جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18137
خاتمیت از دیدگاه قرآن و سنت و شبهات مربوط به آن
نویسنده:
محسن آشتیانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
پژوهشی در خاتمیّت و شبهات آن از دیدگاه آیات و روایات است. پژوهش حاضر در سه فصل تدوین شده است. نویسنده ابتدا خاتمیت پیامبر اسلام(ص) از دیدگاه قرآن پرداخته و آیات مربوطه بررسی و با دلیل قرآنی خاتمیت را اثبات نموده سپس به اشکالات سه گانه بهائیت به آیه خاتم اشاره می کند و آن ها را نقد و بررسی نموده است. نویسنده در ادامه خاتمیت را از منظر روایات به تفصیل مورد توجه قرار داده است و پرسش های متعددی درباره خاتمیت مطرح نموده و به آن ها پاسخ داده است که از جمله این پرسش ها رابطة تعدّد ادیان تا خاتمیت پیامبر اسلام(ص) و شبهه تناقض بعضی از آیات با خاتمیت است. ملحقات پایان نامه نیز به پیامبران دروغین همچون اسود العنسی، تبار اسود و تبار طلیحه و چند فرد دیگر و بابیت و بهائیگری اختصاص دارد.
خاتمیت و تحولات زمان در قرآن
نویسنده:
طلعت حسنی بافرانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این پایان نامه در شش فصل با این مباحث نگارش شده است: فصل اول، تعریف واژه هایِ کلیدی دین، شریعت وحی، رسول، نبی، نسخ و خاتم; فصل دوم، قلمرو دین و اهداف انبیا; فصل سوم، دلایل نقلی خاتمیت: خاتمیت در قرآن، خاتمیت در روایات; فصل چهارم، آثار خاتمیت: جامعیت، جاودانگی و جهان شمولی،...; فصل پنجم، راهکار اسلام در عصر خاتمیت: اجتهاد، احکام اولیه و ثانویه، ثابت و متغیر، اسلام و مسئله یِ زمان و مکان; فصل ششم، بررسی بعضی از شبهات درباره یِ خاتمیت: در این فصل شبهات بهائیت و خاورشناسان در زمینه یِ خاتمیت پاسخ داده شده است.
خاتمیت و جامعیت اسلام از دیدگاه قرآن
نویسنده:
افراسیاب محمدی فیروز
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
خاتمیت و جامعیت دو ویژگی از ویژگیهای اسلام می باشند که آگاهی به آنها موجب پایبندی بیشتر مسلمین نسبت به اسلام می گردد. این پژوهش، در صدد آن است که اثبات نماید اسلام آخرین و کامل ترین اینها می باشد و در بردارنده تمامی علوم و فنون و دستاوردهای انسانی است و هر چیزی که از شأن اسلام می باشد، در آن آمده است. این رساله، از دو فصل تشکیل شده است: فصل اول، درباره خاتمیت است که خاتمیت در لغت و اصطلاح، ادله خاتمیت، و سرّ خاتمیت مورد بررسی قرار می گیرد. و فصل دوم، درباره جامعیت می باشد که ادله جامعیت اسلام، بررسی دو دیدگاه درباره مقصود از جامعیت، و پاسخ به دو اشکال راجع به جامعیت ارائه می گردد.
خانواده از دیدگاه قرآن و حدیث
نویسنده:
سیدرضا حسینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
تحقیق حاضر از شش بخش با این موضوعات تشکیل یافته است: بخش اول، خانواده در روزگاران گذشته و عصر حاضر: تعاریف و بررسی ها، خانواده در جهان گذشته و معاصر، اهمیت و جایگاه خانواده در اسلام، تعادل در خانواده; بخش دوم، ملاک ها و معیارهای انتخاب همسر: لزوم دقت در انتخاب همسر، اصول کلی در انتخاب همسر از دیدگاه اسلام، نگرش و شناخت همسر; بخش سوم، شرایط و اهداف ازدواج: ازدواج و تشکیل خانواده، اهداف ازدواج از دیدگاه اسلام، نقش و وظایف والدین در ازدواج جوانان، مشکلات و راه حل هایی در امر ازدواج جوانان; بخش چهارم، حقوق و اقسام آن در خانواده: حقوق در خانواده و اهمیت آن، حقوق مشترک زوجین و اعضای خانواده، حقوق اختصاصی و وظایف زن، حقوق اختصاصی و وظایف مرد، روابط انسانی متقابل شوهر و زن، حقوق والدین; بخش پنجم: حقوق کودکان: وضع و موقعیت کودک، حقوق کودک، وظایف پدر و مادر درباره یِ فرزندان، روش ها و شیوه هایِ تربیت، تربیت انسان; بخش ششم، تربیت در هفت سال اول زندگی: از تولد تا سه سالگی، از سه تا هفت سالگی، تربیت اخلاقی کودک، روش هایی برای القای آموزه هایِ اخلاقی، زمینه هایی در پرورش کودکان، تعلیم و تعلّم کودک; بخش هفتم، تربیت در هفت سال دوم و سوم زندگی: تربیت در 147 سالگی، تربیت در بلوغ و نوجوانی 2114 سالگی، وظایف والدین در جلوگیری از انحرافات جنسی نوجوانان، تربیت در مرحله یِ جوانی، ابزار و وسایل تعلیم و تربیت، امنیت خانواده.
خانواده های موفق در قرآن کریم
نویسنده:
فاطمه عبداللهیان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
عنوان پژوهش حاضر خانواده های موفق در قرآن کریم می باشد. خانواده پایه و اساس جامعه است و داشتن جامعه صالح بدون اصلاح خانواده امکان پذیر نیست و برای رسیدن به این مهم بهترین وسیله، استفاده از کتاب خدا و سنت رسول اکرم(ص) و معصومین می باشد. بنابراین آشنایی با الگوهای موفق قرآنی برای بهتر شدن وضعیت خانواده ها و در حقیقت بهبود وضعیت جامعه امری سودمند محسوب شده که سعی پژوهشگر در این اثر بر همین بوده است. بدین منظور در این پایان نامه به معرفی چند خانواده موفق قرآنی و بیان رمز موفقیت آنان پرداخته ایم و از روشهای تحقیقی مسئله محور، توسعه ای، ترکیبی و سیستمی، تاریخی، توصیفی، علمی و تحلیلی و جهت گردآوری اطلاعات از روش کتابخانه ای بهره برده ایم. این تحقیق در محدوده قرآن انجام شده و منابع مورد استفاده، عمدتاً تفاسیر قرآنی و جوامع روایی بوده است. اما در این میان از کتب تاریخی، تربیتی، اخلاقی و... نیز بهره برده ایم و پس از بیان کلیات، 4 بخش و 8 فصل در نظر گرفته ایم که در فصل اول مربوط به اهمیت خانواده و راههای سعادت آن است و بقیه به 6 خانواده های موفق قرآنی اختصاص داده شده است.
خانواده پایدار در نگاه قرآن و حدیث
نویسنده:
مرضیه نیازی بقمچ
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
با بررسی خانواده در طول زندگی بشر، به این نکته مهم پی خواهیم برد که تنها مأمن و محل آسایش، رشد و تحول هر فردی این نهاد مقدس است. لذا توجه به آن و زمینه های رشد و پایداری آن از اهمتی بالایی برخوردار خواهد بود. ما در این نوشتار یک خانواده مستحکم و قوی را از جهات گوناگون مورد مطالعه قرار داده ایم و در چهار بخش به مسائل خانواده پرداخته ایم و همچنین اهداف تشکیل خانواده را ذکر کرده ایم. طبیعی است که داشتن هر کدام از این اهداف در کنار یکدیگر به ایجاد یک کانون گرم و صمیمی و هدف دار کمک بسزایی خواهد کرد. و در بخش سوم که مهمترین بخش هم می باشد، به طور مفصل به عوامل گوناگون پایداری نهاد خانواده پرداختیم و هر کدام را از نگاه آیات و روایات مورد بررسی قرار دادیم. همانند داشتن هدف، مهارتهای ارتباطی، دوستی و محبت بین افراد خانواده، دینمداری، خوشرفتاری، مسئولیت پذیری و .. در واقع هر یک از این عوامل می تواند تضمین کننده روابط بین افراد خانواده باشد، با این شرایط که به طور مثبت ارزیابی شود و افراد خانواده در این زمینه به یکدیگر کمک کنند از سعه صدر بالای برخوردار باشند. در بخش چهارم به آسیب های خانواده اشاره می کنیم. روشن است که هر نظامی اگر دارای اصول و مبانی محکم مورد تأیید عقل و دین نباشد، آسیب پذیر است. اما نظام خانواده که در واقع یک نظام فعال و پیا می باشد، بیشتر از هر نظام دیگری محتاج این علل واصول خاص می باشد. لذا حساس و آسیب پذیر است. بنابراین یک خانواده ممکن است زمینه های آسیب پذیری همچون عدم توجه به تفاوت های زن و مرد، عوامل فشارآور و استرس زا در خانواده، نداشتن هدف، نداشتن فرزند و ... را در خود احساس کند. بنابراین باید در این زمینه چاره اندیشی کند و با مشورت و مشاوره با فردی عاقل و مراجعه به دین که هدایت و سعادت همه افراد را تضمین می کند به راهکارها و چاره جویی های لازم در این زمینه دست پیدا کند. به عنوان نمونه مشورت اعضای خانواده و مشاوره با اهل فن، روحیه ی دوستی و صلح و آشتی در خانواده محافظت از خانواده و خیرخواهی برای اعضای خانواده از جمله راهکارهای ضروری برای همه افراد خانواده و جامعه می باشد.
سیر قرآن
عنوان :
نویسنده:
محمد حائری تهرانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
دشمن شناسی و راه‌کارهای مقابله با آن از منظر قرآن چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
قرآن کتاب هدایت و برنامه زندگی انسان است که اصول صحیح زیستن را برای بشر به ارمغان آورده است. قرآن «تِبْیاناً لِکُلِّ شَیْ‏ء»[1] است؛ یعنی بیانگر همه چیز برای بشر می‌باشد. از جمله موارد مهمی که در قرآن آمده شناخت دشمنان انسان، این مخلوق برتر و برگزیده بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
از نگاه قرآن و روایات اراده و انگیزه انسان چگونه است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
درباره اراده، انگیزه و نیّت در قرآن کریم و روایات با توجه به موضوعات مختلف، مطالب زیادی وجود دارد که در این‌باره باید به کتاب‌ها و مقالات طولانی مراجعه کرد؛ لذا در این‌جا تنها به گوشه‌ای از نگاه قرآن و روایات به اراده و انگیزه اشاره می‌شود. الف. اراد بیشتر ...
معنای خود آگاهی از دیدگاه قرآن کریم چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
خود آگاهی در قرآن به معنای بازیابی حقیقت خویش به واسطه پرورش و زنده کردن استعدادهای فطری و درونی است که در وجود او نهاده شده و سپس درک قلبی حقایق هستی و اسما و صفات الاهی. پس، ذات و جوهره ذاتی انسان، بازیابی و خود آگاهی اوست[1] که به آن فطرتاً حبّ و بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 18137