جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

فارسی  |   العربیه  |   English  

در تلگرام به ما بپیوندید

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 4
ترتیب داستان آدم و فرشتگان و شیطان در قرآن چگونه است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
با تامل درآیات قرآن کریم و بررسی داستان حضرت آدم و فرشتگان و ابلیس، می توان ترتیب داستان را اینگونه بیان نمود: 1. خبر دادن خداوند متعال از قرار دادن خلیفه خود بر روی زمین قرآن کریم در سورۀ بقره می فرماید:« وَ إِذْ قالَ رَبُّكَ لِلْمَلائِكَةِ إِنِّي بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
پس از سجده نکردن ابلیس بر آدم ابلیس از بهشت رانده شد چگونه توانست آدم و حوا را که در بهشت بودند فریب دهد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در پاسخ به اين پرسش ذكر دو مطلب لازم است: اولاً: جايگاه شيطان قبل از هبوط در اثر سجده نکردن بر آدم ـ عليه السلام ـ كجا بوده است؟ ثانياً: جايگاه حضرت آدم ـ عليه السلام ـ هنگام وسوسه شيطان كجاست؟ در مورد مطلب نخست آنچه قرآن كريم مي‌فرمايد اين است كه: بیشتر ...
قدرت نفوذ شیطان بیشتر است یا خدا؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
قبل از بیان اصل پاسخ توجه به سه نکته لازم است؛ 1. شیطان در وسوسه‏هاى خود، چهره خیرخواهى و دوستى آدم را به خود گرفت، بنابراین نباید تصور کرد که وسوسه‏هاى شیطان هر چند قوى و نیرومند باشد، از انسان سلب اختیار مى‏کند، بلکه باز انسان مى‏تواند با نیرو بیشتر ...
عقل و عشق در بیان افلاطون حکیم و ملای رومی
نویسنده:
طوبی کرمانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
چکیده :
مقاله عقل و عشق در بیان افلاطون حکیم و ملای رومی، در حقیقت جستاری بر دیدگاههای این دو اندیشمند بزرگ غرب و شرق است. مولوی، به عشق به دیده احترام نگریسته و آن را تنها راه فرار و گریز از عوالم مادی و حصول به عشق حقیقی الهی می‌داند. همچنین تعقل و اندیشه را مانند سایر نعمت‌های الهی به شرطی که در جهت کمال و سعادت معنوی انسان باشد، نیکو شمرده و کمال آدمی که شناخت خدا و صفات اوست را به وسیله همین عقل میسر می‌داند. افلاطون نیز تنها در صورتی می‌تواند به کمال دانش و معرفت نایل آید که راه کشف و شهود و تصفیه باطن را پی گیرد. در نظر افلاطون، کمال و هدف نهایی آدمی همانا وصول به حق و مشاهده او است و حقیقت دانش در همین اصل نهفته است و مادامی که انسان به این مقام نرسد، کمال دانش و معرفت را نیافته است.
صفحات :
از صفحه 145 تا 163
  • تعداد رکورد ها : 4