جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 43 | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 43
تالیف محمدحسن النجفی؛ حققه و علق علیه و اشرف علی طبعه عباس القوچانی.
کتابخانه مجازی الفبا
۱۹۸۱م = ۱۳۶۰-
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 43
ویرایش اثر
پدیدآورندگان :
نجفی (صاحب جواهر), محمدحسن, 1200؟ق./1166ش. 1266ق./1228 ش.
(نویسنده)
قوچانی, عباس
(مصحح)
وضعیت نشر :
بیروت ،
دار احیاءالتراثالعربی ،
۱۹۸۱م = ۱۳۶۰
چکیده :
جَواهرُ الْکَلام فی شَرْحِ شَرائعِ الْاسْلام یا جواهر الکلام کتابی است در فقه استدلالی اثر فقیه شیعه محمدحسن نجفی، مشهور به صاحب جواهر (درگذشته ۱۲۶۶ق) از شاگردان سید محمد جواد عاملی و شیخ جعفر کاشف الغطاء. این کتاب، شرحی مبسوط بر شرایع محقق حلّی (درگذشته ۶۷۶ق) است و از جهت گستردگی مطالب میان کتابهای فقهی بینظیر است و آرا و استدلالهای فقهای گذشته را در اختیار فقیهان و پژوهشگران فقه قرار داده است همچنین مشهورترين و با ارزشترين آثار فقهى قرن سيزدهم مىباشد که از نظر وسعت تتبع و جمعآورى و احاطه به اقوال و دلال نظريات فقهى علما بر تمام كتابهاى فقهى برترى دارد. این کتاب در حقیقت دائره المعارف فقه شیعه و یک مجموعه کامل فقهی است که حاوی نظریات و آرای فقهی علمای متقدم و متأخر است. کتاب جواهر از دیدگاه تمام علما و تراجم حائز اهمیت است. صاحب روضات الجنات، که معاصر صاحب جواهر بود، در وصف این کتاب چنین می نویسد: «جواهر الکلام دریای پهناور عجیبی است که تمام مراتب عملی را دارا است؛ کتاب روشنی است که هر کس هر گونه مسائل فقهی و احکام الهی را بخواهد، با تحقیقات مبسوط در آن به دست می آورد. جواهر مانند شکوفه ای است از درخت طوبا که ریشه اش در طور معنی واقع و استوار گردیده و فروعش در خانه ها ظاهر شده است». صاحب جواهر در مقدمه، سبب گزینش شرایع را به عنوان متن، جامعیت، استواری مباحث، شیوایی نثر و نیز توجه و اهتمام خاص فقها به آن دانسته و غرض خود را از تألیف جواهر، آشنا کردنِ فقهدانان با فواید و دقایق پنهان شرایع، تبیین ادله مسائل آن، توضیح لغزشهای شارحان آن و پرداختن به اقوال فقها و مستندات آنها به گونهای موجز، ذکر کرده است. مشهور است که نجفی تألیف جواهر را در ۲۵ سالگی آغاز کرده است. جواهر شرحی مزجی است و از اینرو، فصلبندی و ترتیب ابواب آن همانند خود شرایع و شامل چهار بخش کلی عبادات ، عقود ، ایقاعات و احکام است. صاحب جواهر در ذیل تعابیر و اصطلاحات مهم در متن شرایع، بهویژه آنها که موضوع احکام فقهی است، به استناد منابع لغت و اصطلاحشناسی، به نقل و تحلیل دیدگاههای گوناگون در باره معنای مراد از این اصطلاحات و احیاناً نقد آنها پرداخته است. در موارد بسیاری به توضیح کوتاه متن بسنده نشده و پس از پایان یافتن جمله یا عبارت متن و ذکر یک حکم شرعی یا مسئله فقهی، در باره آن به گونه مبسوطتری توضیح داده شده است که معمولاً شامل تمام یا بخشی از این موضوعات میشود: اجماعی یا اختلافی بودن حکم ، ادله حکم مذکور، دیدگاههای گوناگون فقهی در باره آن با اشاره به نام فقهای موافق و مخالف یا آثار آنها و توضیح و تحلیل و نقد دلایل و مستندات آنان. مهمترین ادله مورد استناد در جواهرالکلام عبارتاند از: قرآن ، سنّت ، اجماع یا شهرت منقول و مُحَصَّل، سیره متشرعه، سیره (بنای) عقلا و اصول عملی مانند اصل برائت ، استصحاب و اشتغال . از ادله دیگر، که استناد به آنها در این کتاب کم نیست، این موارد شایان ذکر است: « ضروری دین »، «ضروری مذهب«،«اجماع مسلمین« و «اجماع مُرکَّب«. بهرهگیری از عامل «عرف »، بهویژه برای شناخت موضوعات احکام، نیز در جواهر شیوع دارد، البته اعتبار عرف از دیدگاه صاحب جواهر منوط به وجود شرایطی است. استناد به قواعد فقهی ، از جمله قاعده لا ضرر ، نیز در این کتاب چشمگیر است. بخش مهمی از مباحث جواهرالکلام را بحث و تحلیل در باره چگونگی استنباط احکام فقهی از احادیث تشکیل داده است که عمدتاً به بررسی دلالت احادیث بر آن احکام و حل تعارض احادیث با یکدیگر یا با ادله دیگر اختصاص دارد. منابعی که نام آنها در جواهر آمده و مستقیم یا غیرمستقیم از آنها استفاده شده، طیف گستردهای از منابع فقهی ، اصولی، کلامی، قرآنی، حدیثی، تاریخی و ادبی را دربرمیگیرد.
جلد چهل و سوّم شامل كتاب ديات می باشد.
منابع دیجیتالی مرتبط :
نسخه متنی
نسخه PDF
کلید واژه اصلی :
فقه استدلالی
,
فقه جعفری
,
اصول فقه شیعه
,
کتب فقه شیعه
,
کتب فقه استدلالی شیعه
کلید واژه فرعی :
دیات ( عام ) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محقق حلی: نجم الدین ابوالقاسم جعفر بن حسن بن سعید
متکلمان و سایر شخصیت ها :
محقق حلی
,
عباس قوچانی
,
محمد حسن نجفی
نویسنده :
تالیف محمدحسن النجفی؛ حققه و علق علیه و اشرف علی طبعه عباس القوچانی.
زبان :
عربی
منبع اصلی :
http://download2064.mediafire.com/lnw1ddhdhgfg/319w7jilni1t9z6/%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%87%D8%B1+%D8%A7%D9%84%DA%A9%D9%84%D8%A7%D9%85+%D9%81%D9%8A+%D8%B4%D8%B1%D8%AD+%D8%B4%D8%B1%D8%A7%D8%A6%D8%B9+%D8%A7%D9%84%D8%A5%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85+-+%D8%A7%D9%84%D8%B4%D9%8A%D8%AE+%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF+%D8%AD%D8%B3%D9%86+%D8%A7%D9%84%D9%86%D8%AC%D9%81%D9%8A+43.pdf
کد کنگره:
BP۱۸۲/م۳ش۴۰۲۱۶ ۱۳۶۰
شماره ديويي:
۲۹۷/۳۴۲
جنس منبع:
متن
پایگاه :
الف:پایگاه کتب
یادداشت :
کتاب حاضر شرحی بر کتاب شرایعالاسلام فی مسائلالحلال والحرام نوشته جعفربنحسن محقق حلی می باشد.
کتابنامه.
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال , جوان , تخصصی
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
فهرست مندرجات:
• [تتمه القسم الرابع فی الاحکام]
o [کتاب الدیات]
[النظر الاول فی اقسام القتل و مقادیر الدیات]
[اقسام القتل]
[مقادیر الدیات]
[فرع لو رمی و هو فی الحل الی الحرم فقتل فیه لزمه التغلیظ]
[النظر الثانی فی موجبات الضمان]
[البحث الاول فی المباشره فضابطها الاتلاف لا مع القصد الیه]
[تتبین هذه الجمله بمسایل]
[المساله الاولی الطبیب یضمن ما یتلف بعلاجه ان کان قاصرا او عالج طفلا او مجنونا لا باذن الولی او بالغا لم یاذن]
[المساله الثانیه النایم اذا اتلف نفسا بانقلابه او بحرکته یضمن الدیه فی ماله]
[المساله الثالثه اذا اعنف بزوجته جماعا فماتت ضمن الدیه]
[المساله الرابعه من حمل علی راسه متاعا فکسره او اصاب به انسانا ضمن جنایته فی ماله]
[المساله الخامسه من صاح ببالغ فمات فلا دیه]
[المساله السادسه اذا صدمه فمات المصدوم فدیته من مال الصادم]
[المساله السابعه اذا اصطدم حران فماتا فلورثه کل واحد منهما نصف دیته و یسقط النصف]
[المساله الثامنه اذا مر بین الرماه فاصابه سهم فالدیه علی عاقله الرامی]
[المساله التاسعه فی الروایه ان علیا علیه السلام ضمن ختانا قطع حشفه غلام]
[المساله العاشره لو وقع من علو علی غیره فقتله فان قصد فهو قاتل عمد]
[المساله الحادیه عشر فی روایه ابی جمیله]
[و من اللواحق مسایل]
[المساله الاولی من دعی غیره فاخرجه من منزله لیلا فهو له ضامن حتی یرجع الیه]
[المساله الثانیه اذا اعادت الظیر الولد فانکره اهله صدقت]
[المساله الثالثه لو انقلبت الظیر فقتلته لزمتها الدیه فی مالها]
[المساله الرابعه من کابر امراه لیفجر بها فقتلته فلا دیه له و لا قود]
[المساله الخامسه لو تجارح اثنان فقتل احدهما قضی بالدیه علی الثانی و وضع منها ارش الجنایه علیه]
[المساله السادسه فی سته غلمان کانوا فی الفرات فغرق واحد و شهد اثنان علی الثلاثه بانهم غرقوه و شهد الثلاثه علی الاثنین فقضی علیه السلام بالدیه]
[البحث الثانی فی الاسباب]
[مسایل]
[المساله الاولی لو وضع حجرا فی ملکه او مکان مباح لم یضمن دیه العاثر]
[المساله الثانیه لو بنی مسجدا فی الطریق ان کان باذن الامام علیه السلام لم یضمن ما یتلف بسببه]
[المساله الثالثه لو سلم ولده لمعلم السباحه فغرق بالتفریط ضمنه فی ماله لانه تلف بسببه]
[المساله الرابعه لو رمی عشره مثلا بالمنجنیق فقتل احدهم الحجر یسقط نصیبه من الدیه لمشارکته]
[المساله الخامسه لو اصطدمت سفینتان فلکل منهما علی صاحبه نصف قیمه ما اتلف صاحبه]
[المساله السادسه لو اصلح سفینه و هی سایره فغرقت بفعله فهو ضامن فی ماله]
[المساله السابعه لا یضمن صاحب الحایط ما یتلف بوقوعه]
[المساله الثامنه نصب المیازیب الی الطرق جایز]
[المساله التاسعه لو وضع اناء علی حایطه فتلف بسقوطه نفس او مال لم یضمن]
[المساله العاشره تجب حفظ الدابه الصایله کالکلب العقور و لو اهمل ضمن جنایتها]
[المساله الحادیه عشر لو هجمت دابه علی اخری فجنت الداخله ضمن مالکها]
[المساله الثانیه عشر من دخل دار قوم فعقره کلبهم ضمنوا ان دخل باذنهم]
[المساله الثالثه عشر راکب الدابه یضمن ما تجنیه بیدیها]
[البحث الثالث فی تزاحم الموجبات]
[مسایل الزبیه]
[النظر الثالث فی الجنایه علی الاطراف]
[المقصد الاول فی دیات الاعضاء]
[التقدیر فی ثمانیه عشر]
[الاول الشعر]
[الثانی العینان]
[الثالث الانف]
[الرابع الاذنان]
[الخامس الشفتان]
[السادس اللسان]
[السابع الاسنان]
[الثامن العنق]
[التاسع اللحیان]
[العاشر الیدان]
[الحادی عشر الاصابع]
[الثانی عشر الظهر]
[الثالث عشر النخاع]
[الرابع عشر الثدیان]
[الخامس عشر الذکر]
[السادس عشر الشفران]
[السابع عشر الالیتان]
[الثامن عشر الرجلان]
[مسایل]
[المساله الاولی فی الاضلاع مما خالط القلب لکل ضلع اذا کسرت خمسه و عشرون دینارا]
[المساله الثانیه اذا کسر بعصوصه فلم یملک غایطه کان فیه الدیه]
[المساله الثالثه فی کسر کل عظم من عضو خمس دیه ذلک العضو]
[المساله الرابعه فی الترقوتین الدیه]
[المساله الخامسه من داس بطن انسان حتی احدث دیس بطنه او یفتدی ذلک بثلث الدیه]
[المساله السادسه من افتض بکرا باصبعه فخرق مثانتها فلا تملک بولها فعلیه ثلث دیتها]
[المقصد الثانی فی الجنایه علی المنافع]
[الاول العقل]
[الثانی السمع]
[الثالث فی ضوء العینین]
[الرابع الشم]
[الخامس الذوق]
[السادس لو اصیب فتعذر علیه الانزال فی حال الجماع کان فیه الدیه]
[السابع فی سلس البول الدیه]
[المقصد الثالث فی الشجاج و الجراح]
[اما الحارصه]
[اما الدامیه]
[اما المتلاحمه]
[اما السمحاق]
[اما الموضحه]
[فروع]
[اما الهاشمه]
[اما المنقله]
[اما المامومه]
[اما الدامغه]
[و من لواحق هذا الباب مسایل]
[المساله الاولی دیه النافذه فی الانف ثلث الدیه]
[المساله الثانیه فی شق الشفتین حتی تبدو الاسنان ثلث دیتهما]
[المساله الثالثه الجایفه و هی التی تصل الی الجوف من ای الجهات کان و لو من ثغره النحر ففیها ثلث الدیه]
[فروع]
[المساله الرابعه قیل اذا نفذت نافذه فی شیء من اطراف الرجل ففیها ماه دینار]
[المساله الخامسه فی احمرار الوجه بالجنایه دینار و نصف و فی اخضراره ثلاثه دنانیر]
[المساله السادسه کل عضو دیته مقدره ففی شلله ثلثا دیته کالیدین و الرجلین و الاصابع و فی قطعه بعد شلله ثلث دیته]
[المساله السابعه دیه الشجاج فی الراس و الوجه سواء]
[المساله الثامنه المراه تساوی الرجل فی دیات الاعضاء و الجراح حتی تبلغ ثلث دیه الرجل ثم تصیر علی النصف]
[المساله التاسعه کل ما فیه دیه الرجل من الاعضاء و الجراح فیه من المراه دیتها]
[المساله العاشره کل موضع قلنا فیه الارش او الحکومه فهما واحد]
[المساله الحادیه عشر من لا ولی له فالامام ولی دمه]
[النظر الرابع فی اللواحق]
[الاولی فی الجنین]
[فروع]
[مسالتان]
[المساله الاولی دیه الجنین ان کان عمدا او شبه العمد ففی مال الجانی]
[المساله الثانیه فی قطع راس المیت المسلم الحر ماه دینار]
[الثانیه فی الجنایه علی الحیوان]
[و هی باعتبار المجنی علیه تنقسم اقساما ثلاثه]
[الاول ما یوکل فی العاده کالغنم و الابل و البقر]
[الثانی ما لا یوکل و یصح ذکاته کالنمر و الاسد]
[الثالث ما لا یقع علیه الذکاه]
[مسایل]
[المساله الاولی لو اتلف علی الذمی خمرا او اله لهو ضمنها المتلف]
[المساله الثانیه اذا جنت الماشیه علی الزرع لیلا ضمن صاحبها]
[المساله الثالثه فی عقال البعیر و وقوعه فی البیر]
[المساله الرابعه دیه الکلاب الثلاثه مقدره علی القاتل]
[الثالثه فی کفاره القتل]
[الرابعه فی العاقله]
[اما المحل]
[اما کیفیه التقسیط]
[مسایل]
[المساله الاولی لا یعقل الا من عرف کیفیه انتسابه الی القاتل]
[المساله الثانیه لو اقر بنسب مجهول الحقناه به]
[المساله الثالثه لو قتل الاب ولده عمدا دفعت الدیه منه الی الوارث]
[المساله الرابعه لا یضمن العاقله عبدا]
[المساله الخامسه لو رمی طایرا و هو ذمی ثم اسلم فقتل السهم مسلما لم یعقل عنه عصبته من اهل الذمه]
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت