نفس ناطقه | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
نفس ناطقه
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
نفس ناطقه
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
روح انسان
,
ملکات نفس ناطقه
,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته)
کلید واژه فرعی :
نفس ناطقه ,
روح ,
انواع نفوس ناطقه ,
ادراک نفس ناطقه ,
سوال:
در مورد نفس ناطقه و چيستي آن برايم توضيحي ارائه بفرماييد.
پاسخ تفصیلی:
رباره حقيت نفس ناطقه ديدگاه هاي گوناگوني مطرح است. حكيم متأله، سبزواري در تعليقه اش بر كتاب « غرر الفوائد» فرموده اند: « درباره «نفس» چهل قول بيان شده است».(عيون مسايل نفس، علامه حسن زاده، عين چهارم).
مترقي ترين ديدگاه در حقيقت نفس ناطقه مربوط به حكيم متأله صدرالمتألهين شيرازي است كه در ذيل به طور اختصار ديدگاه ايشان- در ذيل مقدماتي- بيان مي شود:
1. نفس «جسمانيه الحدوث و روحانيه البقاء» است:
به اين معني كه نفس به جهت حدوثش امري مادي و جسماني است و با پيدايش بدن موجود مي شود و حقيقتي مادي دارد، اما همين نفس كه در ابتداي آفرينش امري مادي و جسماني است، در اثر حركت و سيلان جوهري و ذاتي به مرتبه تجرد رسيده و مجرد مي شود. سير استكاملي نفس از ماده به سوي تجرد عبارتند از:
1. صورت معدني: نفس درمرحله نخست استكمال متشكل از عناصر معدني است.
2. نفس نباتي: در اثر حركت صورت معدني به مرحله نفس نباتي مي رسد و صورت نباتي به او افاضه مي شود. كار صورتي نباتي تغذيه، توليد و رشد است.
3. نفس حيواني، نفس نباتي در استمرار حركت جوهري خود واجد نفس حيواني مي شود كه كارش حركت ارادي و ادراك حسي و خيالي است.
4. نفس ناطقه انساني: كه پس از تلبس نفس به لباس نباتي و حيواني، به لباس نفس انساني كه كارش تعقل و ادراك كليات است، درمي آيد.كلمه ناطقه در اينجا از نطق گرفته شده كه به معناي ادراك كليات است و يا به معناي سخنگويي كه نشانگر قدرت توليد زبان و نمادها و نشانه هاي اعتباري جهت انتقال ما في الضمير و دانشها و... است.
البته خود نفس انساني داراي مراتب و مراحلي است كه در كتب فلسفي بيان شده است.
خلاصه: نفس در بدو پيدايش جسماني است ولي در اثناءحركت جوهري و ذاتي خويش به سوي مجرد شدن مي رود به گونه اي كه به تجرد تام عقلي مي رسد.
بر اسا نظريه ملاصدرا، نفس و بدن دو امر مجزا و مستقل از يكديگر نيستند بلكه بدن از مراتب نفس است، نفس يك حقيقت واحد ذومراتبي است كه مرتبه عاليه آن مجرد و پيراسته از ماده است و مرتبه داني و پايين آن همان بدن مادي است. نكته توجه شايان توجه اينكه رابطه آن مرتبه مجرد از نفس با بدن، رابطه تصرف و تدبير است. بعد مجرد نفس، در بدن تصرف مي كند، آن را به حركت در مي آورد و آن را اداره و تدبير مي كند.
2. به طور كلي فلاسفه براي نفس آدمي چند مرتبه ذكر نموده اند:
الف. مرتبه جسم(طبيعت): كه همان نازل ترين مراتب نفس است و آن بدن آدمي است:
ب. مرتبه مثال؛ يا عالم مثال: نفس آدمي در اثر حركت جوهري مي تواند به عالم مثال خود نايل شود. عالم مثال نفس داراي تجرد برزخي است يعني گرچه برخي از خصوصيات جسم مادي را ندارد ولي برخي از ويژگي هاي آن مانند حجم و رنگ را داراست. آنچه انسان در نفس خود تخيل مي كند يا در خواب مي بيند مربوط به عالم مثال اوست.
ج. مرتبه عقل(عالم عقل): در اين مرحله نفس به تجرد تام مي رسد و در اين مرحله حقايق براي نفس متجلي مي شود بدون هيچ صورت و ماده اي.
د. مرتبه فرا عقلي، كه فوق تجرد است و در آن مرحله مي تواند با مبدأ آفرينش رابطه حضوري پيدا كرد.
بنابراين حقيقت نفس آدمي، داراي مراتب ولايه متعددي است كه از عالِم طبيعت تا الوهيت گسترده است.
براي آشنايي بيشتر به كتاب:
عيون مايل نفس و شرح آن- علامه حسن زاده آملي- ترجمه ابراهيم احمديان و سيدمصطفي بابايي، مؤسسه انتشارات قيام، عين چهارم، مراجعه كنيد.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/3489
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت