جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

فارسی  |   العربیه  |   English  

در تلگرام به ما بپیوندید

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 3
انواع مالکیت در ایران و تحول آن پس از اسلام
نویسنده:
فریده میرمیرانی
نوع منبع :
پ‍ای‍ان‌ن‍ام‍ه , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
در این تحقیق به سیر تحول انواع مالکیت ارضی در ایران از دوره ساسانیان تا دوره پهلوی پرداخته شده است .
بررسی وتحلیل تاریخ ادبیات فارسی تا پایان قرن چهارم هجری
نویسنده:
مرام السلیمان العلی
نوع منبع :
پ‍ای‍ان‌ن‍ام‍ه , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
تاریخ ادبیات مانند علوم دیگر به بررسی و تحلیل نیاز دارد . این علم وابسته به سبک شناسی وجغرافیا و جامعه شناسی و.... وهریکی از این علوم در سیر وتحول تاریخ ادبی نقشی مهمی دارد . بعضی از منتقدان می گویند که اصلاً تاریخ ادبیات علم نیست وگروهی دیگر اشکالشان با تاریخ ادبیات در اینست که تاریخ ادبیات نه فقط ایران بلکه همه ملتهای دیگر مخصوصاً بررسی در تاریخ نوشته‌های که با اسلوب متعالی نوشته‌اند نیست بلکه گاهی اوقات تاریخ ادبیاتنثرهای علمی و طبی ذیل نام تاریخ ادبیات گذاشته شده است . مشخص کردن مرز نثرهای علمی از ادبی در تاریخ ادبیات ایران واقعاً دشوار است بر سبیل مثال کتاب تاریخ بیهقی که شامل داستانهای و روایات است اما به عنوان اثر ادبی تدریس می شودو مثالهای زیادی از این نوع هستند. واین موضوع نه فقط در دوران اسلامی بلکه حتی در روزگاران پیش ازاسلام هم هست چنانکه در تاریخ تفضلی که سنگنبشته‌ها و مهرها و سفال در هنگام سخنش از ادبیات آورده . و این امر به علت کم بودن متون ادبی یا از بین رفتن آنها یا حتی عدم وجود آنها چون چنانکه ذکر شد روایات و اشعار در زمانهای قدیم در سینه حفظ می شد . اما در دوران ساسانیایرانیها زیاد به نوشتن توجه کردند واین موضوع ادامه داشت تا ورود اسلام به ایران اما خط پهلوی نوبتش را به خط قرآن که عربی است داده . و ایرانیها به نوشتن مولفاتشان به زبان عربی همت گماشتند مخصوصاً در سالهای نخستین ورود اسلام به ایران اما بعد و هنگامی که ایرانیهای ضد ستم بنی امیه قیام کردند .این امر منجر شد به استقلال ایرانی‌ها و تشکیل حکومت‌های ایرانیکه ایران دوست بودند مخصوصاً سامانیان که متعصب به نژاد ایرانی شان بودند و امیران این سلسله ووزیران آن اهل علم و ادب بودند و به تشویق مردم نوشتن به زبان ایرانی و ترجمه از عربی فارسی اقدام نمودند و این موجب رشد و گسترش ادبیات فارسی شد ایرانیها اینجا متوقف نشدند بلکه با ترجمه‌های آنان از متون پهلوی بر شناساندن عربها به تمدن ایرانی قبل از اسلام ( ساسانی ) نقشی بسزا داشتند. پس ادبیات عربی بر ادبیات فارسی تأثیر گذاشت که این تأثیر تا امروز دوام یافته است و ادبیات فارسی در ادبیات عربی موثر بود واین در بسیاری از آثار و اشعار عربی متجلی و روشن است .
فرهنگ نامها در داستانهای غنائی منظوم از فخرالدین اسعد گرگانی تا جامی
نویسنده:
هاشم محمدی
نوع منبع :
پ‍ای‍ان‌ن‍ام‍ه , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
این پایان نامه که با عنوان فرهنگ نامها در داستانهای غنایی منظوم پارسی، از فخرالدین اسعد گرگانی تا عبدالرحمن جامی، نامگذاری شده است، فرهنگ نامهای خاص است که محور تمام اساسی مندرج در داستانهای منظوم غنایی از ویس و رامین تا یوسف و زلیخای جامی است، چون قبل از منظومه ویس و رامین، تنها مثنوی موجود عاشقانه، ورقه و گلشاه عیوقی بود که دارای اصل عربی است، به خاطر کامل شدن این مجموعه، این مثنوی هم مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته است. در زمینه ادبیات غنایی و داستانهای منظوم عاشقانه، تاکنون فرهنگ نامهای جامعی مشاهده نشده است و فقط به صورت پراکنده، به ذکر اسامی بعضی از شخصیتهای اصلی و قهرمانان داستانهای غنایی در توضیح یا تفسیر و حاشیه این داستانها، اشاره ای کوتاه گردیده و یا در اعلام بعضی از فرهنگها و کتابهای مرجع همانند؛ اعلام معین، لغت نامه دهخدا، به صورت خیلی مختصر اکتفا شده است. در این رساله سعی گردده که به این مهم پرداخته شد: شناخت قهرمانان و شخصیتها، نقش مثبت یا منفی و تحلیل جایگاه آنان در ساختار هر داستان، تطبیق اسامی شخصیتها و قهرمانان با نامهای اوستایی، پهلوی، حماسی و تاریخی و بررسی وجوه اختلاف و مشابهت آنان از جمله اهداف این پایان نامه بوده است. ابتدا نام هر کدام از این قهرمانان و شخصیتها بر اساس متن چاپی کتب موجود ضبط شده و به عنوان شاهد ذکر گردیده است و پس از آن به بررسی و تحلیل جایگاه آنان در منظومه مورد نظر پرداخته شده است. علاوه بر قهرمانان و شخصیتهای اصلی، قهرمانان فرعی و بی نام و کلیه افرادی که به نحوی در ساختار داستان نقشی داشته اند، مورد بررسی قرار گرفته است و برای شناخت نامهایی که نقشی مهم در منظومه ها نداشته اند، به کتابهای فرهنگ و لغت رجوع گردیده و با استفاده از منابع دیگر در حد امکان به معرفی و تحلیل شخصیت آنان پرداخته شده است. در بررسی شخصیتها و قهرمانان تاریخی که به نوعی با قهرمانان منظومه های غنایی ارتباط داشته اند،علاوه بر استفاده از کتابهای لغت و فرهنگنامه از کتابهای معتبر تاریخی استفاده شده است. همچنین تاریخچه ای از داستانهای منظوم غنایی در ادب پارسی از پیش اسلام تا قرن نهم و تحلیلی از ویژگیهای این نوع منظومه های غنایی و بزمی در فصل مستقل آورده شده است. از آنجایی که مشابهت و تطبیق این دو نوع منظومه ها هم جهت کامل تر شدن موضوع آورده شده است.
  • تعداد رکورد ها : 3