جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

فارسی  |   العربیه  |   English  

در تلگرام به ما بپیوندید

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 2
روش تفسیر روایی از منظر فریقین
نویسنده:
احمد جعفری
نوع منبع :
پ‍ای‍ان‌ن‍ام‍ه
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
تفسیر قرآن کریم بر اساس روایات به زمان نزول وحی بازمی گردد. خداوند بر اساس آیة «و انزلنا الیک الذکر لتبین للناس» این وظیفه را به عهده پیامبرش نهاد و رسول خدا| نیز قسمت هایی از قرآن را برای عموم و همة قرآن را برای افرادی خاص تفسیر کردند. با رحلت رسول خدا| اهل بیت آن حضرت و صحابی ایشان به تفسیر قرآن همت گماشتند. از آن پس شیعیان، تفسیر اهل بیت(علیه السلام) و اهل سنت، تفسیر صحابه را از حجت برخوردار دانستند. استناد شیعه در حجیت سخن اهل بیت عبارت بود از: آیه تطهیر، آیة «کونوا مع الصادقین»، آیه اولوا الامر، حدیث ثقلین و حدیث معیت با قرآن واهل سنت نیز به آیات: امت وسط، خیر امة، وعده حُسنی، بیعت رضوان، احادیث نجوم، خیر الناس قرنی و اجماع، استناد کرده اند. اهل سنت، حجیت خبر واحد معتبر را در تفسیر پذیرفته اند؛ اما علمای شیعه با آن اختلاف دارند. عده ای آن را حجت مطلق نمی دانند، عده ای دیگر آن را فقط در فقه حجت می دانند، برخی حجیت آن را در تفسیر پذیرفته اند؛ اما قائل به تفصیل اند و بعضی دیگر حجیت آن را در تفسیر به صورت مطلق پذیرفته اند. روایات تفسیری، ما را با مبانی تفسیری اهل بیت(علیه السلام) و صحابه آشنا کرده، چگونگی تفسیر آیات، استخراج قواعد، استخدام منابع و بهره وری از ابزارها را به ما می آموزد.
مقایسه دو تفسیر علامه طباطبائی (المیزان و البیان)
نویسنده:
محمد نقیب زاده
نوع منبع :
مقاله , مدخل آثار(دانشنامه آثار) , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني قدس‌سره,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
علامه طباطبائی، پیش از «المیزان»، تفسیر «البیان فی الموافقه بین الحدیث و القرآن» را با اهتمام به روایات تفسیری و تلاش در جهت بیان سازگاری میان قرآن و روایات، نگاشتند. این مقاله، با روش توصیفی تحلیلی به هدف شناساندن آن دو تفسیر و بیان امتیازات «المیزان»، به اشتراکات و تفاوت های آن دو می پردازد. دو تفسیر مزبور، اشتراکاتی مانند بیان هدف سوره و بررسی روایات دارند. در تفاوت های شکلی ساختاری، «المیزان» در پرداختن به تفسیر آیات، از جامعیت نسبی برخوردار است. نقل و بررسی روایات تفسیری، در پایان بحث تفسیری و طرح مباحث موضوعی مستقل در «المیزان» آن را متمایز از «البیان» ساخته و در نهایت، اینکه برخی عبارت های «البیان» در «المیزان»، اصلاح شده است. در تمایزهای شکلی محتوایی، شاخصه مهم «المیزان»، تنوع در تفسیر قرآن به قرآن و توجه به نقش سیاق است که در «البیان» به آن گستردگی نیست. همچنین در «المیزان» برخی از قرائات آیات، بررسی شده و شبهات قرآنی پاسخ یافته است. منابع «المیزان» نیز بسیار گسترده تر است.
صفحات :
از صفحه 81 تا 94
  • تعداد رکورد ها : 2