جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 2284
اختفای الهی چیست؟
سخنران:
جان شلنبرگ
نوع منبع :
سخنرانی , فیلم , ترجمه اثر
درسگفتار سرگذشت فلسفه، دین و علم در غرب
مدرس:
حمیدرضا آیت اللهی
نوع منبع :
صوت , فیلم , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
چکیده :
هدف از برگزاری این جلسات آشنایی با آراء مهم متفکرین غرب در سه عرصه فلسفه، دین و علم و ارتباط بین آنها در طول تاریخ و همچنین شناخت واقعی‌تر چالش‌های این سه حوزه و راه‌های برون‌رفت از آن می‌باشد. این درسگفتار به همت جمعی از طلاب حوزه‌های علمیه تهران و حمایت خانه طلاب تهران برگزار شده است که در آن طی چهارده جلسه و به‌صورت مختصر به اهم مسائل موجود در غرب‌شناسی پرداخته شده است.
سخنرانی شرور انسانی و پرسش از مسئولیت
سخنران:
محمود مقدّسی
نوع منبع :
صوت , سخنرانی , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
چکیده :
بخشی از جلسه بررسی و نقد کتاب "آیشمن در اورشلیم" نوشته هانا آرنت با ترجمه زهرا شمس.
سخنرانی گذار به الهیات نوین؟
سخنران:
علی‌اکبر احمدی افرمجانی
نوع منبع :
صوت , سخنرانی , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
سخنرانی نقد الحاد مدرن
سخنران:
رضا اکبری، حمید رضا شاکرین، حسن حسینی، فخر الدین طباطبایی
نوع منبع :
صوت , سخنرانی , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
سیر مطالعاتی در فلسفه‌ تحلیلی دین
نویسنده:
یاسر میردامادی
نوع منبع :
مقاله , مدخل آثار(دانشنامه آثار) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مشق نو,
کلیدواژه‌های اصلی :
دیدگاه محمد عابد جابری در فهم دین بر اساس نقد عقل عربی
نویسنده:
سارا غبیشاوی؛ استاد راهنما: اعظم قاسمی؛ استاد مشاور: زهره معماری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
کتاب تکوین عقل عربی از معدود کتبی است که به بررسی ریشه علل عقب‌ماندگی و رشد نیافتگی انسان عرب و مسلمان می‌پردازد، زمانی که عرب‌ها با غرب برخورد کردند این دغدغه برای آنان پیش آمد که دلیل پیشرفت غرب و عقب‌ماندگی جهان عرب چیست؟ بنابراین هر یک از اندیشمندان عرب متناسب با یافته‌ها و بافته‌های فکری و فلسفی خود به آن پرداخته‌اند، گروهی شکست اعراب و مسلمانان را در فراموش کردن آموزه‌های نخستین اسلامی می‌دانستند و خواستار بازگشت به این آموزه‌ها بودند و گروه دیگر با دید انتقادی به میراث اسلامی نگریستند و با بهره‌گیری از روش‌های نو در پی بازخوانی میراث برآمدند تا به بازسازی آن بپردازند. این دسته از اندیشمندان پای در راه پایه‌ریزی طرح‌هایی نهادند که می‌توان آن را واکاوی سنت نامید. جابری گروه سومی را نیز معرفی می‌کند، که خواهان آشتی بین غرب و شرق، یا سنت و مدرنیته هستند. اما وی خودش را از گروه سوم نیز نمی‌داند و نقد خود را تنها به ساختارگرایی و سازوکاری معطوف می‌کند که بتواند بار دیگر به تولید معرفت بومی یاری رساند. (وصفی، 1396: 58) از جمله این طرح‌ها می‌توان، «نقد عقل دینی»، «نقد عقل اسلامی» و «نقد عقل عربی» اندیشمندان عرب عرضه کرد. جابری در راستای یافتن راه‌حل برای بیرون رفتن از فضای فکری مسدود عقل عربی ـ اسلامی به تحلیل «سنت» و «گذشته» آن روی آورد و با نگرشی تاریخی و ساختارمند و در چارچوب عقلانیت انتقادی سه نظام فکری بیانی، برهانی و عرفانی را در ساختار آن تشخیص داده است. پروژه جابری برجسته‌تر بود، زیرا نقد عقل الجابری گسترده‌ترین و پردامنه‌ترین پروژه نقادی عقلانیت اسلامی دوران پس از ژوئن 67 بود. جابری با نگاهی عمیق و فلسفی این فرضیه را مطرح می‌کند که علت اساسی بازماندن انسان عرب از قافله تمدن، ساختار ذهنی و معرفتی اوست که به نگاه وی در حل مسائل جهت می‌دهد. جابری به دنبال چگونگی شکل-گرفتن عقل عربی و ساختار آن و نیز به دنبال کشف علل انحطاط و موانع ترقی عقلانیت عرب است. در واقع وی خواستار بازسازی عقل عربی است و این بازسازی را تنها عامل رهایی از بحران و عقب‌ماندگی جهان عربی-اسلامی می‌داند. او در کتاب تکوین العقل عربی تاریخ و فرهنگ عربی را بازخوانی می‌کند تا بفهمد عقل عربی معلول چه پدیده‌هایی است و اینکه عوامل این طرز تفکر عرب چیست. در این نوشتار پس از بیان کلیات و ارائه تصویر نسبتاً روشنی از مفاهیم به تبیین چارچوب نظریه جابری در رابطه با عقل عربی و عوامل مؤثر در شکل‌گیری آن و همچنین نظریه وی نسبت به عرفان و تأثیر آن در انحطاط جوامع اسلامی تقریر شده است و در پایان به نقد و ارزیابی آراء جابری پرداخته شده است.
درآم‍دی‌ ب‍ه‌ ف‍ل‍س‍ف‍ه‌ دی‍ن‌
نویسنده:
ب‍رای‍ن‌ دی‍وی‍س‌؛ ت‍رج‍م‍ه‌ م‍ل‍ی‍ح‍ه‌ ص‍اب‍ری‌؛ وی‍راس‍ت‍ه‌ م‍ح‍م‍دس‍ع‍ی‍د ح‍ن‍ای‍ی‌ ک‍اش‍ان‍ی‌
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ت‍ه‍ران‌: م‍رک‍ز ن‍ش‍ر دان‍ش‍گ‍اه‍ی‌,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این کتاب یکی از متون مهم فلسفه دین در سالیان گذشته می‌باشد که نویسنده آن طی دوازده فصل به اهم مباحث این دانش پرداخته است. به اعتقاد نویسنده، مهم‌ترین مسئله در مباحث دین مسئله خداست، از این‌رو عمده تلاش خود را مصروف این مسئله می‌نماید. برایان دیویس استاد دانشگاه فوردم نیویورک و کشیش و عضو فرقه واعظان (دومینیکیان) است و با آنکه کاتولیکی متشرع است، در تألیف این کتاب از سلوک حقیقت طلبانه و فیلسوفانه خود ذره ای عدول نکرده است. روش او، تحلیلی است و موضوعات مورد بحث وی، آموزه های مشترک ادیان ابراهیمی با تأکید بر مسیحیت است. او در تلاش است با طرح دقیق موضوع و ذکر براهین موافق و مخالف، توجه خواننده را برتابد و به او کمک کند که موضع مستقلی دربار ه موضوع برای خود اتخاذ نماید؛ در عین آنکه روح اثبات و حمایت از عقاید دینی در سراسر کتاب حاکم است.
فلسفه دین و کلام جدید: اولویت های پژوهشی
نویسنده:
جمعی از محققان
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
تهران - ایران: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه,
چکیده :
در این اثر، مجموع سرفصل‌های فلسفه دین به چهار بخش تقسیم شده است: 1- درباره دین: در این محور مباحثی که دین را با نگاهی کلی مورد مطالعه قرار می‌دهد، شامل موارد ذیل است: منشأ دین، قلمرو دین، گوهر و صدف دین، کارکرد دین، زبان دین، انتظار بشر از دین، و نگرش تاریخی به دین (تاریخی نگری و دین) . 2- درباره معرفت دینی: محور درباره معرفت دینی تلاش دارد به مباحثی که فهم دین را مورد کاوش قرار می‌دهد، بپردازد. در این محور به مباحث زیر پرداخته شده است: ماهیت و مختصات معرفت دینی، منطق علم دینی، هرمنوتیک و معرفت دینی، و گزاره‌سازی دینی. 3- نسبت دین با علوم و مقولات دیگر: در این محور مباحثی چون دین و اخلاق، دین و فلسفه اخلاق، دین، عرفان و معنویت، دین و علم، دین و عقل، ایمان و عقلانیت، دین و فلسفه، دین و هنر، دین و علوم انسانی، دین و فرهنگ،‌ دین و دموکراسی،‌ فلسفه دین و علوم انسانی، مورد توجه بوده است. 4- مدعیات و آموزه‌های دینی: در محور مدعیات و آموزه‌های دینی به مباحث زیر پرداخته شده است: خداشناسی، انسان شناسی، راهنماشناسی و فرجام شناسی.
درآمدی به فلسفۀ دین
نویسنده:
چاد مایستر؛ مترجم: سید محمد یوسف ثانی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران - ایران: فرهنگ نشرنو با همکاری نشر آسیم,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
آیا خدا وجود دارد؟ دربارۀ شر و رنج چه می‌توان گفت؟ ایمان چه ارتباطی با علم تجربی دارد؟ آیا حیات پس از مرگ حقیقت دارد؟ پرسش‌های مهمی از این دست، اساس موضوعات فلسفۀ دین را تشکیل می‌دهد. درآمدی به فلسفۀ دین، مفاهیم و موضوعات اساسی این شاخه از فلسفه را، از مناقشات سنتی تا مفاهیم نوین آن، مطرح می‌کند؛ موضوعاتی همچون وجود ذات الهی، نفس و تجربۀ دینی از دید ادیان مختلف، در این کتاب بررسی شده است.
  • تعداد رکورد ها : 2284