جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور پدیدآورندگان
>
سعیدی , احمد (دانشیار گروه عرفان موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره), قم, ایران)
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
تعداد رکورد ها : 32
عنوان :
اهميت و اعتبار انسانشناسي عرفاني؛ نقدي بر مقالة «چيستي انسانشناسي»
نویسنده:
احمد سعيدي ، حسين مظفري ، محمد سربخشي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
انسان راههاي معرفتي متنوعي به سوي شناخت واقع، ازجمله شناخت خود دارد و هريک از راههاي معرفتي نيز در جاي خود مزيت نسبي دارد. در مقالة «چيستي انسانشناسي» براي اثبات مزيت انسانشناسي نقلي نسبت به انسانشناسيهاي عقلي، شهودي و تجربي، اولاً، امتيازها و ويژگيهايي براي انسانشناسي نقلي، و ثانياً، بحرانها و مشکلاتي براي ساير انواع انسانشناسي بيان شده است. تقريباً همة امتيازاتي که در مقالة يادشده براي انسانشناسي نقلي ذکر شده و همة مشکلاتي که براي انواع ديگر انسانشناسي، ازجمله انسانشناسي عرفاني بيان شده درخور مناقشهاند. مهمترين اشتباهي که در محور اول مقالة مزبور صورت گرفته، اين است که برداشتهاي ظني دانشمندان، داراي جامعيت، اتقان و اعتبار يقيني تلقي شدهاند. مهمترين اشتباهي که در محور دوم مقاله صورت گرفته اين است که تفاوت ميان علم حضوري با ترجمه و تفسير آن ناديده گرفته شده است. در نوشتار حاضر، براي دفاع از اهميت و اعتبار انسانشناسيهاي غيرنقلي، بهويژه انسانشناسي عرفاني، بخشهايي از ادعاهاي مقالة مزبور را نقل و بررسي کردهايم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 65 تا 82
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بحثی تطبیقی در باب انواع قیامت از دیدگاه عرفان و شریعت
نویسنده:
احمد سعیدی ، مهدی زارعین
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قیامت
چکیده :
اهل معرفت، تفسیر خاصی از مرگ، حیاتِ پس از مرگ، برپایی قیامت و بهطور کلی معدوم شدن و موجود شدن دارند. ایشان همه موجودات را اسماء و تجلیاتِ کلی یا جزئیِ حق میدانند و معتقدند که گاهی ظهورِ یک اسم در یک موطن، مستلزم خفای اسم دیگری در همان موطن است و موجود شدن و معدوم شدن تعبیر دیگری از همین ظاهر شدن و مخفی شدن اسماء حق سبحانه در یک موطن هستند. مطابق این تفسیر عرفانی از حیات و ممات و بود و نبود، «معاد و قیامت» عبارت است از بازگشت یک اسم یا تجلی از مرتبه ظاهر در عوالم مادون به مرتبه باطن و اصل خود در عوالم بالا. عرفا برای چنین بازگشتی دستکم پنج صورت مختلف معتقدند که برخی برای همه ماسویالله، و برخی مختص به بعضی از انسانها هستند. انواع مزبور عبارتند از: قیامت لحظهبهلحظه، قیامت صغرای آفاقی، قیامت صغرای انفسی، قیامت کبرای آفاقی و قیامت کبرای انفسی. در شریعت، به قیامتهای آفاقی با نام «قیامت» تصریح شده است. به اعتقاد عارفان، سایر اقسام قیامت نیز شواهدی نقلی ـ هرچند نه با نام قیامت و نه بهاندازه قیامتهای آفاقی ـ دارند. در این مقاله، انواع پنجگانه قیامت و مؤیدهای نقلی آنها را بررسی نمودهایم
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 27 تا 46
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وحدت یا تعدد نوعی نفوس و تأثیر آن در علوم انسانی با محوریت آرای ابنسینا، ملاصدرا و آیتالله فیاضی
نویسنده:
علیرضا عباسی ، احمد سعیدی، محمدعلی محیطی اردکان
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
«انسان و کنشهای او» بهعنوان موضوع علوم انسانی دارای جنبههایی متفاوت است که شناخت هر یک از این جنبهها میتواند تأثیر بسزایی در هر یک از دو بعد توصیفی و توصیهای علوم انسانی داشته باشد. یکی از این جنبهها که کمتر به آن پرداخته شده و تأثیر آن در علوم انسانی کمتر مورد بحث قرار گرفته است، وحدت یا کثرت نوعی نفوس انسانی است. در این مقاله ابتدا سه دیدگاه درمورد وحدت یا کثرت نوعی نفوس انسانی بیان شده و با توجه به اختلاف افراد انسانی در حدوث و بقا، دیدگاه «کثرت نوعی نفوس در حدوث و بقا» مورد پذیرش قرار گرفته است. سپس نشان داده شده است که پذیرش وحدت یا کثرت نوعی نفوس در بعد توصیفی علوم انسانی تأثیرگذار است و ازآنجاکه بعد توصیهای علوم انسانی مبتنیبر بعد توصیفی بوده و حتی این دو، دو روی یک سکه هستند، تأثیرگذاری این مبنا در علوم انسانی توصیهای نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. با توجه به اینکه از میان اقوال، کثرت نوعی نفوس در حدوث و بقا مورد پذیرش قرار گرفته، نشان داده شده است که پذیرش این مبنا در هر دو جنبۀ توصیفی و توصیهای علوم انسانی تأثیرگذار بوده و باعث متفاوت شدن توصیهها و توصیفها دستکم در برخی از علوم انسانی مانند روانشناسی خواهد بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 33 تا 52
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کیفیت حیات پس از مرگ از دیدگاه صدرالمتألهين
نویسنده:
احمد سعیدی ، زهرا ستوده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
براساس مبانی صدرالمتألهين انسان در قوس صعود حرکت ذاتی خود را از جمادی آغاز ميکند و با طی مراحلی به حیات نطقی و قدسی ميرسد. نفس بودن ان از زمانی آغاز ميشود که جنین به تجرد ابتدایی و حس و حرکت ارادی رسیده و در عین تجرد از ماده، به تدبیر بدن میپردازد. در این نوشتار، به روش کتابخانهاي و شیوه توصیفی ـ تحلیلی به این مسئله پرداخته شده که نفس هرچقدر هم که در تجرد و علم و عمل ارتقا پیدا کند، تدبیر نوعی بدن را رها نميكند. ازاينرو، حتی بعد از مرگ بدنی برزخی و اخروی دارد؛ و کیفیت حیات اخروی، متناسب با ادراکات و نیات و ملکاتی که در دنیا کسب کرده، شکل میگیرد. به لحاظ علمی، اگر انسان در مرحله ادراکات حسی و خیالی و وهمی باقی مانده باشد، در عالم مثال محشور ميشود؛ ولی اگر به ادراکات عقلی نیز نایل شده باشد، از عالم عقل هم بهرهمند ميگردد و به لحاظ عملی صورت او، متناسب با نوع ملکات، به یکی از صورتهاي ملکی، شیطانی، بهیمی یا سبعی خواهد شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 55 تا 61
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش سعادت در ارکان علوم انسانی از دیدگاه آيتالله مصباح
نویسنده:
علیاصغر ندرخانی ، احمد سعيدي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدتقی مصباح یزدی
چکیده :
سعادت بهعنوان هدف نهایی افعال انسانی، از دیدگاه آيتالله مصباح، بهمعنای قرب به خداست. از طرفی، رسالت علوم انسانی، شناسایی حقیقت یک رفتار و توصیه برای دستیابی به رفتار مطلوب است؛ در نتیجه، هر چیزی را که بهعنوان سعادت حقیقی انسان در نظر بگیریم، تعیینکنندۀ جهتگیری ما در علوم انسانی و ارکان آن است. هدف، بررسی انواع تأثیرات سعادت بر ارکان علوم انسانی است. در مورد جمعآوری دادهها، از روش اسنادی و در مورد تحلیل دادهها از روش توصیفی و تحلیلی استفاده شده است. در بُعد موضوع، پذیرش سعادت موجب نگرش به ابعاد الهی انسان و افعال او، ازجمله نیت و باطن اعمال انسان است؛ و در بُعد مسئله، موجب انتخاب مسائل در راستای هدف نهایی و در حل مسائل علوم انسانی توصیفی، موجب تغییر توصیف ما از انسان و افعالش و مسائل مطرح در آن علوم، و در علوم انسانی دستوری، موجب جهتدهی باید و نبایدها به سوی کمال نهایی است؛ در بُعد هدف، موجب نگاه ابزاری به هدفهای خرد در علوم انسانی، نسبت به هدف نهایی میشود و در بُعد روش، موجب عدم انحصار در روشهای تجربی از قبیل کمّی و توجه به روشهای دیگر، همچون روشهای نقلی و شهودی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 17 تا 25
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دو برهان صدرالمتالهین بر علم عام موجودات؛ اشکالات و پاسخ به آنها
نویسنده:
یاسر حسین پور، احمد سعیدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
براساس ادله نقلی، همه مخلوقات دارای سطحی از علم و شعور هستند که میتوانند تسبیح خداوند کرده و با میل و رغبت از فرامین او اطاعت کنند. آیات و روایات در این زمینه آنچنان زیاد است که میتوان گفت یکی از مسلمات دین مبین اسلام، وجود علم و آگاهی برای همه موجودات است. اهل معرفت در تأیید این اندیشه دینی، شهودات خود را شاهد آوردهاند و فلاسفه، بهویژه صدرالمتألهین برای اثبات عقلیِ این آموزه نقلی و شهودی، دلایل متنوعی ارائه کردهاند. اما برخی محققان تلاشهای عقلی در این زمینه را ناموفق دانسته و اشکالات متعددی به هر یک از براهین فلسفی وارد ساختهاند. در این مقاله، دو برهان از براهین صدرالمتألهین برای اثبات علم و شعور همگانی را بههمراه برخی اشکالات وارد شده بر آنها تبیین و ارزیابی نمودهایم. برهان اول از راه تشکیک وجود به اثبات علم عمومی میپردازد و چهار اشکال بر آن وارد شده و برهان دوم از راه شعور فاعلهای طبیعی به لوازم و اقتضائات خود، علم همگانی را اثبات میکند و با سه اشکال مواجه شده است. در این نوشتار تلاش کردهایم نشان دهیم که براهین مزبور تام و تمام بوده و همه اشکالات مزبور قابل دفع و رفع هستند
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 75 تا 98
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی عرفانی- صدرایی حقیقت مرگ با نگاهی به آیات و روایات
نویسنده:
احمد سعیدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
بیتردید مرگ به معنای انتقال از یک عالم به عالم دیگر است؛ ولی انتقال به معنای حرکت از یک مکان مادی به مکان مادی دیگر، هم در مورد نفس و روح مجرد و هم در مورد عوالم بعدی، یعنی دو عالم مثال و عقل که مجرد از مادهاند، بیمعناست. مطابق مبانی عرفانی و صدرایی، انسان موجودی چندمرتبهای است و هر مرتبة آن در یکی از مراتب عالم حضور دارد و جابجایی او بین عوالم مادی و مجرد، نه به صورت مادی و مکانی بلکه به صورت تغییر «توجه و تمرکز» نفس است که یا با اختیار خود انسان یا بدون اختیار او و بر اثر غلبه و سلطة بیاختیار «احکام یک عالم» اتفاق میافتد. بر اساس این آموزه، بیشترین توجه نفس با اختیار خود یا بدون اختیار، خواه موقت و خواه دائم به هر مرتبهای از خود و هر عالمی باشد، انسان با اختیار یا بیاختیار، موقتاً یا دائماً به آن مرتبه و آن عالم منتقل میشود. بنابراین حقیقت مرگ، انتقال بااختیار یا بیاختیارِ توجه و تمرکز نفس از دنیا به آخرت است، نه جابجایی مادی و مکانی انسان یا روح مجرد او.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 47 تا 80
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی هستی شناختی و انسان شناختی سریان انسان کامل در مراتب هستی از منظر عرفان اسلامی
نویسنده:
داریوش رجبی ، احمد سعیدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ontologie معرفت وجود - هستی شناسی - ذات شناسی (فروغی)
چکیده :
در یک تقسیمبندی کلی، مباحث عرفان نظری به دو بخش «توحید و موحد» تقسیم میشود. بخش دوم به بررسی حقیقت انسان، جایگاه او در نظام هستی و رابطه او با حقتعالی میپردازد. در این بخش از علم عرفان نظری، یکی از مسائل اساسی که در فهم بسیاری از مسائل مهم دیگر عرفان نیز کارگشاست، مسأله سریان انسان کامل در مراتب عالم است. روشن است که دستیابی به فهم دقیق و صحیح از این مسأله مهم عرفانی، بر تبیین دقیق مبانی آن توقف دارد. ما در این نوشتار با روش تحیلی ـ توصیفی، به واکاوی مبانی هستیشناختی و انسانشناختی سریان انسان کامل در مراتب هستی پرداختهایم و در نهایت به این نتیجه رسیدهایم که وحدت شخصی وجود، شمول و سریان اسم جامع الله، اتحاد انسان کامل با اسم جامع الله و روح بودن انسان کامل نسبت به عالم، از جمله مهمترین مبانی این دیدگاه عرفانی در زمینه سریان انسان کامل در عالم بهشمار میروند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 33 تا 53
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأملی در حقیقت ادراک حسی بر اساس دیدگاههای شیخ اشراق و صدرالمتألهین
نویسنده:
محمود شریفی ، احمد سعیدی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
شیخ اشراق ادراک حسی را- دست کم در محدودة ابصار- از مقولة علم حضوری میداند. صدرالمتألهین با نقد دیدگاه وی، تصویری حصولی از ادراک حسی را میپذیرد. ایشان بر این باور است نفس در ادراک حسی صورتهایی مجرد را که مماثل با صورتهای موجودات مادی هستند در صقع خود انشا میکند. مطابق این بیان، محسوس بالذات از نگاه شیخ اشراق صورتِ خارجیِ مادی و از منظر صدرالمتألهین صورتِ ذهنیِ مجردِ مماثل با صورت خارجی مادی است. در این مقاله پس از تبیین مختصر دیدگاه شیخ اشراق دربارة حقیقت ادراک حسی، شش اشکال عمدة صدرالمتألهین بر دیدگاه مزبور را بررسی کرده و نشان دادهایم اشکالات مزبور دست کم با کمک مبانی حکمت متعالیه قابل پاسخ هستند. سپس با طرح برخی ایرادهای دیدگاه صدرالمتألهین ثابت کردهایم دیدگاه ایشان گرچه میتواند برای ادراک خیالی تبیینی مناسب به شمار آید، برای توجیه ادراک حسی ناکافی است. هدف از این پژوهش آن است که نشان دهد دیدگاه شیخ اشراق در زمینة ادراک حسی با کمک مبانی صدرالمتألهین قابل دفاع است و اندیشههای این دو حکیم برجسته، بیشتر مکمل هماند تا نافی یکدیگر.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 36
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ادلة صدرالمتألهین بر تشکیک با تقریر استاد فیاضی
نویسنده:
احمد سعیدی ، یاسر حسینپور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
صدرالمتألهین بهعنوان مبدع مسئلۀ سرنوشتساز و پرکاربرد تشکیک در فلسفۀ اسلامی شناخته میشود. او با ابتکار مثالزدنی تشکیک را بر پایه اصالت وجود بنا نهاد. امروزه در بین مفسران، تفاسیر متعددی از تشکیک صدرایی وجود دارد. در میان این تفاسیر، تفسیر استاد فیاضی مقارنت ویژهای با وحدت شخصی وجود یافته است. در تفسیر مدعایی ایشان تشکیک به معنای موجودیت همه موجودات به عین وجود واجبتعالی است. در حقیقت یک وجود بسیط و بحت اطلاقی، بیشتر محقق نیست و کثرات علیرغم موجود بودن، وجودی غیر از وجود حقتعالی ندارند و به عین وجود او موجود هستند. بهنظر استاد فیاضی این نظریه، باور نهایی صدرالمتألهين در این زمینه است. ایشان همچنین عباراتی از صدرا که بهمنزلۀ دلیل برای اثبات این تشکیک است را برای اثبات تفسیر مدعایی خود ارائه میدهند. در این عبارات صدرالمتألهين درصدد اثبات موجودیت همه وجودات به وجود خداوند و یا به بیان دیگر، وجود بودن وجود خداوند برای همه موجودات است. در این مقاله به روش توصيفي ـ تحليلي به بررسی این ادله خواهیم پرداخت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 31 تا 37
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
تعداد رکورد ها : 32
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید