جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

فارسی  |   العربیه  |   English  

در تلگرام به ما بپیوندید

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 68
جایگاه زن در هنرهای دینی دوران تاریخی ایران باستان و هند با تأکید بر جایگاه خدا بانوان آب ها
نویسنده:
آزاده مدنی
نوع منبع :
پ‍ای‍ان‌ن‍ام‍ه
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
ایران و هند دارای فرهنگ مشترک آریایی هستند، اما در هنر هند، حضور زنان نسبت به هنر ایران غلبه دارد. به نظر می‌رسد که زن در هنرهای دینی ایران باستان، نمود چندانی نداشته است. در این رساله ریشه‌های این دو نگاه متفاوت در دو جامعه‌ای که مشترکات فرهنگی بسیاری دارند، در بستر هنر، از نقطه‌نظر معرفت‌شناسی دینی و اسطوره‌ای، روان‌شناسی و جامعه‌شناسی با نگاه دانشمندانی از جمله، یونگ، کمبل، الیاده، کریستوا و کوماراسوامیبررسی گردیده است.این پژوهش به موضوع جایگاه و شان زنان در هنرهای تجسمی ایران و هند باستان در دوران تاریخی‌اش پرداخته است. منظور از دوران تاریخی ایران، از زمان حکومت هخامنشیان تا ساسانیان است و در هند تقریباً همین زمان، حکومت موریایی‌ها تا حکومت گوپتاهاست.
روابط شیعیان ایران و لبنان از ظهور امام موسی صدر تا خروج نیروهای اسرائیلی از جنوب لبنان
نویسنده:
مژگان محمدی
نوع منبع :
پ‍ای‍ان‌ن‍ام‍ه , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
لبنان کشورپیچیده ایست متشکل از طوایف متعدد، که هریک از طوایف برای احقاق حقوق سیاسی اجتماعی خود در تلاش بوده اند، و می توان ادعا کرد در این امر موفق نیز بوده اند. چرا که تمام طوایفی که در اکثریت جمعیت به سر می بردند از حامی و پشتوانه‏ایی خارجی یا حاکمان هم کیش خود برخوردار بوده‏اند. در این میان تنها شیعیان بودند که در هر عصر تاریخی علی رغم داشتن جمعیت قابل ملاحظه پیوسته در انزوا و محرومیت به سر می‏بردند تنها با تلاشهای روز افزون امام موسی صدر بود که آنها را از انزوای سیاسی و اجتماعی خارج کرد . با ناپدید شدن امام موسی صدر این جمعیت که تازه مسیر رشد خود را آغاز کرده بودند متحیر شدند. در همین زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) به وقوع پیوست و تمام جهان اسلام را تحت تأثیر قرار داد و مایه امیدواری مسلمین و مستضعفین جهان من جمله شیعیان لبنان شد. در این رساله سعی در باز گویی روند رشد سیاسی شیعیان از ابتدا تا خروج نیروهایی اسرائیلی از لبنان شده. و به نقش ایران در رشد سیاسی شعیان لبنان پرداخته شده. و در نهایت استقلال و بلوغ سیاسی شیعیان مورد بررسی قرار گرفته است
تاثیر پلورالیسم دینی بر تفکر حجاب اسلامی در ایران
نویسنده:
خدیجه زیرکی
نوع منبع :
پ‍ای‍ان‌ن‍ام‍ه
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
پلورالیسم که ابعاد و صور مختلف فرهنگی، اجتماعی سیاسی فلسفی و دینی را در بر دارد در برابر وحدت‌گرایی، قرار گرفته ولیبحث ما پلورالیسم دینی است که از ملایم‌ترین نوع آن (پلورالیسم هنجاری و اخلاقی) آغاز و امروزه به شدیدترین وجه آن یعنی حقانیت تمام ادیان و مکاتب بشری رسیده است. این تفکرهمزمان با عصر روشنگریدر مغرب زمین خصوصاً در مهد دین مسیحیت (رم) آغاز و در مشرقزمین خصوصاً در شبه قاره هند گسترش یافت و در ایران با بازگشت روشنفکران تحصیلکرده در غرب آغاز و تا به امروز ادامه دارد؛ در این روند تاریخی، مسیحیت و پیروان ادیان مختلف به دلیل جنگ‌های مذهبی و فرقه‌ای و به دلایل سیاسی اجتماعی و فرهنگی دیگر بر آن شدند ادیان دیگر را بر حق بشمارند و با ارائه نظریه تساهل و تسامح در زندگی اجتماعی پیروان ادیان را به دوری از تنش در مقابل یکدیگر فراخواندند (تکثر واقعیت ادیان) و افرادی همچون جان هیک بر این نکته تکیه کردند که تمامی ادیان بر صراط مستقیم و بر حقند (تعدد ادیان حق) و پا را از این هم فراتر نهاده و اذعان داشتنداصولاً حق و باطل دربارهادیان معنا ندارد. تمامی ادیان از حقیقت سهمی دارند، نههمگی حق کاملند و نه همه کاملاً باطلند و در این قضایا وامدار تفکر آمپریستی‌ای بودند که بر تکثر فهم‌ها و هرمنوتیک تکیه داشت و قائل به نسبیت کامل بود و به دنبال افرادی چون شلایر ماخر از کل دین به تجربه‌های حسی شخصی بطور اختصاصی قناعت شده است. و ارائه محتویات دین را به روش گفتگوی دینی ، عقلانیت انتقادی و آگاهی بخشی و غیر تجویزی معرفی می کنند.به طوری که به اعتقاد پانیکار گفتگو باید فراتر از صرف تبادل اطلاعات باشد ، وانسان باید خطر تغییر احتمالی دیدگاه دینی اش را نیز بپذیرد. هیک و اسمیت بدلیل اینکه دین را به عنوان مجموعه ای از عقاید و شعائر پدیده ای انسانی می دانند، نسبت به جنبه ها ی عملی دین توجه چندانی ندارند. آنها معتقدند که مهم این است که ادیان همه متضمن تغییر و تبدیل افراد خود محوری به خدا محوریهستند و شیوه های انجام این تغییر در ادیان مختلف هم امری عرضی است.(لگنهاوزن،1379).در میان روشنفکران ایرانی گروهی به این تفکرات سخت متمایل شدند و تمامی آنچه راکه در مهد مسیحیت بود به دامن اسلام کشاندند و حتی قائل به بشری بودن قرآن مجیدشدند. امثال دکتر سروش و مجتهدی شبستری از این دسته‌اند و گروهی دیگر از روشنفکران دینی به نقد آراء و افکار پلورالیستی پرداختند مانند دکتر خسرو پناه ورحیم پور ازغدی.از طرف دیگر یکی از مظاهر تعلیم وتربیت دینی در جامعه که ما مسلمانان آن را به عنوانحجاب می‌شناسیم و نوعی تجلی عفاف درونی زن می‌دانیم و دلایل عقلی، نقلی، تاریخی و فقهی بر آن مترتب است مطرح است .اما در جامعه‌ای با قدمت سی‌ساله از انقلاب اسلامی شاهد بد حجابی بسیار زیاد در سطح جامعه هستیم که دلایل گوناگون فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دارد. اگر تکثر فهم‌ها را از پلورالیسم بپذیریم صرفاً به آنچه از قرآن و کتب دینی به ما رسیده است، نمی‌ توان تکیه‌ای داشت؛ زیرا هر کس می‌تواند از آیات آنچهکهخود می‌خواهدبرداشت کند و اگر تکثر منظرها را بپذیریم به سیره‌ی اهل بیت و سنت نبوی نیز نمی ‌توانیم اعتمادی داشته باشیم؛ زیرا هرکس به تشخیص خود عمل می کند وارایه هر الگویی منتفی است. از نظر ایشاندر طول تاریخ شرایطبر فهم‌ها و دیدگاه‌ها تأثیر گذاشته است.واین عقاید مختص آن زمان است. چون هیچ کس نمی تواند ادعا کند چه عقایدی درست است وکدام نادرستدر مباحث عقلی به یک نسبیت وشک‌گرائی و حیرت می رسیم و هر کس می‌تواند مرجع خویش باشد. پس بسیاری از مظاهردین بی معنا خواهد بود. از جمله آن حجاب اسلامی است که رعایت آن با سختی‌هایی نیز همراه است.
بررسی تطبیقی وجوه تصویری ادبیات و نگارگری ایرانی اسلامی
نویسنده:
علی اصغر شیرازی
نوع منبع :
پ‍ای‍ان‌ن‍ام‍ه , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
ادبیات بخش مهمی از فرهنگ و تمدن یک سرزمین را تشکیل می‌دهد. در ادبیات ، دین، تاریخ، آداب ، و رسوم، قوانین و سنتها و بسیاری دیگر نهفته است و در این سرزمین بیشترین مطاعی که عرضه شده و یافت می‌شود و خریداران فراوان دارد ادبیات است و در کنار آن نقاشی نیز برای دستیابی به عنوان بلند مرتبه پهلو به پهلوی ادبیات زده است . وابستگی بی‌چون و چرای نگارگری ایرانی - اسلامی به ادب و شعر در گذشته آنچنان است که هر دو با هم عجین بوده‌اند چنانچه کمتر دیوان و کتابی وجود دارد که حداقل یک قسمت و یا یک حکایت و ... از آن تصویر نشده باشد و این وابستگی نقاشی به ادبیات از ویژگیهای اساسی نگارگری ایرانی اسلامی در سده‌های پس از استقرار اسلام است . لزوم ارائه تصویر در بعضی از کتب علی‌الخصوص کتب علمی و فنی و تزئیناتی برای زیبا نمودن سایر کتب ، حرکت تصویرسازی را برای کتب مختلفه دیگر نیز فراهم نمود و بستری گردید که شاهکارهای تصویری عالم خلق گردد. نگارگری مانند ادبیات یکی از مواریث مهم ما از گذشته‌های دور است که درخشش و اهمیت آن نیز همپای کلیه علوم و فنون در تمدن اسلامی به ظهور رسید که بی‌تردید فصلی با اهمیت از تاریخ هنر جهان را تشکیل داده است . این دو یعنی ادبیات و نگارگری ایرانی اسلامی دارای پیوند درونی و همخوانی ذاتی با یگدیگر بوده‌اند زیرا هنرور سخنور مسلمان هر دو بر اساس بینشی یگانه و ذهنیتی متشابه، دست به آفرینش زده‌اند. آنها از خلال زیبائیهای این جهان به عالم ملکوتی نظر داشته و هدفشان دست‌یابی به صور مثالی و درک حقایق ازلی بوده است . بررسی و شناخت و شناسایی رشته‌های مختلف پیوند میان ادبیات (نظم و نثر) و نگارگری ایرانی اسلامی مطلوب این تحقیق می‌باشد که این رشته‌های مختلف و بیش از شمار پیوند میان ادبیات و نگارگری ایرانی اسلامی بر اساس تفکرات و اندیشه‌های هنرمندان آنها (سخنور و تصویرگر) بوده که از یک سرچشمه سیراب گشته‌اند. در این دو شکل آفرینش هنری نه تنها از لحاظ بینشی بلکه از لحاظ زبیایی‌شناسی نیز با یگدیگر ارتباط تنگاتنگ داشته و صور خیال در هر دو بر هم منطبق می‌باشند. اگر چه در دوره‌هایی که شعر، راه کمال و تعالی را می‌پیمود، نگارگری مراحل اولیه رشد را در تمدن اسلامی بر اساس بینش جدید (اسلام) می‌پیمود، لیکن در همان حال ارتباط محکمی را بین خود داشته‌اند تا در نهایت نگارگری نیز به مرحله‌ای از اقتدار رسید که چون شعر گردید و شعر نیز بواسطه تصاویر خیالی همچون نقاشی می‌نمود. حرکتهای مختلف در روند شکل‌گیری شعر یعنی تغییر و تحول در نظام ادبی و شعری که بروز مکاتب را در پی داشت نیز در نگارگری بی‌تاثیر نبوده و بسیار حائز اهمیت است . اساسا قواعد و قوانینی که در انشاء ادبی ملحوظ بوده است ، معادلهایی را در ترکیب‌بندی نگارگری نشان می‌دهند که بی‌شک می‌توان از یک تشابه ساختاری بین شعر و نگارگری سخن به میان آورد. تحول در ادبیات نیز تاثیری معادل را در نگارگری گذاشته است چنانچه در ادبیات فارسی سده‌های اخیر بعلت ضعف در محتوا و غنای فکری و تعمق باعث افول ستاره اقبال نگارگری نیز شده است
مطالعه و ارزیابی میزان و نحوه توجه به سیره انبیاء(ع) و معصومین(ع) درکتب جدیدالتألیف فارسی (بخوانیم- بنویسیم) سال 88- 87 در مقایسه باکتب فارسی چاپ 80- 79 کل دوره آموزش ابتدایی در ایران
نویسنده:
طیبه جعفرزاده
نوع منبع :
پ‍ای‍ان‌ن‍ام‍ه
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
در پژوهش حاضر، میزان و نحوه توجه به سیره انبیاء(ع) و معصومین(ع) درکتب جدید التألیف فارسی (بخوانیم- بنویسیم) سال تحصیلی 88- 87 در مقایسه با کتب فارسی چاپ 80- 79 دوره آموزش ابتدایی در ایران مورد بررسی قرارگرفت تا مشخص شود که تا چه حد در این کتاب ها تلاش برای آشنا کردن دانش آموزان با ابعاد شخصیت انبیاء(ع) و معصومین(ع) صورت گرفته است. در این پژوهش از روش تحقیق توصیفی از نوع تحلیل محتوای توصیفی استفاده شد. جامعه آماری در این پژوهش، کتاب های فارسی دوره ابتدایی که در سال تحصیلی1380- 1379 در سراسر کشور تدریس می شده اند، وکتاب های جدید التألیف فارسی (بخوانیم- بنویسیم) دوره ابتدایی درسال تحصیلی 1388- 1387 که درحال حاضر تدریس می شوند، می باشند. یافته های تحقیق نشان می دهد که در کتاب های فارسی (بخوانیم- بنویسیم) دوره ابتدایی سال تحصیلی88- 87 برحسب صفحه، تنها 5/4% از کل صفحات کتاب های فارسی این دوره تحصیلی به انبیاء(ع) و معصومین(ع) اختصاص داده شده است، یعنی در آنها مجموعاً به 33 مورد شرح زندگی، 35 مورد رفتار وبه 4 مورد احادیث این بزرگواران اشاره شده است. همچنین تحلیل محتوای کتاب های فارسی دوره ابتدایی سال تحصیلی80- 79 نیز بر حسب صفحه، نشان می دهد که 9/7% از کل صفحات این کتاب ها به انبیاء(ع) و معصومین(ع) اختصاص داده شده است و مجموعاً در این کتاب ها به 25 مورد شرح زندگی، 70 مورد رفتار و به 9 مورد احادیث انبیاء(ع) و معصومین(ع) اشاره شده است. میزان فراوانی اسامی انبیاء(ع) و معصومین(ع) در کتاب های فارسی سال های 88- 87 و 80- 79، با تفاوت قابل ملاحظه ای (156 به 201)، به کتاب های فارسی سال80- 79، بر می گردد. نتایج تحلیل محتوای پرسش ها و تصاویر در زمینه مورد نظر پژوهش نیز، نشان داد که در هر دو سال تحصیلی فوق، پرسش ها بسیار سطحی بوده، و تصاویر کتاب های سال 88- 87 نیز، به نسبت کتاب های سال80- 79، بسیار بهتر و جذابتر شده است. بنابراین نسبت فراوانی صفحات و موارد اشاره شده مربوط به سیره انبیاء(ع) و معصومین(ع) در کتاب های فارسی سال 80- 79، جدای از تصاویر و ظاهر این کتاب ها، به مراتب بیشتر و حیطه های بیشتری را در بر داشته است.
مطالعه‌ی تطبیقی رابطه‌ی علیت در حقوق کیفری ایران و انگلستان
نویسنده:
یزداله طاهری نسب
نوع منبع :
پ‍ای‍ان‌ن‍ام‍ه , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
چکیده ندارد.
تحلیل معرفت شناختی - اسلامی قضایای حقوقی در حقوق ایران با مطالعه تطبیقی
نویسنده:
محمدمهدی خسروی
نوع منبع :
پ‍ای‍ان‌ن‍ام‍ه , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
معرفت شناسی گزاره ای، تلاشی است در جهت اثبات صدق، توجیه و اعتقاد به یقین منطقی. این هدف در گزاره های حقوقی که ویژگی تکیفی و آمرانه بودن را با خود به همراه دارند، مسبوق به مقدمه ای است که هستی شناسی را اقتضا می نماید. در این رساله، علاوه بر هستی شناسی گزاره های حقوقی که نقشی توصیفی و اخبار را برای این گونه از گزاره ها و عرصه ی صدق، توجیه و امکان یقین را باز می نماید، این مهم تبیین می شود که نظام حقوقی ایران در عرصه تقنین و تشریع متکی به مصالح و مفاسد نفس الامری است که توسط شارع در نظر گرفته شده است. براین اساس معرفت شناسی گزاره های حقوقی در عالم ثبوت و اثبات، از منظر اسلامی، دارای پایه ای عقلانی و توجیه پذیر است و همین امر اطلاق و جاودانگی را برای گزاره های شرعی به ارمغان می آورد.
مطالعه تطبیقی جبران خسارت زیان دیدگان جرم توسط دولت در حقوق ایران و فرانسه
نویسنده:
ابوالقاسم فلاحی
نوع منبع :
پ‍ای‍ان‌ن‍ام‍ه , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
یکی از مهم‌ترین مسائلی که در پی وقوع جرم مطرح می‌شود، جبران خسارتی است که از رهگذر وقوع جرم بر بزه‌دیده وارد شده است. قاعده و اصل اولی آن است که بزهکار مسئول جبران خسارت بزه‌دیده است، اما در عمل، عوامل متعددی باعث می‌شود که خسارت بزه‌دیده توسط بزهکار جبران نشده باقی بماند. انتظار معقول از نظام کیفری این است که اگر نمی‌تواند از وقوع جرم پیش‌گیری کند، لااقل تا آنجا که می‌تواند خسارت وارده به بزه‌دیدگان را جبران کرده و از آنها حمایت کند. اگرچه جبران خسارت بزه‌دیده توسط دولت، سابقه‌ای نزدیک به دو هزار سال پیش از میلاد دارد، اما در گذر زمان به فراموشی سپرده شده و نزدیک به شصت سال است که به سبک و سیاق جدید در قالب الگوی عدالت ترمیمی در سیاست جنایی مطرح شده است. جبران خسارت بزه‌دیده توسط دولت بر مبنای برخی نظریات مبتنی بر تقصیر، رفاه اجتماعی، قرارداد اجتماعی، و واقع‌گرایی سیاسی و اجتماعی توجیه شده است. هریک از این نظریات واجد ایرادات و نواقصی است که به تنهایی نمی‌تواند جبران خسارت بزه‌دیده توسط دولت را توجیه کند. ناگزیر باید ترکیبی از نظریات فوق، مبنای جبران دولتی خسارت تلقی شود. در اسلام، برخی قواعد فقهی عقلی و شرعی مبنای توجیه پرداخت دیه مقتول از بیت‌المال را تشکیل می‌دهد. جبران خسارت بزه‌دیده توسط دولت در عمل با چالش‌های جدی مواجه است که مهم‌ترین آنها تحمیل بار مالی فراوان بر دولت است. برای هریک از این چالش‌ها، راهکارهایی وجود دارد که با استفاده از آنها می‌توان بر موانع موجود غلبه کرد. جبران خسارت بزه‌دیده توسط دولت در حقوق ایران به عنوان یک اصل پذیرفته نشده است و تنها حرکت کُند و نمونه‌های موردی در جهت این ساز و کار در حقوق ایران مشاهده می‌شود. با این حال، استعدادهای بالقوه و ظرفیت‌های نهفته‌ای در فقه اسلام و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران وجود دارد که با به فعلیّت رسانیدن آنها می‌توان نظام جبران خسارت توسط دولت را در ایران پایه‌گذاری کرد. یکی از کشورهایی که در زمینه جبران دولتی خسارت بزه‌دیدگان گام‌های موثری برداشته و به پیشرفت‌های قابل توجهی نائل شده، کشور فرانسه است که بر پایه مبانی نظری رفاه اجتماعی و همبستگی اجتماعی و با به کارگیری الگوهای عدالت ترمیمی مربوط به جبران خسارت بزه‌دیدگان و تدوین قوانین خاص در این زمینه، مکانیسم مزبور را به صورت یک اصل در نظام عدالت کیفری خود در آورده. از آنجا که قوانین کیفری ایران در قسمت آئین دادرسی کیفری تقریباً اقتباسی از شیوه فرانسوی است، می‌توان از سیاست‌ها و ساز و کارهای پیش‌بینی شده در قانون آیین دادرسی کیفری فرانسه در زمینه جبران خسارت بزه‌دیدگان توسط دولت، برای طرح‌ریزی این ساز و کار در نظام قانونگذاری ایران استفاده کرد.
مطالعه تطبیقی خیار تخلف از شرط تحقق ایران و فقه عامه
نویسنده:
محمود صوفی آبادی
نوع منبع :
پ‍ای‍ان‌ن‍ام‍ه , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
این پایان‌نامه تحت عنوان "مطالعه تطبیقی خیار تخلف از شرط در حقوق ایران و فقه عامه" به بررسی یکی از مهمترین بحث‌های حقوق تعهدات و قراردادها می‌پردازد. خیار تخلف از شرط به عنوان یکی از خیارهای مشترک از اسباب قانونی فسخ معاملاتبه شمار می‌آید. مطالعه این خیار از جهت دیگر نیز حائز اهمیت خاص می‌باشد و آن اینکه خیار تخلف از شرط در واقع ضمانت اجرای شرط ضمن قرارداد است . همچنین بررسی تطبیقی و مقایسه‌ای این خیار موارد اختلاف حقوق ما را که مقتبس از فقه امامیه می‌باشد را با فقه عامه پدیدار می‌سازد. از لحاظ عملی نیز اکثر قراردادها حاوی شروطی هستند که بعضا از این شروط تخلف و تخطی می‌گردد. بنابراین بحث و گفتگو تفصیلی راجع به خیار تخلف از شرط ضروری به نظر می‌رسد. مباحث این پایان‌نامه در یک مقدمه و سه بخش و یک نتیجه ارائه شده است . در بخش نخست که با عنوان کلیات مشخص می‌شود. ابتدا مفهوم و ماهیت حقوق شرط سپس اقسام شرط و در نهایت اجرای شرط و لزوم وفای به مفاد شرط مورد بحث و بررسی قرار گرفته است . بخش دوم تحت عنوان "تخلف از شرط و خیار حاصل از آن در هفت فصل ارائه شده است : فصل اول به مفهوم تخلف از شرط پرداخته است و در فصول دوم و سوم و چهارم نتیجه تخلف از شرط صفت ، شرط فعل و شرط نتیجه به طور جداگانه و به تفصیل مورد مطالعه قرار داده شده است و در فصول بعدی به ترتیب ماهیت و مبنای خیار تخلف از شرط، اجرای خیار تخلف از شرط و اثر آن، و خیار تعذر شرط به مناسبت مورد بحث و مطالعه قرار گرفته است . بخش سوم به بررسی تطبیقی موضوع در فقه عامه اختصاص داده شده است : در این بخش ابتدا به شیوه نگرش فقهای اهل سنت به مبحث شرط ضمن عقد و ضمانت اجرای آن اشاره شده و در نهایت امر به بررسی موضوع خیار تخلف از شرط در متون فقهی اهل سنت و مقایسه آن با حقوق ایران پرداخته شده است . و در پایان به عنوان نتیجه، نکات مهم هر بخش به طور جداگانه مورد تاکید و یادآوری قرار گرفته است .
دفاع مشروع در حقوق جزای ایران با مطالعه تطبیقی در فقه امامیه و حقوق جزای فرانسه
نویسنده:
علیرضا وطنخواهان اصفهانی
نوع منبع :
پ‍ای‍ان‌ن‍ام‍ه , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
حقوق اسلامی در تشریح مواضع خود در زمینه دفاع مشروع، از مواضعی که قوانین عرفی پس از گذشت قرنها و پیمودن مراحل متعدد انتقالی به آن رسیده یا نزدیک شده است . سبقت دارد. نظریه "رعایت مصلحت و انجام وظیفه اجتماعی" در بیان فلسفه و اساس مشروعیت دفاع از آخرین و متکامل‌ترین دیدگاه تقویت یافته توسط اغلب حقوقدانان است . دقیقا بر همان اساس و پایه‌ای است که حقوق اسلامی از قرن‌ها پیش آن را مقرر داشته و بیان نموده است . اگر چه از ابتدای تدوین مقررات قانونی مربوط به دفاع مشروع، با توجه به وجوه اشتراک فراوان در دیدگاه حقوقدانان اروپایی و فقهای امامیه در این زمینه، قانونگذار ایرانی با اشکال خاصی مواجه نگردیده است . لکن تغییراتی که در مفاد مواد قانونی مربوطه در بعد از انقلاب اسلامی بوجود آمد. نشانگر عزم مقنن در جهت تبعیت و انطباق هر چه بیشتر مواد فوق با شرع مقدس اسلام و نظریات فقهای امامیه بوده است . در این راستا حذف مواد 189 و 190 قانون مجازات عمومی و همچنین پیش‌بینی قسمت دوم بند ج ماده 27 ق.م.ا بعنوان یکی از شروط دفاع، جلب نظر می‌نماید. در نتیجه عقاید فقها می‌تواند، منبع و مرجع اصلی رفع ابهامات موجود در مواد قانونی مربوط به این نهاد حقوقی باشد. کلمات و اصطلاحات کلیدی: تناسب ، ضرورت ، تدریج، عوامل موجهه، تجاوز فعلی، معافیت تحریک .
  • تعداد رکورد ها : 68