پيامبران خاورميانه | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
پيامبران خاورميانه
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
پيامبران خاورميانه
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
وحی شناسی
سوال:
چرا در قرآن نام تعداد كمى از پيامبران آمده است؟ و بيشتر پيامبرانى كه در قرآن نام برده شده از منطقه خاورميانه هستند؟
پاسخ تفصیلی:
نخست بايد دانست يكى از مهمترين وظايف پيامبران به ويژه پيامبران اولىالعزم، هدايت و داورى ميان مردمى است كه به دليل شكل گيرى نظام اجتماعى و تزاحم منافع با همديگر اختلاف پيدا كرده بودند زيرا انسانها در ابتدا به صورت گروههاى كوچك و بهطور اشتراكى زندگى مىكردند. اما رفته رفته با پيدايش آتش و فلز و گسترش امكانات، برخى بر برخى سلطه پيدا كردند و بسيارى از هدايت الهى دور شدند و آن يكپارچگى اوليه را از دست دادند.
اين بحرانها بيشتر در سرزمينهاى با تمدن كهن كه بهطور عموم در منطقه خاورميانه بودند شكل گرفت. از اين رو بيشتر پيامبران و به ويژه پيامبران اولىالعزم در اين مناطق مبعوث شدند. چنان كه در قرآن مجيد نيز مىخوانيم:
كانَ النَّاسُ أُمَّةً واحِدَةً فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِيِّينَ مُبَشِّرِينَ وَ مُنْذِرِينَ وَ أَنْزَلَ مَعَهُمُ الْكِتابَ بِالْحَقِّ لِيَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ فِيمَا اخْتَلَفُوا فِيهِ وَ مَا اخْتَلَفَ فِيهِ إِلَّا الَّذِينَ أُوتُوهُ مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْهُمُ الْبَيِّناتُ بَغْياً بَيْنَهُمْ فَهَدَى اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا لِمَا اخْتَلَفُوا فِيهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِهِ وَ اللَّهُ يَهْدِي مَنْ يَشاءُ إِلى صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ «1»؛ «مردم، امتى يگانه بودند؛ پس خداوند پيامبران را نويد آور و بيم دهنده برانگيخت و با آنان، كتاب [خود] را به حق فرو فرستاد تا ميان مردم در آنچه با هم اختلاف داشتند داورى كند. و جز كسانى كه [كتاب] به آنان داده شد-/ پس از آن كه دلايل روشن براى آنان آمد-/ به خاطر ستم [و حسدى] كه ميانشان بود [هيچ كس] در آن اختلاف نكرد. پس خداوند آنان را كه ايمان آورده بودند، به توفيق خويش، به حقيقت آنچه كه در آن اختلاف داشتند هدايت كرد و خدا هر كه را بخواهد به راه راست هدايت مىكند».
براى توضيح بيشتر نظر شما را به مطالب زير جلب مىكنيم:
يكى از لوازم نبوت عامه اين است كه هيچ مردمى بدون راهنما نيستند و ممكن نيست خداوند ملتى را بدون راهنما، رها كند زيرا خدا مربى و مدبر انسان است و انسان مسافرى است كه عوالمى را پشت سر گذاشته و عوالمى پيش روى دارد انسان بدون راهنمايى وحى نمىداند از چه عوالمى آمده است و به كدام عوالم مىرود قرآن كريم در اين مورد مىفرمايد هيچ امتى بدون بيمدهنده نخواهد بود إِنْ مِنْ أُمَّةٍ إِلَّا خَلا فِيها نَذِيرٌ «1».
انفكاك بشريت و نبوت ممكن نيست يا خود پيغمبر در يك جامعه معين به سر مىبرد و يا نماينده و جانشين او و يا كتاب و تعاليمش.
درباره اين كه آيا در غرب پيامبرى ظهور كرده است يا نه؟ بايد گفت ممكن است در آن مناطق، جمعيتى نبوده و يا اگر بوده ما دليلى نداريم كه خداوند براى آنها انبيايى نفرستاده است چون انبيايى كه آمار و نامشان در قرآن و جوامع روايى هست معدود هستند و نام همگى را در دسترس نداريم. خداى سبحان مىفرمايد:
مِنْهُمْ مَنْ قَصَصْنا عَلَيْكَ وَ مِنْهُمْ مَنْ لَمْ نَقْصُصْ عَلَيْكَ «2»؛ «ما پيش از تو رسولانى فرستاديم سرگذشت گروهى از آنان را براى تو باز گفته و گروهى را براى تو بازگو نكردهايم».
لذا شايد در غرب نيز انبيايى بودهاند كه در قرآن قصه آنان نيامده است و علت عدم ذكر نام و قصه به جهت بيان سرگذشت پيامبران بزرگ و تمدنساز بوده، به طورى كه نيازى به طرح داستان ديگر پيامبران نبوده است. آنان در قرآن چه بسا، عدم حضور احتمالى پيامبران و با جانشينان آنان در برخى مناطق بيشتر در اثر موانعى بوده كه دشمنان و زورمداران، در راه گسترش دعوت انبياء بوجود آورده بودند. لذا گناه محروميت بسيارى از مردم از هدايت انبياء بگردن كسانى است كه جلو گسترش دعوت ايشان را گرفتهاند. «3»
البته در اين صورت بهطور قطع مىتوان گفت؛ خداوند متعال در دنيا هيچ گروه و امتى را عذاب نخواهد كرد مگر اينكه پيام وحى براى آنان قابل دسترسى باشد. چنان كه در قرآن مجيد مىخوانيم:
وَ ما كانَ رَبُّكَ مُهْلِكَ الْقُرى حَتَّى يَبْعَثَ فِي أُمِّها رَسُولًا يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِنا وَ ما كُنَّا مُهْلِكِي الْقُرى إِلَّا وَ أَهْلُها ظالِمُونَ «1»؛ «و پروردگار تو [هرگز] ويرانگر شهرها نبوده است تا [پيشتر] در مركز آنها پيامبرى برانگيزد كه آيات ما را بر ايشان بخواند، و ما شهرها را-/ تا مردمشان ستمگر نباشند-/ ويرانكننده نبودهايم».
و همچنين اگر به جهت سلطه سران شرك و كفر از وحى الهى محروم باشند از مستضعفان به شمار خواهند آمد و در قيامت، مشمول رحمت الهى قرار خواهند گرفت. چنان كه در قرآن مجيد مىخوانيم:
إِلَّا الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ لا يَسْتَطِيعُونَ حِيلَةً وَ لا يَهْتَدُونَ سَبِيلًا «2»؛ «مگر آن مردان و زنان و كودكان فرودستى كه چارهجويى نتوانند و راهى نيابند».
اهميت استراتژيك خاورميانه
علت اينكه بيشتر پيامبرانى كه در قرآن نام آنها آمده از منطقه خاورميانه مىباشد اين است كه خاورميانه محل تلاقى سه قاره بزرگ آسيا، اروپا و آفريقا و مشتمل بر قلمروها و آبراههايى است كه در زمره پراهميتترين مناطق ژئواستراتژيك جهان مىباشد. اهميت استراتژيك و نظامى خاورميانه به لحاظ مجاورت با دو اقيانوس اطلس و هند و وجود درياهايى مانند درياى مديترانه، درياى احمر، درياى خزر، درياى سياه و همچنين خليج فارس، از ديرباز مورد توجه كانونهاى قدرت جهانى بوده است. علاوه بر اين كه وجود كانالها
و تنگههاى استراتژيكى چون كانال سوئز (محل اتصال درياهاى مديترانه و سرخ در مصر)، تنگه هرمز (محل اتصال خليج فارس و درياى عمان)، تنگههاى بسفر و داردانل (در شمال غرب تركيه)، تنگه باب المندب (درياى سرخ به خليج عدن در جنوب غربى عربستان)، تنگه جبلالطارق (اتصال درياى مديترانه با اقيانوس اطلس)، نقش برجسته خاورميانه را دو چندان كرده است. به همين جهت خاورميانه از نخستين خاستگاههاى تمدن جهان بوده است. بسيارى از باورها و آيينهاى جهان از اينجا برخواستهاند و زادگاه اديان مهمى چون يهوديت، مسيحيت و اسلام شده است و اماكن متبركه اين سه دين نيز در اين منطقه قرار دارد.
نام پيامبران
تعداد پيامبران الهى بنا بر قول مشهور، يكصد و بيست و چهارهزار نفر است ولى نامهاى تعداد كمى از آنان در قرآن آمده است. زيرا بيشتر پيامبران، صاحب شريعت مستقل نبودهاند؛ بلكه دعوتكننده به شريعت پيامبر اولىالعزم ديگر بودهاند و بسيارى از پيامبران، بر يك شهر يا روستا و يا حتى برخى بر يك خانواده مبعوث بودهاند و برخى از آنها مبعوث بر كسى نبودهاند و مأمور به تبليغ نبوت خود به كسى نبودهاند «1» گرچه مورد اخير را برخى نپذيرفتهاند.
اسامى پيامبرانى كه در قرآن آمده است عبارتند از: آدم، نوح، ادريس، هود، صالح، ابراهيم، لوط، اسماعيل، اليسع، ذوالكفل، الياس، يونس، اسحاق،
يعقوب، يوسف، شعيب، موسى، هارون، داوود، سليمان، ايوب، زكريا، يحيى، اسماعيل صادقالوعد، عيسى و محمد صلى الله عليه و آله.
برخى هم پيامبريشان محل بحث است كه عبارتند از: ذىالقرنين، عمران پدر مريم و عُزير.
برخى آيات هم اوصاف پيامبرانى را ذكر كرده و اسم آن پيامبر نيامده مثل آيه 243 و 246 بقره كه به ترتيب در مورد حزقيل و اشموئيل است و يا آيه 259 بقره كه در مورد ارميا يا عُزير مىباشد. همچنين آيه 65 كه در مورد خضر مىباشد اگر چه پيامبرى جناب خضر محل بحث است. «1»
در روايات نيز نام برخى انبياء آمده است همچون شعيا؛ حيقوق يا حبقوق، دانيال، جرجيس و حنظله و خالد. «2»
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//content/%D9%BE%D9%8A%D8%A7%D9%85%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AE%D8%A7%D9%88%D8%B1%D9%85%D9%8A%D8%A7%D9%86%D9%87%E2%80%8F
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت