تحفه اثنا عشریه | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
تحفه اثنا عشریه
عبدالعزیز محدث دهلوی؛ محمداسلم سهیل.
کتابخانه مجازی الفبا
۱۳۹۶ق.= ۱۹۷۶م.= ۱۳۵۴.
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
تحفه اثنا عشریه
ویرایش اثر
عنوان دیگر :
التحفة الاثنيعشرية
التحفة الاثني عشرية
التحفة الاثناعشرية
پدیدآورندگان :
دهلوی, عبدالعزیز بن احمد (محدث، متکلم و عالم اهل سنت، سلفی، هندی، فرزند شاه ولی الله دهلوی، صاحب فتوای مشهور جهاد علیه انگلیس در شبه قاره هند، صاحب کتاب «تُحْفه اِثنا عَشَریه» به زبان فارسی در رد عقائد شیعه امامیه که کتاب «عبقات الأنوار» در پاسخ به آن نوشته شده، مکتب دیوبند), 1159ق./1746م. دهلی، هند 1239ق./1824م. دهلی، هند
(نویسنده)
وضعیت نشر :
لاهور ،
سهیلالكیدیمی ،
۱۳۹۶ق.= ۱۹۷۶م.= ۱۳۵۴.
چکیده :
تُحْفه اِثنا عَشَریه کتابی به زبان فارسی نوشته عبدالعزیز دهلوی عالم اهل سنت ساکن هند است که در ردّ اعتقادات شیعه نگاشته شده است. کتاب در دوازده باب در موضوعات مختلف، اتهاماتی را علیه شیعه مطرح کرده که بخش هفتم آن در باب امامت علی(ع) جنجالیترین باب آن است. پس از انتشار کتاب تُحفه، عالمان شیعه بسیاری در عراق، ایران و هند ردیههایی بر کتاب نوشته و در مقام پاسخگویی به نقد علمی و بررسی آن پرداختهاند. میرزا محمدخان کشمیری ثابت میکند تحفه اثنا عشریه در واقع سرقتی از کتاب صواقع موبقه خواجه نصرالله کابلی بوده و عبدالعزیز دهلوی آن را با تغییراتی به فارسی برگردانده است. عمده ردیهها به باب هفتم کتاب بوده که یکی از مشهورترین آنان، کتاب عبقات الانوار اثر میر حامد حسین است.
نویسنده :
عبدالعزیز محدث دهلوی؛ محمداسلم سهیل.
زبان :
عربی
منبع اصلی :
http://opac.nlai.ir/opac-prod/bibliographic/3105604
شماره ديويي:
۲۹۷/۴۷۹
کد کنگره:
BP۲۱۲/۵/د۹ت۳ ۱۳۵۴
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه کتابشناسی2
یادداشت :
اصل این کتاب به زبان فارسی قدیمی نوشته شده و متعاقبا به عربی و اردو ترجمه گردیده است.
سرشناسه: دهلوی، عبدالعزیزبن احمد، ۱۱۵۹ - ۱۲۳۹ق.
عنوان و نام پديدآور: تحفه اثنا عشریه/ عبدالعزیز محدث دهلوی؛ محمداسلم سهیل.
مشخصات نشر: لاهور: سهیلالكیدیمی، ۱۳۹۶ق.= ۱۹۷۶م.= ۱۳۵۴.
مشخصات ظاهری: [۴۰۱]ص.؛ ۲۰×۲۸ سم.
وضعیت فهرست نویسی: برون سپاری/ دردست مستندسازی
يادداشت: عربی.
موضوع: شیعه -- دفاعیهها و ردیهها
موضوع: اهل سنت -- دفاعیهها و ردیهها
موضوع: شیعه -- فرقهها
شناسه افزوده: سهیل، محمداسلم
شماره کتابشناسی ملی: ۳۱۰۵۶۰۴ کتاب الصّواقع الموبقة لإخوان الشیطان و الضّلال و الزندقة، تصنیفِ عالم ناشناخته و متعصّب سُنّی خواجه نصر اللّه کابلی، که در آن به گزارش و گسترشِ متن الصّواعق المحرقه، نگاشته احمد بن حجر هیتمی (در گذشته 974ق) پرداخته است. و کتاب «تحفه اثناعشریه»، تحریر و برگردانی است به فارسی از «الصّواقع» که دهلوی بدون کوچکترین اشارهای به آن دست یازیده است.
توضیحات اضافی :
پیدایش کتاب و تأثیرات آن: در نیمه نخستین سده سیزدهم هجری یکی از عالمان اهل تسنن هند به نام عبدالعزیز دهلوی که به «سراج الهند» شهرت داشت و با ۳۱ واسطه نسبش به عمر بن خطاب خلیفه دوم میرسد و صاحب عبقات او را با عنوان شاهصاحب خطاب میکند کتابی را در ردّ اعتقادات و آراء شیعه مخصوصا شيعه اثناعشری منتشر کرد و آن را «تحفه اثنا عشریه» نامید. وی در این کتاب بدون توجه به مصالح دنیای اسلام و واقعیتهای تاریخ اسلامی و بدون ملاحظه حدود و قواعد علم حدیث و بدون در نظر گرفتن جایگاه پیامبر(ص) و خاندان پاکش عقاید، اصول، فروع، اخلاق و سایر آداب و اعمال شیعه را بدون رعایت آداب مناظره و امانتداری در نقل حدیث، هدف تهمتها و افترائات خود قرار داده است. محمد بن عنایت أحمد خان کشمیری در کتاب النزهة الاثنی عشریه که در ردّ تحفه نوشته، ثابت کرده، این کتاب در حقیقت، سرقتی از کتاب صواقع موبقه خواجه نصرالله کابلی است که عبدالعزیز دهلوی آن را با تغییراتی به فارسی برگردانده است. وی در چاپ اول این کتاب به سبب ترس از حاکم شیعی منطقه به نام نواب نجف خان اسم خود را مخفی کرد و مؤلف کتاب را «غلام حلیم» -که مطابق سال تولّد وی بنابر حروف أبجد بود- نامید امّا در چاپ بعدی به نام خود وی منتشر شد. در سال ۱۲۲۷ق شخصی به نام غلام محمد بن محیی الدین اسلمی در شهر «مدارس» هندوستان کتاب «تحفه» را از فارسی به عربی ترجمه کرد و در سال ۱۳۰۰ق محمود شکری آلوسی در بغداد به اختصار نسخه عربی آن پرداخت و آن را المنحة الإلهیة نامید و در مقدمهاش آن را به سلطان عبدالحمید خان تقدیم کرد. ولی به خاطر برخی محدودیتهای سیاسی و کم بودن وسیله طبع از چاپ و انتشار آن در عراق جلوگیری شد. از این رو در هندوستان و شهر بمبئی که تحت نفوذ اجانب بوده و نسبت به نشر اینگونه کتابها مساعی بسیار مبذول میشد منتشر گردید و پس از مدّتی مجدّدا در مصر چاپ شد و بعد از آن به زبان اردو در لاهور پاکستان به طبع رسید. نسخهای که از تحفه هماکنون موجود است مربوط به چاپ دهلی در سال ۱۲۷۱ق است که چاپخانه حسنی به اهتمام شیخ محمد حسن آن را در ۷۷۶ صفحه به قطع وزیری به چاپ رسانیده است. در این چاپ نام مؤلف به طور کامل ذکر شده است. محتوای کتاب کتاب تحفه به زبان فارسی و در ردّ شیعه است. مؤلف این کتاب، گرچه در مقدمه و در متن کتاب خود را ملتزم دانسته که تنها به مسلّمات خودِ شیعه استناد کند و مطالب خود را از مدارک معتبر نقل کند، اما در ادامه کمتر به این التزام عمل کرده و کتاب خود را مملوّ از افترائات و تهمتها به شیعه ساخته است. دهلوی در بخش هفتم کتاب، مطالب خود را در دو بخش آورده است: بخش اول: آیاتی که شیعه با آنها بر امامت حضرت امیر(ع) استناد . در این بخش وی فقط به نقل ۶ آیه اکتفا کرده است. بخش دوم: احادیثی که شیعه در راستای اثبات ولایت و امامت روایت میکند. در این بخش نیز فقط ۱۲ روایت را مطرح کرده است. وی در مجموع مستندات شیعه را منحصر به همین ۶ آیه و ۱۲ روایت نموده و ادلّه و اسانید آنها را مخدوش دانسته است. ردّیههای تحفه پس از آنکه کتاب تحفه نوشته و منتشر شد، آثار متعدّدی از علماء شیعه در هند، عراق و ایران در ابطال و نقض آن نگاشته شد که بعضی به ردّ سراسر این کتاب پرداخته و برخی یک باب از آن را مورد بررسی و نقد علمی قرار داده است. ردیه بر همه کتاب آنچه که در ردّ همه ابواب تحفه نوشته شده است: النُّزْهَةُ الاثْنی عَشَریّة فی الردّ عَلَی التُّحفَة الاثْنی عَشَریه؛ در دوازده دفتر، و هر دفتر ویژه یک باب از اصل کتاب، اثر میرزا محمد بن عنایت احمد خان کشمیری دهلوی معروف به شهید رابع (م ۱۲۳۵ ه.ق). ۵ دفتر از آن که صاحب کشف الحجب آن را دیده از بقیه مشهورتر بوده و در هند به سال ۱۲۵۵ق به چاپ رسیده است که عبارتند از: جوابیههای وی به بابهای یکم، سوم، چهارم، پنجم و نهم. همچنین در پاسخ اعتراض هشتم صاحب تحفه کتابی به نام «جواب الکید الثامن» که مربوط به مسئله مسح است تألیف کرده است و نیز نسخه خطی دفتر هفتم آن در کتابخانه ناصریه لکهنو و نسخه خطی دفتر هشتم آن در کتابخانه مجلس شورای اسلامی نگهداری میشود. سیْفُ اللّه المَسْلول عَلی مُخَرّبی دینِ الرّسول (نامیده شده به) الصارم التبار لقدّ الفجّار و قطّ الاشرار در شش دفتر تألیف ابو احمد میرزا محمد بن عبد النبی نیشابوری اکبرآبادی (کشته شده در سال ۱۲۳۲ق) به زبان فارسی فارسی و در ردّ بر تمام تحفه نوشته شده است؛ بدینصورت که عبارات تحفه را به عنوان «متن» و کلام خود در ردّ آن را به عنوان «شرح» آورده است. تَجْهیزُ الْجیْش لِکَسْر صَنَمی قُرَیش: اثر مولوی حسن بن امان الله دهلوی عظیم آبادی (م ۱۲۶۰ق). نسخه خطی آن در کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی موجود است. ردیه بر یک باب کتاب آنچه که در ردّ یک باب از ابواب تحفه نوشته شده است: باب اول: بررسی تاریخ تشیع سیف ناصری: این کتاب اثر سید محمد قلی کنتوری پدر صاحب عبقات بوده و در ردّ باب اول تحفه که مبنی بر حدوث مذهب شیعه بوده نگاشته شده است. فاضل رشید خان شاگرد صاحب تحفه، در ردّ این کتاب، کتاب کوچکی را نوشت که متقابلا علامه کنتوری کتاب الأجْوَبَةُ الفاخرة فی الردّ عَلَی الأشاعرة را نوشت و پاسخ مفصّلی به مطالب وی داد. باب دوم: در مکاید و حیلههای شیعیان تَقْلیبُ الْمَکائد: این کتاب نیز اثر علامه کنتوری است که در کلکته (۱۲۶۲ق) چاپ شده است. باب سوم: در احوال اسلاف و گذشتگان شیعه یکی از دفترهای مجموعه النزهة الاثنی عشریة به ردّ این بخش تعلّق دارد که در سال ۱۲۵۵ق در هند چاپ شده است. باب چهارم: در گونههای اخبار شیعه و رجال آن هدایة العزیز: اثر مولوی خیر الدین محمد هندی الهآبادی (به زبان فارسی) چاپ هند. همچنین یکی از مجلّدات چاپی النزهة الاثنی عشریه نیز مربوط به ردّ همین باب است. باب پنجم: الهیات الصَّوارمُ الإلهیّات فی قَطْع شُبَهات عابدی العُزّی و اللّات: اثر سید دلدار علی نقوی نصیرآبادی که در سال ۱۲۱۵ق در کلکته به چاپ رسیده است. (فارسی). دفتر پنجم النزهة الاثنی عشریه نیز به این باب اختصاص دارد. باب ششم: در پیامبری حِسامُ الاسلام و سَهامُ المَلام، اثر علاّمه سید دلدار علی نقوی نصیرآبادی که در سال ۱۲۱۵ه.ق چاپ سنگی شده است. باب هفتم: در امامت در ردّ این باب که جنجالیترین قسمت از کتاب تحفه به شمار میرود، آثاری تصنیف گردیده است. عَبَقاتُ الاَنْوار: مشهورترین اثر در این باب نوشته میر حامد حسین هندی. خاتِمَةُ الصَّوارم: اثر علامه سید دلدار علی نقوی نصیرآبادی الْبَوارقُ الموبِقَه: اثر سلطان العلماء سید محمد فرزند سید دلدار علی نقوی نصیرآبادی (به زبان فارسی) الامامة: اثر سلطان العلماء سید محمد فرزند سید دلدار علی نقوی نصیرآبادی (به زبان عربی) برهانُ الصّادقین: اثر ابو علی خان موسوی بنارسی، که در باب نهم آن به بررسی مسائل نزاعی فقهی همچون مسح پاها در وضو و حلّیت نکاح موقّت پرداخته است. ایشان همچنین مختصر این کتاب را با نام مهجة البرهان نگاشته است. بُرهانُ السّعادة: اثر علامه کنتوری پدر صاحب عبقات. الجَواهِرُ الْعَبْقَریّة: به زبان فارسی اثر علامه سید مفتی محمد عباس شوشتری استاد صاحب عبقات که در هند به چاپ رسیده است. مؤلف در این کتاب، شبهات مربوط به غیبت امام زمان(عج) را پاسخ گفته است. باب هشتم: در آخرت اِحْیاءُ السُّنّة و اماتَةُ الْبِدْعَة بِطَعْنِ الأسِنَّة: اثر علاّمه دلدار علی نقوی که در سال ۱۲۸۱ ه.ق در هند به چاپ رسیده است. دفتر هشتم النزهه میرزا محمد کشمیری نیز در خصوص ردّ این باب است. (فارسی) باب نهم: در مسائل اختلافی فقه دفتر نهم از النزهة که در سال ۱۲۵۵ق در هند چاپ شده در پاسخ به شبهات و حلّ مشکلات این باب است. مولوی افراد علی کالپوی سنّی کتاب رُجومُ الشْیاطین را در ردّ این دفتر از نزهه نوشته و در مقابل، جعفر ابو علی خان موسوی بنارسی شاگر صاحب نزهه هم با کتاب مُعینُ الصّادقین به ابطال وی پرداخته است. صاحب النزهة کتاب دیگری در نقض کید هشتم از این باب در موضوع نکاح موقّت و مسح پاها در وضو دارد که نسخه خطی آن در کتابخانه ناصریه موجود است. کَشْفُ الشُّبْهَه عَن حِلّیّةِ الْمُتْعة اثر احمد بن محمد علی کرمانشاهی که در پاسخ این بخش از همین باب نوشته شده و در کتابخانه موزه ملّی کراچی موجود است. باب دهم: در مطاعن تَشْییدُ المَطاعِن وَ کَشْفُ الضَّغائن اثر علاّمه سید محمد قلی کنتوری که در دو دفتر بزرگ نوشته شده و بخش بزرگی از آن در هند به سال ۱۲۸۳ق چاپ سنگی شده است. (مطبعه مجمع البحرین) تَکْسیرُ الصَّنَمَیْن: اثر ابو علی خان هندی. (فارسی) طَعْنُ الرَّماح: اثر سلطان العلماء دلدار علی نقوی در ردّ بخشی از این باب مربوط به داستان فدک و سوزاندن خانه حضرت فاطمه(س) که در سال ۱۳۰۸ق در هند چاپ شده است. در ردّ این کتاب توسط شیخ حیدر علی فیضآبادی سنّی کتابی به نام نَقْض الرّماح نگاشته شده است. باب یازدهم: در اوهام و تعصبات شیعه مَصارعُ الأفْهام لِقَلْعِ الأوْهام: اثر علامه محمد قلی کنتوری (چاپ هند) باب دوازدهم: در تولی و تبرّی و دیگر عقاید شیعه ذوالفقار: اثر علامه دلدار علی نقوی (فارسی) و همچنین در پاسخ گفتههای صاحب تحفه در مبحث غیبت امام زمان(عج) از باب هفتم. ردیه بر قسمتی از کتاب کتابهای دیگری که در ردّ قسمتی از تحفه نوشته شده است: صَوارمُ الاسْلام: اثر علامه دلدار علی نقوی. رشید الدین خان سنّی مؤلف الشَّوْکَةُ العمریة -که از شاگردان صاحب تحفه است- این کتاب و الصوارم الالهیات را با شبهاتی ردّ نموده که حکیم باقر علی خان از شاگردان میرزا محمد کامل معروف به شهید رابع این شبهات را پاسخ داده است. الْوَجیزة فی الأُصول: علامه سبحان علیخان هندی، وی در این کتاب پس از بحث پیرامون علم اصول و ذکر احادیث دالّ بر امامت امیرالمؤمنین(ع) به تعرّض و ردّ کلمات صاحب تحفه پرداخته و مجهولات خلفای سهگانه را بیان کرده است. تَصْحیفُ المنْحَةُ الإلهیّه عَنْ النّفثة الشّیْطانیة، اثر شیخ مهدی بن شیخ حسین خالصی کاظمی (م ۱۳۴۳ق) در ردّ ترجمه تحفه به عربی به قلم محمود آلوسی (۳ مجلد) ردّیه علامه میرزا فتحالله معروف به شیخ الشریعه اصفهانی (م ۱۳۳۹ق). وی همچنین کتابی در ردّ المنحة الالهیه دارد. الهدیة السنیة فی ردّ التحفة الاثنی عشریة: (به زبان اردو) اثر مولوی میرزا محمد هادی لکهنوی التُّحْفَةُ المُنْقَلبَة: در جواب تحفه اثنا عشریه (به زبان اردو)
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی , ترجمه اثر
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
فهرست مندرجات:
فهرست ابواب کتاب:
در کیفیت حدوث مذهب تشیع و انشعاب آن به فِرَق مختلف
در مکائد شیعه و طرق اضلال و تلبیس
در ذکر أسلاف شیعه و علماء و کتب ایشان
در احوال اخبار شیعه و ذکر روات آنها
در الهیات
در نبوّت و ایمان انبیاء(ع)
در امامت
در معاد و بیان مخالفت شیعه با ثقلین
در مسائل فقهیه که شیعه در آن خلاف ثقلین عمل کرده است.
در مطاعن خلفاء ثلاثه و عایشه و دیگر صحابه
در خواص مذهب شیعه مشتمل بر ۳ فصل (اوهام، تعصبات، هفوات)
در تولاّ و تبرّی (مشتمل بر مقدّمات عشره)
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت