جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18143
نور درخشان د رتفسیر قرآن
نویسنده:
رفائی رضا
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
کلیدواژه‌های اصلی :
اليهودية في القرآن الکريم
نویسنده:
---
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، معاونت پژوهشي، دفتر تبليغات اسلامي,
چکیده :
‫اين تحقيق، با رويکردي قرآني به شناسايي يهود و عقايد آنان و شاخص‌هاي مهم دين يهود پرداخته است. نويسنده سعي کرده است با استناد به آيات قرآن، ضمن بررسي عقايد و آموزه هاي دين يهود، ويژگي‌هاي يهوديان و موضع‌گيري آنان را در قبال پيامبر اسلام و دين اسلام، به رغم حقانيت رسول خدا( و دين او، منعکس نمايد. وي اين پژوهش را در چهار فصل ساماندهي کرده است: در فصل اول، ابتدا مباحثي مقدماتي در مورد معناي لغوي و اصطلاحي قرآن و يهوديت مطرح کرده؛ سپس گوشه‌هايي از زندگاني يهوديان در شبه جزيره عربستان، قبل و بعد از بعثت پيامبر اسلام(ص) ، به ويژه اوضاع و احوال يهوديان اطرف مدينه را پس از هجرت پيامبر اسلام(ص) به آن شهر گزارش نموده است. در فصل دوم، برخي از عقايد يهوديان در زمينه توحيد، نبوت، عصمت انبيا، انبياي بني‌اسرائيل و معاد از ديدگاه قرآن کريم مطرح گرديده است. در فصل سوم، به وصف شريعت يهود در قرآن پرداخته شده و از منظر قرآن کريم، احکام و مباني دين يهود، مانند نماز، روزه، احکام فردي و اجتماعي، زکات، حج، معاملات، عقود، ازدواج، خواستگاري، مهريه، طلاق، خوردن و آشاميدن و قتل شرح و بررسي شده است. در فصل چهارم و پاياني، برخي از اوصاف يهوديان و تمرّد و نافرماني آنان در مقابل حضرت موسي(، پيامبر بزرگ بني اسرائيل در قرآن بيان شده است. که اهم اين اوصاف عبارتند از: رابطه يهوديان با پيامبران خويش، رابطه آنان با علما، صدق و کذب يهوديان در رفتار و گفتار، تحريف دين يهود از سوي يهوديان، مسخره کردن ساير اقوام غير يهود از سوي يهوديان، ارتکاب گناهان، پيمان شکني، عدم حرمت به اموال ديگران، ايجاد فساد بر روي زمين، قساوت قلب آنان، سفاهت يهوديان، ترسو بودن آنان، کينه ورزي نسبت به مسلمانان، اشاعه فحشا و شايعه در جامعه، ايجاد جنگ داخلي و اختلاف افکني بين مسلمانان، بي‌ادبي يهوديان نسبت به خداوند متعال، کتمان کردن حقايق دين اسلام، حريص بودن آنان بر مال دنيا و گمراه کردن اقوام ديگر. در ادامه نيز سرنوشت يهوديان از لحاظ استحقاق عقاب الهي از ديدگاه قرآن کريم ذکر شده است.
قرآن  در کلام علما و بزرگان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
حضرت آیت‌الله‌ جوادی آملی
: اگر اهميت و فضيلت تلاوت قرآن براى ما روشن شود و بدانيم كه قرآن تكلم و سخن گفتن خداوند با ما ‏است، و با طهارت باطن و اُنس با قرآن لذت تلاوت را بچشيم، هيچ گاه حاضر نمى‌شويم بين خود و قرآن ‏فاصله بيندازيم و هرگز از فيض عظ بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
درسی از امامت و تشیع بر اساس قرآن سنت و عقل برای ارائه منابع
نویسنده:
نويسنده:علی‌اکبر موسوی‌محب‌الاسلام
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
تهران - تهران: سید علی‌اکبر موسوی محب الاسلام,
مسيرة الامة الاسلامية في‌ضوُءالسّنن الالهية في‌القرآن‌الکريم
نویسنده:
---
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، معاونت پژوهشي، دفتر تبليغات اسلامي,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
‫چکيده : اين پژوهش به تحليل سنّت‌هاي مختلف الهي درباره امّت اسلام و ضوابط اجراي سنّت‌هاي اجتماعي خداوند و قوانين دنيوي و اخروي آن ها مي پردازد و در چهار فصل تدوين شده است. درفصل اوّل تعريف لغوي و اصطلاحي سنّت و امّت، ضوابط استخراج سنّت‌هاي الهي از قرآن کريم و تفاوت بين سنت‌هاي الهي و قوانين طبيعي جهان و معجزات و خَرق عادات بيان گرديده است. در فصل دوم اهمّيت مباحث مربوط به سنن الهي قرآن، فوايد بحث از آن و آثار غفلت از سنّت‌ها بررسي شده و ويژگي‌هاي سنّت‌هاي الهي همچون: انساني بودن (براساس اراده و اختيار انسان)، ثَبات و عدم تبديل و تغيير اين سنن، عموميت و شمول داشتن و دوام آن‌ها ذکر مي‌گردد. در فصل سوم اقسام سنن الهي، اعمّ از دنيوي و اخروي و مطلق و مقيد بودن اين سنن، مشروط بودن آن‌ها و فردي و اجتماعي بودن سنّت‌هاي الهي از منظر کتاب خدا و نمونه‌هايي از هر يک ذکر مي‌گردد. در فصل چهارم سنّت‌هايي که شامل امم اسلامي و باعث هلاکت، پيشرفت يا عقبگرد آن‌ها گرديده ونيز سنّت اقتدا به اسوه حسنه، امر به معروف و نهي از منکر، تکيه کردن بر ظالمان، پيروزي و امداد الهي، استخلاف (جانشين کردن) مؤمنان روي زمين، و سنّت امهال (مهلت دادن) و موارد آن ها شرح داده مي شود.
وحدت موضوعي در سورههاي قرآن
نویسنده:
‫خامه‌گر، محمد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، دانشکده اصول دين,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
‫پژوهش حاضر به منظور بررسى نظريه وحدت موضوعى سوره‏ها و پاسخگوئى به شبهات مطرح شده در اين رابطه فراهم آمده ودر پنج فصل تنظيم شده است. در اين پژوهش پس از بيان ضرورت واهميت بررسى موضوعى سوره‏ها، معنا ومفهوم وحدت موضوعى سوره‏ها ذكر شده است. تا بطور دقيق محل بحث ونزاع مشخص گردد. آنگاه پى آمدها وفوائد بررسى موضوعى سوره‏ها قرآن در ده بند ذكر شده است. در انتهاى همين فصل گزارشى از تلاشهاى قرآن پژوهان در زمينه وحدت موضوعى سوره‏ها وارتباط آيات ارائه شده است وكليه كتب، تفاسير وپايان نامه‏هائى كه در اين زمينه نگاشته شده براى نخستين بار جمع آورى وتنظيم گشته است. بررسى ونقد دلايل موافقان ومخالفان وحدت موضوعى سوره‏ها وبررسى روشهاى كشف غرض اصلى هر سوره از ديگر مباحث اصلى اين پژوهش است. به منظور محك زدن ميزان توانائى روشهاى ذكر شده به عنوان نمونه »سوره الملك« بررسى شده است وبا طرح نظرات وديدگاههاى مفسران در رابطه با موضوع اين سوره وكيفيت استدلال بر آن چالشهاى فرآيند كشف غرض اصلى سوره نمايش داده شده است. در انتهاء گزارشى از سبكهاى نمايش وحدت موضوعى سوره ‏ها ارائه كشته است. كليه عناوين وسر فصلهاى اين پژوهش ابتكارى بوده و فاقد سابقه قبلى است.
کتابشناسی توصیفی افسانه تحریف قرآن
نویسنده:
‫مولوی، محمد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی ، معاونت پژوهش حوزه های علمیه,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
---
قصص‌ قران‌از هجرت تا پايان نزول وحي
نویسنده:
محمدصحفي‌
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
کلیدواژه‌های اصلی :
امام در لغت  و قرآن
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
امام در لغت به عبارت زير معنا شده است:
ابن فارس مى گويد:
«الإمام:كلّ من اقتدى به وقدم فى الأُمور،و النبى (صلى الله عليه وآله وسلم) إمام الأئمّة والخليفة إمام الرعية والقرآن إمام المسلمين».([1])
«امام كسى است كه به آن اقتدا شود و در كارها بیشتر ...
نقش والدين در تربيت کودک از ديدگاه قرآن و حديث
نویسنده:
‫صولتي آغ چشمه، علي
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، دانشکده اصول دين,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
‫فرزندان درمراحل مختلف رشد چه قبل وچه بعد ازآن تأثیرات جسمی و روحی خود را از والدینشان می گیرند. ازاین رو والدین درتربیت فرزندان خود نقش مهم واساسی داشته ونسبت به دیگر عوامل مؤثر در تربیت همچون مدرسه و دوستان نقش مؤثرتری دارند، به طوری که می توان گفت سرنوشت فرزندان وبالطبع سرنوشت جامعه به دست آنها است. بنابراین اگر والدین فرزندان خود را در تمامی مراحل رشد بر اساس تعالیم الهی تربیت کرده و بتوانند انسان های سالمی از جهت جسمی و روحی تحویل جامعه دهند ، به طور یقین گام بزرگی در پیشرفت وترقی جامعه خود برداشته اند. در این رساله با استفاده از آیات وروایات معصومین(ع) مراحل تربیت فرزند قبل از انعقاد نطفه و بعد ازآن تا سن 9 سالگی مورد بررسی قرار گرفته است. مطالب این رساله در سه فصل تنظیم گردیده است . فصل اول با عنوان پیش نیازهای علمی تربیت شامل چهارگفتار است. گفتار اول در مورد چیستی شناسی واژه تربیت است، درگفتار دوم به برشماری مبانی واصول تربیت پرداخته شده، گفتار سوم درمورد عوامل مؤثر در تربیت وگفتار چهارم به بر شماری روشهای تربیتی اختصاص دارد. فصل دوم با عنوان نقش آفرینیهای دوران پیش از پیدایش شامل چهار گفتار است. گفتار اول در مورد انتخاب همسر ، گفتار دوم پیرامون بایسته های پیش از انعقاد نطفه ، گفتار سوم درمورد بایسته های هنگام انعقاد نطفه وگفتار چهارم درمورد بایسته ها واهمیت دوران بارداری بحث می کند. فصل سوم با عنوان رهنمود های دوران نوزادی ونوباوگی شامل دو گفتار است. گفتار اول در مورد وظایف وآداب والدین در دوران نوزادی و گفتار دوم درمورد وظایف و آداب والدین در دوران کودکی است .
  • تعداد رکورد ها : 18143