گیری مفهوم بهکتی موثر می دانستند و به ریشه های بومی آن توجهی نداشتند، در حالیکه برخی دیگر همچون بهندرکار و رادهاکریشنان به جستجوی بهکتی در متون هندویی پرداختند و آن را مفهومی بومی دانستند. این تاکید بر متون هندویی در مطالعات بعدی نیز دنبال شد تا آنجا که تاثیر عناصر بیگانه را در شکل گیری مفهوم بهکتی به حاشیه راند و نقش این عناصر را به تحولات بعدی بهکتی، به ویژه در سده های میانه، محدود کرد. از این رو، برای یافتن ریشه های بهکتی در سنت هندویی پیش از هر چیز باید به متون هندویی پرداخت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 28
مشخصات اثر
ثبت نظر
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
تعداد رکورد ها : 266
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید