چکیده :
ترجمه ماشینی:
«معجزه» فقط همان موضوعی است که برای مجموعه گسترده «معرفی های بسیار کوتاه» انتشارات دانشگاه آکسفورد مناسب است، زیرا به اندازه کافی خاص است که امکان درمان متمرکز را فراهم می کند، و در عین حال به اندازه کافی گسترده است که مورد توجه خوانندگان گسترده باشد.
در واقع، معجزه یک جنبه کلیدی از تجربیات بسیاری از افراد مذهبی است.
داستانهای معجزهآسا در اسطورههای مذهبی و نیز رویدادهای معجزهآسا امروزی به افراد مذهبی اطلاع میدهند که خدایانشان میتوانند و میتوانند در زندگیشان مداخله کنند، حتی به روشهایی که با قوانین طبیعی نظم خلق شده در تضاد است.
دانشگاهیان در بسیاری از رشتهها مدتهاست که معجزات را مطالعه کردهاند تا سعی کنند به سؤالات مختلفی از جمله: معجزه چیست؟ آیا توضیحات روانشناختی یا علمی دیگر برای باور مداوم به معجزه وجود دارد؟ داستانهای معجزهآسا درباره ساختارهای درونی و الهیات ادیان چه ارتباطی دارند؟ معجزات چه نقشی در زندگی کسانی که آن را تجربه می کنند دارند؟ این کتاب بررسی خوبی از برخی از این سوالات و نحوه پرداختن به آنها ارائه می دهد.
یوجین ناگاساوا، نویسنده این مقدمه بسیار کوتاه، استاد فلسفه در دانشگاه بیرمنگام است، و بنابراین جای تعجب نیست که او به تعاریف فلسفی کلاسیک از معجزات، نقد معروف هیوم از معجزات، و اینکه آیا همیشه علاقه مند است.
اعتقاد به معجزه عقلانی است او بحث خود را در مورد این مسائل با مروری بر تحقیقات شناختی در مورد منشأهای احتمالی تکاملی برای گرایش انسان به اعتقاد به هر چیز ماوراء طبیعی، از جمله مداخله ظاهری الهی که معجزه را نشان می دهد، تقویت می کند.
از آنجایی که تعاریف او (و بسیاری دیگر) از "معجزه" بر یک عامل ماوراء طبیعی تکیه دارد، ناگاساوا همچنین شامل بررسی مختصری از داستان های معجزه باستانی از یهودیت، مسیحیت، اسلام، هندوئیسم و بودیسم است.
این کتاب با فصلی غافلگیرکننده به پایان میرسد که نشان میدهد رفتار نوعدوستانه، حتی اگر از نظر فنی معجزهآسا نباشد، یک جایگزین عقلانی ستودنی برای معجزات در دنیای امروز است.
بهترین بخش این کتاب کوچک بحث روشن و مختصر ناگاساوا در فصل اول از معجزه است.
سبک نوشتاری جذاب او شامل بسیاری از نمونههای دنیای واقعی و همچنین آزمایشهای فکری ظریفی است که به خواننده کمک میکند تا تفاوتهای بین رویدادهای غیرمعمول یا شگفتانگیز و آنچه را که باید معجزه واقعی در نظر بگیریم را درک کند.
به عنوان مثال، او داستان انفجار گاز در کلیسایی در نبراسکا در سال 1950 را بازگو می کند که مطمئناً تمام اعضای گروه کر را که قرار بود برای جلسه تمرین هفتگی خود در آنجا حضور داشته باشند، کشته می شد، اگر همه آنها به دلایل مختلف غیرمرتبط به تأخیر نمی افتادند.
(10).
او از این رویداد شگفتانگیز استفاده میکند تا نشان دهد، در حالی که معتقدان ممکن است چنین رخدادی را معجزه بدانند، احتمالاً تعاریف رضایتبخشی از معجزه را برآورده نمیکند، که ایجاب میکند که معجزه ادعایی ممکن است صرفاً یک تصادف احتمالی بعید نباشد.
او این بخش را با صورت بندی خاص خود از تعریف رایج فلسفی معجزه به پایان می رساند: «معجزه نقض قوانین طبیعت است که توسط عامل عمدی ایجاد می شود.
و اهمیت دینی دارد» (18).
یکی دیگر از فصل های مهم کتاب، فصل 3 است، با عنوان "چرا بسیاری از مردم به معجزه اعتقاد دارند؟" خلاصه تحقیقات روانشناختی و شناختی ناگاساوا در مورد معجزات، او را به این نتیجه میرساند که «اعتقاد به معجزه بسیار گسترده است، زیرا انسانها از نظر شناختی و رشدی نسبت به شکلگیری و انتقال چنین باوری تعصب دارند» (68).
نمونههایی از این سوگیریهای شناختی عبارتند از «نظریه ضد شهودی حداقلی» - که معتقد است ایدهها یا رویدادهای کمی شگفتانگیز با موفقیت بیشتری نسبت به موارد معمولی منتقل میشوند - و «پاریدولیا»: پدیدهای که به وسیله آن انسانها الگوهای معناداری را در جایی که واقعاً وجود ندارند، کشف میکنند، مانند دیدن چهرهها.
در پوست درخت به همین ترتیب، روانشناسان نشان دادهاند که انسانها اغلب قصد هدفمندی را به عوامل فراطبیعی نسبت میدهند که مسلماً رویدادهای تصادفی هستند.
ناگاساوا توضیح میدهد که به دلیل این تمایل است که شنیدن اینکه مردم اعلام میکنند «همه چیز به دلیلی اتفاق میافتد» امری عادی است.
خوانندگانی که با این نوع نظریههای شناختی و روانشناختی برای رفتار دینی همدل هستند، این بخش از کتاب را راضیکننده میدانند.
کسانی که چنین نظریههایی را تقلیلدهنده میدانند، کمتر راضی خواهند بود، زیرا نویسنده هیچ بحثی درباره نقدهای رایج از رویکرد شناختی ارائه نمیکند.
در واقع، محققان ادیان، که اکثریت آنها نوعی تحلیل فرهنگی را برای مطالعات خود به ارمغان میآورند، احتمالاً برخورد اجمالی ناگاساوا با تحقیقات انسانشناختی درباره معجزات را ناکافی میدانند.
پروژه اصلی او این است که توضیح دهد معجزات چیست و چرا مردم در اعتقاد به آنها پافشاری می کنند حتی زمانی که این باور به وضوح غیرمنطقی است.
این بدان معناست که او عمدتاً مطالعات پدیدارشناختی افراد مذهبی، روایتهای معجزهآسا و کارکردهای اجتماعی این روایتها را نادیده میگیرد یا نادیده میگیرد.
البته، در یک «مقدمه بسیار کوتاه»، نمی توان انتظار داشت که همه جنبه های موضوع به تفصیل پوشش داده شود، اما دانشمندان علوم دینی که بر پیامدهای اجتماعی معجزه تمرکز می کنند، ممکن است از یافتن اندکی از بینش ها و اکتشافات خود ناامید شوند.
در این کتاب به طور کلی، معجزه: یک مقدمه بسیار کوتاه به هدف خود می رسد تا خوانندگان عمومی را با موضوع معجزه آشنا کند.
این کتاب مطمئناً مکمل مفیدی برای هر دوره کارشناسی است که به معجزات می پردازد، به ویژه به دلیل تصاویر و نمونه های پر جنب و جوشی که ناگاساوا در متن آورده است.
در حالی که دیدن یک بررسی قوی تر از مفاهیم اجتماعی داستان های معجزه در زندگی تمرین کنندگان مذهبی بسیار خوب بود، این کتاب همچنان یک مدخل مفید و نوشته شده برای مطالعه آکادمیک معجزات است.
“miracles” is just the sort of topic that is perfect for oxford university press’s extensive “very short introductions” series in that it is specific enough to allow for a focused treatment, and yet expansive enough to be of interest to a wide readership.
indeed, miracles are a key aspect of many religious people’s experiences.
miracle stories in religious myths as well as modern-day miraculous events communicate to religious people that their gods can and do intervene in their lives, even in ways that are in conflict with the natural laws of the created order.
academics in many disciplines have long studied miracles to try to address a variety of questions including: what is a miracle? are there psychological or other scientific explanations for persistent belief in miracles? what do miracle stories communicate about the inner structures and theologies of religions? what functions do miracles play in the lives of those who experience them? this book offers a good review of some of these questions and how they have been addressed.
yujin nagasawa, the author of this very short introduction, is a philosophy professor at the university of birmingham, and so it is not surprising that he is especially interested in classical philosophical definitions of miracles, hume’s famous critique of miracles, and whether it is ever rational to believe in miracles.
he augments his discussion of these issues with a review of cognitive research into possible evolutionary origins for the human propensity to believe in anything supernatural, including the ostensible divine intervention that typifies miracles.
since his (and most other) definitions of “miracle” rely on a supernatural agent, nagasawa also includes a brief survey of ancient miracle stories from judaism, christianity, islam, hinduism, and buddhism.
the book concludes with a surprising chapter that suggests that altruistic behavior, even though not technically miraculous, is a laudable rational substitute for miracles in today’s world.
the best part of this little book is nagasawa’s clear and concise discussion in the first chapter of what constitutes a miracle.
his engaging writing style includes many real-world examples as well as elegant thought experiments that help the reader understand the differences between unusual or amazing events and what we ought to consider true miracles.
for instance, he recounts the story of a gas explosion in a nebraska church in 1950 that surely would have killed all the choir members who were scheduled to be there for their weekly practice session if they had not all been delayed for a variety of unrelated reasons (10).
he uses this amazing event to demonstrate that, while believers may identify such an occurrence as a miracle, it likely does not meet satisfactory definitions of miracles, which demand that the alleged miracle may not be merely a probabilistically unlikely coincidence.
he concludes this section with his own formulation of the common philosophical definition of miracles: “a miracle is a violation of the laws of nature that is caused by an intentional agent; and it has religious significance” (18).
another important chapter in the book is chapter 3, entitled “why do so many people believe in miracles?” nagasawa’s synopsis of psychological and cognitive research about miracles leads him to conclude that “belief in miracles is widespread because humans are cognitively and developmentally biased towards forming and transmitting such a belief” (68).
examples of these cognitive biases include “minimal counterintuitiveness theory”—which holds that slightly surprising ideas or events are more successfully transmitted than ordinary ones—and “pareidolia”: the phenomenon by which humans discover meaningful patterns where none actually exist, such as seeing faces in tree bark.
likewise, psychologists have shown that humans often attribute purposeful intention to supernatural agents for what are arguably random events.
it is due to this tendency, nagasawa explains, that it is commonplace to hear people declare that “everything happens for a reason.” readers who are sympathetic to these types of cognitive and psychological theories for religious behavior will find this section of the book satisfying.
those who find such theories reductive will be less satisfied, as the author offers no discussion of common critiques of the cognitive approach.
indeed, scholars of religions, the majority of whom bring some type of cultural analysis to their studies, will likely find nagasawa’s cursory treatment of anthropological research into miracles to be insufficient.
his basic project is to explain what miracles are and why people persist in believing in them even when this belief is demonstrably irrational.
this means that he mostly ignores or dismisses phenomenological studies of religious people, their miracle narratives, and the social functions that these narratives play.
of course, in a “very short introduction,” one cannot expect that every aspect of the topic will be covered in detail, but religious studies scholars who focus on the social ramifications of the miraculous may be disappointed to find little of their insights and discoveries in this book.
overall, miracles: a very short introduction achieves its goal to introduce general readers to the topic of miracles.
the book would certainly be a helpful addition to any undergraduate course that touches on miracles, particularly because of the many lively illustrations and examples that nagasawa includes in the text.
while it would have been nice to see a more robust examination of the social implications of miracle stories in the lives of religious practitioners, the book remains a useful and well-written entrée into the academic study of miracles.
نویسنده :
Yujin Nagasawa (یوجین ناگاساوا)
منبع اصلی :
https://readingreligion.org/books/miracles
شابک (isbn):
9780198747215
یادداشت :
Originally published: 2017
keywords:miracles
ترجمه ماشینی:
عیسی [ع] آب را به شراب تبدیل کرد، محمد [ص] ماه را به دو نیم کرد و بودا بلافاصله پس از تولد راه رفت و صحبت کرد. طبق آمارهای اخیر، حتی در عصر حاضر که علم و فناوری پیشرفته است، اکثر مردم به معجزه اعتقاد دارند. در واقع، روزنامه ها و تلویزیون مرتباً از معجزات ادعایی، مانند بهبودی از بیماری های صعب العلاج، تصادفات بسیار بعید، و علائم و پیام های مذهبی بر روی اشیاء غیرمنتظره خبر می دهند. در این کتاب، نویسنده و فیلسوف برنده جایزه، یوجین ناگاساوا به برخی از اساسی ترین سؤالات ما در مورد معجزات می پردازد. معجزه دقیقا چیست؟ در ادیان بزرگ دنیا به چه معجزاتی اعتقاد دارند؟ یافته های علمی اخیر در مورد معجزات به ما چه می گویند؟ آیا می توانیم عقلاً باور کنیم که معجزه واقعاً رخ داده است؟ آیا ممکن است اعمالی وجود داشته باشد که از نظر دینی مهمتر از معجزه باشد؟ ناگاساوا با تکیه بر نمونه های بسیار جذاب از سراسر ادیان اصلی، بحث های پر جنب و جوش در مورد معجزات را مورد بحث قرار می دهد که از معجزات گزارش شده در متون مقدس باستانی در شرق و غرب تا تحقیقات علمی پیشرفته در مورد شکل گیری باورها را شامل می شود. در سراسر جهان، او ما را وادار می کند تا از خود بپرسیم که آیا و چگونه می توانیم در قرن بیست و یکم هنوز به معجزات ایمان داشته باشیم. درباره سری: مجموعه معرفی های بسیار کوتاه از انتشارات دانشگاه آکسفورد شامل صدها عنوان تقریباً در هر زمینه موضوعی است. این کتابهای جیبی بهترین راه برای پیشرفت سریع در موضوع جدید هستند. نویسندگان متخصص ما حقایق، تحلیل ها، دیدگاه ها، ایده های جدید و اشتیاق را با هم ترکیب می کنند تا موضوعات جالب و چالش برانگیز را بسیار خوانا کنند.
========
Jesus turned water into wine, Mohammad split the moon into two, and Buddha walked and spoke immediately upon birth. According to recent statistics, even in the present age of advanced science and technology, most people believe in miracles. In fact, newspapers and television regularly report alleged miracles, such as recoveries from incurable diseases, extremely unlikely coincidences, and religious signs and messages on unexpected objects. In this book the award-winning author and philosopher Yujin Nagasawa addresses some of our most fundamental questions concerning miracles. What exactly is a miracle? What types of miracles are believed in the world's great religions? What do recent scientific findings tell us about miracles? Can we rationally believe that miracles have really taken place? Can there be acts that are more religiously significant than miracles? Drawing on a vast variety of fascinating examples from across the major religions, Nagasawa discusses the lively debate on miracles that ranges from reported miracles in ancient scriptures in the East and West to cutting-edge scientific research on belief formation. Throughout, he drives us to ask ourselves if and how we can still believe in in miracles in the twenty-first century. ABOUT THE SERIES: The Very Short Introductions series from Oxford University Press contains hundreds of titles in almost every subject area. These pocket-sized books are the perfect way to get ahead in a new subject quickly. Our expert authors combine facts, analysis, perspective, new ideas, and enthusiasm to make interesting and challenging topics highly readable.
توضیحات فیزیکی اثر :
144 pages
توضیحات اضافی :
Yujin Nagasawa is Professor of Philosophy and Co-Director of the John Hick Centre for Philosophy of Religion at the University of Birmingham in the UK. He is author of God and Phenomenal Consciousness: A Novel Approach to Knowledge Arguments (CUP, 2008), The Existence of God: A Philosophical Introduction (Routledge, 2011), and Maximal God: A New Defence of Perfect Being Theism (OUP, forthcoming).
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)