جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور نوع منبع
>
فراداده های مناظره،گفتگو و میزگرد
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
تعداد رکورد ها : 1765
عنوان :
زبان مادری، سیاسی نیست
شخص محوری:
جواد میری
نوع منبع :
مناظره،گفتگو و میزگرد
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قائل به یک جوهر ثابت ایرانی نیستم
شخص محوری:
جواد میری
نوع منبع :
مناظره،گفتگو و میزگرد
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
شاید بتوان با طرح این پرسش به بحث هویت و ضرورتِ طرح آن ورود کرد. به نظر شما ضرورت طرح بحث از هویت و در تداوم آن لزوم پرسش از هویت در این برهه از زمان )سال 1395 ( چیست؟ پرسش بسیار خوبی است، چون میتوان گفت یک پرسش محوری و کلیدی است. به تعبیر بسیاری از جامعهشناسانِ انتقادی، زمانی پرسشی طرح میشود و باید به آن پرسش پاسخ داد، و زمانی هم هست که اینگونه نیست و باید اساس پرسش را به پرسش گرفت. یعنی پرسید که اساسا چرا میبایست به طرح این پرسش پرداخت و یا به آن پاسخ داد؟ بنابراین اینگونه میتوان ماهیت و جایگاه این پرسش را در ماتریکسِ معادلاتِ مذهبی، روانشناختی و فلسفی و… مشخص کرد تا آنگاه بتوان به چگونگی و چرایی طرح پرسش موردنظر دست یافت. مفهوم کلیدیِ موجود در این پرسش، ماهیتِ هویت است. در ابتدای بحث باید بتوانیم مختصات اصلی هویت را ترسیم کنیم و تعریفی از آن را به دست دهیم تا بتوانیم در جزئیات آن مناقشه کنیم که این امر موجب میشود موانعِ مفقود و مقتضی، موجود شود. یکی از کارهایی که میتوان به طور اساسی در این راستا انجام داد، تقسیم و تشخیص انواع هویتها است که در پیشبرد کار ما آنگونه که مدنظر است، کمک خواهد کرد؛ چراکه وقتی از هویت صحبت میکنیم باید مشخص کنیم که آیا مقصود ما از هویت، هویت فردی، هویت درونی، هویت جمعی، هویت به مثابه یک امر دورنی، یک امر سیاسی است یا چیز دیگری؟ آیا بین هویت به مثابه سیاسی و هویت به مثابه اجتماعی، فرهنگی، فردی، مذهبی و… تخالف و تفارقی وجود دارد یا خیر؟ آیا برآیند این انواع مختلف که در افکار عمومی یک شکل پیدا میکند یکی است؟ و این مخرج مشترک به انحای مختلف تعریفی میشود و چارچوب منِ «ما » را شکل میدهد و در نتیجه باید به این پرسش اساسی پاسخ داد که چرا باید این پرسش را پاسخ داد، اساسا این «ما » کیست و چیست؟ با توجه به بحثها و تحقیقات بسیاری که در این زمینه صورت گرفته و در گستره تاریخ معاصر روشنفکران چپ و راست از ظن خود بر این مفهومِ پیچیده و قامض مناقشه کردهاند، هرکدام بر اساس «ایستادنگاه » خود به این موضوع پرداختهاند. بنابراین آنچه مهم به نظر میرسد، ضرورت بازپرداختن به این موضوع هم در تداول و هم در گسست از این تحقیقات است؛ به نظر شما ضرورت بازپرداختن به این مفهوم چیست؟ پیش از هر چیز باید به این بحث بپردازیم که اساسا این «ما » که از آن صحبت میکنیم به معنای انسان کما هو انسان است که این پرسش را مطرح میکند؟ برای مثال: آیا پرسشی که هایدگر اگزیستانسیالیستها، فیلسوفان قارهای، و اندیشمندانی مثل تالستوی، داستایوفسکی یا حتی اندیشمندانی مثل پوشکین مطرح میکردند، آن «ما » در مورد انسان معاصر است؟ انسان معاصری که دچار یک چرخش «پارادایمی » و یک اتفاق در تاریخ بشریت رخ داده است و این انسان کما هو انسان دچار تشویش تشتت، اضطراب شده و پرسشهای بنیادین و سهمگینی که فیلسوفانی که در چندهزار سال پیش مطرح کرده بودند به گونهای همگام و همراه با جریانها و نحلههای عرفانی و دینی و کلام و … شکل گرفته بود که بعدا تمام جوامع بشری را به انحای مختلف تحت سیطره خود قرار داد. این انسان، نیازی جدی به روبرو شدن با پرسشهای بنیادین پیدا نمیکرد. چرخشی که در زمینه تمدن انسان به مثابه یک موجود در این کره خاکی -که مثلا از دوران کشاورزی شیفت پیدا کرد و وارد عصر صنعتی، فراکشاورزی، تکنولوژی و فراتکنولوژی شد- بهوجود آمد، دوباره انسان را دچارا ضطرابهای بنیادین کرد. طرح پرسشهای بنیادینی که به زعم بسیاری از مورخان، فیلسوفان و در معنای کلی اندیشمندان و کسانی که تاریخ اندیشه بشریت را تقریر کردهاند و در زمان قدیم تا جدید به آنها پاسخ گفتند، موجب شد تا از درون این پرسش و پاسخها، سنتهای اسکولاستیک و مدرسی و… به وجود آید و در گستره تاریخ بشریت حضور پیدا کنند. قرنها انسانها در یک چنبره قدسی تعریف میشدند و هالهای از متافیزیک بر روی فرهنگها و تمدنها وجود داشت و پرسشهای سهمگین، انسان را به مثابه یک فرد خطاب قرار نمیداد و آن را به زمین نمیافکند. ولی با پاره شدن این زنجیر و پاره کردن بافتهای مستحکمی که در اثر چنبره امر قدسی ایجاد شده بود، آن هیمنه متافیزیک را نیز پاره کرد و گسستی بزرگ بین انسان و دنیای متافیزیک صورت گرفت و به تعبیری دیگر، آنگونه که هایدگر مطرح میکند، این انسان به یکباره به نظر میآید که به این جهان پرتاب شد و با نگریستن به این جهان به وحشتش نیز افزوده میشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بدون مشارکت ملت نمی توان حکومت دینی پدید آورد
شخص محوری:
جواد میری
نوع منبع :
مناظره،گفتگو و میزگرد
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شاخصه های مهم اندیشۀ شریعتی
شخص محوری:
جواد میری
نوع منبع :
مناظره،گفتگو و میزگرد
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شریعتی و پرسش بنیادین ما
شخص محوری:
بیژن عبدالکریمی، سروش دباغ
نوع منبع :
مناظره،گفتگو و میزگرد
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سکولاریسم و فرهنگ
شخص محوری:
محمد آوینی، احمد احمدی، غلامحسین ابراهیمی دینانی، غلامرضا اعوانی، غلامعلی حداد عادل، محمد علی شعاعی، ماهروزاده، رضا داوری اردکانی
نوع منبع :
مناظره،گفتگو و میزگرد
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
در این میزگرد استادان و همکاران سید محمد آوینی، دکتر احمد احمدی، دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی، دکتر غلامرضا اعوانی، دکتر غلامعلی حداد عادل، محمد علی شعاعی، سرکار خانم ماهروزاده و رضا داوری اردکانی شرکت داشتند و در باب سکولاریسم (که به نظر آقای دکتر حداد عادل تعبیر گیتی گرایی ترجمه ی خوب و مناسبی برای آن است) به طور کلی و علی الخصوص اسلام و سکولاریسم و وضعیت کنونی آن بحث نمودند. آیا سکولاریسم به همان صورتی که در اروپا پدید آمده در کشورهای اسلامی هم درک شده و تحقق یافته است؟ دکتر حداد عادل: تفکر سکولاریستی در واقع تحقق این قول معروف است که کار مسیح را به مسیح واگذارید و کار قیصر را به قیصر. دکتر داوری: اولین پرسش این است که سکولاریسم یعنی چه و چرا عثمانی ها آن را علمانیت ترجمه کرده اند؟ علمانیت بیشتر در زبان عربی رایج شده است. پرسش مهم دیگر این است که آیا سکولاریسم به همان صورتی که در اروپا پدید آمده، در کشورهای اسلامی هم درک شده و تحقق یافته است؟ یعنی تلقی ما از سکولاریسم همان تلقی است که در اروپا بوده است؟ و بالاخره هم اکنون سکورالیسم در چه وضعی است؟…
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأویل و انفتاح سنّت (تأملی بر مسأله سنّت و مدرنیته)
شخص محوری:
غلامحسین ابراهیمی دینانی
نوع منبع :
مناظره،گفتگو و میزگرد
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
همانگونه که می دانید از مشروطه تا امروز بحث سنّت و مدرنیته به انحاء گوناگون همواره مطرح بوده و نظرات مختلفی ابراز شده است. به نظر می رسد این بحث در آینده نیز مورد توجه باشد. می خواهیم از خطوط کلی دیدگاه شما درباره این مسأله مطلع شویم؟ این مسأله جوانب مختلفی دارد و نمی توان در یک نوبت گفتگو همه ی جوانب آن را بررسی کرد. صورت مسأله نسبت سنت و مدرنیته ابهامات بسیاری دارد. از یک طرف معنای سنت مشخص نیست و از طرف دیگر از مدرنیته تفسیرهای گوناگونی ارائه شده است. همچنین این مسأله که مدرنیته اجتناب ناپذیر است یا نه، محل بحث است. عده ای آن را برای همه جوانب اجتناب ناپذیر می دانند و از تقدیر تاریخی سخن می گویند. عده ای هم با مدرنیته غربی مخالف هستند و از مدرنیته ها سخن می گویند و در واقع تفاوت جوامع و فرهنگ ها را در نظر می گیرند
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ایرانشهری رجعت به ساسانیان است
شخص محوری:
جواد میری
نوع منبع :
مناظره،گفتگو و میزگرد , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مصطفی ملکیان: شریعتی، تاریخ ما را تحریف میکرد
شخص محوری:
مصطفی ملکیان
نوع منبع :
مناظره،گفتگو و میزگرد
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی اندیشههای موجود در حوزه علمیه قم (۲): استاد شیخ حسن میلانی: اساس فلسفه، ضدیت با عقل است
نویسنده:
حسن میلانی
نوع منبع :
مقاله , مناظره،گفتگو و میزگرد , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
متن
وضعیت نشر :
قم - ایران: مباحثات,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مخالفت با فلسفه
چکیده :
ضدیت با فلسفه و فلسفهگرایی یکی از جریانهایی است که گاهی با قوت و گاهی با ضعف در حوزه علمیه وجود داشته است. استاد شیخ حسن میلانی از نمایندگان این جریان فکری است که با انرژی تمام در محافل بحث و مناظره شرکت میکند؛ حتی گاهی حضور او در برخی از جلسات و طرح پرسش از جانب او جلسات را به تنش کشانده است. در این گفتوگو نیز فلسفه را با صراحت به نقد میکشد و ابایی ندارد که از بزرگانی نام ببرد و اندیشه آنها را نقد کند، حتی خوانشهای متفاوتی از تاریخ معاصر دارد. این استاد حوزه علمیه متولد نیشابور است و پس از طی دوره مقدمات، دوره سطح را از محضر آقایان آیات پایانی، اعتمادی، ستوده، مدرس افغانی، اشتهاردی، حجتی زاده، کافی اصفهانی، مروج الشریعه، سبط الشیخ و… بهره برده است. در درسهای خارج حضرات، آیتﷲ وحید خراسانی، آیتﷲ بهجت، آیتﷲ شیخ هاشم آملی، آیتﷲ اسماعیل پور شرکت کرده است. علاوه بر دروس فقه و اصول و کلام، اهتمام جدی و دائمی به تدریس و مباحثه کتب عقاید و معارف و متون مکتب وحی کرده است. از ایشان کتابهای متعددی نیز منتشر شده است که عمده آنها در نقد فلسفه و عرفان بوده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
تعداد رکورد ها : 1765
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید