معجزه امام حسين(ع) | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
معجزه امام حسين(ع)
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
معجزه امام حسين(ع)
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
امام حسین (ع) و عاشورا
اعلام و شخصیت ها :
امام سوم (سید الشهداء), حسین بن علی (ع), 4-۶۱ ق
سوال:
مي دانيم که پيامبران خيلي معجزه داشتند ولي کتابي از کرامات امام حسين(ع) من خواندم حدود 5 معجزه داشتند مگر آخرين معجزه پيامبر ما حضرت رسول اکرم(ص) قرآن نيست پس چرا بعد از پيامبر باز به طور مداوم معجزه به وجود آمد؟
پاسخ تفصیلی:
آنچه از امامان رخ مىدهد اصطلاحا «كرامت» خوانده مىشود اختصاصى هم به دوران حياتشان ندارد؛ بلكه پس از شهادت نيز تداوم دارد. كما اين كه بارها و بارها شفاى بيماران لاعلاج به وسيله امامان(ع) مشاهده شده است. و ختم نبوت به معناي ختم کرامت اولياء و اوصيا نيست.
توضيح بيشتر:
افعال خارق عادت را به چهار قسم تقسيم كردهاند: معجزه، كرامت، اعانت و اهانت. آنچه انبيا دارند معجزه است و آنچه را ائمه و اولياي الهي دارند كرامت و آنچه مؤمنان متوسط واجدند اعانت و آنچه سايرين، نظير مسيلمه كذاب، از آن برخوردارند اهانت است، چنانكه گفتهاند: وي براي افزايش آب، به درون چاه، آب دهان انداخت و آب چاه خشك شد! اين توهيني است نسبت به او و تثبيتي است نسبت به اصل رسالت رسول اكرم(ص).
خرق عادت اگر با دعوي نبوت و تحدّي (مبارز طلبي) همراه بود معجزه است و اگر با دعوي نبوت همراه نبود كرامت است.
خرق عادت به اذن خداي سبحان جزو شئون ولايت است و اختصاص به رسالت ندارد. فرق آنچه پيامبر ميآورد با آنچه غير او ميآورد آن است كه پيامبر مستقيماً به خداوند اتكاء تكويني و تشريعي دارد و ديگران به وسيله پيامبر، فيض را از خداوند دريافت ميكنند، همان طور كه پيامبر در مسئله خرق عادت به پيش ميرود.
محور تأسي و اقتدا به پيامبر، خصوص عمل به ظواهر ديني نيست، بلكه هم عمل به ظواهر- كه آغاز سير است_ و هم عمل به باطن_ كه دسترسي به تصرف در نظام آفرينش و نيز نيل به مراحل فراتر و بهرهمندي از علوم و اكتشافات غيبي، در گرو آن است_ را شامل ميشود. همان گونه كه روح بر بدن مسلط است و اگر قوي شد نه تنها بر بدنهاي ديگران، بلكه به ميزان قوتش بر عالم آفرينش مسلط است. البته همه اين تصرفها به اذن خداست و ذكر جامع «لا حول و لا قوة الا بالله» هرگونه تحول و اعمال قدرت را به عنايت الهي ميداند.
بنابر اين سالكان الي الله ميتوانند اين راه را پيموده، به اعانت و كرامت و بالاتر از آن نايل شده، خرق عادت كنند و به اين وسيله دين مردم را تقويت كرده، مردم را به دينداري علاقمند كنند.
كرامت امري واقعي و محققي است و لذا شما نيازي به اثبات آن نداريد. زيرا مي دانيد كه هم قرآن و هم روايات به صدق وجود آن گواهند و بزرگان و اوليائي همانند آصف بن برخيا را كه از انبياء نيستند صاحب كرامت (انتقال تخت بلقيس به طرفه العين) معرفي كرده اند. اما براي تبيين جواب نخست لازم است كه هويت معجزه را باز شناسيم.
معجزه امر خارق العاده اي است كه به دست خدا (مانند قرآن) يا به دست نبي (مانند مرده زنده كردن عيسي عليه السلام) صورت مي گيرد تا گواه صدق ادعاي پيامبري باشد و شاهدي بر ارتباط او با خدا به شمار آيد و هيچ گاه مغلوب عامل ديگر قرار نمي گيرد و همواره نداي تحدي (هل من مبارز) بر زبان خويش جاري مي کند بنابراين معجزه چند ويژگي مهم دارد: خرق عادت، از سوي پيامبران، گواه بر صدق رسالت و نبوت، مغلوب نشدن و فرياد تحدي. که هر يک از اينها در کتابهاي اصول عقايد به بحث کشيده شده است.
اما کرامت اولياء هم چنان که از نامش پيداست، از اولياء يعني پيروان ژرف رفتار انبياء صورت مي گيرد و اين خود نشان مي هد که گرچه کرامت داراي خصيصه خرق عادت است و به اذن الهي از سوي اولياء صورت مي گيرد ولي هيچ يک از اولياء کرام ادعاي نبوت و رسالت نداشته و به هيچ وجه فرياد تحدي بر زبان مبارک خويش جاري نمي کنند و همين سر تمايز کرامت از معجزه است. ولذا کرامت ميوه اي است که از شاخه خرق عادت معجزه ثمر مي دهد.
در مورد وجه تمايز ميان اعجاز پيامبران و کارهاي خارق العاده مرتاضان چند نکته ملاحظه مي شود:
1. اعجاز انبياء همواره مقارن با ادعاي نبوت است. بدين معنا که هر پيامبري که معجزه اي را ارائه کرده است آن معجزه را دليلي براي اين گرفته که او و پيام او از طرف خداست.
2. اعجاز پيامبران(ص) همراه با تحدي(مبارزه طلبي) است. چنانکه قرآن کريم بعنوان يک معجزه جاوداني از مخاطبين خود خواسته است که مثل و مانند آن را بياورند و آنها را به مبارزه طلبيده است. خداوند در قرآن کريم مي فرمايد: " اگر جن و انس جمع شوند تا مانند قرآن را بياورند، اگرچه برخي پشتيبان ديگري باشند، نمي توانند مانند آن را بياورند." سوره اسراء آيه88
3. سحر و کارهاي خارق العاده مرتاضان قابل آموزش و تعليم به ديگران است. يعني مرتاض مي تواند به شاگردش سلسه مراتبي را تعليم بدهد تا با طي آن مراحل به انجام کارهاي خارق العاده موفق شود. در حالي که اعجاز انبياء قابل تعليم و آموزش به ديگران نيست.
4. پيامبران مي توانند سحر و کارهاي مرتاضان را ابطال کنند ولي مرتاضان و ساحران نمي توانند اعجاز انبياء را ابطال کنند چنانکه در مورد حضرت موسي(ع) و سحر ساحران فرعون اتفاق افتاد.
5. در برخي موارد کساني نزد انبياء(ع) مي آمدند و از آنها معجزه هاي درخواست مي کردند -البته به انگيزه کشف حقيقت نه منفعت طلبي يا به بازيچه گرفتن مقدسات- و انبياء به درخواست آنها پاسخ مي گفتند. اما اين وضعيت در مورد مرتاضان صادق نيست يعني مرتاضان به يک مرحله اي مي رسند که فراتر از آن مرحله نمي توانند به مطالبات و درخواست ها پاسخ دهند. به عبارت ديگر قدرت مرتاضان بر انجام کارهاي خارق العاده حوزه و قلمرو خاصي دارد که نمي توانند فراتر از آن گام بردارند.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
متکلمان و سایر شخصیت ها :
ث. امام سوم(حضرت امام حسین ع)
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//content/%D9%85%D8%B9%D8%AC%D8%B2%D9%87-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%AD%D8%B3%D9%8A%D9%86%D8%B9
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت